Modig

En del trodde kanske att Pixar var förlorat till sockersötmans land när Disney tog över rodret. Men alls icke. I det senaste släppet, Modig, blandas en kaxig, stark story med färgstarka karaktärer till en rakt igenom njutbar familjeangelägenhet.

Modig, eller Brave på originalspråket bjuder på en hjältinna som har drag av Pippi Långstrump, hela katalogen Disney-hjältar och Ronja Rövardotter.

Modig (blu-ray)

Äventyret utspelas i ett uråldrigt land fyllt av mystik och gamla traditioner. Här bor Merida (röst Kelly Macdonald), en bågskytt med kompetens nog att sätta självaste Legolas i skamvrån. Med sin självständighet och häftiga temperament, är det givet att hon kommer ställa till det för pappa, Kung Fergus (röst Billy Connolly), och mamma Drottning Elinor (röst Emma Thompson) i det det skotska höglandet med en oändlig radda hyss. Den unga rebellen har lite svårt att passa in i den traditionella prinsessrollen, minst sagt. Så att äktenskap inte finns på kartan kommer knappast som någon överraskning.

När äktenskapet står för dörren bryter Merida en urgammal och helig sed och bedrar sin mor, vilket leder till kaos och raseri i kungadömet. När hon ber en excentrisk gammal klok kvinna om hjälp, går hennes olycksaliga önskan dessvärre i uppfyllelse. Kungariket i fara liksom moderns liv. För att bryta förbannelsen tvingas Merida ta en resa genom vädrets makter och magi där hon får upptäcka den rätta betydelsen av begreppet Mod.

Modig (blu-ray)

Regissörerna Mark Andrews (Superhjältarna, Råttatouille), Steve Purcell och Brenda Chapman (Lejonkungen, Prinsen av Egypten) går samman med producenten Katherine Sarafian (Lifted, Superhjältarna) och skapar ett fantasifullt och hjärtligt äventyr som funkar för hela familjen. Relevanta och moderna teman blandas med traditioner, myter och legender, spännande förvecklingar och en råbarkad men alltigenom Pixar-genomsyrad humor, mixas med påhittiga och minnesvärda karaktärer, autentiskt skotskklingande rösttolkningar och en imponerande budskapsleverans som inte knockar en med övertydlighet. Att lära sig hantera varandras olikheter och att våga förändra sig känns liksom vikten av bra familjerelationer som relevanta ämnen idag liksom ett fiktivt medeltida Skottland. Modig är en frisk fläkt i en vältrampad genre, mycket mer kan man inte begära!

Modig (blu-ray)

Det krävs inte mer än en snabb titt. Modig på Blu-ray är Animation v2.0! En förtrollande djup färgskala, bläckig svärta, avslöjande skuggdetalj, häpnadsväckande detaljrikedom och enastående dynamisk närvaro skvallrar om att det här är ett verk av några av världens främsta animatörer och konstnärer utrustade med top-of-the-line datormaskineri. Från de rikligt utsmyckade slottsmiljöerna till de individuella grässtråna på realistiska vidderna, byarna på landsbygden eller djurens pälsar där det går att närstudera varje hårstrå. Ska man vara petig så märks det dock på vilka parametrar som den tekniska utvecklingen verkligen accelererat. Karaktärernas hårsvall och omgivningarnas vegetation, som är utomordentligt realistiska, är ett par områden där Modig verkligen visar var skåpet ska stå. Men hudkomplexitet och objekt, som dräkter och vapen, har inte utrustats med samma enorma rikedom, vilket stör ögat för den petige. Det blir helt enkelt lite platt emellanåt. Men det är petitesser i sammanhanget. På det stora hela är Modig något i hästväg bildmässigt. Så vacker att man inte skulle tveka en sekund att stiga in i Meridas värld.

Ett Dolby TrueHD 7.1-spår som suger in lyssnaren i handlingen tack vare dess slagkraftiga actioneffekter som rusar ur alla surroundhögtalare med bra spridning från de ljusaste till de basigaste tonerna, till subtila små effekter som ett avlägset fågelkvitter och bakgrundssorl. Ordentligt tryck i alla kanaler, även om vi saknar lite mer tryck ifrån subben. Dialogen däremot är perfekt avvägd och upplevs hörbar rakt igenom trots den grötiga skotskan som karaktärerna envisas med att tala. De riktningsspecifika effekterna under några av filmens slagsmålsscener är även de värda en extra lyssning. Hela anrättningen kryddas med Patrick Doyles medryckande soundtrack som aldrig känns forcerat utan integreras sömlöst i handlingen. Ett tekniskt nästintill felfritt ljud som utgör kronan på verket på detta njutbara äventyr.

» Månen
» Legenden om Mar'du
» Modig - den äldre världen