Har köpt mig ett radhus med oinredd vind, så finns möjlighet att bygga lite som jag vill. Trapp dit finns redan så det handlar om att bygga ett klimatskal. Dörr sitter i planet under så det blir en öppning med trapp nedåt. Det är byggt en dörr där uppe med idag, men den kommer jag ta bort, jag vill att det relativt lilla utrymmet ska kännas luftigare. Det är byggt 4:a väggar runt trappen idag som också rivs bort. Akustiskt sett kanske det är bättre att dom är kvar, men det känns fel.
Jag kommer väl inte ha råd att göra några jätteingrepp vad gäller akustik, men är det något jag ska tänka på när jag ändå ska göra klimatskal och isolera. Det är snedtak i 45 graders vinkel, se skisser nedan. Isolering blir 220mm tjock med gipsskivor som innervägg. Längs sidorna blir det förråd, ena sidan med ventaggregat och den andra vanligt förråd. Kan dessa utrymmen anpassas för att förbättra akustiken?
Dukväggen kan jag bygga lite som jag vill, det är en vägg mot grannen idag, osäker på material, flyttar in om 1 månad ungefär. Det blir inte baffelvägg, kommer ha min DLS vägghängda högtalare på sidan och under duken.
Tips angående golvmaterial och annat mottages tacksamt. Utvändigt förrådsdelar funderar jag på att lägga träpanel och sedan måla eller tapetsera lutande vägg och tak. Det blir platt tak uppåt, ca 2,3-2,4m höjd.
Förrådsdelen får en liten klack för att skapa en hylla för lampor och filmer tänkte jag.
I efterhand kan jag ju såklart sätta upp akustikprodukter, det viktiga nu är om något enkelt/viktigt ändå kan göras när grunden byggs.
/Henrik