Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Aktiva vs Passiva Dynaudio

• Vänligen logga in för att kunna svara
8 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2017 - 08:04

Hej.

Tittar man på Dynaudios nya aktiva Focus 30 XD så kostar dessa 79.990:-

9-7446-focus_30_xd_satin_white.jpg

Tittar man på passiva Contour 30 så ligger den på 64.990:-

9-7040-contour_30_white_piano-ny.jpg

För dom 15000:- som skiljer får man en ok förstärkare med DAC. . 

Så vad är bäst. .Contour har väl lite bättre delar. . .men Focus XD aktiva filter o DSP

Redigerat av Jolt, 03 May 2017 - 08:07.

#2 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2017 - 13:29

Aktiva filter och DSP är generellt bättre iomed att du kan göra kompensationer du inte kan med passiva komponenter. 

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2017 - 14:04

Jämförelsen skulle säkert vara lite intressant. . Contour är väl den "bättre" högtalaren egentligen med bättre drivers och låda.

Men aktiva filter o kompensering i Focus XD kan mycket väl göra den till det bättre valet

Redigerat av Jolt, 03 May 2017 - 18:42.

#4 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 03 May 2017 - 18:38

Jag läste lite slarvigt, jag trodde det var samma element och låda. Troligen så är DSP-alternativet bättre men det beror på hur mycket möda man har lagt på den. Man ska inte stirra sig blind på komponenterna :)

#5 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 06 May 2017 - 21:52

Lyssnade förra året på de största aktiva modellen (vet inte om det är den ovan) och de lät skit rent ut sagt i jämförelse emot allt annat jag ägt och lyssnat på ifrån Dynaudio genom åren och jag blev verkligen helt paff över de lät i förhållande till prislappen. Den nya  passiva Contour serien ska visst vara något extra och de tvivlar jag inte på då den tidigare Contour serien var bra, har ju själv ägt den näst största golvaren i den serien. Dynaudio brukar göra bra burkar överlag och de är ihopskruvade i Danmark också något som får plus i min bok då de visar att det går att få ihop bra burkar på hemmaplan utan att kostnaderna skenar och inte skicka tillverkningen till Kina. 

Ps. Men skulle jag köpa aktiva burkar för den summan så hade jag först tittat på Adam Audio, men då får man inte lika mycket "ser bra ut" på köpet som passar dem som vill ha något som ser snyggt i vardagsrummet.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#6 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 07 May 2017 - 08:45

Rent generellt rekommenderar jag att INTE köpa aktiva högtalare, då man sitter fast i en systemlösning. Utvecklingen går fort så det är smart att ha separata enheter så man enkelt&billigt kan uppgradera. Reparation är även trixigt om allt är ihopbyggt.

Sedan brukar tillverkarna snåla in på komponenter/systemlösning i de integrerade lösningarna.

Men största problemet är prestandan. Aldrig bra att tränga ihop elektronik och placera dem nära starka magneter i ett vibrerande utrymme med brist på ventilation.... :wacko:

#7 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 07 May 2017 - 13:30

Och ändå så har jag inte hört någon vanliga högtalare inkl förstärkare som låter så bra som mina A8X för den summan som de kostar så jag är övertygad om att man ska lyssna först innan man dömer ut något i huvudtaget. Att ha tumregler och olika sanningar om hur saker är,innan man lyssnat är inte något som jag rekommenderar.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#8 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 731 inlägg

Postad 08 May 2017 - 15:25

Aktiva eller passiva, tror man kan stapla fördelar och nackdelar för båda alternativen. Tveklöst kan man garantera en exakt anpassning mellan elektronik och högtalare in en aktiv modell, kanske därför de är mycket vanligare i proffsinstallationer....

Det bästa jag hört hittills var aktivt men med elektroniken utanför högtalaren, PMC BB5 XBD-A

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#9 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 09 May 2017 - 23:14

Och ändå så har jag inte hört någon vanliga högtalare inkl förstärkare som låter så bra som mina A8X för den summan som de kostar så jag är övertygad om att man ska lyssna först innan man dömer ut något i huvudtaget. Att ha tumregler och olika sanningar om hur saker är,innan man lyssnat är inte något som jag rekommenderar.

Fast nu skrev jag "Rent generellt ", inte alltid.

Klart man ska lyssna