Jag och min sambo bestämde oss för att bygga ett hus tillsammans för ca ett och ett halvt år sen när vi hittade en tomt med en smått förfallen sommarstuga på. Eftersom vi bägge älskar film så var det självklart att ett biorum skulle få plats. Men vi var bägge överens om att vi ville ha ett rum som vi lika gärna kunde titta på TV-serier som se filmer i så det blir lite av en kombination av biorum och TV-rum.
Vi håller på med huset för fullt och eftersom vi gör det mesta själva på kvällar och helger får det ta den tid det tar, men det går ändå ganska snabbt framåt. Alla planer är inte klara men jag tänkte dela med mig av en del iaf. I början blir det bara byggbilder så blir det smarrigare om en månad eller två när det roliga börjar.
Rummet är 23.1kvm med plant tak och 2.5 meter i takhöjd. Bredden är 4.3m och längden är just nu 5.4m. Ett fönster sitter på bakväggen och i främre delen av rummet på ena sidan är entrén. Ett teknikrum på 4.7kvm ligger bakom dukväggen, där kommer all elektronik stå tillsammans med elskåp, styrning av golvvärme, larm osv.
På främre väggen kommer jag att bygga en baffelvägg och högtalarna kommer att sitta bakom en akustiskt transparant duk.
Eftersom vi ska bygga ett helt hus och har bestämt oss för att göra så gott som allt invändigt själva så är tid en bristvara. Därför är tanken att första göra ett rum som går ganska fort att färdigställa men som förhoppningsvis blir riktigt trevligt. Sen om ett par år eller så kan jag börja gotta ner mig lite mer i detaljer, akustik och annat.
Nu till byggbilderna!

Efter att ha rivit det gamla huset och tagit ner ett dussin träd så börjar det likna något. Här gräver vi ner rör för el till belysning i trädgård och andra eventualiteter.

Den vita kuben som jag sätter på plats är där golvbrunnen kommer upp i biorummet, buttkicker, laddning av mobiler, vem vet. Tanken är iaf att ha el tillgängligt under soffan.

Januari 2012 och plattan är klar. Här kommer alla rören upp och där hamnar alltså teknikrummet.

Snickarna har rest väggar och satt på takstolar samt råspont och takpapp. Vi isolerar och sätter gles. Det man ser i bild är teknikrummet och biorummet innan innerväggarna är resta.

Innerväggarna börjar komma upp samtidigt som vi har fått köket levererat. Min sambo var taktisk nog att placera det i biorummet tills det är på plats.

ångspärren är klar och alla innerväggar kläs med osb så att vi kan börja med elen. Rören kom upp lite fel ur plattan, så det fick bli en låda där. Spelar inte så stor roll då det ändå ska vara tomrum så småningom. Frontväggen på bion.

Till vänster i bild dörren in till biorummet, vi flyttade den en halvmeter för att den inte skulle komma för nära frontväggen.

Här har jag dragit el till lampor på väggen. Lite tjockare väggar till biorummet, reglat med 95 regel. Man kan även skymta röret till vänster surround bak i bild.

Kabel till de två surroundhögtalarna på höger sida är framdragna temporärt.

Teknikrummet, här kommer alla AV-kablar ner samt nätverk, inte klart än så mer kabel blir det.

Och här kommer all el, det mesta till nedervåningen är klart här, har några kablar kvar att dra bara, men tar det allteftersom.

Innertaket har kommit! Blir träpanel i taket i nästan hela huset, så även i biorummet. Men det ska målas innan vi sätter upp det. Efter att ha läst Neil_Perts råd och rådgjort med en annan målare blev det 2 lager kvistlack och 2 lager spärrvit.

Men i biorummet blir det svart istället, äntligen ett svart tak!

Svårt att fota inifrån biorummet just nu då man bara kan gå runt kanterna, men här är dörren och all el är på plats.

Förbereder för surroundhögtalare. De blir infällda i väggen och därför måste några reglar tas bort.

Right back surround kommer tyvärr lite för nära väggen pga fönstret. Men jag har jackat ur en regel för att få den så nära fönstret som möjligt. Surroundhögtalarna bygger 95mm.

Gips klart på alla väggarna och jag har sågat ut hål för alla fyra surround. Det blir 4st Definitive Technology UIW RSS II. Högtalarna är bipolära och dessutom byggda i en egen låda vilket underlättar enormt eftersom 2 av väggarna är ytterväggar.
Så långt har vi kommit än så länge och nu kommer det att stå still ett tag tills vi har satt köket på plats, vilket vi inte kan göra förrän vi är klara med tak och en del annat i resten av huset. Men jag har ritat upp både huset och rummet i sketchup så här kommer ett utkast på just den delen och en skiss på hur baffelväggen kommer att se ut.

Detta kommer att modifieras lite när jag väl bestämt högtalare och subwoofer.
Det var det hela för denna gången.