Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Trinnov Audio

• Vänligen logga in för att kunna svara
851 svar till detta ämne

#826 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2017 - 18:34

Förresten ser jag att den 22Dec la Trinnov tillslut ut på sin Facebook hur man skall göra för att få ROON till Altitude o Amethyst.

Väldigt svårt att förstå varför man inte gjorde detta från början, så otroligt lätt det hade varit

#827 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2017 - 19:38

Har fått hjälp av en otroligt trevlig och sympatisk herre vid namn Curt Hoyt som både är delägare i Trinnov och ansvarig över Trinnovs marknad i USA.
Och kan bara säga att han har en imponerande kunskap om akustik och hur man kan använda detta verktyg som faktiskt denna processor är för att optimera din upplevelse.
Och det som också känns så bra är att han hela tiden utgått från vad kunden vill ha och sen använt sin erfarenhet för att nå dit, har varit ett nöje så här långt att dels lära sig mer om varför man upplever vissa saker på ett visst sätt och också höra hans metodik för att optimera ett system och rum.

Directly from the horse's mouth alltså, kan knappast bli bättre. Grattis  :) . Han har ett ett fint förnamn som förpliktigar dessutom, Mr Hoyt ...  :rolleyes:  

Din hembio har tagit "några steg" framåt, sedan det där "s.k. förslaget" om 10 cm stenull vid frontväggen som akustikfix. Du får bjuda in JonasW nu, så han känner trycket.  ;)  

#828 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 01 January 2018 - 12:42

Min Trinnov trilskas lite sen jag monterade in nya HDMI kortet, någon annan som haft liknande problem?

Jag slår ofta på min Trinnov först då den tar längst tid att starta upp, sen öppnar jag bänken o slår på Sony UHD spelaren eller Telias TV-box.

Så TV-boxen eller Sony spelaren startar upp ca 5-10sec in på Trinnovens uppstart sekvens...o det verkar som Trinnoven inte riktigt gillar detta.

Har hänt några gånger nu att jag inte får ljud (men bild) eller varken ljud eller bild . .att starta om Tv-box eller Sony spelaren hjälper inte. . .men att starta om Trinnoven har hjälpt alla gånger.

Så frågan blir, måste källan vara igång INNAN man börjar boota upp Trinnoven?

Helt klart är det nått men HDMI handskakningen som blir galet om källorna slås på mitt i Trinnovens bootningssekvens 

Redigerat av Jolt, 01 January 2018 - 12:44.

#829 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 01 January 2018 - 14:34

HDMI handshake (5v ddc) sker först efter ett tag - testa att slå på källorna före - alternativt runt 50sek efter påslag.

Vissa HDMI 2.0 (t ex Intels NUC) har en bugg som innebär att den inte kan hantera handshake korrekt - och den bör därför vara på hela tiden.

Med vänlig hälsning,

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#830 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 02 January 2018 - 08:46

Slår jag på källorna först är det aldrig nått problem.

Det "lustiga" är att det inte hjälper att slå av/på källorna om "felet" uppstår. . Bara att slå av/på Trinnoven som hjälper.

Sen jäklas HDMI matrixen men det är ju som vanligt, får la köpa nått nytt men det lär väl kosta en förmögenhet

#831 Micke_

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 637 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 January 2018 - 08:58

ok så alla spelare igång först innan trinnoven igång, spelar det någon roll när projen skall igång, brukar slå igång den direkt eftersom tar ett tag gå igång.

#832 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 02 January 2018 - 09:15

Jag har aldrig haft problem med projen oavsett när jag slår på den, den har alltid synkat.

Det som oftast händer är att jag inte får ljud via Tv boxen, men bild får jag lustigt nog. . .tror "boven" i dramat är HDMI Matrixen

Trinnovens uppstart är lite speciell där man får bild efter ett antal sec, sen försvinner bilden igen tills uppstraten är klar o då kickar allt igång. . .vet inte varför man får bild några sec mitt i uppstarten

Redigerat av Jolt, 02 January 2018 - 09:17.

#833 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 03 January 2018 - 19:07

Hdmi är ett skämt, alla programerar utan att följa standard och sedan börjar cirkusen😴 Vi får betala för teknik som inte fungerar. Nu när hdmi börjar fungera med 4k och full färg så kommer nästa hdmi med dubblerad hadtighet och 8K i siktet😴 Hårt att behöva byta ut allt så ofta för att det ska fungera. Undra vilken filstorlek de nya filerna ska kräva med fullfärg, HDR och 8-K.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#834 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 03 January 2018 - 20:04

Jag har aldrig haft problem med projen oavsett när jag slår på den, den har alltid synkat.

Det som oftast händer är att jag inte får ljud via Tv boxen, men bild får jag lustigt nog. . .tror "boven" i dramat är HDMI Matrixen

Trinnovens uppstart är lite speciell där man får bild efter ett antal sec, sen försvinner bilden igen tills uppstraten är klar o då kickar allt igång. . .vet inte varför man får bild några sec mitt i uppstarten

När du slår på försteget är HDMI kortet redan igång, men det handskakar inte förrän det stängs av enligt dig. Kortet använder det som du valt som start ingång och de data som den ingången har - därför visas alltid samma ingång innan full handskakning skett. Först efter det all full handskakning skett så tar Trinnoven styrkommandon, och man kan byta ingång.

Att inte TV boxen funkar tror jag är en kombination av produkter, startup timing och kanal på boxen.

Med vänlig hälsning,

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#835 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 04 January 2018 - 07:37

Har testat några gånger nu att så på källa o låta den starta upp helt innan jag slår på Trinnoven. .. . inte upplevt några problem då.

Enda "dumma" med det är att jag får slå på enheten som tar längst tid på sig att starta upp sist. . . har ju haft min lilla "process" med att gå runt o slå på alla nio sakerna i en viss ordning.

Kanske dags för styrsystem även om jag INTE gillar alla kablar o nya mojänger som måste till för att det skall funka. . .tycker jag har nog med prylar

#836 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 January 2018 - 00:38

Du kör inga smarta hem prylar med z-wave ? Det går att använda samma för att styra din utrustning och skapa macron för allt utan att behöva köpa fler styrsystem. Styr min bio och resten av huset med z-wave och Kramer fungerar utmärkt.

Redigerat av Darklord, 06 January 2018 - 00:44.

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#837 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 13 February 2018 - 08:54

Kanske kan nämna det föresten. .

Jag har skrivit innan om att min app som jag styr med ofta hade svårt att hitta Trinnoven på mitt nätverk.

Detta problem försvann helt när jag uppdaterade till betalversionen av VNC som jag styr med.

Så det är nog inget direkt fel på mitt nätverk, det va nått med gratisversionen av VNC som "spökade"

Har väl också sluppit HDMI sync problemen nu det senaste. .. måste bara slå på källa o Proj innan jag slår på Trinnoven. . då funkar det alltid

Kom förövrigt en mjukvaruuppdatering till Altitude 32 som jag uppdatera till i helgen, kan inte se vad som skiljer o hittar ingen info hos Trinnov heller . . . .men Trinnov o info har väl aldrig gått hand i hand direkt

Redigerat av Jolt, 13 February 2018 - 09:00.

#838 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 13 February 2018 - 17:00

Video från Trinnov/Procella rummet från ISE2018

#839 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 13 February 2018 - 18:40

0.40 in i filmen.

Soon we will take that to 34 chanels plus 14 extra chanels

Vad menar man med det kommer de att bygga ut Altituden?

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#840 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 13 February 2018 - 19:30

Har hört länge att Trinnov skall komma med fler kanaler, även med dom 32 den har idag så kan den inte maxa Atmos som väl har 24+10 som max..så det finns kunder som vill ha mer än 32 kanaler.

Först hörde jag att det va en mjukvaruuppdatering till 48 kanaler som skulle komma men nu är jag inte lika säker.

Låter nästan som det blir 34 kanaler via hårdvara o sen 14 kanaler som beräknas via CPUn o mjukvara.

Men jag skulle inte bli förvånad om det kommer en ny version av Altitude för jag har lite svårt att se att da*ens maskin skall klara 48-kanaler med nuvarande hårdvara.....har hört kunder som klagar att CPUn får jobba hårt vid 32- kanaler i hög bitrate