Django Unchained

I Quentin Tarantinos senaste stilstudie, denna gång med fokus på spaghettiwestern, möter vi den förslavade Django i den amerikanska södern 1858, två år före inbördeskriget. Django räddas undan sitt grymma öde av den udda prisjägaren Dr King Schultz och tillsammans beslutar dom sig för att rädda Djangos lika förslavade fru, Broomhilda undan det miserabla Candyland, en gudsförgäten plats där den grymme plantageägaren Calvin Candie regerar med diktatorisk makt. I rollerna ser vi Oscarbelönade Jamie Foxx som Django, Christoph Waltz som den tyskfödde prisjägaren Schultz och Leonardo Di Caprio som den hänsynslöse plantageägaren Candie.

Django Unchained (blu-ray)

Django Unchained är en kultig Exploitation-rulle som delvis följer spaghettiwesternmallen, dock finns här inte mycket lånat från Sergio Corbuccis originalfilm från 1966 (med Franco Nero i huvudrollen). Delar av soundtracket, däribland titelmelodin (signerad Rocky Roberts & Luis Bacalov) och en birollsinsats av Nero är allt. I Tarantinos utgåva är hjälten färgad, tematiken hårdare utmejslad och humorn påtagligt skruvad åt det nattsvarta hållet. Den tidstypiska rasismen och slaveriet i Södern illustreras in-your-face utan krusiduller, liksom de brutala våldsexcesserna. Samtidigt pyr ett rättvisetema hela tiden under täcket.

Django Unchained (blu-ray)

Anslaget är som sagt typiskt Tarantino. Kampen mellan gott och ont vävs samman med tydliga karaktärer, fantasifulla våldsamheter, finurlig dialog, mer eller mindre subtila referenser till nämnda genre och avgjort medvetna stilbrott i både soundtrack och regi. Det handlar om rakt igenom starka rollprestationer, där Jamie Foxx, Christoph Waltz, Leonardo Di Caprio och Samuel L Jackson slåss om pallplats för sina insatser. Den briljant skrivna dialogen levereras med precision vilket gör att man lätt köper den överlånga speltiden och de stundtals överdrivna våldsexcesserna (slutsekvensen är förbi magstark). På något sätt kommer Tarantino alltid undan diskussioner om övervåld.

Django Unchained (blu-ray)

Kanske beror det på hans förmåga till ypperlig dialog, de oväntade komiska infallen, den överraskande anakronistiska musiken, det rappa tempot, det involverande dramat, eller de skickligt uppbyggda karaktärerna. Om vi ska välja det sistnämnda så är rollistan med alla dess figurer inget annat än mästerlig. Allt från Waltz kultiverade gunslinger, via Di Caprios genomusle plantageägare och den likaledes hemske, lismande chefsbutlern Stephen (Samuel L Jackson), till Foxx tystlåtne men allt mer socialt klättrande antihjälte Django. Allt lirar perfekt och formerar en tät och mycket underhållande story som man bara måste se slutet på. Tarantinos senaste kärleksskildring, denna gång av genren spaghettiwestern, är originell och mycket sevärd. Inte bara för det briljanta skådespeleriet utan också för de angelägna teman som väcks.

Django Unchained kommer till blu-rayformatet med buller och brak, vilket innebär fin detalj, starka färger och en imponerande kontrast. Samtidigt råder det en påfallande (sannolikt medveten) mjukhet i vissa scener. Det handlar alltså om ett märkbart stiliserat, eller "Instagrammat", foto signerat Robert Richardson. Flera olika fotostilar blandas och stundtals känns det som man tittar på en blaxploitation-rulle från 70-talet, för att i nästa scen tas tillbaks till ultramodern och krispig full-hd. En intressant och lite annorlunda bildpresentation.

DTS-HD Master-spåret är inte så omslutande som man kanske hade hoppats på. Det mesta händer i den främre ljudkulissen. Dialogen är krispigt hörbar och här finns även en hel del diskreta och explosiva effekter att lyssna till. LFE används dock inte så mycket, subben verkar ha gått på semester. Från den aktre arenan är det visserligen inte helt tyst, men än mer subtilt och dessvärre särkopplat från den främre ljudscenen. Vi saknar bredd och dynamik i upplevelsen. Känslan av att sitta mitt i handlingen infinner sig liksom inte.

Ett tunt extramaterial som framförallt saknar en stöddig making-of samt ett kommentarspår med Tarantino och filmens stjärnor. Det vi får är ”Re-imagining the Spaghetti Western: The Horses & Stunts of Django Unchained”, vilket motsvarar en kvarts inblick i arbetet med filmens alla hästar (!) och stunts, inklusive kommentarer av Tarantino, stuntsamordnare Jeff Dashnaw och hans crew. Fokus ligger på alla försiktighetsåtgärder som vidtagits för att garantera säkerheten för både skådisar och hästar. Lite småtrist.

I ”The Costumes of Sharen Davis” ges en ungefär lika lång dragning om filmens fantastiska kostymer med intervjuer med cast & crew som pratar om det fantastiska med dessa, samt experter som uttalar sig om influenser och inspirationskällor. Sevärt kanske om man är verksam i teko-industrin.

Tolv minuter långa ”Remembering J. Michael Riva: The Production Design of Django Unchained” är en homage till mannen som stod för filmens scenografi och olyckligt nog vek hädan under inspelningen. Detta är den kanske bästa biten i samlingen då vi får inblick i produktionen på ett sätt som de andra inslagen missar.

”20 Years In The Making: The Tarantino XX Blu-ray(tm) Collection” är en trailer för den kommande Tarantino-samlingen och “Django Unchained Soundtrack” är helt enkelt en reklamspot för filmens soundtrack.

Quentin Tarantinos, stilfulla, blodiga hämnddrama Django Unchained blandar exploitation med spaghettiwestern på ett rafflande sätt. Med en fantastisk Jamie Foxx i titelrollen och starka biroller, framförallt Christoph Waltz, Leonardo DiCaprio och Samuel L Jackson blir historien mångbottnad och intressant på flera vis. Fattig bonussektion men bra A/V. Rekommenderas!

Filmen:  8
Ljudet: 8
Extra: 5