Gangster Squad

I denna thriller, regisserad av Ruben Fleischer, landar vi i en hårdför gangstervärld, inspirerad av verkliga händelser i 40-talets Los Angeles. Staden är genomkorrupt och domineras av maffialedaren Mickey Cohen (Sean Penn). För att förgöra Cohens imperium tillsätts en hemlig styrka inom LAPD, ledd av den råbarkade Sgt. John O'Mara (Josh Brolin) och hans adept Jerry Wooters (Ryan Gosling). Tillsammans med övriga medlemmar i gänget måste de ta till alla medel för att befria staden från sin ärkenemesis.

Gangster Squad (blu-ray)

Arvet från De Omutbara ekar i varje scen, frånsett från våldet som är betydligt grövre här. Kanske beroende på regissören, som tidigare stått bakom våldsamma splatterkomedin "Zombieland" (och besvikelsen "30 Minutes or Less"). En annan inspirationskälla är James Ellroy, vars våldsromantiska tematik och barska karaktärer genomsyrar Gangster Squad. Grundbultarna i Will Bealls manus, där polis och politiker är korrumperade och ingen går säker på stadens gator förrän filmens hjältegäng gör sin entré, har vi som sagt sett förut och berättelsen överraskar inte åt något håll.

Gangster Squad (blu-ray)

Där De Omutbaras styrka var väl genomarbetade karaktärer som man verkligen brydde sig om, och ett gediget manus med oväntade vändningar, framstår Gangster Squad som enbart en polerad fasad utan innehåll. Polisgruppen med eget carte blanche i våldsdepartementet agerar stundtals mer moraliskt förkastligt och regelvidrigt än Cohens egna gangsters, helt utanför lagens råmärken. Penns klichéartade skurk bjuder inte på något som helst djup, medan Josh Brolins rakryggade snut är lika torr som vindbitet fnöske i Sahara. Emma Stones femme fatale-karaktär känns totalt malplacerad, som om hon gick fel en morgon på väg till inspelningen av sin nästa high-schoolromcom. Minst beklämmande är Ryan Gosling, som lyckas hantera de flesta scener med viss bravur, förlitandes till stor del på sin coolhet och karisma. Giovanni Ribisi, Robert Patrick, Michael Pena och Nick Nolte är andra stora namn i rollistan, men de går mestadels på rutin.

Produktionsmässigt är det rakt igenom proffsigt med minutiöst detaljerade scenerier och påkostade omgivningar. Men när sista rutan flimrat förbi kvarstår ett faktum: Gangster Squad är mer våld och tom yta än vad man egentligen orkar med.

Gangster Squad (blu-ray)

Gangster Squad ser riktigt stark ut på Blu-ray med djup svärta, kraftiga, tidstypiska kulörer, imponerande skärpa och en finmaskig detalj som avslöjar minsta por i huvudkaraktärernas nunor, slitage på fordon och byggnader etc.

Ljudet i DTS-HD surround kan vi inte heller klaga på. Här finns en fullt godkänd dynamik i allt från de mer dialogorienterade scenerna till de bombastiska actionsekvenserna. Kulsmatter, däcktjut, soundtrack och prat, allt kommer fram klart och fint ur hela surroundbatteriet. Möjligtvis hade vi önskat ännu mer lågbas ibland och fler riktningsspecifika effekter. Men man kan inte få allt.

Först ut är några bortplockade scener av vanligt snitt (dvs som man både kan ha och mista) och ett interaktivt bonusspår som kan spelas upp samtidigt som filmen, om man väljer det, med mer eller mindre matnyttig produktionsrelaterad information. Därefter ett par korta dokumentärer om filmens visuella stil, en titt på verklighetens Gangster Squad, arbetet med de tidstypiska kostymerna, skådisarnas åsikter om varandras insatser och storyn, utmaningarna med att få till filmens foto, scouting av inspelningsplatser, samt ett hyfsat engagerat kommentarspår med regissören.

Gangster Squad är en sådan film vars trailer fick upp våra förhoppningar men som i fullängdsversion visade sig vara en besvikelse. Platta karaktärer, en återanvänd story och blek regi. Bra A/V och ett habilt bonusmaterial lyfter snittbetyget en smula.

Filmen:  5
Ljudet: 8
Extra: 5