Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HDI Dune: Program för att hantera filmbibliotek

Yadis Zappiti My Movies Dune

• Vänligen logga in för att kunna svara
72 svar till detta ämne

#61 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 16 December 2014 - 20:56

Tack för tipsen Marcus, men det hjälpte tyvärr inte för mig. Uppdaterade från MMCM till webbtjänst och sen till paddan, men jag får samma felmeddelande.

Det är däremot inga problem att starta en skiva från paddan och sedan välja avsnitt från BD-menyn. Det går även bra att gå direkt till ett avsnitt om jag bläddrar mig fram på skärmen och väljer att starta i läget Lite. Kör jag vanligt läge så går den via menyer.

Förmodar att det har att göra med att jag kör BDMV och du MKV, Lite funkar ju ungefär som MKV. Vore lite roligt att göra en MKV och testa lite, men jag kommer inte att lägga tid på det just nu. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#62 ambush

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 125 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 27 December 2014 - 07:55

Provade MyMovies nu i julhelgen men det blev att avinstallera det igen - min samling var verkligen inte kompatibel med MyMovies. För det första hade jag inte filmerna i var sin mapp, som MyMovies kräver. Fixade det lite snabbt med ett script och testade sedan att importera lite filmer. Då jag tidigare använt YAMJ så har jag lagt till filmens ID på Imdb i filnamnet för snabb identifiering. Detta är dock inget MyMovies använder sig av och det verkar inte heller gå att lägga in nfo-filer eller liknande för att identifiera filmen. Resultatet blev att MyMovies gissade till sig vilken film det var och uppskattningsvis var tredje film blev fel. Att manuellt gå igenom listan och rätta till tar hur mycket tid som helt och med drygt 800 filmer i biblioteket så var det inte att tänka på. 

Dessutom verkar MyMovies inte bry sig om ljud- och bild-format på filmerna. Jag vill gärna kunna söka efter en film baserat på bild- eller ljudformat (t.ex. filtrera ut filmer med 7.1 ljud eller 16:9 format) men det gick uppenbarligen inte. 

#63 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 27 December 2014 - 10:19

Ja, automatisk identifiering av filmerna funkar sådär... My Movies bygger ju också mycket på att man ska lägga in exakt rätt utgåva, med rätt streckkod, och då kan det se rätt ut först, men när man kollar mer noga så visar det sig att det inte är rätt. Nu har jag inte 800 filmer och jag har lagt till efter hand under ett par år, men det har tagit en hel del tid. I synnerhet när filmerna inte finns med i databasen, så man ska skanna omslag och lägga in allt själv. Finns filmerna i databasen så tycker jag dock att det är rätt smidigt att ändra en titel i MMCM.

Använder man appen i Iphone eller Ipad för att styra med kan man lägga in en mängd olika filter. Jag kan dock inte hitta något för antal kanaler, men bildförhållande finns med. Kanske något att föreslå som en förbättring av programmet?

#64 ambush

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 125 inlägg

Postad 28 December 2014 - 10:27

Ja, har pratat med Brian om det. Ett krav för att det ska funka att börja använda programmet med en stor filmsamling är ju att det finns något stöd för att identifiera filmerna på hårddisken - antingen via nfo-fil eller genom att tagga filnamnet. Programmet verkar, som du säger, fokusera på att man ska lägga in varje film för sig från skiva och det går ju om man gör det vart eftersom man köper filmer men definitivt inte om man redan har en samling som ska läggas in. 

Satte mig istället och gjorde en playlist-lösning för min Dune. Ett script går igenom alla katalogerna och sätter ihop en pls-fil för varje film. Startar man sedan playlisten så körs först tre trailers och sedan en THX/DTS/DD trailer innan filmen börjar. Blir lite bio-känsla :)

#65 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 28 December 2014 - 10:42

Så enkelt det låter när man kan! :) Jag satt och gjorde nya mappar för varje film jag redan hade och flyttade sedan filmfilerna till dem.... :blush:

#66 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 28 December 2014 - 13:59

Startar man sedan playlisten så körs först tre trailers och sedan en THX/DTS/DD trailer innan filmen börjar. Blir lite bio-känsla :)

Haha, strålande!

Redigerat av Allramified, 28 December 2014 - 14:02.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#67 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 09 January 2015 - 16:38

OT men jag frågar här iaf då folk i tråden verkar ha järnkoll på sånt jag inte fattar ett smack av. 

Har en Dune med senaste mjukvaran. Ser jag på en film och vill ha svenskt tal kan jag lägga in en dts-fil med samma namn som filmen och det är bara att välja det ljudspåret. Är det dolby digital däremot så syns inte filen och går därmed inte att välja. Tror filtypen är ac3. Vad beror detta på? Är ett problem då ungarna vill se filmerna med svensk text och de flesta av barnfilmerna har just dolby digital.

#68 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 10 January 2015 - 13:35

Ingen?

#69 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 11 January 2015 - 03:34

Du kan använda mkvmerge för att muxa in AC-3 spåret i filerna, om det är MKV. Går rätt fort att utföra och är hyfsat enkelt också dessutom. Är det däremot annat format än MKV så vet jag inte hur man löser det enkelt, finns säkert program för att göra det men det kan nog andra svara på isf.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#70 ambush

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 125 inlägg

Postad 11 January 2015 - 10:55

Konstigt att Dune inte hanterar ac3 filer. Har aldrig provat själv men separata dts och flac filer funkar utmärkt. Du får nog som Shike säger merga in ac3-spåret i mkv-filen, förutsatt att det nu är mkv du kör. Alternativet är ju att transcoda ac3-filen till ett annat format - t.ex. flac eller dts som bevisligen funkar men en snabb googling indikerar att det verkar vara en krånglig process.

Jag rippar alla "barnfilmer" till mkv med både original och svenskt ljudspår - då kan ungarna köra svenskt medan vuxna kan välja original-spåret. (som sidospår kan noteras att jag ofta väljer svenskt ljud ändå då jag tycker det är riktigt bra på de större produktionerna som frost, modig osv - stör mig bara på att det ofta är vanlig dolby digital/DTS och inte TrueHD/DTS HD  :)  )

#71 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 19 January 2016 - 21:07

Såg just att My Movies gjort en uppdatering som kan påverka oss som använder Dune. Changelog

My Movies for Windows 5.20 Build 4

Fix: An incorrect change to path handling could cause problems for paths used by Dune players and others.
Fix: Some changes in relation to 4K Ultra HD caused chapter names to not show as improveable on all titles.
Fix: Some path with // characters could cause crashes.
Fix: When contributing, and including an evidence file, the evidence file was not uploaded to the correct API location.
Fix: In some situations, titles was not marked as watched when watching.

Jag har själv inte upplevt något problem med det här, men ska ändå installera denna nya version.

För övrigt tycker jag att My Movies på servern och i paddan funkar fantastiskt bra ihop med Dune! :)

#72 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 10 April 2016 - 10:06

Redan för ett par år sen ryktades om en ny version av My Movies för Dune, som inte skulle fungera med de äldre spelarna. Vad jag vet blev det aldrig något av detta. Nu med Dune Solo 4K så verkar det vara på gång igen, om man ska tro den här tråden på My Movies forum.

Den här filmen är snart två år gammal, men ger en bild av hur det nya gränssnittet kan tänkas se ut och fungera.

#73 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 25 August 2016 - 20:41

Det verkar som att man inte ska hålla andan under väntan på att HDI ska fixa så att den nya versionen av My Movies funkar.... :rolleyes:

Citerar från den här tråden på My Movies forum:

The new Dune model does not yet support the HTML5 capable Safari browser, but only the WebKit browser - the interface we have is designed in HTML5.

Until Dune decides to include Safari, as the changelog suggests they will, it will not function.

That mentioned, Dune have a history of promising stuff that never gets to the market, so that is a thing to consider before purchasing their products.

Ovanstående är skrivet av 'binnerup', som representerar My Movies.

Synd att HDI inte verkar ha något intresse för att fixa detta.

Även taggad med Yadis, Zappiti, My Movies, Dune