Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Akustik biorum på vind.

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

#1 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 18 April 2017 - 20:20

Halloj gott folk.

Har köpt mig ett radhus med oinredd vind, så finns möjlighet att bygga lite som jag vill. Trapp dit finns redan så det handlar om att bygga ett klimatskal. Dörr sitter i planet under så det blir en öppning med trapp nedåt. Det är byggt en dörr där uppe med idag, men den kommer jag ta bort, jag vill att det relativt lilla utrymmet ska kännas luftigare. Det är byggt 4:a väggar runt trappen idag som också rivs bort. Akustiskt sett kanske det är bättre att dom är kvar, men det känns fel.
Jag kommer väl inte ha råd att göra några jätteingrepp vad gäller akustik, men är det något jag ska tänka på när jag ändå ska göra klimatskal och isolera. Det är snedtak i 45 graders vinkel, se skisser nedan. Isolering blir 220mm tjock med gipsskivor som innervägg. Längs sidorna blir det förråd, ena sidan med ventaggregat och den andra vanligt förråd. Kan dessa utrymmen anpassas för att förbättra akustiken?
Dukväggen kan jag bygga lite som jag vill, det är en vägg mot grannen idag, osäker på material, flyttar in om 1 månad ungefär. Det blir inte baffelvägg, kommer ha min DLS vägghängda högtalare på sidan och under duken.
Tips angående golvmaterial och annat mottages tacksamt. Utvändigt förrådsdelar funderar jag på att lägga träpanel och sedan måla eller tapetsera lutande vägg och tak. Det blir platt tak uppåt, ca 2,3-2,4m höjd.
Förrådsdelen får en liten klack för att skapa en hylla för lampor och filmer tänkte jag.
I efterhand kan jag ju såklart sätta upp akustikprodukter, det viktiga nu är om något enkelt/viktigt ändå kan göras när grunden byggs.

/Henrik

IMG_0057.JPG
IMG_0053.JPG
IMG_0054.JPG

#2 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

Postad 10 May 2020 - 18:57

halloj.

Förhoppningsvis kan nån flika in lite här. Vinden är på G nu att göras klar. Ventilation på plats och det är isolerat. Nu ska det byggas innerväggar och innertak. 

Skulle gärna ha tips på om jag kan bygga undertaket så det blir ljuddämpande, ekodämpande, utan att sätta undertaksplattor. Tänkte sätta takgips och fälla in ventilation och spotlights. Skulle det hjälpa att lägga in stenull ovan undertaket, finns ett luftgap på ca 15cm. Jag har inte snedtak hela vägen till nock, utan ska bygga platt innertak på ca 2,3m höjd som är ca 1,45m bred. 

Behöver jag lämna luftgap mellan snedtak och platta taket så ljud kan tas sig in där och dämpas mot stenullen eller kan jag ändå tätsluta. Skulle något av detta hjälpa alls?

På sidorna där jag har förråd kan jag också göra något för ljudet men vet inte riktig vad i så fall, tips?

Den lilla klacken som jag ritat på förrådet skiter jag i, ork int.

Lite tips/förslag mottages gärna, är ganska grön på akustik. Kan ladda upp lite byggbilder om det hjälper.

#3 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 266 inlägg

Postad 11 May 2020 - 08:54

Jag skulle gärna hjälpa men jag känner inte riktigt att jag har expertis nog för att komma med direkta råd.

Generellt så är det så att för att dämpa ljud effektivt så behöver man ha minst en fjärdedel så tjockt dämpmaterial som våglängden på den lägsta frekvens man avser att dämpa. Det betyder att om du har 15 cm stenull så kommer det att dämpa effektivt från en våglängd på 60 cm och kortare, Det innebär att frekvenser från ca 500 Hz och uppåt kommer att dämpas väl medan lägre frekvenser kommer att dämpas sämre och ju lägre frekvens desto sämre dämpning.

Gipsskivor är så pass tunga och styva att allt utom låg bas kommer att reflekteras (dvs inte dämpas alls). Visst kan man ha öppningar för att ljudet ska kunna ledas till dämpmaterialet men då behöver hålen vara stora nog och dämpmaterialet vara tjockt nog för att det ska ha verklig effekt.

Jag skulle ta in en akustik-kille som på några timmar talar om vad som är vettigt att göra, det bör inte kosta mer än en tusenlapp eller två och det är antagligen väl investerade pengar.

Det kanske finns något slags akustikskiva som du kan bygga innertaket av i stället för gips? Det är väl sånt som akustik-killar känner till tänker jag.

Mvh,

ingvar

#4 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

Postad 11 May 2020 - 19:07

Tack för svar. Ja en akustiker kanske är enda sättet. Jag har ju många tankar och ideér om hur man skulle kunna göra, men den ende som kan svara är väl just en akustiker.
Tips på någon nära Härnösand/Sundsvall?
Det kommer inte bli ett rum som ska kunna spela tokhögt, har ju 3 sovrum i våningen under. Subben kanske man kan glömma helt nästan. Men saknar verkligen lite biokänsla i volymen. Tvn i vardagsrummet fyller inte riktigt behovet.
Kommer dubbelgipsa alla väggar jag kan. Svårast blir nog att hindra ljudet från att gå igenom trappen, dörren är på nedre plan. Kanske får tjocka på trappens undersida framöver.
Takgips är ju ganska tunna skivor, 8mm, dom kanske släpper igenom mer ljud. Mellan taket och snedtaket kan jag lämna en luftspalt och dölja med skugglist eller liknande också.
Skulle man kunna bygga basfällor i förråden på sidorna, längst bak kanske?

#5 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 266 inlägg

Postad 12 May 2020 - 10:02

Tyvärr är Härnösand/Sundsvall inte mina trakter så jag har inte några tips att komma med. Jag skulle tro att du googlar lika bra som jag . :) .

Jag förstår dina tankar om sub men jag skulle ha en ändå för bruk dagtid, lördagsmatiné med familjen, när familjen inte är hemma etc.

Eftersom gipsskivor är täta så kommer den dämpning man får av dem genom av att skivan kommer i resonans och att dämpmaterialet på baksidan "bromsar" rörelsen. Eftersom takgips är tunnare och därmed lättare så kommer det att gå upp litet längre i resonansfrekvens men skillnaden blir troligen inte stor.

Basfällor går säkert att bygga i förråden men jag vet inte mycket om sånt, det lilla jag vet är att membranabsorbenter och Helmholzresonatorer är bra för att dämpa bas. J

ag råkade hitta denna som kanske kan vara till nytta:

http://www.bullerbek...ing_av_h003.pdf

Från sidan 80 finns en massa om akustik men det är mycket formler och sånt. Från sidan 103 står en del om ljudabsorbtion, olika material osv.

Mvh,

Ingvar

Redigerat av ingvarolsson, 12 May 2020 - 10:07.

#6 karamasha

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 181 inlägg

Postad 12 May 2020 - 19:41

Arbetsmiljöverket! Nu blev det seriöst :)

Tack för länken, ja det är väl den där boken och lite annat som en akustiker kan. Måste nog skaka fram ett proffs som kan hjälpa mig. Har ju världens chans att göra det riktigt nu innan väggar kommer på plats, så måste ju utnyttja det. motsatt kortsida vägg ska jag också regla på med en liten extra vägg så där kan man säkert göra något spännande för ljudet skull också.

Tack för input, jag fyller väl på tråden när jag har mer info för den nyfikne.