Component - för entusiaster av ljud och bild.

Arcam DV27A - En plattform att bygga på!

Eftersom detta är den första DVD-spelartesten på Component så kommer lite mer förklarande text att finnas med i denna recension – framtida recensioner kommer att bli något kortare, men inte mindre omfattande.

Att vi på Component har valt att utföra tester på DVD-spelare på ett lite mer omfattande sätt beror på att vi tycker att många andra media idag verkar ha missat den oroande trenden att bildkvaliteten på DVD-spelare är på väg nedåt, även om utvecklingen faktiskt går framåt.

Det verkar snarare som om tillverkare just nu tävlar om att släppa allt billigare DVD spelare, snarare än bättre och bättre. Detta har tyvärr inneburit att det har blivit vanligare och inte mer sällsynt att DVD- spelare har t ex CUE problem (Chroma Upsampling Error) samt vad som kallas ”ringing”, dvs. en skugga runt konturer – mycket likt t ex ”edge enhancement”.

Vi på Component tror att den stora mängden DVD-spelare som hela tiden pumpas in på marknaden har fått som följd att de tester som genomförs i mångt och mycket inte tar tillräcklig hänsyn till rena videofila kvaliteter, som vi själva önskar se. Detta betyder tyvärr också att vi konsumenter har hamnat i kläm, då vi inte får tillräcklig upplysning om de eventuella brister som tyvärr blir en kompromiss av att tillverkarna ständigt försöker ta ökade marknadsandelar.

Sammantaget leder detta till att man behöver kliva allt högre upp i pris för att få en riktigt bra bild, fri från artefakter som härstammar från DVD-spelaren. Detta vill vi på Component ta ett steg vidare från, och vi introducerar härmed en topplista i olika prisnivåer där vi kommer att fokusera på prestanda per krona, och fortsättningsvis göra både djupa tester och kortare beskrivningar av vad vi anser intressanta produkter.

Om ni har synpunkter på testförfarandet för DVD-spelare, eller denna recension i stort så tar vi mer än gärna emot konstruktiv kritik på vår e-mail. Nu till recensionen!

Arcam
Arcam är ett engelskt företag som länge har lyst klart på hifi-himlen, men som kanske inte fått den uppmärksamhet man förtjänar i Sverige. Arcam började sin tillverkning redan 1972, när grundarna av företaget fortfarande studerade, och presenterade sin första förstärkare år 1976 – modell A60. Tanken var att endast 50st exemplar av A60 skulle tillverkas, men marknaden ville annorlunda och mer än 30.000 exemplar såldes till slut av denna idag kultförklarade förstärkare.

Arcam är även känt för att arbeta med kompromisslösa material - bl a har de använt DAC:ar som egentligen var framforskade för att användas i militär flygradar i sina CD-spelare. Kort sagt har vi alltså hamnat hos ett företag som inte skyr några medel för att ge oss välljud i våra hem.

De har för närvarande två produktlinjer, där DiVA är grundserien och där prestigeserien heter FMJ, vilket står för ”Full Metall Jacket”.

FMJ – Full Metall Jacket
Varför kallar man en serie produkter för ”Full Metall Jacket”, frågade vi oss innan recensionen? Var det inte en rätt hyfsad film från slutet av 80-talet av Stanley Kubrick? Vad har det egentligen att göra med hifi?

Jo, att det är lite extra ”stål” i chassit känner man när man lyfter DV27A; den väger drygt 6 kg och känns mycket solid. När man knackar på DVD-spelaren märker man att den är stum – ja, i princip helt resonansfri. Det är detta tillsammans med omsorgen att till varje pris bygga en solid lösning med ett kraftigt chassi som givit serien det tunga namnet ”Full Metal Jacket”.

Arcam har nämligen satt absolut högsta fokus på att dämpa resonanser i sin FMJ-serie. Alla modeller i FMJ-serien har en solid 8mm aluminiumplatta i fronten, samt ett dämpat chassi tillverkat i ett material de kallar ”Acousteel”; en trelagers laminerad sandwichkonstruktion där brödet består av aluminium (valt för dess ickemagnetiska egenskaper) och pålägget mitt emellan är ett specialgummi. Resultatet är en enastående isolation från mekaniska vibrationer som i sin tur minskar störningar och förbättrar både ljud och bild.

Med tanke på andelen aluminium i Arcams FMJ-serie borde man kanske ha valt namnet ”Full Aluminium Jacket” istället, men det låter ju onekligen inte lika tufft.

ARCAM – FMJ DV27A


» Klicka på bilden för att se en större bild.

Nog talat om Arcam och FMJ, nu är det ju en DVD video/audio-spelare som skall recenseras, nämligen FMJ DV27A, som har ett rekommenderat listpris på 27 700 kr.

Denna spelare släpptes i sin första form i januari 2001, men den spelare vi recenserar här är alltså en nyare modell, som såg dagens ljus så sent som i juni i år (2003). Jämfört med DV27 är det mesta utbytt i DV27A, och det är just detta som gör Arcam’s DVD-spelare till ett så attraktivt köp. Man köper en plattform snarare än en produkt – den är helt uppgraderingsbar, med andra ord. Det går alltså även att uppgradera en DV27 till DV27A. Kostnaden för denna operation uppgår till mellan 7.000 kr och 11.500 kr, beroende på vilken generation av DV27 som åsyftas. DV27A klarar de flesta format, och har till skillnad från DV27 även stöd för DVD-A. Den stödjer dock inte SACD. Det kan man tycka olika om, men det är inget som vi tar ställning till här. Vi går igenom och recenserar de funktioner som finns och ni får själva värdera utifrån era egna utgångspunkter om det är något ni saknar eller om ni tycker att det är bra eller dåligt.

DV27A är mycket välutrustad, och har tre separata låg-jitter klockor för video, DVD-Audio samt två-kanals ljud (på 44.1 och 48kHz för ljud och den sedvanliga 27 MHz för video). Dessutom sitter ett 32-bitars Zoran Audio DSP chip tillsammans med de absolut senaste 24bit/192kHz DAC:arna från Wolfson Electronics, med en uppgiven S/N (signal-to-noise) ratio på 117 dB för alla sex analoga audiokanaler.


» Klicka på bilden för att se en större bild.

Vidare har DV27A separata transformatorer för den analoga och digitala delen, där speciell omsorg lagts ned vid att leverera en så jämn spänning som möjligt till alla interna kretsar. Strömförsörjningen fullbordas med en lågbrusig toroidtransformator för de mest kritiska ljudkretsarna.

För att bilden skall få samma exklusiva hantering som ljudet så använder ARCAM sig av Zorans VADDIS 5-processor och Silicon Image’s PureProgressive deinterlacing (sil504 - för övrigt samma som sitter i Iscan Ultra), och Analog Devices’ 11-bitars videoDAC:ar.


» Klicka på bilden för att se en större bild.


Arcam DV27A stöder dessutom både progressiv- och interlaced komponent ut samtidigt! Dessutom har Arcam utrustat DV27A med professionella Elantec videobuffertar på alla utgångar – detta för att uppnå exakt 75 Ohms utgångsimpedans. Det hela låter ju oerhört lovande, och vi blir alldeles matta över hur seriöst uppbyggd denna maskin är.

Det man dessutom kan se är att Arcam har förberett för att montera en VGA, HDMI eller DVI port samt att möjlighet finns att montera H, V och kompositsynk utan ingrepp i chassit. Det är helt tydligt att Arcam har tänkt på framtiden här.

Menyer och inställningar
Vårt testexemplar var en av de första DV27A-spelarna i Sverige och har därför mjukvara 3.57 - Arcam utvecklar hela tiden sina spelare och vid testtillfället fanns redan mjukvara 4.12 ute. Tyvärr fick vi inte tag i den mjukvaran för testet, så det kan finnas nya godsaker och buggfixar som korrigerar en del av de problem som vi har uppmärksammat i testet, men det är ett antagande och vi skriver självklart i enlighet med prestandan för den specifika DVD-spelare som testades.


» Klicka på bilden för att se mer av menyerna.

När det gäller menyhanteringen så tyckte vi att inställningarna är lite väl simpla för klassen. Vi hade t ex gärna velat se lite bättre inställningsmöjligheter för deinterlaceing, och även för ”bass management”. ”Bass management” är speciellt viktigt vid multikanalsljud eftersom det är de analoga utgångarna som används för DVD-A och vanligtvis den analoga multikanalsingången på processorn eller receivern. Det som gör det extra viktigt är att det är mycket sällsynt att processorer har avancerade delningsfilter för att behandling av bas och kanal delay på sina analoga multikanalsingångar. De få produkter vi känner vilket kan hantera detta åstadkommer det tyvärr genom att konvertera insignalen till digital och sedan tillbaka till analog igen vilket dessvärre försämrar ljudet.

På DV27A är det i alla fall möjligt att ställa delningsfrekvensen, men endast i 10Hz-steg från 60 till 150 Hz, vilket vi inte tycker är speciellt bra för klassen och därmed ger knappt godkänt. Det som räddar betyget är att man kan välja om subbas skall vara med eller inte vid tvåkanals ljud som t ex CD, samt att man här även kan ställa in separata nivåer för tvåkanals ljud respektive multikanalsljud, men knappt godkänt blir betyget för bassmanagement.

Möjligheten att ställa nivåer för samtliga kanaler i 1dB-steg är också knappt godkänt eftersom det inte gick att förstärka kanalerna individuellt, utan endast sänka alla från referensnivån 0 dB till minus 10dB. Detta brukar generellt inte vara något problem, men för klassen får det anses lite småsnålt då vi samtidigt hade föredragit 0.5 dB steg. Knappt godkänt alltså.

Delay-inställningarna får även de knappt godkänt, då de går att ställa in i steg om 1 ms (men endast angivet i steg om 30 cm) vilket är bra, men samtidigt har Arcam snuvat oss på möjligheten att ställa in negativt avstånd för centerhögtalaren vilket kan påverka ljudbilden så att man får mer eller mindre djup i den. Det går däremot INTE att ställa in bakhögtalarna separat - skäms Arcam! Alla har inte en perfekt symmetrisk placering på sina högtalare och i denna prisklass bör dessa funktioner absolut finnas.

Svärtan går att sätta både till IRE 7.5 samt 0, där vi föredrog 0 som är referens för PAL (7.5 är Amerikansk NTSC standard). När du ställer in svärtan på en DVD (om det är möjligt) är det naturligtvis viktigt att du ställer den till motsvarande värde på din display – detta kommer vi för övrigt att utveckla mer i en kommande artikel här på Component.

Vi utförde ca: 99 % av testerna i progressive mode via komponentutgången, då detta enligt mig gav den absolut bästa bilden från DV27A. För film användes koaxialutgången för ljudet, men för DVD-A användes de analoga utgångarna. Märk väl att vi spelade endast DVD-A i två kanaler för utvärdering av ljudet.

Fjärrkontroll och Hantering

» Klicka på bilden för att se en större bild.

Denna sektion känns helt motiverad eftersom vi här, tillsammans med de för klassen knappa inställningsmöjligheterna, hittar den stora svagheten hos Arcam DV27A. Fjärrkontrollen är faktiskt bland de värsta vi stött på. Oräkneliga är de tillfällen vi tryckt fel, eller funnit oss själva sittandes letandes efter rätt knapp att trycka på. Det gör ju visserligen inte prestandan i DVD-spelaren sämre, men svårigheten att få tillgång till dess funktioner är ju inte direkt något positivt.

Vi tror nog i och för sig att de flesta som har råd att köpa DV27A kommer att använda någon typ av programmerbar fjärrkontroll, typ Philips Pronto eller liknande, men det ursäktar inte i våra ögon den urusla placeringen och uppdelningen av funktioner – skärpning igen, Arcam! Denna fjärrkontroll är långtifrån en bra produkt.

Som om detta inte vore nog, är beteendet på DV27A högst slumpartat när man använder fjärrkontrollen. Detta måste vara en bugg i programvaran, men var nog så frustrerande under testen. Vi fann oss småmuttrandes vid ett flertal tillfällen när vi inte lyckades manövrera mellan menyer på ett klart sätt - det kändes helt enkelt som om knapparna på fjärrkontrollen fick olika funktioner beroende på var man befann sig på DVD-skivan. Vi hoppas och tror att detta är löst med den nya programvaran, eftersom vårt exemplar som tidigare nämnt hade en gammal mjukvaruversion. Men tyvärr ger detta totalt sett betyget underkänt i kategorin ”Fjärrkontroll och Hantering” för vårt testexemplar.

Bild
Att vi på Component ställer krav på de produkter vi testar med utgångspunkt utifrån prisvärdhet hoppas vi att alla förstår. Det är i våra ögon det viktigaste måttet för hur en produkt presterar. Nu testar vi alltså en DVD-spelare ur de högre prisklasserna, och det sätter ju våra krav och förväntningar på en hög nivå. Ljudet kommer vi att hantera först i nästa avsnitt, då vi vid vår bildbedömning faktiskt har ljudet avslaget för att kunna koncentrera oss på bilden utan att dras med in i filmen för mycket.

Först ut är som vanligt vid DVD- och bildtester Sagan om Ringen ”Special Edition”, en fantastiskt välproducerad film med både klara färger och hög bitrate. En anledning till varför vi har valt denna film är att många har tillgång till eller har sett den, vilket gör det lätt att relatera till hänvisningarna i våra observationer.

Scener som vi använder här är de från Fylke (både i dagsljus och festen) på den första disken och framförallt snöscenen i bergen, och när följet precis har blivit instängda i Morias gruvor från den andra discen – men även de nya scenerna t ex Galadriels gåvor och när följet lämnar Alverna.

Vid scenerna från Fylke på den första DVD skivan framgår mycket tydligt att vi har att göra med en spelare av klass – den har en fantastisk färgåtergivning som inte lämnar något övrigt att önska. Även i scenerna från festen håller DV27A isär färger utan minsta antydan till blödningar, och visar även upp en stor detaljnivå i bilden med mycket bra djup i svärtan. Särskilt noterar vi att det förekommer betydligt mindre ”combing” i bilden, där också de taggiga kanter som kan uppstå på billigare DVD-spelare vid snabba panoreringar (även vid progressive mode) i princip helt lyste med sin frånvaro.

Även i scenerna i Morias grottsalar från den andra DVD skivan utmärkte sig DV27A; där ger vi den till och med segern över vår ganska precis dubbelt så dyra referensspelare - Meridian 598. Här syns det extra tydligt vid sidopanoreringen över följet, speciellt Aragorn och Boromir, precis efter det att Gandalf har tänt sin stav i princip är felfri – Mycket bra, Arcam!

Även gråskalan när de vandrar ut i gruvgångarna känns mycket bra. Det man kan se detta på är t ex vid ut-zoomningen från följet vid ingången till gruvorna, där ett svagt dis infinner sig – DV27A håller isär detta och gråskalorna i en näst intill perfekt kontrast, vilket ger bra förnimmelse av tredimensionalitet i bilden. Detta är även tydligt vid de nya scenerna strax efter Galadriels gåvor (tid 1.00.15), då speglingar i vattnet med gråskalor, samt solen som samtidigt skiner genom de svagt gröna löven på träden, ger en mycket stämningsfull bild.



Noterbart är också att det är väldigt få tendenser till krypningar i bilden jämfört med t ex Yamaha 2300, Marantz DV8300 eller Pioneer 747Ai – detta beror troligtvis på den mycket lyckade integreringen av sil504 chippet, men vi skulle också tro att videobuffertarna gör sitt till – mycket bra!

Vi spelade också utvalda scener ur många andra filmer med hög kvalitet på DVD transferen (se filmlista), och det genomgående intrycket var att DV27A har en mycket god bilddynamik, en fantastisk djupkänsla och återger bilden med klara färger – en i högsta grad trovärdig bildåtergivning, helt enkelt. Eftersom vi inte tycker att det adderar speciellt mycket mer att kommentera scener dessa filmer så lämnar vi detta.

Att en mycket bra DVD-spelare klarar en mycket bra film är väl kanske inget att höja på ögonbrynen inför; därför har vi även en riktigt usel transfer som testfilm - i detta fall Species (region 1). Detta är en av de absolut första DVD-filmerna som kom ut på marknaden, inköpt i Hong Kong så tidigt som i mars 1997. Kvaliteten är bedrövlig (filmen är ju inte heller något mästerverk). Som en av de första Dvd-produktionerna ser det ut som om filmen ständigt hoppar mellan film- och videokodat material – förmodligen är det väldigt få flaggor på rätt ställe. Detta tillsammans med en förhållandevis låg bitrate och ganska mycket mpeg-blocking gör den till en mardröm för videofiler, och även för DVD-spelare.

Här är det också mycket tydligt hur mycket bättre det blir om man använder det progressiva läget än interlaced från DVD-spelaren. DV27A tappar här förhållandevis lite jämfört med andra spelare (se tidigare beskrivning), men det blir heller aldrig riktigt bra. Bilden blir t ex lite mjukare än den hos referensspelaren Meridian 598. Vår gissning är att detta har att göra med att sil 504 chippet är mer avpassat för film än för video, och detta påverkar möjligheten att hantera t ex kantskärpa vid uppspelning av ”svårare” material.

När det gäller lagerbyte var DV27A helt acceptabel, men tog något längre tid på sig än den i princip omärkbara fördröjningen hos Meridian – uppskattningsvis var fördröjningen på kanske 0.3 sekunder, vilket måste anses som godkänt. Eftersom vi i princip endast använde DV27A i progressive läge så kan vi bara med säkerhet uttala oss om CUE problem (Chroma Uppsampling Error) för detta läge, och vi lade aldrig märke till något här som skulle kunna uppfattas som störande i våra ögon.

Framför allt måste vi framhålla att när det gäller bra DVD-material så har vi definitivt börjat luta mer åt sil504 över Faroudjas Genesis 2200/2300/2310. Vi kan bara konstatera att när det gäller motion adaptive-hantering, så har inte Faroudja i våra ögon mycket att hämta jämfört med Silicon Image.

Ljud - Film
Nu äntligen var det så dags för lite ljud. Personlig smak är viktigt här, och vi fokuserar därför på följande områden vad det gäller bioljudet: exakthet i timingen, precision i placeringen, mängden headroom, djuphet och torrhet i basen, och tydligheten dialogen. Detta innebär att vi samtidigt både lyssnar efter mikrodetaljer (fågelkvitter, löv som prasslar i bakgrunden etc.) och söker känslan av effekter (explosioner, helikoptrar, förbipasserande tåg) men samtidigt har fokus på dialogen som skall nå fram igenom alla biljud.

Vi måste säga att vi var mycket belåtna efter de inledande scenerna i ”Gladiator” (Superbit DTS). Dialogen var oerhört tydlig, men samtidigt kändes ryttarna som en framrullande lavin i biosoffan. Man kunde i princip känna varje pil lämna bågsträngen och höra hur de fann sitt mål, en nästan lika ruggig känsla som i inledningsscenerna på ”Saving Private Ryan”. DV27A är alltså extremt dynamisk, och spelade i en betydligt högre division än vi hade förväntat oss.

En annan film som har mycket atmosfäriska ljud är ”Behind Enemy Lines” (DTS), i avsnittet där vår hjälte har hamnat i en bombfälla mitt i ett industriområde. Man får en enorm rumskänsla och det känns verkligen som om man är där på platsen. När helvetet sedan bryter löst, så presenteras också explosioner med auktoritet och precision samtidigt som dialogen levereras med stor tydlighet.

Även den berömda scenen med ”the Diva” i ”Femte Elementet” (Superbit DTS) var andlöst bra - betyget för filmljudet hos Arcam DV27 blir alltså ”Med Beröm Godkänt”.



En sak som vi dock genomgående speciellt lade märke till, var att man kunde skönja ett visst audio-delay i det progressiva läget. Med en snabb korrigering på DVD-spelaren var detta avhjälpt, även om inte till 100% så var det närmre 99.5%. Emellertid kan vi ju även hantera detta i processorn, men vi tror som sagt att detta kan avhjälpas direkt genom DVD-spelaren för den stora majoriteten. Detta beror förstås på hur ljudet upptas från DVD-skivan och hur det behandlas av anläggningen, samt till viss del även på betraktningsavståndet - men det är klart en faktor som är värd att hålla i bakhuvudet.

Något annat som vi inte fäste så stor vikt vid, men som ibland var märkbart, var ett lågt biljud i bakhögtalarna som uppstod ibland. Vi kunde inte närmare påvisa under vilka omständigheter detta hände men tydligen kommer detta helt att vara borta med den nya mjukvaran.

Ljud – CD och DVD-A
Det exemplar som vi testade var väl inspelat och vi ansåg inte att någon speciell inspelning krävdes. Innan ljudtester och mätningar utfördes så var DV27A väl uppvärmd (minst tre timmars användning).

Som vanligt är CD:n Donald Fagen ”Kamakiriad” först ut. Här avslöjades direkt att basen är så torr och precis som man kan önska av en CD-spelare i den audiofila klassen, men där den sista oktaven jämfört med vår referensspelare inte riktigt finns med med samma pondus. Vi är ändå mycket nöjda med hur DV27A håller ihop musiken, och hur den samtidigt presenterar varje register med lätthet och dynamik. Det är lätt att tappa fokus när fötterna gärna stampar med till musiken – ”spelglad och musikalisk med utmärkt nyansrikedom” skulle kunna bli ett passande omdöme.

Spelglädjen och nyansrikedomen märks även tydligt i Mark Knoppflers ”Sailing to Philadelphia” och då speciellt med våra standardspår ” Baloney Again” och “Speedway at Nazareth” – återigen inte samma djupa bas som hos vår referens, men alla mikrodetaljer finns där tydligt och med bra headroom. Här framhäver även DV27A sin dynamik och ett utmärkt stereoperspektiv med tydligt placerade instrument, vilket ger en mycket nyanserad och väldefinierad ljudbild. Samma resultat var genomgående på alla våra testskivor, varför vi inte kommenterar det vidare.

Vi var nu mycket spända på hur Arcam skulle klara av DVD-Audio, eftersom vi är medvetna om att detta är ett mycket starkt kvalitetsmått på DAC:ar och filter. En vanligt utbredd missuppfattning är att om en spelare klarar DVD-Audio eller SACD, så låter det likadant, men det är lika felaktigt som att hävda att DVD-spelare eller CD-spelare skulle låta likadant. Här märks ännu mer att Arcam sticker ut.

DVD-Audio var en fröjd att lyssna på och hittills har endast vår referens, Meridian 598 med MHR, överträffat kvalitén på DV27A. För att kunna njuta av DVD-A skall naturligtvis de analoga utgångarna användas.

För bästa resultat skall de analoga utgångarna användas. Ljudet lever med DV27A och DVD-A, både attackviljan dynamiken gör oss lyckliga, och helt plötsligt finns den lägsta oktaven där med riktigt bra kontroll. När vi spelade klassisk musik (EMI Händel ”Water Music”, Naxos Vivaldi ”Four Seasons”) så framträdde konserthallen med all önskvärd tydlighet. En fantastisk rumskontroll helt enkelt. Ljudet är verkligen detaljerat och luftigt med en mycket hög precision, men framförallt är dynamiken imponerade i alla passager. Detta är världsklass, och vi tackar för upplevelsen!

Mätningar ljud

» Klicka på bilden för att titta på de mätningar som är gjorda på ARCAM – FMJ DV27A.

Det går alltid att tala om sina lyssningsintryck, men vi på Component kommer också att ta för vana att redovisa mätningar, då vi tycker att det tillför våra produktrecensioner en extra dimension. Vi har i denna recension fokuserat på hur DV27A presterar rent ljudmässigt. Alla följande mätningar har utförts med 96kHz/24 bitars inspelning från Chesky, utom ”white noise” där en inspelning från ”Bink Audio” användes.


Slutsatser
Det är alltid mycket kul att testa bra produkter, men samtidigt är det viktigt att hålla i minnet vad som är prisvärt och hur stora förändringar en viss produkt kan innebära i ett system. Vi har ofta själv ställt oss frågan vad en bra systembalans är, och vi har testat många produkter genom åren.

I fallet Arcam FMJ DV27A är vi dock relativt övertygade att de flesta system skulle ta ett rejält kliv framåt när det gäller upplevelse, både vad det gäller ljud och bild. Att den däremot inte är för alla kan vi hålla med om eftersom den ligger i en prisgrupp som är utom räckhåll för den stora massan.

Om FMJ DV27A verkar åtråvärd, men om ni saknar de sista tusenlapparna så skulle vi rekommendera er att kolla in Arcam DiVA 89, som har exakt samma hård- och mjukvara men inte samma kompromisslösa chassi och uppbyggnad i övrigt – den verkar vara en mycket intressant DVD för en betydligt större skara, och fortfarande helt uppgraderingsbar i likhet med sin storebror.

Det vi saknar hos DV27A, förutom en bra fjärrkontroll, är lite mer flexibilitet i form av bättre inställningsmöjligheter och en HDMI koppling ut, men eftersom detta är mjukvara och hårdvara, och det både finns utrymme i chassi och minneskretsar, så kan man bara hoppas på nya intressanta uppgraderingar framöver.

Att Arcam bygger kompromisslöst och ständigt är ute efter att förbättra sina produkter är välkänt, och de har förmodligen inga planer på att lämna DV27A utan framtid – de har ju haft oavbruten utveckling av modellen sedan 2001. Men oavsett vad framtiden kommer att påvisa, så vill vi på Component passa på att lyckönska alla nuvarande och kommande ägare av FMJ DV27A till att inneha den i våra ögon (och öron) just nu klart bästa DVD spelaren under 40 000 kr – Arcam är definitivt en plattform att bygga vidare på!


Byggkvalitet: 93% Mycket gediget bygge och i princip resonansfri. Antalet utgångar och möjligheterna till uppgraderingar är faktiskt mycket svårt att matcha i klassen! Dock ett litet frågetecken och betygsavdrag för det switchade nätaggregatet och störningen vid 18.4 kHz? Inställningsmöjligheter, manövrering och fjärrkontroll drar även de ner betyget för testexemplaret som annars hade blivit mycket högt. Vi vill också dela ut ett litet minus för att inte okomprimerad DVD-A kan överföras i dagsläget vilket borde vara standard i denna klass. Detta kommer dock förmodligen att lösas med uppgradering till t ex HDMI i framtiden.
Bild: 96% Ingen märkbar CUE i progressive läget, helt acceptabel lagerbyte och fantastisk bilddynamik med tryck i färger och bra kontroll för gråskalor och med noterbart mindre krypningar i bilden jämfört med t ex Yamaha 2300, Marantz DV8300 eller Pioneer 747Ai samt i vissa fall vår referens Meridian 598 - Mycket bra av Arcam här.
Ljud film: 95% DV27A ger ett mycket dynamisk ljud i bioläget och fick oss att förvånat höja på ögonbrynen - explosioner levereras med auktoritet och precision samtidigt som dialog levereras med all önskvärd tydlighet.
Ljud musik: 95% Detaljerat, dynamiskt och luftigt - saknar kanske lite ackuratess och pondus i den djupaste oktaven jämfört med Meridian 598, men värt att notera är att DV27A bara kostar hälften så mycket. DV27A mäter sig dock mycket väl jämfört med många CD-spelare över 15 000 kr och är t ex endast en noslängd efter t ex Arcam FMJ CD33 för runt 17 000 kr. - Mycket bra i DVD-A läget, där tyvärr bass management i mina ögon begränsar hanteringen av ljudet utan okomprimerad överföring.
Prisvärdhet: 95% En dyr men fortfarande mycket prisvärd DVD spelare i den högre prisklassen - rekommenderas för närvarande som bästa DVD-spelaren under 40 000skr

Tekniska data
Power Requirements 115V or 230V ac, set by voltage selector switch, 100V to special order
Power Consumption 30 VA
Dimensions 430mm x 90mm x 280mm
Weight 6.1kg
Analogue audio outputs 6 channel outputs on gold plated phono sockets
Output level 2.2V rms for 0dB signal (4.4V rms on left and right for HDCD discs)
Frequency response <0.005% for 1kHz 0dB signal, measured 20Hz, unweighted
S/N ratio 105dB measured 20Hz-20kHz, unweighted
Digital audio output (IEC958) PCM/Dolby Digital/MPEG/DTS (pass through) on gold plated phono (coaxial) and Toslink (optical)
Disc types replayed DVD-Video, DVD-Audio, Dolby Digital 5.1, DTS 5.1, CD Video, SVCD, CD-Audio (inc. CD-R, CD-RW) with PCM, HDCD, WMA or MP3 encoding, most DVD-R, DVD-RW, DVD+R, DVD+RW
Video outputs 1.) Composite video on 1 x gold plated phono, IV pk-pk into 75 ohms
2.) S-Video on 1 x 4 pin mini DIN, Y IV pk-pk in 75 ohms, C 0.3V pk-pk into 75 ohms
3.) Component video on 3 gold plated phone sockets, Y IV pk-pk into 75 ohms, Pb and Pr 0.7V pk-pk into 75 ohms RGB also available on component video sockets
4.) SCART socket with RGB video, all 0.7V into 75 ohms, composite video IV into 75 ohms, and stereo audio. Auto switching of TV with aspect ratio control.RGB also available on component video sockets
5.) Progressive scan video Pure progressiveTM modtion adaptive 4-field processing by Silicon Image Corporation. 3 gold plated phono sockets, Y=IV pk-pk, Pb and Pr 0.7V pk-pk, all into 75 ohms

Kringutrustning
Projektor: Marantz VP12-S2
Filmduk: Stewart FireHawk / 110 tum / 1.35 gain
CD/DVD-spelare: Meridian 598 DP
Processor: Meridian 568.2 MM
Högtalare: Audiovector M3 Avantgarde, Audiovector AV3C Avantgarde, Mirage OM-R2, Mirage BPS150
Slutsteg 1: Perreaux 6160 P (6 x 160w)
Slutsteg 2: Perreaux 200P (2 x 200w)
Signalkablar: Eichman Express 6, Monster 1000i, Ljudmakarn "Digisnake 3"
Högtalarkablar: QED Silver Anniversary
Nätkablar: Eichman " Power AC Cable", Jorma "JPC 2.5", Ljudmakarn "Master Power Snake" med Shuko goldstick
Musik CD: Mark Knoppfler "Sailing to Philadelphia", Donald Fagen "Kamakiriad", Beck "Mutations", Steely Dan "Two Against Nature", Lenny Kravitz "5", Tower of Power "Back to oakland", White Zombie "Super Swinging Sexy Sounds", Lisa Nilsson "Samling 1992-2002", Bink Audio "Test CD"
Musik DVD-A: Chesky "The Ultimate DVD Surround Sampler", Linkin Park "Reanimation", Steely Dan "Two Against Nature", EMI Händel "Water Music", Naxos Vivaldi "Four Seasons", Chesky "The Super Audio Collection and Professional Test Disc"
Filmer: Sagan om Ringen "Special Edition", Species (reg 1), Gladiator "Superbit", Ice Age, Fifth Element "Superbit", Minority Report, Behind Enemy Lines, The Calibrator, AIVA: Guide to Home Theater



Skriven av:
Fredrick Gustafsson

Publicerad: 2003-09-16
Uppdaterad: 2007-05-06