Component - för entusiaster av ljud och bild.

Epson EMP-TW1000

Sist ut att presentera sin projektor var Epson. Kanske lite märkligt med tanke på att det är deras C2Fine-paneler som sitter i alla tre projektorerna. Men Epson har inte legat på latsidan!

Epson presenterar en modell som utmärker sig med att dels ha HDMI 1.3, men även har möjligheten att korrigera färger och kalibrera gråskalan till perfektion. Man har även det mest konkurrenskraftiga riktpriset på 32 500 kronor.

Epson EMP-TW1000

Design
Epson TW1000 har det mest runda och strömlinjeformade och runda chassiet av de tre testade projektorerna. De som tidigare har sett t ex TW600 och TW700 kommer att känna igen formspråket då chassiet ser ut att vara identiskt. Den största skillnaden jag kan se är att TW1000 är svart.

Linsen sticker ut från projektorn och är placerad till höger sett framifrån. Linsen har en throw ratio på 2.1:1, och alla funktioner zoom, fokus och horisontell/vertikal lensshift är manuella. Detta skiljer sig från konkurrenterna, men kan endast upplevas som en nackdel vid installationen. Jag ser dock personligen hellre att man lägger ner pengar på optiken än styrningen av densamma, då detta ger en bättre bildkvalitet.

Epson EMP-TW1000

TW1000 har även den en autoiris som endast kan ställas i två lägen, av eller på.

Fjärrkontrollen påminner också om den som ingår till tidigare modeller, och är belyst och har flera direktval till vissa utvalda inställningar.

Ingångar
TW1000 har en standardutrustning vad gäller projektorer idag. Detta innebär en HDMI- och en komponentingång, samt både S-video- och kompositingångar.

TW1000 klarar att ta emot 1080p/24, vilket är mycket bra då det är möjligt att hoppa över onödiga, och ofta bildförsämrande, steg i bildprocessningen.

Epson EMP-TW1000

Menyer och inställningsmöjligheter
Epson har till viss del förändrat utseendet på sina menyer från tidigare modeller, däremot kommer en tidigare användare av TW600/TW700 att känna sig hemma. Det finns fem huvudmenyer, nämligen: Image, Signal, Settings, memory, Info.

Jag kommer som tidigare att koncentrera mig på de inställningsmöjligheter man har för att ställa bilden så att den blir så korrekt som möjligt. Dessa inställningsmöjligheter hittar vi på denna projektor under Image och Signal.

Där finns det förutom de vanliga inställningsmöjligheterna separata inställningsmöjligheter för RGB kontrast och brightness, samt möjlighet till att ställa gammakurvan i hela nio steg, men endast för alla tre färger samtidigt. Detta ska sammantaget ge godkända möjligheter till att ställa en korrekt gråskala.

Det som verkligen skiljer denna projektor från sina konkurrenter är alldeles utmärkta justeringsmöjligheter för att ändra färgspektrumet på ett korrekt vis. Detta är en mycket stor fördel med denna projektor, mer om det senare.

Prestanda före och efter kalibrering
Epson TW1000 presterar medelmåttig vad gäller färgtemperatur ur kartong. Den genomsnittliga färgtemperaturen ligger närmare 7100 Kelvin, men efter kalibrering så når vi mycket nära en ideal kurva över hela det mätbara området.

Epson EMP-TW1000 Före kalibrering.

Epson EMP-TW1000 Efter kalibrering.

Även gråskalan lämnar en hel del att önska ur kartongen, då det är tydligt varför färgtemperaturen ligger så högt. Vad som var märkligt var att den röda färgen, som normalt är den svagaste färgen, inte var full utstyrd. Detta gjorde att det var möjligt att öka dynamiken i bilden, utan att offra speciellt mycket ljusflöde vilket normalt brukar vara fallet. Med de tillgängliga kontrollerna går det att kalibrera denna projektors gråskala nästan helt perfekt, med mycket bra dynamik i bilden som följd.

Epson EMP-TW1000 Före kalibrering.

Epson EMP-TW1000 Efter kalibrering.

Gammakurvan var svagt S-formad innan kalibrering. Detta ger en felaktig reproduktion av färger, och snedställer bilddynamiken. Efter kalibrering ligger gammakurvan nära exemplariskt, och gamman har ökat från 2,4 till hela 2,77 vilket är en dramatisk ökning av bilddynamiken. Denna förändring gör inte bara så att färger återges korrekt, utan ökar bilddjupet och förstärker 3D-effekten i filmer. Det gäller dock att dynamiken finns så att ljusflödet är balanserat för alla färger (både primärer och sekundärer) från svart till vitt.

Epson EMP-TW1000 Före kalibrering.

Epson EMP-TW1000 Efter kalibrering.

Färgerna var ordentligt översaturerade på projektorn när den togs ur kartongen, men med hjälp av exemplariska inställningsmöjligheter kunde färgerna ställas 100 % korrekt genom att flytta koordinaterna för RGBCMY. Detta är unikt i projektorvärlden, och jag har endast kalibrerat en annan projektormodell som kan återge färger lika korrekt. Resultatet för filmupplevelsen av att kunna återge bild på det sätt som det är tänkt är helt fantastiskt, och något som vi definitivt rekommenderar att ni ber att få se hos era handlare. Resultatet ger en bioupplevelse där alla bitar plötsligt faller på plats, där man i stället för att observera bilden slukas av handlingen.

Epson EMP-TW1000 Före kalibrering vs efter kalibrering. Klicka på bilden för en större version!

Subjektiva åsikter om bilden
Det första som slår en vid en jämförelse mot HC5000 och PT-AE1000E är att TW1000 uppvisar betydligt mer detaljer, både i mörka och ljusa delar av bilden. Detta ger framförallt en markant skillnad i hur djupet i bilden upplevs och sätter sin prägel på hela filmupplevelsen. Istället för att titta på bilden så dras man med in i filmen. Detta blev extra tydligt i scenen med insekterna i King Kong. Både detaljer och djup i filmen ökar närvaron, och plötsligt känns scenen naturlig till den grad att det blir obehagligt. Det är som att vad som tidigare har varit intressanta scener nu har blivit verklighet, och en kamp för livet. Jag byter snabbt scen till när King Kong tar med sig Ann Darrow till sin håla. Helt plötsligt syns detaljer som inte varit synliga med de andra projektorerna, även solnedgången ser mer ut som en solnedgång i stället för en soluppgång.

Hos TW-1000 återfinns den renaste svärtan av de tre projektorerna och mörka scener får ett extra bra djup. Om vi t ex jämför med de tidigare recenserade HC5000 och PT-AE1000E som uppvisar liknande kontrastsiffror så upplevs definitivt det som att Epsons projektor har djupare svärta. Här kan vi även se hur mycket detaljer som försvinner hos de andra recenserade projektorerna. Det är tydligt att TW1000 har gjort sin hemläxa när det gäller att prestera en bra dynamik i bilden, där skillnaden framförallt ligger i hur Epson behandlar gammakurvan och att gråskalan hanteras på ett mycket bra vis, även i botten på skalan. Däremot försvinner övertaget om man ökar ljusnivån i rummet, då både Mitsubishi och Panasonic har ett högre ljusflöde.

TW1000 lyfter fram kvaliteten hos de HD DVD-filmer som vi testar med på ett vis som de andra bägge projektorerna inte alls mäktar med. Där vi tidigare har varit tvungna att välja mellan svärta (Panasonic) eller djup och skärpa (Mitsubishi) behöver vi med Epson inte längre välja, allt sitter på plats. Vid flera parallella jämförelser av scener i ett stort antal olika filmer (t ex ”World Trade Center”, ”Hulk”, ”U-571”, ”Serenity”, ”Swordfish”, ”Batman Returns”, ”Harry Potter” etc.) slår Epson båda sina konkurrenter på fingrarna när det gäller bioupplevelse och korrekt bild.

När man jämför Epson TW1000 före och efter kalibrering är det uppenbart att denna projektor växer betydligt i prestanda efter kalibrering. Jag skulle vilja gå så långt att säga att TW1000 då presterar en bild som utmanar långt över sin prisklass, jag föredrar t ex själv Epsons oerhört korrekta bild framför Sony VPL-VW50.

Något som definitivt ska nämnas är Epsons färghantering. Direkt ur kartong är den kraftigt översaturerad, t om mer än båda sina konkurrenter. Efter kalibrering av inställningarna för RGBCMY med verktyg så blir TW1000 perfekt. När vi jämför vår klassiska scen, inledningsscenen till ”Sagan om Ringen” när Frodo sitter under trädet, så är Epson så övertygande efter kalibrering att det står utom allt tvivel att det är på detta vis som alla projektorer borde kunna prestera, allt annat ser helt plötsligt fel ut.

Efter en sådan här positiv recension undrar ni kanske om det inte finns några svagheter? I jämförelse med sina konkurrenter så är TW1000 både ljussvagare och mer ljudlig, något som jag dock kan leva med då bilden som den presterar är så överlägsen sina konkurrenter.

Betyg
Bildkvalitet ******
Funktionalitet *****
Användning *****
Fläktljud ****
Kvalitetsintryck *****
Totalbetyg ******

Upplösning 1920 x 1080
Ljusstyrka 1200 ANSI-lumen
Kontrast 12 000:1
Fläktljud 26 dB
Lamptid 3000 timmar
Rekommenderat pris 32 490 kr

Importör: Epson

+
Mycket bra inställningsmöjligheter
Mycket korrekt färgåtergivning
Bra detaljåtergivning nära svart
Mycket bra optik
Bra bilddjup med en makalös filmupplevelse

-
Dåligt inställd ur kartong
Mindre bra deinterlaceing och skalning
Något högt fläktljud
Något lågt ljusflöde


Skriven av:
Pär Hörnell

Publicerad: 2007-07-27
Uppdaterad: 2007-07-31