Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage funderar på nya högtalare

Mirage Revel Meridian Martin Logan Dynaudio B&W Klipsch Focal

• Vänligen logga in för att kunna svara
135 svar till detta ämne

#16 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 01 July 2014 - 07:51

Jag håller med Lovan.

Men det finns ett område som dom flesta inte pratar om som är väldigt viktigt för att få en bra helhet och det är midbas.

Det som blir att det känns i bröstkorgen"käftsmäll" och då pratar vi inte bastorn som jag bygger eller IB-Sub som du

tänker bygga.

Utan mycket av musik/film som du får en härlig känsla av ligger många gånger högre upp typ 200-300 Hz som är viktigt att 

kunna spela med kraft.

Tar du en högtalare som är spec typ ner till 80hz -3db och den har ett 6.5" element att spela midbas med.

Så tar du en fullrange högtalare som är spec typ ner till 30hz -3db och den har två 8" element att spela midbas med.

När du får till en sådant IB-Sub system och vi säger att du delar vid 80hz.....det ena systemet har två 6.5" och det andra har 

4st 8" att spela midbasen med vid fronten.

Jag har lyssnat på många system som har allt utom bra midbas.......det blir inte bra.

#17 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 01 July 2014 - 19:31

Att få ordning på flera segment med subbar låter som huvudvärk...

Varför inte ha ordentliga fullrange-modeller och låta IB ta hand om det lägsta? Priset för bra subbar som ska ta hand om mitten-partiet lär ju äta upp mellanskillnaden mellan stativare och full range högtalare och lite till. 

Citerar inlägget eftersom det blev ny sida i tråden.

Ja, jag funderar också på om det är att skaffa sig problem.... Det du frågar är väl just en av kärnfrågorna för mig. Efter att först haft ett par golvare med 2x6,5" i basen och sen ett par med 2x8" så har jag ju upplevt skillnaden. Det är därför jag är lite fundersam hur det skulle funka med små väggmonterade högtalare med 6,5" i basen, eller för den delen andra golvare med en eller flera 6,5"? :unsure:

Som jag funderat nu på sistone så kunde det kanske vara bra med ett par halvstora golvare som spelar bra ner till 50 Hz, och sen IB under det. Har suttit och läst en massa gamla trådar om högtalare nu, hittade bl.a. ett inlägg av MarcelR där han är inne på den linjen. Å andra sidan behöver man inte gå längre än till nästa sida i samma tråd för att se att nikeb är inne på att det är bättre med mindre högtalare och sub som spelar högre. Det gäller att läsa och försöka tolka många inlägg innan man drar några slutsatser... :rolleyes:

cobra är ju inne på samma linje ovan, men den där käftsmällen har jag nog aldrig haft hemma. Trots dubbla åttor i högtalarna och rejält slutsteg tycker jag inte varit så, även om jag tycker att jag haft bra tryck i mellanbasen. Jag vet inte om det har med låg känslighet, lådkonstruktionen eller något annat att göra.

Jag har inte hört så många tunga hembioanläggningar så jag har inte så många referenser. De gånger jag kan minnas att jag känt det där trycket är först på Arken-mässan 2000 med den stora JM Lab Utopia/Audionet-anläggningen, riktigt bra tryck även i det stora rummet. Sen var det nog Procella på mässan i Nääs fabriker 2009, där var det väl P610 bakom duken och subbar, otroligt bra ljud.

Sen tyckte jag att Procella på Arken året efter också lät väldigt bra, då var det "bara" P6 runt om; men två subbar (P12 &P18?). Den anläggningen tyckte lät väldigt bra, och den skulle väl då kunna "bevisa" att det funkar med små lådor med 6,5" ihop med subbar bara; fast det var ju subbar för en förmögenhet.... :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#18 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 01 July 2014 - 19:44

Nääs var endast P6 (ev P8) och P18 ;)

Med vänlig hälsning,

Pär

Redigerat av perra1, 01 July 2014 - 19:45.

TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#19 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 01 July 2014 - 21:11

OK, jag hade för mig att det var större högtalare där, men det var ju så mörkt i rummet och en duk framför... :blush:

Hittade ett inlägg som säger att det var P15 och P18 på Arken 2010, så då kan jag rätta mig själv. :)

Min budget räcker dock bara till tre P6 och ingen sub... :(

#20 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 01 July 2014 - 22:03

Ja, jag funderar också på om det är att skaffa sig problem.... Det du frågar är väl just en av kärnfrågorna för mig. Efter att först haft ett par golvare med 2x6,5" i basen och sen ett par med 2x8" så har jag ju upplevt skillnaden. Det är därför jag är lite fundersam hur det skulle funka med små väggmonterade högtalare med 6,5" i basen, eller för den delen andra golvare med en eller flera 6,5"? :unsure:

Först och främst så är inte skillnaden du upplevde pga att elementen gick upp i storlek från 6,5 till 8, det är försumbart. Skillnaden ligger i konstruktionen av elementen och avstämningen i högtalarna. Det är inte omöjligt att ha 6,5" subbar som kryper närmare 20 Hz strecket medans det är relativt vanligt att ha 8" element som inte spelar under 100Hz...

Ska man fundera lite mera kring det här med subbar vs fullrange(FR) högtalare så finns det ett par aspekter som är lätt att glömma bort. 

1.) FR kommer alltid i par. Du har automatiskt två punkter som utstrålar basljuden istället för att behöva köpa dubbla subbar. Högtalarna hamnar inte nödvändigtvis i den optimala placeringen ur ett rumskopplingsperspektiv men...

2.) ...subbdelen är automatiskt i rätt fas med övriga element. Det är samma punkt i rummet som resterande register så det är inte lika illa om man kan placera de låga tonerna. De ligger också i rätt fas med resten av registret.

3.) Nivån är automatiskt "korrekt" med resterande register. 

4.) All EQ du kan göra på en sub kan du göra på en FR också, iaf i dagsläget.

5.) All excitering som en subb skulle göra i ett rum gör också en FR givet samma förutsättning(placering, ljudnivå et.c.).

Sen finns det givetvis fördelar med dedikerade subbar också. De kan anpassas mera för att matcha ett givet register och behöver inte spela lika högt. Det är också svårt att göra ett par bra FR som inte blir vansinnigt dyra. Sen finns det en hel drös med detaljer kring det hela som gör att subbar är bra och nödvändiga komplement.

Jag säger inte att subbar är dåligt och fullrange är vägen som man ska gå men det finns ett par skäl till att de flesta bra integreringar med en subb är när subben spelar i ett område som inte är praktiskt att förvänta sig av en högtalare.

Man måste också väga in hur djupt behöver man ha? Är sub 20 Hz vad man behöver eller räcker 30-40 Hz utan dipp och med bra fidelity? :)

#21 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 01 July 2014 - 22:21

Tack så mycket för ett informativt inlägg! :)

För att svara på den sista frågan så skulle nog 30-40 Hz räcka för mig i de flesta fall, men för film vore det kul att få sub 20 Hz. Hittills har jag bara använt mina subbar för film, till musik har basen från golvhögtalara räckt och blivit över.

Sen vill jag bara förtydliga att jag är med på det du skriver om 6,5" vs. 8". Det jag inte var tydlig med i mitt inlägg var att jag tänkte på de högtalare jag själv haft, Mirage M-5 med 2x6,5" och M-1si med 2x8". Två modeller i samma serie som därmed har liknande egenskaper, de första specade att gå ner till 35 Hz och de senare till 25 Hz. Arean på en 8" är ju c:a 60% större än på en 6,5", så är de av liknande typ så bör det göra en del skillnad. Därmed inte sagt att jag tror att alla högtalare med samma bestyckning har motsvarande egenskaper och skillnader. :)

#22 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

Postad 02 July 2014 - 09:59

Om du tar mina Revel Salon2 så går dom ner till -3db vid 23Hz men inte vill jag vara utan DD18 när jag lyssnar på musik.

När jag har besök som lyssnar på musik och slår av och på DD18 så är hittills ingen som tycker att det är bättre av  ;)

Men när gäller att kunna spela med pondus/tryck så är det inte speciellt konstigt en högtalare i sig om vi tar bas/midbas.

Den rör sig fram och tillbaka större kona längre slaglängd kraftigare magnet lättare/styvare kona stor spole/diameter

mjuk/följsam gummiupphängning och fler element så blir det tryck.

Det finns en anledning varför jag har dom elementen och så många i bastornen för att kunna spela ända ner till infrabas  :wub:

Tar vi mitt rum i film så är det tio stycken 8" för midbas och övre midbas/tal 2st 6.5" 2st 5.5" och 4st 4" och mitt rum är avlångt 

med en väggöppning så där det spelar är inte större än ditt rum så det vore väl konstigt om jag inte kan spela med tryck.

Så när jag tittar i P6 vad som gömmer sig där inne så blev jag inte "Swoch/skit" en sluten 6.5" och 1" diskant kan spela högt

ja......spela upp en låt med akustik gitarr får man den känsla som man vill ha?

Men för film är den säkert ypperlig för dynamisk och tryck men finns det andra också? 

#23 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 July 2014 - 17:12

Angående den sista frågan så är det väl just det många hävdar att det gör. Jag har inte lyssnat själv, än.... :rolleyes:

Jo, det är ju ett otroligt system du har, och det är väl inte riktigt till den nivån jag siktar på, än.... :rolleyes: Man blir ju lite sugen på att komma på ett besök, nån gång när jag ändå ska till Munksund eller Lövholmen... :blush:

#24 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 July 2014 - 19:26

Julinumret av den amerikanska tidningen Stereophile landade i min brevlåda häromdan. Det har inte blivit av att läsa den förrän i kväll, men jag behövde inte mer än att öppna den för att se att de hade med en test av Revel Performa3 F208! :)
Eftersom tidningen är färsk så finns testet nog inte att läsa på nätet än. På för tidningen sedvanligt sätt är det en omfattande artikel komplett med mätningar utförda av John Atkinson. I övrigt är testet utfört av Erick Lichte, och jag tar mig friheten att citera hans sammanfattning här:

I know too many audiophiles who've lost their way with their gear, who say they're in love with the sound of a certain amplifier, turntable, or speaker. But I don't want to fall in love with audio gear. I want audio gear that helps me fall in love with my music.
Revel's Performa3 F208 brought me closer to my music in ways I hadn't thought a $5000 pair of speakers could. It offers uncolored, open, neutral sound, full-range extension, superb imaging and dynamics, and beautiful enclosures. It won't do certain things that some audiophile like, but no matter - the Performa F208 is my new benchmark for loudspeakers at this price.
Okay, Okay. I kind of love it.

När tidningen inte är aktuell i butikerna längre kommer hela testet säkert att finnas på Stereophiles webbplats. Är ni intresserade av att läsa nu får ni väl leta reda på en välsorterad tidningshökare!

När jag lägger ihop det jag läser nu i tidningen med det cobra skrivit, och de länkar han la in om dessa högtalare för hemmabio, så inser jag att jag gör mig själv en otjänst om jag inte provlyssnar dessa innan jag köper något.

Generalagent för Sverige är danska Steenesen Audio. I deras förteckning över återförsäljare för Mark Levinson och Revel så finns HiFi Consult i Göteborg med, men de har inte en grej från dessa tillverkare på sin webbplats. Det verkar som närmaste plats för provlyssning är i Vimmerby.

Edit: La till en länk när testet fanns tillgängligt.

Redigerat av Mirage, 04 July 2014 - 19:28.

#25 spuj

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 291 inlägg

Postad 02 July 2014 - 20:03

Kan flika in ett tips om Readly.com där man för 99kr/mån får tillgång till tex stereophile, what hifi, sound & vision och 480 stycken till internationella tidningsutskrifter.

Se urvalet här

Redigerat av spuj, 02 July 2014 - 20:05.

#26 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 02 July 2014 - 20:22

offtopic2.gif Hmm, det där var ingen dum tjänst! Av de utländska jag prenumererar på finns förutom Sterephile även Sound & Vision, samt brittiska Motor Boat & Yachting. Kostnaden för de tre räcker och blir över för att betala årsavgiften, och så får man tillgång till en massa andra tidningar.

Fast å andra sidan är iaf de amerikanska rätt billiga att prenumerera på, och jag gillar att bläddra i en papperstidning. Dessutom är det pappersmaskiner som gör att jag får mat på bordet, och kan köpa nya högtalare... :)

Bra tips ändå spuj! thumbsup.gif

#27 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

Postad 03 July 2014 - 08:43

Du är absolut välkommen att hälsa på  :) 

Jag bor centralt i stan och det tar mig tre minuter att gå till stadshotellet som ett exempel.

Är du upp flera gånger per år?

Varför jag undrar är att projektet med Bastornen kan ta två-tre månader innan dom är klara och jag tror/hoppas att

det blir en speciell upplevelse att kunna spela med dom med.

Tyvärr så är rummet för litet frontarna står för nära där man sitter för att det ska vara optimalt och blev lite sämre när vi skaffa

fårskinnsfåtöljerna.

Men jag bestämde mig ganska tidigt att man får göra så bra det går utan att bygga om rummet det är trots allt ett vanligt vardagsrum.

Du får inte glömma att jag är i slutet på min HiFi resa.....jag har byggt en del och sen har jag haft mirage i många år.

Sen när jag byggde väggen i fusk skiffer så bestämde jag mig att satsa fullt ut.

När det gäller Revel så är det över två år av funderingar och lyssnade och naturligtvis att få tag i beg högtalare.

Bak högtalarna Revel Gem2 har jag nyligen fått tag i och det tog tre år av väntande på rätt ögonblick och naturligtvis beg 1/2 priset.

Allt annat är vansinne men samtidigt är roligt att pyssla med något under livets gång, vad gör man med en massa nollor

på kontot?

Dom går inte att lyssna på och inte äta på för den delen heller  :D

Jag är inte så mycket för att byta grejer hela tiden....

Det är bara att du hör av dig när du ska upp så kan vi se till att det blir en HiFi-träff.

mvh/ Roger

#28 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

Postad 03 July 2014 - 12:48

Ska bara flika in med att jag har lyssnat på F208 från Revel och jag gillade dom skarpt. Spelar stort, tungt och rappt. Hade nog lätt kunnat leva med dom utan att ha något speciellt att anmärka på förutom då möjligen utseendet, dom är rätt höga och ser lite småskumma ut med frontskydden på men utöver det tycker jag det är väldigt fina högtalare.

Elektroniken involverad när jag lyssnade var den uppdaterade Linn Klimax DS som källa till ett Linn Klimax Kontrol som försteg till ett bastuaggregat till slutsteg från Mark Levinson. (minns inte modellnamnet men det vägde apa i alla fall)

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#29 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 03 July 2014 - 18:34

Tack för inbjudan Roger, då var jag bara tre minuter från dig senast jag var i Piteå då! ;)

Hur ofta jag är där varierar, det har varit två gånger de senaste två månaderna. Nu har jag inget planerat, men jag kanske kan skicka ett PM när det blir aktuellt så får vi se om det passar.

Jo, jag förstår att du verkligen utvärderat valet av komponenter i din anläggning och därför väger ditt omdöme här tungt för mig. Tack för att du engagerar dig!

Jag är helt med på det du skriver om begagnat, och även gjorde i ditt första inlägg i tråden. I det här fallet handlar om det om en rätt ny modell så det kanske inte finns så många begagnade i omlopp än. Ska man tro alla positiva tester så är ju F208 ett fynd även för nypriset. :)

Intressant att höra ditt omdöme också Alexander! Stort, tungt och rappt låter bra tycker jag. Vad jag förstår är ni i Luleå begåvade med en ÅF för Revel, vilket det inte verkar vara allt för tätt mellan annars....

Angående storleken så är ju allting relativt.... Om jag jämför mina Mirage M-1si med Revel Performa3 F208 så är de senare 35 cm lägre och 19 cm smalare, men 13 cm djupare. Dessutom så är massan 48 kg mindre! Så för mig så framstår de som riktigt smidiga.

Ska jag fortsätta jämföra tekniska data så ligger -10 dB-punkten på 17 Hz för Mirage och 23 Hz för Revel. Mirage är rätt tungdrivna med sina 82 dB vid 2,83 V, Revel anger 86,5 dB vid 2,83 V. 

Det här med att de ser skumma ut med fronter på måste jag nog se i verkligheten, på bild i ett rum tycker jag nog att de ser OK ut. Efter att bara ha tittat på bilder så tror jag nog mest på svart, och fronterna på.

Revel F208 Black with Grilles.jpg

Revel F208 Black without Grilles.jpg

Pratade med Jörgen på Ultimate i Vimmerby för en stund sen så nu är en provlyssning inbokad på tisdag. Han har tyvärr ingen C208 hemma så jag får börja med att testa med musik, men han bedyrade att de var "skrämmande bra för pengarna" även till film! :)

Efter det går turen vidare till Göteborg för provlyssning av Meridian DSP5200 på onsdag. Tyvärr håller de på att bygga om på Ågrens så de kunde inte dema surround, fick inte riktigt klart för mig om det funkar med en center iaf. Hade varit väldigt intressant att höra hur Trifiled ska låta, samt lite film förstås.

Sen får vi väl se om vi hittar något annat roligt längs vägen.... :rolleyes:

#30 cobra

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

Postad 03 July 2014 - 21:41

Det är bara att skicka ett PM när du ska upp  :)

Men vad spännande du måste bara skriva av dig när du har lyssnat på båda och vad du tycker att dom presterar.

Och naturligtvis vilken du tyckte var bättre......den ena är betydligt dyrare....men jag tror jag vet vilken du gillar mer.

Nu var jag lite kaxig smile.jpg

Jag har förstorat flera bilder på högtalaren i svart men jag ser då inte något konstigt med front tyget på.

Den är hel klart snyggare i svart.

Förresten så såg jag nu att dom har styvat upp konerna med små veck smart  :)

http://www.soundandv.../revel-trifecta

Redigerat av cobra, 03 July 2014 - 22:20.

Även taggad med Mirage, Revel, Meridian, Martin Logan, Dynaudio, B&W, Klipsch, Focal