Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

The Ring/Ringu

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 April 2010 - 20:16

Jag och några kollegor tänkte kolla på The Ring nästa vecka, då vi inte har sett den innan. Men vilken version bör man ta? Orginalet Ringu från '98 eller Hollywood-remaken The Ring från '02?

Jag syftar mer på innehållet än på AV-kvaliteterna.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#2 jonathan_forslund

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 40 inlägg

Postad 14 April 2010 - 20:46

Jag har sett båda och tyckte Ringu var den bättre utav dem. Är väl antagligen tycke o smak men den föll i min smak bäst iallafall <_<

#3 matsa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 524 inlägg

Postad 14 April 2010 - 21:14

För min del är den amerikanska versionen flera klasser bättre. Alla (ok många) sa att den japanska var bättre och när jag såg den klart, var jag som ett frågetecken. Hur fasen kunde de tycka att den var bättre. Men det är ju tycke och smak, den var inte dålig den japanska men.... Sedan tyckte jag det var konstigt för plagiatet brukar vara sämre. Fast det finns ju Ike o Tina Turner deras version av Rivavels hit. <_<

#4 Spygg

Tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

• Members
  • PipPip
  • 247 inlägg

Postad 15 April 2010 - 04:01

Japanska Ringu är mycket, mycket, mycket bättre än den amerikanska versionen. I shit you not. Det finns ingenting i den amerikanska som inte det japanska originalet gör bättre. Slutscenen är så mycket otäckare och bättre i originalet än i remaken, att hälften vore nog. Dessutom vet du väl att man alltid ska se originalet först. Med ett enda undantag: L.A. Takedown/Heat.
/Spygg

...och tycker ni annorlunda så tycker ni fel!

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 15 April 2010 - 07:42

Med ett enda undantag: L.A. Takedown/Heat.

Hehe, ja +1 på den.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 15 April 2010 - 08:36

Med ett enda undantag: L.A. Takedown/Heat.

Hehe, ja +1 på den.

Finns tyvärr ett starkt exempel till:
Traffic (inte en remake, men den byggde mycket på) Drug Wars.

Rysk tv från 90-talet ser dyrt ut jämfört med Drug Wars.

Förövrigt så: Fasen! Se bägge på raken då. Jag tog dem med ett par veckors mellanrum.

/Mackan

#7 matsa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 524 inlägg

Postad 15 April 2010 - 09:35

Japanska Ringu är mycket, mycket, mycket bättre än den amerikanska versionen. I shit you not. Det finns ingenting i den amerikanska som inte det japanska originalet gör bättre. Slutscenen är så mycket otäckare och bättre i originalet än i remaken, att hälften vore nog. Dessutom vet du väl att man alltid ska se originalet först. Med ett enda undantag: L.A. Takedown/Heat.

Jo det förstås. Men det blidde inte så. Nja slutet på originalet var mer komisk, inget ruggigt alls. Tycke och smak. <_<

#8 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5409 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 15 April 2010 - 10:48

När det gäller Ringu/The Ring så är bägge hyfsade filmer, men jag tyckte inte de var speciellt rysliga. Den japanska är lite mer "konstnärlig" (konstig), den amerikanska gör det lättare att lära känna personerna. Har man sett den ena filmen tappar automatiskt den andra en del, även om det inte precis är några pusseldeckare med överaskningsmoment.

Sedan finns ju "Ringu 0" och "Ringu 2" respektive "The Ring Two".

För övrigt är "Ringu" själv en remake... Originalet heter "Ringu: Jiko ka! Henshi ka! 4-tsu no inochi wo ubau shôjo no onnen" och gjordes för TV tre år innan "Ringu" för bio kom.