Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Kalibrering av gråskala...?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#16 Trasan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 131 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 04 February 2011 - 11:33

Hehe, förvisso men vad pratar vi om i skilnader ?
Är det minimala förändringar som kräver proffsutrustning för att ens mäta skilnaden eller ser man dem med även med enklare mätare, e.x. Eye One LT o.dyl.

Redigerat av Trasan, 04 February 2011 - 11:34.

#17 Olof

Hemmabiofan

• Members
  • PipPipPip
  • 306 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 05 March 2011 - 11:02

Blev varse att vi har en Eye-One på jobbet, och blev då givetvis sugen på att använda den till att amatör-kalibrera TV:n här hemma.
Tänkte försöka följa "grayscale and colour calibration for dummies" som hänvisades till tidigare.
En (korkad?) fråga bara. Då jag dels kollar på blu-ray via PS3/HDMI och dels TV via extern dekoder/scart, blir det fråga om att göra proceduren två gånger, eller? Och via scarten köra med en SD-material (601 nånting?) och via HDMI använda HD-material (709 nånting), rätt så?

Frågan är då, hur blir det med SD-material spelat på PS3/HDMI? Blir det "rätt"?
En bagatell kanske, men utöver bättre bild vill jag ju lära mig så mycket som möjligt.

/Olof

#18 Trasan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 131 inlägg

Postad 13 March 2011 - 22:13

Vad jag vet så är inte skilnaden mellan standarderna så stora.
Så det kan ju vara en idé att utgå från den man vill ska vara perfekt och den man kan ha en liten diff på.
Någon med mer koll på det får gärna höra av sig dock :)

Men ja om du vill ha det enligt de referenser man använt vid skapandet av filmerna så behöver du kalibrera flera gånger.
Sen är det väl en fråga om vad TVn fixar i form av sparandet av instälningar.
Ex. är det per ingång eller går det bara att göra en enda "egen" instälning etc., så sätter det begränsningarna.

#19 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2011 - 09:39

Det enklaste svaret är väl att om man har två olika källor (speciellt om det är olika signaltyper, Scart vs HDMI) så måste man utföra 2 kalibreringar för att vara säker på att de båda källorna hanteras rätt/optimalt.

Att gissa, försöka sia om, att "det kanske kommer bli bra" är precis det kalibrering INTE handlar om. :)

Skulle iofs i första hand byta box till nån med HDMI ut men om man av nån anledning inte vill det så är väl tipset att man kör DVD DVE uppkopplat via Scart och låta det stå till grund för "box-inställningar". En dubbelcheck i SVTs testbild är ingen dum idé heller.

Redigerat av pacman, 14 March 2011 - 09:42.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#20 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 14 March 2011 - 10:04

Det enda man kan komma till i fråga om att kalibrera teven mot digitalboxen är via SVT:s testbild och där hoppas på sin teves panel är tillräckligt uniform. Att kopiera inställningar från en dvd-enhet ansluten via scart/hdmi är annars så bra som det kan bli. Med de inbyggda mottagarna är det klurigare. Ofta beter sig bilden mer annorlunda i de inbyggda boxarna, kanske med "bildförbättring" av godtycklig sort som inte går att stänga av.

Helst skulle man behöva en fjärrstyrd signalgenerator i Kaknästornet eller rent av en direkt i väggen hos SVT tvärs över gärdet så att man kunde ta hänsyn till hur bilden påverkas i hela kedjan fram till teven. Och då har vi endast löst det hela för SVT:s bild. :)
Står bakom www.d65.se

#21 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2011 - 17:06

Det kanske inte är tillämpligt i det här fallet, men många satellitmottagare kan även agera mediaspelare; från egen hårddisk, USB eller Ethernet. Jag har rippat min kalibreringsskiva för att jag tänkte använda den i min Popcorn Hour tidigare, men det blev aldrig av. Nu har jag tänkt lägga den filen på hårdisken i satellitmottagaren (VU+ Duo) istället för att använda för kalibrering. Det måste väl vara ett av de "minst dåliga" sätten att kalibrera en sådan? :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#22 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 14 March 2011 - 17:24

Ja, det kan vara en av de bättre av de dåliga alternativen, men med tanke på möjligheterna långt bättre än något annat alternativ som ändå inte finns. :)

Det här kan ju komma att ändras med alternativ som IP-baserade on demand-lösningar, bredbandsteve och liknande där du i teorin skulle kunna begära fram testbilder on demand som då passerar hela eller merparten av systemet. Hjälper förstås inte de traditionella metoderna med utsändning, dvb-t/c/s.
Står bakom www.d65.se

#23 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 14 March 2011 - 18:27

På en del TV-boxar finns även RF-loop - där funkar det att köra med testpatterngenerator :)

Annars är det bästa att köra med testpatterngenerator, och sedan efterjustera brightness/kontrast

Mvh

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering