Component - för entusiaster av ljud och bild.

Vad kom först - högtalaren eller ägget.

Det första testobjektet ut på Component är ett par färska ägg! KEF har nämligen följt upp sin förra succé av det berömda sub/sattelit systemet KEF 2005 med en ny variant, och det heter 2005.2 Kommentarer är förmodligen överflödiga vad det gäller utseendet, jag låter bilderna tala istället.

För er som inte är så bekanta med KEF, de har ju levt ett liv lite i skymundan här i Sverige, så bildades KEF år 1961 av ingenjören Raymond Cooke i en liten hydda bakom en metallindustri vid namn "Kent Engineering & Foundry" (gissa varför det heter KEF), bredvid floden Medway inte långt ifrån Maidstone i Kent, England. Mig veterligen finns inte metallindustrin kvar, men det gör KEF.

En bild på hela paketet KEF 2005.2.
» Klicka på bilden för att se en större bild.
Redan från början så var det klart att KEF skulle bli ett företag med en ingenjörskonst utöver det vanliga och ett sinne för ovanliga och exklusiva material för lösningar inom högtalardesign. De hade tillexempel ett mycket nära samarbete med BBC under mitten av 60-talet.

Nog med historia nu, klart är dock att KEF är ett företag med gedigen historia och att de har ett sortiment som tillfredställer alla. Från nybörjaren som vill ha ett par bra billiga högtalare för stereo, via hembiofantasten som vill ha grymt 7.1 ljud med tunga subwoofers till audiofilen som vill ha det bästa inom två-kanal som går att uppbringa.


Förpackning, finish och fakta
Det fanns en gång en tid då högtalare kom två och två i var sin låda, men med den senaste tidens växande intresse för hembio, och ett antal nya multikanalsformat för ljud (DVD-A och SACD) så har satellitsystem blivit mer och mer intressanta.

Det har allmänt varit så att dessa system har hållit sig i de lägre prisregionerna, runt 5.000 kr för ett komplett system med högtalare för front, center, surround och en aktiv subbas. Det är klart att det kan låta bra med billiga system, men lite misstänksam blir jag då jag är väl medveten om att kostnaden för bra kabinett, högtalarelement och förstärkare hamnar mycket nära smärtgränsen vid de här nivåerna.

Nåväl, det system som nu har hamnat hos mig har det dubbla priset, riktpris på 10.000 kr, och då är det klart att det ställs högre krav - både på finish och på ljud.

Högtalarna kommer väl förpackade i två lika stora kubiska lådor med sidan 45 cm, en för subbasen och en för de fem högtalarna. Det är tydligt att man har tänkt på att skydda högtalarna väl, utan att för den skull slösa med påsar, packmaterial och lådor. Det första som slår mig när jag lyfter upp äggen ur lådan är vilken tyngd de har, inte vad man vanligtvis förknippar med satellitsystem.

Jag läser i de medföljande pappren att satelliterna har ett nyutvecklat element med en 19mm metalldomediskant i mitten (Kallas UNI-Q®) som ger ett utökat frekvensomfång jämfört med föregångaren och det når nu 27 kHz. Det är också tänkt att detta skall resultera i en bredare ljudbild samt bättre "ljudsymmetri".

Mer luft har frigjorts inne i de nya äggen tack vare en ny effektivare magnet (och därmed mindre) av neodynium och det gör att även basegenskaperna har förbättrats mot föregångaren - Detta är faktiskt klart märkbart vid direkt jämförelse mellan 2005:orna och 2005.2:orna.

Även subbasen känns stabil, men är kanske lite fantasilös till utseendet, även om det svarta glaslocket på toppen ger en lyxig känsla. Den är i alla fall liten, och står stadigt på rejäla gummifötter och den har en fantastisk massa inställningar för prisklassen.

Den har fått ett nytt 10" baselement med lång slaglängd och en klass D förstärkare på 250 Watt med en sluten låda, i gamla systemet hade subbasen en portad låda på 150w. Resultatet är tänkt att ge den nya subwoofern ett mycket klarare och mer detaljerat ljud. Tack vare det nya elementet och den nya förstärkaren sägs också subwoofern dessutom ge hela 10 dB mer utnivå vid 30 Hz (10 ggr högre ljudtryck och en upplevd dubbelt så stark utnivå).

Det har också tillkommit en omställare med valet "Cinema" eller "Music" och en "Variable Slope Switch" där man kan välja branthet (antingen 12 eller 24 dB) på det inbyggda delningsfiltret som har en steglös inställning mellan 40 Hz till 140 Hz som väsentligt underlättar integrationen till satelliterna. En steglös fasinställning, en jordlyft för att bryta eventuella jordslingor och en omkopplare för autotillslag kompletterar denna otroligt mångsidiga subbas.

När jag bar omkring på subbasen uppenbarades också ett i mina ögon mindre lyckat design tilltag som tyvärr är relativt vanligt på flertalet subbasar på marknaden, d.v.s. när baselementet sitter undertill nedåtriktat men är oskyddat. Detta gör att det är lätt att komma åt elementet när man lyfter och flyttar på den och det kan ju gå illa om man har otur.

En lös satellithögtalare kostar enligt Svenske representanten 1.300:- Subben däremot kan tyvärr inte köpas löst utan följer endast i detta paket - det finns dock en likvärdig subbas som heter PSW2500 och har ett riktpris på 5.000:-

Färgalternativen för både subbas och satelliter är silver eller svart.


Inbränning och första intryck
Som alltid är det ju svårt att hålla sig när man får sätta tänderna i något nytt, men i detta fall måste jag definitivt rekommendera inspelning av detta system. När jag hade satt upp alla högtalare så lyssnade jag som hastigast och det var tydligt att inspelning var nödvändig för att det skulle prestera sitt bästa.

Ljudet var något hårt och kunde upplevas som vasst, men det märktes samtidigt att det fanns potential. Jag satte därför högtalarna på inspelning i ca: 50 timmar kontinuerligt, till grannars fasa och vänners småfnissande. Jag använde mig av det spår som finns på "The Calibrator" för detta ändamål (fungerar riktigt bra).


Provspelning/Inställning
Efter inspelningen och en mycket noggrann inställning av systemet (med sinussvep, digital ljudtrycksmätare och fas-test enligt Cheskys "The Ultimate DVD Surround Sampler"), så började jag med försiktig lyssning. Ljudet var nu mycket mer öppet och inte alls lika vasst, även om det förmodligen skulle behövas några fler timmar inspelning för att nå hela vägen fram. Det som slog mig nu var att ljudet kändes både storslaget och homogent.

Lite av hur subbasens fötter och element ser ut och en lite skymt av reglagen på baksidan.
» Klicka på bilden för att se en större bild.

Jag trimmade in delningsfrekvensen på min processor till 92Hz och satte "Slope Switch" till 12dB och körde musikläget på subbasen för bästa resultat med mitt referenssystem. Läget "Cinema" ger mer tryck i basen, men minskar HiFi känslan så det fick mig att föredra "Music" även vid biotittande. Eftersom man nog med lätthet kan säga att min elektronik är "något" överdimensionerad för detta system så testade jag även med min 25 watts köksstereo (JVC UX2000 inköpt 1997 för 1700 kr), eller en förvuxen klockradio som en i testpanelen kallade den.

Med JVC:n blev bästa resultat att ställa "Slope Switch" till 24dB och vrida upp det inbyggda delningsfiltret till runt 100 Hz med samma inställningar förövrigt. Min slutsats är efter detta att om man inte har ett bra delningsfilter i sin processor/receiver med bra kontroll på bashanteringen så uppnår man ett bättre och mer distinkt ljud med ett brantare filter eftersom det då snabbare skär bort bumlighet och underlättar en bra integration till satelliterna.

Satelliterna är mycket lättplacerade och har en overkligt bred ljudbild för sin storlek, ingen millimeterstor sweetspot i horisontalplanet alltså. Detta gör att det går utmärkt att placera högtalarna rätt brett isär med bibehållet stereofokus för tvåkanalslyssning. Men se upp! - i vertikalplanet så är högtalarna något begränsade i sitt ljudfält, så var noga med hur du ställer in vinkeln upp/ner annars kan du missa rätt mycket perspektiv i stereobilden. En klar begränsning men rätt lätt åtgärdad tack vare de medföljande fötterna/stativen med kulled.


Musik - Stereo och DVD-A
Först måste jag säga att jag flera gånger under testet var tvungen att säga till mig själv - "Detta är ett helt 5.1 system för 10.000 kr" - Det viktigaste i mina ögon i en recension är parametern prisvärdhet, och det är vad jag kommer att ta fasta på både i denna och kommande recensioner.

Nåväl - först ut för test var Donald Fagen "Kamakiriad", en ypperligt producerad CD som jag ofta använder som demoplatta eftersom den har en rätt komplex mix med riktig djup bas, instrument i alla register och mycket synkoper. Här avslöjades direkt att subbasen är stabil och hänger med bra på djupet. Subbasen upplevs också som mycket distinkt, en stor skillnad mot föregångaren som jag inte alls tyckte hängde med på samma sätt.

Jag fortsatte med Mark Knoppflers "Sailing to Philadelphia" och då speciellt med fjärde låten " Baloney Again" och låt nummer tio "Speedway at Nazareth" - båda dessa låtar är utmärkta exempel på mycket välmixade låtar med mycket mikrodetaljer och dessutom som har mycket djup bas. Här kommer högtalarna verkligen till sin rätt med mycket dynamik och tydligt placerade instrument, speciellt Mark's gitarr och gospelorgeln låter naturlig men inte överdriven.

Det enda jag kunde hitta som liten nackdel var att låga mellanregistret inte lät lika fullvuxet som på större högtalare, men detta är ju inte heller en helt rättvis jämförelse. Det medför i alla fall att t ex pianot låter lite mer som ett piano än en flygel eller röster inte får riktigt 100 procentig fyllighet, men detta är på en detaljnivå som jag tror att de flesta inte fäster speciellt stor vikt på i denna prisklass.

Jag testade mycket med både "Trifield" (ett specialläge för Meridian) och "Prologic II", och det låter mycket bra eftersom klangmatchningen är 100 procentig vid multikanals spelning. Eftersom jag hade märkt styrkor vid multikanalsspelning så var jag mycket intresserad av hur högtalarna skulle prestera med de nya musikformaten. När jag satte igång med den första DVD-A skivan (Steely Dan "Two Against Nature") och jämförde mot samma CD så häpnade jag - det är nu man börjar inse fördelar med klangmatchade högtalare. Det är slående hur bra DVD-Audio kan bli när kanalbalansen är perfekt och man har likadana högtalare runt om. Det spelar ingen roll om man kör med DSP lägen i två-kanal, det finns inga substitut för multikanalsinspelningar.

Jag prövade även att sätta högtalarna på lite press när jag körde lite klassisk musik, inspelad med riktigt hög kvalitet (EMI Händel "Water Music", Naxos Vivaldi "Four Seasons"). Även här gavs ett mycket bra resultat för prisklassen. Ljudet är verkligen detaljerat och luftigt med en mycket hög precision, men här var det framförallt dynamiken som imponerade i alla passager.

Film
Eftersom ljudet vid musik var så bra var det med stora förväntningar som jag satte mig för att se vad systemet kunde åstadkomma vid film.

En liten vy från lyssnarpositionen när vi testade det till den tecknade filmen Ice Age. Här inser man verkligen hur små högtalarna verkligen är, och helst i förhållande till ljudet.
» Klicka på bilden för att se en större bild.

Först ut var Gladiator (Superbit DTS) och de inledande striderna. Här försvann snabbt alla tankar på högtalarna och helt plötsligt var man mitt i stridens hetta. Ljudet var helt omslutande med mycket dynamik, precis som vid musiklyssning. Jag testade också med flera andra filmer (se listan) och det verkligt slående är hur ljudet förflyttar sig gränslöst mellan högtalarna.

Många är ju måna om basen och den fyller ut och är tillräckligt kraftfull för att skaka om vid explosioner. Mycket tydligt i t ex "Minority Report" vid scenen i bilfabriken när Tom Cruise får tag på någon typ av chockvågsvapen - man känner chockvågen, jag lovar.

I "Behind Enemy Lines" levereras explosioner med auktoritet och precision samtidigt som dialog levereras med stor tydlighet. Dialogen är också särskilt viktigt i t ex Snatch, som till stor del bygger på dialog och snabba klipp, och även här fanns ingenting att klaga på. Med beröm godkänt för film alltså.

Slutsats
Det är nästan så att man börjar leta svagheter efter en så här bra recension, men samtidigt är det så att man får vad man förtjänar.

Detta är definitivt en kandidat till världens bästa sub/sattelit system, där hög byggkvalitet kombinerat med musikalitet och filmljud mycket lätt fyller mitt rum på ca: 25m2 utan någon som helst problem ansträngning. Äggen kanske ser små ut men ibland har inte storleken någon betydelse. KEF har åstadkommit ett sattelitsystem som ger en storslagen dynamik och förmår att lyfta fram detaljer i musik och film från både riktigt dyra och även billigare system.

För det pris som Svenske representanten har angett så är det inget annat än ett fynd - och jämfört med både Norge och Danmark så ligger vi mycket bra till prismässigt i Sverige, ca:20 % lägre - Skynda er innan någon upptäcker det och höjer priset!


Byggkvalitet: 5 Mycket gediget bygge utan tillstymmelse till plastighet eller skrammel, med riktiga kontakter och mycket välgenomtänkta stativ.
Placering: 5 Mycket bra inställningsmöjlighter på subbasen som dessutom är relativt liten ger höga betyg tillsammans med lättplacerade satelliter som har en bred ljudbild utan noterbar sweetspot i horisontalled - Ett liten varning dock för vinkeln i vertikalled, eftersom satelliterna är relativt känsliga för detta, men lättkompenserat med kulleden i fästet.
Ljud musik: 5 Detaljerat, dynamiskt och luftigt, med ett skönt stöd av subbasen. Mäter sig väl med många av mig testade stativhögtalare i 5.000 kr klassen - Mycket bra för Multikanals ljud (DVD-A, SACD).
Ljud film: 5 Här finns det ingen konkurrent i prisklassen. 100% klangmatchning ger fullkomligt gränslösa panoreringar och ett helt omslutande ljud. Basen jobbar på djupet och ger ett mycket distinkt ljud utan fördröjning - explosioner levereras med auktoritet och precision samtidigt som dialog levereras med all önskvärd tydlighet.
Prisvärdhet: 5 Kan bara bli högsta betyg - helt enkelt makalöst prisvärt!

Tekniska data PSW 2010 HTS 2001
Produkt: Aktiv subwoofer, Sluten låda Satellithögtalare, Basreflex
Element: 250mm (10") 100mm (4") UNI-Q element med 19mm diskant
Frekvensomfång: 30Hz - 150Hz 80Hz - 27kHz
Effekttålighet: n/a 100 Watt
Förstärkare: 250 Watt -
Känslighet: - 88dB/W/m
Maximal utnivå: 109dB 104dB
Impedans: n/a 8ohm
Vikt: 18kg 2kg
Dimensioner: 370 x 320 x 320mm 198 x 130 x 150mm
Färgval: Silver eller svart Silver eller svart

Kringutrustning
Projektor: Marantz VP12-S2
Filmduk: Stewart FireHawk / 110 tum / 1.35 gain
CD/DVD-spelare: Meridian 598 DP
Processor: Meridian 568.2 MM
Microsystem: JVC UX 2000
Slutsteg 1: Perreaux 6160 P (6 x 160w)
Slutsteg 2: Perreaux 200P (2 x 200w)
Signalkablar: Eichman Express 6, Monster 1000i
Högtalarkablar: QED Silver Anniversary
Nätkablar: Eichman " Power AC Cable", Jorma "JPC 2.5", Ljudmakarn "Power"
Musik CD: Mark Knoppfler "Sailing to Philadelphia", Donald Fagen "Kamakiriad", Beck "Mutations", Steely Dan "Two Against Nature", Lenny Kravitz "5", Tower of Power "Back to oakland", White Zombie "Super Sexy Swinging Sounds", Lisa Nilsson "Samling 1992-2002"
Musik DVD-A: Chesky "The Ultimate DVD Surround Sampler", Linkin Park "Reanimation", Steely Dan "Two Against Nature", EMI Händel "Water Music", Naxos Vivaldi "Four Seasons"
Filmer: Sagan om Ringen "Special Edition", Gladiator "Superbit", The fast and the Furios "Superbit", Snatch "Superbit", The Patriot "Superbit", Ice Age, Fifth Element "Superbit", Minority Report, Behind Enemy Lines, The Calibrator, AIVA: Guide to Home Theater



Skriven av:
Pär Hörnell

Publicerad: 2003-07-07
Uppdaterad: 2007-05-06