Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HTPC vs DVD-spelare

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2627 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 07 September 2006 - 12:56

Från Hembiobrevet.se finns följande att läsa (nedkortat):

Det har länge diskuterats hur bra en HTPC verkligen är, om bilden kan jämföras mot dyrare DVD-spelare och så vidare. Hardware.info har gjort ett bra försök med att försöka reda ut hur bra bild man kan få från en modern HTPC utrustad med de senaste grafikkorten och sen jämfört resultatet mot ett flertal DVD-spelare. Vad Hardware.Info kommer fram till är att grafikkorten tillsammans med respektive mjukvara mer eller mindre utklassar DVD-spelarna, en efter en.

---------------------------------------------------------------------------------------

Eftersom jag funderar på att uppgradera min DVD-spelare undrar jag om det verkligen är så att en HTPC kan vara så mycket bättre? Är det något de kan ha missat eller något avgörande som DVD-spelaren är mycket bättre på? Ljudet är förstås otroligt viktigt men med en bra DVD-spelare ska inte CD-ljudet bli alltför dåligt. Jag har kanske fördomar men med en HTPC känns det som att den kommer krascha och ställa till med annat otrevligt. Speciellt Windows vill jag hålla borta från min hemmabio!

Mvh TomasVolley
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#2 Kalvbrass

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 September 2006 - 21:02

En sådan lösning skulle säkerligen funka super :D .Men jag känner samma oro som dig att det ska strula och j-las om man inte har svart bälte i data så därför har jag aldrig övervägt en datalösning....
Mna kanske ska be ens datapolare att sätta ihop nästa uppgradering men det lutar åt HDDVD för enkelhetens skull :D

#3 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1675 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 08 September 2006 - 08:59

Det är klart en HTPC kan ge en bra DVD-spelare en match - det är ju ganska mycket processorkraft i dagens datorer och grafikkort.

Det jag dock är lite orolig över, precis som tidigare talare, är beroendet av operativsystemet... Enkelheten med en stationär DVD-spelare, där man bara lägger i skivan och trycker på play, är ju guld värd.

Men med dagens HTPC kanske man kan få samma enkla förfarande, att när man stoppar i en DVD så startar den datorn samt PowerDVD eller vilket program man nu använder på samma tid som den stationära spelare tar på sig att starta inläsningen - men jag är skeptisk...

Däremot finns det ju grymt snygga HTPC:s som man utan tvekan skulle kunna ställa in bland den andra elektroniken... De här tex. :

/
Silverstone LC18

/
Thermaltake Mozart VC4000SNS

:

Redigerat av Matsen, 08 September 2006 - 09:32.

Matsens vardagsrum

#4 Jens

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 08 September 2006 - 09:46

Jag har själv experimenterat en hel del med HTPC och bilden blir mycket bra. Bildkvalité och bildkaraktär är starkt beroende av val av grafikkort och codec. Själv har jag kört med geforce6600gt via DVi med deras egen DVD-codec. Jättefin skärpa, försvinnande få linjedubbleringartefakter och rejäl punch i färgerna. Bilden är i klass med, men inte bättre, än min marantz dv9600 (dvd för ca 20.000kr). Har också provat med ATI 9700pro med lite sämre resultat.

Det som skiljer HTPC från dedikerad DVD är mjukheten i panoreringar. Här är blev det aldrig helt bra med HTPC trots många långa nätter med expermient med uppdateringsfrekvenser och olika codecs. Bilden hackade alltid lite, vilket tog bort massor av närvarokänsla och naturlighet i bildupplevelsen. Jag har också kompisar som försökt fiixa det på sina maskiner utan att komma ända fram. Man är iofs olika känslig för microstutter, vissa bryr sig inte så mycket, men för mig var det avgörande.

Så jag gav faktiskt upp mina HTPC-försök trots att grundbilden var kanon och satsade surt förvärvade slantar på en fin dedikerd DVD.

Så försök se själv hos någon kompis och se om du stör dig på (bristen på) mjukhet i rörelser. Gör du inte det så är det ett grymt alternativ till dyr dedikerad, inte minst eftersom du får så mycket mer funktionalitet (spela MP3, visa bilder etc etc).

Lycka till!

Jens

Redigerat av Jens, 08 September 2006 - 09:47.

#5 Jens

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 26 inlägg

» Har 4 bilder i mitt galleri

Postad 08 September 2006 - 09:52

Sedan är poängen på HQV Benchmark inte hela sanningen. Det ger en bra bild av hur spelaren klarar olika (men ofta ovanliga) konstigheter på skivorna. Det säger inte allt om den subjektiva upplevelsen av lugn, mjukhet i rörelser och färgkorrekthet i bilden, där t.ex. dv9600 briljerar.

Kan säga att från mitt tittaravstånd ser jag mycket få bildartefakter med min dv9600, subjektivt ser jag inte fler än med min HTPC trots den lägre poängen. Detta på 80-tums duk och marantz s3. Med de allra flesta skivor är det INGA problem alls, trots att den scorar förhållandevis lågt på HQV.

Redigerat av Jens, 08 September 2006 - 09:53.