Berättelsen om Pi

Berättelsen om Pi bygger på romanen från 2001 med samma namn, skriven av den spanskfödda kanadensiske författaren Yann Martel. Boken har sålts i över 7 miljoner exemplar världen över och legat på New York Times bestseller-lista i över ett år. Handlingen kretsar kring den indiske pojken Piscine "Pi" Patel från Pondicherry och hans inre resa på tema andlighet, religion och humanism. Det speciella här är att större delen av storyn utspelar sig på en liten livbåt, då Pi överlevt ett skeppsbrott och tillsammans med den bengaliske tigern Richard Parker (!), driver runt på Stilla havet i 227 dagar.

Berättelsen om Pi (blu-ray)

Filmatiseringen är gjord av Ang Lee (Brokeback Mountain, Crouching Tiger, Hidden Dragon) och är ett storslaget, fantastiskt vackert äventyr om den 16-årige pojken som på den minimala båten tvingas föra en kamp för sin fysiska överlevnad och mentala hälsa. Det blir dagar och nätter fyllda av spänning, hopp och förtvivlan där Pi kastas in i det ena naturfenomenet efter det andra. Märkligt nog upplevs inte det visuella som effektsökeri. Varje scen är väl avvägd och levererar just så mycket information så att storyn förs framåt, utan att avslöja för mycket om vad som komma skall.

Berättelsen om Pi (blu-ray)

Tack vare den senaste tidens framsteg i dataanimationsvärlden har Yann Martells roman i Ang Lees tappning försetts med nästan kusligt mycket liv. Djuren är knappt åtskiljbara från verklighetens motsvarigheter och det är inte för intet som man känner att man är där på plats, mitt bland Stilla oceanens alla osannolika och makalösa livsformer och klass-3 benämnda oväder. En sammansmältande värld av hav och himmel, dröm och verklighet, får agera fond och bakgrund till Pi's livsbejakande hallucinationer och ständiga pendlande mellan hopp och förtvivlan. Det är ett häpnadsväckande universum vi får ta del av.

Berättelsen om Pi (blu-ray)

Huvudpersonen spelas av hittills okända stjärnskottet Surja Sharma. Han är en religiös person, speciell så till vida att han plockar de delar av mänsklighetens olika religioner han gillar bäst och kokar samman allt till en personlig mix. Sharma är inget annat än briljant i huvudrollen och skänker värme, trovärdighet och engagemang till sin karaktär och berättelsen, ett slags The Wizard of Oz, placerad i en helt ny miljö. Givetvis förstärkt av Ang Lees flyhänta regi och ett våldsamt inspirerande, färgmässigt vibrant foto. Lee, som ägnat fyra år av sitt liv till projektet levererar på alla punkter, makalös spänning, imponerande finstämda karaktärsskildringar och vackra miljöer. Det här är en film som sannerligen visar hur långt CGI kommit, vi talar om gigantiska kliv jämfört med hur det såg ut för bara några år sedan. Det finns inget tvivel kring varför filmen fick 11 Oscar-nomineringar. Det mest fantastiska är kanske ändå att man aldrig störs av det tunga tekniska inslaget, det integreras sömlöst i Lees berättelse. Se den, låt käken falla och låt dig inspireras!

Trots att filmen är i princip genomdigital störs man som sagt inte av alla ettor och nollor. Den bild vi får presenterad för oss är så vacker, livspulserande och färgmässigt komplett att man kommer på sig själv att bara sitta och gapa. Tung svärta, naturliga hudtoner, sprakande kontrast och sist men inte minst, en övertygande detaljnivå gör detta till en bildmässig upplevelse av rang.

Den tekniska frasen DTS-HD Master Audio 7.1 omvandlas i min receiver till ett bombastiskt men samtidigt finstämt ljud som man aldrig tröttnar på att lyssna till. Här får vi fullvärdig dynamik, uppbyggt av det Oscar-belönade soundtracket, maffiga lågbasattacker, en knivskarp dialog och det alltid närvarande surroundbatteriet. Tillsammans ger detta ljudcrescendo filmen ytterligare nyanser och toner, som angränsar till poesins land. Demoklass.

Dessvärre saknar vi ett riktigt bra kommentarspår med den skygge Ang Lee, men i övrigt är det en imponerande samling extras.

Först ut är den 20 minuter långa featuretten "A Remarkable Vision" där vi kastas in i effekternas förlovade land, med fokus på specialeffekternas tekniska aspekter, så som “pre-visualization” och effekternas samspel i flera av filmens nyckelsekvenser.

Därefter den tunga making-of dokumentären på snudd över en timme i längd, "A Filmmaker's Epic Journey" där vi får höra cast & crew berätta om hur man gick till väga för att spela in filmen som ingen trodde gick att spela in. Självklart är det ett tungt fokus på de digitala bitarna, men även nykomlingen Suraj Sharma, det komplicerade redigeringsarbetet, tillkomsten av soundtracket och de praktiska F/X-utmaningarna delar air time. Insikten om att filmens tillkomst måste ha inneburit en gigantisk resa på många olika plan blir allt tydligare. Särskilt intressant är det att få höra författaren Yann Martels inspel om skillnader och likheter mellan bok och film.

Därefter ytterligare en featurette, ”Tiger, Tiger Burning Bright" om arbetet med både digitala och verkliga tigrar som användes i filmen. Storyboards och bildgalleri avslutar extrasektionen. OBS, 3D-utgåvan innehåller ytterligare material som vi inte tittat på.

Ang Lee levererar ett nytt visuellt storverk som imponerar på flera plan. Se den, om inte annat för de tekniska stordåden.

Filmen:  8
Bilden: 9