Green Zone

Från mannen bakom Bourne Supremacy och Bourne Ultimatum, Paul Greengrass, får vi denna politiska krigsthriller, baserad på boken ”Imperial Life in Emerald City” om Irak-invasionens första tre år och Richard ”Monty” Gonzales berättelse om specialstyrkan Mobile Exploitations Team (MET). Det var han och hans mannar som ledde jakten på de massförstörelsevapnen som Saddam sades vara i besittning av.

Matt Damon gör huvudrollen som Montys motsvarighet i fictionen, Roy Miller, en MET-fanjunkare utsänd att söka upp och neutralisera WMD, Weapons of Mass Destruction i Irak under den USA-ledda ockupationen 2003. Snart snubblar Miller och hans män över en mörkläggningsaffär som vänder upp och ner på hela uppdraget. Pressad av påtryckningar från överordnade med motstridande agendor måste Miller hantera både dold och falsk information i sin jakt på sanningen.

Green Zone (blu-ray)

Den som förväntar sig att Green Zone är en korsning mellan Bourne och HBO-serien Generation Kill, lär inte bli helt nöjd. Här ligger fokus snarare på politiskt korruptionsdrama, med en slingrig USA-administratör (Greg Kinnear) som spindeln i nätet. Storyn kretsar alltså kring Iraks påstådda massförstörelsevapen, vapen som Pentagon använde som förevändning för hela Irak-invasionen. När Miller kommer allt närmre den irakiske general som påstås ha information om var de dödliga vapnen finns gömda, förstår han att han hamnat mitt i en maktkamp mellan Pentagon och CIA.

Filmen för fram argumentet att källan bakom påståendena aldrig existerat, heller inte några "WMD". Medias roll för USAs ingripande tas också upp, i form av en ettrig kvinnlig reporter vars artiklar om det tomma hotet i verkligheten spädde på invasionshetsen.

Green Zone (blu-ray)

Skådespelarna utgörs med undantag av några få kändisar, däribland nämnda Kinnear, Damon och Brendan Gleeson, av ex-soldater från Irak-kriget, som i bonusmaterialet vittnar om hur surrealistiskt det var att åter befinna sig i en krigssituation, om än i fejkat skick. Det köper man lätt, för det här är realistiskt så det förslår. Karaktärerna upplevs trovärdiga och Damon i huvudrollen som militären med rättspatos gör bra ifrån sig även han. Men hur kan han agera så egenmäktig utan att följderna blir mer påtagliga. Likt Damons andra stridskämpe, Jason Bourne, får Miller se sig som en bricka i makthavarnas spel, vilket leder honom allt närmre lögnens kärna.

Brian Helgelands manus och Greengrass regi bildar tillsammans en spännande historia om den sanningssökande Miller som motarbetas från alla håll. Visserligen med en del logiska vurpor här och där, men med ett oförtrutet rappt tempo som gör att intresset hålls uppe till sista rutan flimrar förbi. Det senare härleds till regissörens musikvideosnabba klippteknik, parat med den stundtals åksjukeframkallande handkameran. Säga vad man vill om det, men en schysst närvarokänsla ger det i alla fall. Det känns som om man är där på plats mitt i allt kaos, och man tvingas hela tiden leva sig in i handlingen. Imponerande!

Skakig handkamera och en dokumentär stil med mycket brus i lågdagrar (halvmörka scener) ger en perfekt återspeglig av regissörens önskemål om en så realistisk bild som möjligt. Dämpade, smått urtvättade, grön-gula färgskalor, perfekt svärta och en nästintill 100%-ig kontrast. Lägg därtill en fin detaljnivå och en skärpa som oftast är skarp som kniven, och du har några karaktärsdrag som gör detta till en riktigt involverande bildupplevelse.

Green Zone (blu-ray)

DTS-HD Master Audio är väl stapelvara som ljudformat betraktat numera, men här gör det verkligen skäl för epitetet "mästerlig". Panorerande effekter som bilar, radiobabbel och helikoptrar far som vilda bin runt genom lyssningsrummet på ett nästintill sömlöst vis. Lågbasen dyker upp i nästan varje actionsekvens och är maffigt djup. Talet i de många dialogburna sekvenserna framstår som imponerande tydligt och krispigt som en påse nyfriterade chips. Sammantaget ett dynamiskt och stämningsskapande spår som är ren och skär njutning för alla ljudgalningar där ute!

Green Zone (blu-ray)

En adekvat men på intet sätt översvallande bonussektion. Den kröns av den intressanta kommentarslingan med Matt Damon och Paul Greengrass, ytterligare ett kommentarspår med picture-in-picture-funktion via Universals U-Control. De korta featuretterna, t ex: "Matt Damon: Ready for Action" och "Inside the Green Zone" är av standardkaraktär, dvs mycket ryggdunkande och hyllande av alla inblandade. Filmen har BD-Live-funktion, något som vi dock inte fick att fungera. Ett strax-över-medelmåttigt material som kunde ha varit betydligt tyngre.

Green Zone är en kvick och flyhänt sammansatt politisk thriller i krigsfacket vars kritik mot USA-administrationens motiv och agerande i Irakfrågan känns välbehövlig. Filmmässigt förvisso inget nydanande, men intressant ändå. Vi rekommenderar en titt, om inte annat för dess fina bild- och ljudkvalitet som verkligen blåser sk-ten ur din anläggning.

Filmen:  7
Ljudet: 9
Extra: 6