Maveric & Prylarna
Postad 09 January 2010 - 18:23
Postad 09 January 2010 - 20:46
Men den 29 dec skrev jag så här i denna tråden ...

Jo jag skall byta duk för att jag vill ha en lite större
Vad rekomenderar ni som är bra för 5000 kr ca 210 cm och som inte blir vågig ?
Redigerat av MaVeRiC, 09 January 2010 - 20:47.
Postad 10 January 2010 - 09:12
Med tanke på duktyp så föreslår jag att nästa uppgradering är svart maskning - av taket.

Postad 10 January 2010 - 11:01
Riktigt schysst med tab-tension! Hur känns duken än så länge?
Med tanke på duktyp så föreslår jag att nästa uppgradering är svart maskning - av taket.
Duken är kanon
Jag vill inte påstå att bilden blivit jättemycket bättre än min 77" Xus men den är 23" större
och det är skillnad i mitt "stora" rum...
Just nu rullar BOLT på skärman och det är ljust ute. ( Lillen sitter stilla medan pappa målar )
Jag får ljus från båda håll då vi inte vevat ner i fönsterna. Man ser bilden klart redan vid lågt lampläge
och när jag höjer min HW15 till högt lampläge så blir det riktigt bra.
( jag är grymt imponerad av denna projje )
När jag släcker ner och mörklägger totalt så är det så klart nästan perfekt och jag kan faktiskt
inte finna att jag på något sätt saknar något i min setup. Projjen fulständigt kastar ut ljus
och duken är stor nog för en riktigt "hemmabioupplevelse" samt ljudet är enormt.
Ja, jag är en lycklig entusiast och imorgon ännu lyckligare, då min Oppo Nuforce landar
rakt in i min hylla och gör ett CD ljud från min SE ännu bättre .. (tron är halva upplevelsen)

Maveric
Redigerat av MaVeRiC, 10 January 2010 - 11:06.
Postad 10 January 2010 - 12:49
Om du kan se taket, i ljusare scener, så har du inte mörklagt totalt. Rummets interiör (där tak tenderar att vara värsta boven) är mao en ljuskälla som, vad ska vi gissa på, i vissa fall kanske minskar simultankontrasten med säg en faktor 10 eller nått sånt.När jag släcker ner och mörklägger totalt...
Inte för att på något sätt sänka din känsla av att vara väldigt nöjd, absolut inte, men jag vill bara inflika att du gissningsvis har en bit kvar till "nästan perfekt" och det kan ju vara kul(?) att ha med sig in framtiden för det vore väl trist om allt var klart lixom?

Men som sagt, förstår att du trivs för det verkar vara riktigt duktiga och vettiga pryttlar du skaffat. Dessutom finns det ju gränser för vad som är praktiskt lämpligt - själv skulle jag aldrig sunka ner ett vardagsrum med nån svart blaffa i tak och väggar t.ex.

Postad 10 January 2010 - 13:29
När man gjort om ett helt vardagsrum till en hembio ( så gott det går )
och frugan inte är ett dugg intresserad ( om det inte är en film hon mycket gärna vill se )
så får man ta den kompromissen.
Dock finns det takfärger som är mer matta än de vanliga standard och en sådan har jag.
Det gör det lite bättre, men inte som det skulle vara klätt i ett ljusabsorberande svart tyg
eller om Duken också hade varit svart ...
Men att kassetten nu också är svart, hjäpte till en aning ..
Jag får helt enkelt intala mig att jag har det så bra jag kan få det under rådande omständigheter
Allt kan alltid blir bättre och allt kan alltid kosta mycket mer .. men man måste sätta gränser för
att inte bli en helt för "puckad" entusiast som tex Audiofilerna som har speciella värmeljus på högtalarna
för att få ett varmare och mer analogt ljud. ( det är det nya nu

Maveric
Postad 10 January 2010 - 19:25
...eller om duken riktat mindre ljus mot taket, vilket ger mindre ljus mot duken från detta håll, dessutom kombinerat med att duken är mindre känslig mot ljus som kommer från detta håll = simultankontrast goes up, up, up! (om än inte utan andra potentiella problem dock - ingen lunch är gratis, speciellt inte när det gäller dukar)eller om Duken också hade varit svart ...
Men ja...
...tveklöst är det såhär det är. I praktiken. I verkligheten.Jag får helt enkelt intala mig att jag har det så bra jag kan få det under rådande omständigheter
Allt kan alltid blir bättre och allt kan alltid kosta mycket mer .. men man måste sätta gränser för
att inte bli en helt för "puckad" entusiast som tex Audiofilerna som har speciella värmeljus på högtalarna
för att få ett varmare och mer analogt ljud. ( det är det nya nu)
Men på forum kan man alltid spåna om diverse möjliga och omöjliga förbättringar - är det inte det de är till för?

Säg till om du har några D65-värmeljus att sälja btw.

Redigerat av pacman, 10 January 2010 - 19:27.
Postad 10 January 2010 - 20:20
Säg till om du har några D65-värmeljus att sälja btw.
Har inte du sådana redan

Postad 10 January 2010 - 20:58
fläkt framför högtalarna, men att ställa något ovanpå... njae?
Se sid 159-161
/M
Redigerat av magnus-g, 10 January 2010 - 21:02.
Postad 10 January 2010 - 23:49
Jag skojade bara om värmeljusen och kommer aldrig anlita "Joe Labero" för att fixa bättre ljud eller bild hemma

Maveric
Postad 11 January 2010 - 19:47

Redigerat av MaVeRiC, 02 December 2011 - 14:10.
Postad 11 January 2010 - 20:26

Redigerat av MaVeRiC, 11 January 2010 - 20:26.
Postad 11 January 2010 - 20:28

mycket nöje

mvh
/Pär
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering
Postad 11 January 2010 - 22:17
Hur lång tid tar POTC att starta?
Varför köpte du inte en PS3?
Postad 11 January 2010 - 22:35

Den är regionsfri och dessutom med det riktiga CRT Projectors kittet
http://www.crtprojec...free_bpd-83.htm
och inte det Danska "hittepåkittet" som finns i de svensksålda oppona
Den har allt jag vill ha, den har allt som en PS3 inte
har och jag är för gammal för att sitta och spela Ps3 så den fick mina barn
med sig till skolan att leka med på fritiden
Varför är du så negativ Tomas .. kom inte tomten till dig i år

Maveric
Ps. vi kan forssätta diskussionen om oppo här http://www.component...?showtopic=9402
om det tränger på

Redigerat av MaVeRiC, 11 January 2010 - 22:57.