Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bygga HTPC

• Vänligen logga in för att kunna svara
27 svar till detta ämne

#16 maximm

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 433 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 August 2011 - 08:54

Vad jag märkt är att mitt 5450 strulade som fan vid dynamisk rr där 23hz synkade vid 24.00 vilket var helt uppåt väggarna.

Det inbyggda synkade vid 23.98 (fusion) vilket gav hackande bild var 5:e min vilket störde som fan. GT 430 verkar ge 23.977 där ljudet driftar en aning, men när det synkar var 5:e min ca eller nåt märks inget alls vilket är perfekt för mig.

Ångrar grovt att jag inte köpte ett fläktlöst, ska se om det behövs, då kan jag lika gärna köpa en tyst 140mm, nytt nätagg och dämpa chassit, men då är vi uppe i +2k till.

Ska reda ut om det kanske är fel på mitt nätagg, låter lite märkligt tycker jag.

Redigerat av maximm, 16 August 2011 - 08:56.

#17 azzy

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 5 inlägg

Postad 19 August 2011 - 15:47

Tackar för all input som ni gett mig. Har gjort mig lite klokare men är fortfarande tveksam till va jag ska köpa för saker. Min gräns går vid ca 4000kr. Men jag kollar vidare o läser vad ni skriver .

#18 maximm

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 433 inlägg

Postad 19 August 2011 - 19:38

gt 430 har börjat strula som fan suck. Och här var man så nöjd....

#19 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 31 October 2011 - 22:37

Jag har beställt lite delar för att bygga en passivt kyld htpc nu. Troligtvis måste jag ha en 120mm chassifläkt men jag ska testa vilka temperaturer jag får om jag kör utan.

Planen är att köra ett ati 6570 och ett xonar st.
xonar st med asio drivare bör nog piska min mac mini jag kör som ljudkälla just nu och bilden lär väl gå att framelocka lätt med ett 6570.

...så är det juh alltid kul att bygga nått såklart =)

#20 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 777 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 November 2011 - 00:25

Jag funderar oxå på att bygga en HTPC, har en Intel Quad core 2.66GHz CPU.
Letar efter det optimala grafikkortet för en HTPC, har införskaffat ett Radeon 5750 som är nästan ljudlöst, men verkar som det är ett Nvidia kort man ska, vilken modell är det som är den optimala. Är GT 430 det bästa valet, jag har inte hängt med i numreringen av modellerna för Nvidia på ett tag, mitt senaste Nvidia var 2st GT 7800 i SLI, sen dess har jag kört med ATI Radeon.
OS blir nog Windows XP Pro, har en OEM licens som jag hoppas jag kan använda, datorn som den var installerad på blev totalt utbränd av ett fallerande Tagan värsting nätagg, aldrig mer Tagan i mina datorer.

Kör win7 bättre ljud o bild hantering!

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#21 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 10 November 2011 - 11:39

Jag har fått ihop nya htpcn nu och testat xonar st med mina akg studiolurar. Initiella reaktionen är: Jäklar så högupplöst ljudet blev.
Jag ska testa ljudet lite mer, kanske hemma hos Shike mot hans linn prylar oxå men det ser onekligen ut som att xonar st is the shit. =)

#22 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 10 November 2011 - 22:43

Bara å lyfta hit den, låter den bättre än min DS så.. gråter jag nog haha :)

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#23 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 11 November 2011 - 23:36

Såh, the fight is on!
Imorgon kväll ska jag dra över htpcn till Shike och dricka ett glas vin medan vi kör xonar st vs akurate ds renew.

Efter att ha läst en jäkla massa mätvärden ser det ut att vara en relativt tight fight men tyvärr återspeglar väl verkligheten inte riktigt mätvärden så ofta som man skulle vilja.

Jag kan för övrigt säga att ati's 6570 är grymmare än GF 9400M på min mac mini. Bilden blev skarpare och mer följsam samt att det inte längre är några problem att spela upp m2ts utan frame-skipping. Det var inga problem för kortet att identifiera alla färglägen projen klarar och upplösningen är utan under/overscan.

#24 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 14 November 2011 - 10:15

Om jag inte minns fel är det en annorlunda dxva decoder i 9400M jämfört med de andra 9xxx-serien(och nyare givetvis!). Generellt ska man undvika de billigaste nivåerna på grafikkort.

#25 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1685 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 14 November 2011 - 12:15

Hur gick fighten?
Vann rödvinet över ljudet?

Matsens vardagsrum

#26 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 14 November 2011 - 18:41

Ingetdeta, Dezo gick och blev sjuk tyvärr, vi får ta det nästa helg istället tror jag nog :)

//Alexander//

#27 dezo

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Postad 04 December 2011 - 01:53

Såh, då var fighten klar.

Mina egna åsikter:
Xonar ST presterar en klar och ren ton som är väldigt svår att slå ens i högre prisklasser. Ingen vidare disktortion i någon frekvens som jag upplever som framträdande
Ljudet är dock plattare än man får från renewen. Jag gillar dock det då jag är av den fasta åsikten att om jag minsann kan EQ:a själv och behöver inte låta någon annan EQ:a åt mig... musikerskada antagligen. =)
Antagligen går det att köpa en DAC som ger det "sound" man är ute efter och köra digitalt från DS:en och få samma jitterfria och lugna signal om man inte gillar den neutrala karaktären man får analogt fron ett ST.
Det som är roligt är att det är så sjukt liten skillnad mellan ett Xonar ST och en Renew DS. Självklart, är man ute efter "linn soundet" är det en DS man ska gå på. Är man inte intresserad av att spendera skitmkt pengar eller som jag är lite skadad av att ha spenderat en massa timmar med att referenslyssna inspelat material är det helt klart värt att köpa ett ST istället.

Jag är nöjd med att ha fått tag på en neutral källa. Det ger mig något att bygga vidare på. Tanken just nu är att testa ST:t med en hegel och se om det blir för tråkigt eller om det är rätt väg att fortsätta försöka vara neutral i karaktären.

Fråga mig gärna om det är nått specifikt ni undrar över. Jag är lite kass på att beskriva ljudet detaljerat.

#28 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 04 December 2011 - 18:47

ST'n i sig tycker jag presterar riktigt riktigt bra. Däremot blev en del musik som jag tidigare upplevt som rolig att lyssna på som en smula tråkig. En del driv och ös försvinner desvärre med ST.

ST + vettig DAC som dezo säger torde däremot kunna bli en rejäl killer.

Ska ju dock säga att jag absolut inte vill ha ett neutralt ljud, oftast tycker jag det blir som att glo på färg torka (läs tråkigt).. Vill man ha ett neutralt ljud så funkar essence ST däremot absolut klockrent tror jag.

Summa sumarum, jag är överraskad över hurpass bra ett enkelt ljudkort i en vanlig HTPC kan prestera. Ska väl kanske också nämna att just den HTPCn är väldigt nogrannt ihopplockad utan att göra avkall på egentligen något, och den är absolut knäpptyst också. Har man tid att testa en större mängd DAC'ar så tror jag också att man kan uppnå det resultat man vill ha i slutändan.

//Alexander//