Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Pioneer DV-989AVi dvd.

• Vänligen logga in för att kunna svara
83 svar till detta ämne

#76 kent

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 81 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 31 January 2006 - 07:54

Vi får väl hoppas på ny firmware då...

Har det hänt att pioneer släppt ut ny firmware ??

#77 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10859 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 31 January 2006 - 08:04

Secretstest (989an heter DV79Avi i USA)

Ja, vad säger man? :D border=0 alt=huh.gif />

Jag läste det för ett tag sedan - verkar inte riktigt vara vad man hoppats på, men har inte sett den själv ännu....

Deinterlaceing problematiken verkar ju vara "skum" - vi får hoppas på mukvara som korrigerar :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#78 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5405 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 31 January 2006 - 11:23

Har det hänt att pioneer släppt ut ny firmware ??

Ja, i alla fall till de enklare spelarna som 575 släppte Pioneer flera versioner. Men inte för att rätta till den här typen av buggar, men den modellen kanske inte hade några sådana buggar som gick att rätta till med FW-uppgradering...

#79 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 381 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 31 January 2006 - 19:58

-Nu har Secrets test av 998:an släppts och dom konstaterar att spelaren har "missar och skönhetsfläckar"

Samtidigt så har denna modell testats av ett stort antal hifi/hemmabiotidningar med beröm
godkänt.

Hur är det med trovärdigheten på alla dessa tester? Vem ska man lita på? Jag tror för min del
att Secrets test är bäst tekniskt underbyggt!

Egentligen så borde teknikredaktörerna på dessa tidningar mm. ställa i "skamvrån" för dom
har inte rätt kompetens för att klara en objektiv test/bedömning. Tror ni att dom klarar av
"enklare" saker som processorer, förstärkare med mera?

Eller vad säger ni övriga på forumet...

/Lennart

Redigerat av LJN, 31 January 2006 - 19:59.

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#80 dp79

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 191 inlägg

Postad 31 January 2006 - 20:21

-Nu har Secrets test av 998:an släppts och dom konstaterar att spelaren har "missar och skönhetsfläckar"

Samtidigt så har denna modell testats av ett stort antal hifi/hemmabiotidningar med beröm
godkänt.

Hur är det med trovärdigheten på alla dessa tester? Vem ska man lita på? Jag tror för min del
att Secrets test är bäst tekniskt underbyggt!

Egentligen så borde teknikredaktörerna på dessa tidningar mm. ställa i "skamvrån" för dom
har inte rätt kompetens för att klara en objektiv test/bedömning. Tror ni att dom klarar av
"enklare" saker som processorer, förstärkare med mera?

Eller vad säger ni övriga på forumet...

/Lennart

Att de stora tillverkarna har fördel i recensioner i de större tidningarna är inte konstigt, de betalar trots allt stora pengar för annonsering och annat och jag tror allt att det "hänger" någonstans på de flesta redaktionerna.
Sen är det givetvis också så att det finns prylar i överflöd och det finns inte tid att köra "blindtest" mot andra produkter eller helt enkelt utvärdera produkten i sig ordentligt.

Så som vanligt är det inte helt lätt att vara konsument. Att vara påläst, nyfiken och kunna sålla bland all information bland tidningar, forum, webbplatser med mera är nog ett måste för att få full valuta för sina pengar. Dock inte sagt att Pioneers DVD-spelare är dålig på något sätt.
Sen är det komplicerat att bygga bra DVD-spelare trots att formatet funnits ett tag och mycket styrs av mjukvara. Men det känns faktiskt lite slarvigt av Pioneer att skippa stora delar av det som Secrets anmärker på...

Redigerat av dp79, 31 January 2006 - 21:23.

#81 drem

Oh! A Ball! Oh, boy! Oh, boy! A Ball!

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1201 inlägg

» Har 28 bilder i mitt galleri

Postad 31 January 2006 - 21:17

Ja, "Hifi & Musik"s titt på Pioneer DV-989 var inte mycket att hänga i granen. Två sidor med bara rabbel om att den smiskar 868 på allt och att 868 är en trött gammal gubbe.

#82 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 381 inlägg

Postad 12 November 2006 - 15:28

Väcker liv i denna tråd om Pioneer DV-989 då jag nu tänker gå över från component till HDMI anslutning till min projektor :D

-Är det någon som kan tipsa om vilka HMDI-inställningar för 989:an som passar bäst till en projektor tex. BenQ 8720?

Dä tänker jag närmast på alternativen:

Component 12-bit eller RGB eller RGB "fullrange

720p eller 1080i

En annan fråga: Tips på en bra prisvärd HDMI-splitter önskas!

/Lennart

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#83 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1759 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 30 November 2006 - 09:08

Är det någon som vet vilken typ av YCbCr denna DVD-spelare skickar ut dvs 4:2:2 eller 4:4:4? Jag är intresserad av detta pga av att Sharp XD1E kan man ställa hur den skall hantera HDMI signalerna dvs RGB, 4:2:2 eller 4:4:4. Eller skall man bara testa och se vilket som ger bäst bild?

/MrJones

#84 mercakombi

Jag gillar katter.....de smakar precis som kyckling!

• Members
  • PipPipPip
  • 321 inlägg

» Har 17 bilder i mitt galleri

Postad 30 November 2006 - 11:08

Väcker liv i denna tråd om Pioneer DV-989 då jag nu tänker gå över från component till HDMI anslutning till min projektor :rolleyes:

-Är det någon som kan tipsa om vilka HMDI-inställningar för 989:an som passar bäst till en projektor tex. BenQ 8720?

Dä tänker jag närmast på alternativen:

Component 12-bit eller RGB eller RGB "fullrange

720p eller 1080i

En annan fråga: Tips på en bra prisvärd HDMI-splitter önskas!

/Lennart

Tror du ska köra på läget "Component" för att erhålla rätt colour space :rolleyes: border=0 alt=unsure.gif />

På min Pioneer DV-696:a så måste man det i varje fall.

Kör du i läget "RGB fullrange" så tror jag inte du kommer erhålla BTB
över huvud taget. För det får inte jag fram med min 696:a i varje fall.

Prisvärt och prisvärt beror väl på den som skall betala men Gefen
och Kramer Electronics har i varje fall mycket bra produkter för HDMI-
splitting.

Men ca.1500-2500kr får du nog ändå räkna med för en bra splitter.

Redigerat av mercakombi, 30 November 2006 - 11:13.

M.v.h Tomas