Duran Duran – A Diamond in the Mind

Brittiska 80-tals ikonerna Duran Duran är intimt förknippade med musikkanalen MTV. Singlar som Girls on film, Rio och Wild Boys, spelades flitigt och gruppen var superhet!. Sedan lugnade allt ner sig ett tag, men 1993 kom man tillbaka igen med pampiga låten Ordinary World som härjade på världens topplistor.

Duran Duran – A Diamond in the Mind. Live 2011 (blu-ray)

80-talet var verkligen Duran Durans årtionde som 1985 kröntes med James Bond ledmotivet A View to a Kill och framträdandet på Wembley under Live Aid galan. Även framgångsrika sidoprojekten The Power Station och Arcadia är värda att nämna. Sedan fick karriären en pyspunka och gruppen glömdes mer eller mindre bort. 1993 var man som tidigare skrivits tillbaka igen med plattan The Wedding Album och pampiga singeln Ordinary World. Duran Duran åkte åter på utsålda turnéer. Bara något år senare var Duran Duran åter bortglömda. Medlemmar slutade och/eller soloprojekt tog plats.

I början av 2000-talet svepte en 80-tals renässans över musikvärlden. Duran Duran var åter i ropet och fick bl.a. ett ”Lifetime Achievement Award” av MTV. Medlemmarna började spela tillsammans igen och sålde ut fem kvällar på Wembley Stadium! 2004 släpptes skivan Astronaut som blev framgångsrik i flera länder. 2010 kom uppföljaren All You Need Is Now som blev gruppens största succé sedan 80-talet.

Denna utgåva spelades in på MEN Arena i Manchester den 16 december 2011 och var den tionde arena spelningen i Storbritannien av elva, under ”The All You Need Is Now Tour”.

Efter inledande och inspelade klassiska stycket Return To Now kommer Duran Duran in på scenen och spelar Before the Rain. En midtempo ballad från senaste skivan All You Need Is Now. Ett litet ovanligt grepp att börja en konsert så lugnt, men det fungerar utmärkt. Snabbare hiten Planet Earth är tredje låt ut och nu kommer dansandet i arenan igång. Det låter oförskämt bra om Duran Duran rent speltekniskt och sångaren Simon Le Bon sjunger klanderfritt.

James Bond ledmotivet View To A Kill drar igång som nummer fyra och här blir jag positivt överraskad. Studioversionen är fylld av syntstötar och ganska platt och tunn i ljudet. Här lyckas Duran Duran få med alla syntljud, men samtidigt få in lite fyllig tyngd samt kött och blod i live versionen. Klart imponerande måste jag erkänna!

Sedan följer en mix av gamla och nyare låtar. Det låter som sagt utmärkt om Duran Duran och man ger publiken i den fullsatta arenan en riktigt bra show. Nya gitarristen Dom Brown får vid flera tillfällen glänsa med smakfullt komp och solospel. Mäktiga låten Ordinary World framförs mycket bra och detsamma gäller gungande hitsen Notorious och Wild Boys.

Bilden presenteras för ovanlighetens skull i 2.35:1. 1.78:1 är annars mer eller mindre standard när det gäller Blu-ray konserter. Jag är mycket förtjust i bildarbetet! Visst syns det ibland lite oroligheter i svärtan och spår av brus. Men allt som oftast bjuds vi på ett skitsnyggt bildarbete med tät svärta, härligt djup och mättade färger. Det som får denna bildproduktion att stå ut är att man har tänkt till lite extra. Färg blandas med svartvita sekvenser, smått utfrätta toner klipps ibland in och vid andra tillfällen är färger "Washed out". Det låter kanske underligt, men fungerar mycket bra och ser jäkligt bra ut!

Vi bjuds på två ljudspår, LPCM Stereo och DTS HD Master Audio. Bägge spåren låter bra, där LPCM är högre i volym. Jag föredrar dock DTS-spåret (även om det är lite lågt och jag får höja mer än vad jag brukar) på grund av den fina surroundmixen där instrument panoreras ut på ett föredömligt sätt. Instrument är fint separerade från varandra och sången. Några minustecken hittar jag dock. Trummor är väl döda i ljudet, jag vill ha mer smack och liv i trummorna. Samtidigt förstår jag att ljudet vi bjuds på är ett medvetet val och många gillar det. Simon Le Bons sångljud är tydligt, men något hårt i toppen. Körer ligger lite för lågt i volym. Det ser lite lustigt ut när basisten John Taylor klämmer i men inget hörs. Annars är det en väl genomförd ljudproduktion om än något platt.

Låtlista.
01.Return To Now
02. Before The Rain
03. Planet Earth
04. View To A Kill
05. All You Need Is Now
06. Blame The Machines
07. Safe (In The Heat Of The Moment)
08. The Reflex
09. Man Who Stole A Leopard
10. Girl Panic!
11. White Lines
12. Careless Memories
13. Ordinary World
14. Notorious
15. Hungry Like The Wolf
16. (Reach Up For The) Sunrise
17. Wild Boys/Relax
18. Rio
19. A Diamond In The Mind

Vi bjuds på en bakom kulisserna dokumentär där vi får träffa medlemmarna och se vad man hade för sig 2011. Samarbetet med David Lynch diskuteras bl.a. Vi får även två bonuslåtar; Come Undone och Is There Something I Should Know?

Visst bjuder Duran Duran på en helgjuten show i denna utgåva, inget snack om den saken. Fans trycker naturligtvis på köpknappen och blir dessutom belönade med en riktigt fin och genomtänkt bildproduktion, samt välljudande ljudspår. Jag sitter dock ibland och småskäms bakom en kudde och det beror på att vissa 80-tals hits låter väl daterade. Men det är jag det och fansen håller inte med. Är du nyfiken på varför detta brittiska band blev så populärt, så är denna fina utgåva en utmärkt inkörsport.

Filmen:  7
Ljudet: 7
Extra: 7