Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Blu-ray spelare köpt!

• Vänligen logga in för att kunna svara
17 svar till detta ämne

#1 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 August 2020 - 23:14

Hej!

Prövar här och kollar om någon har en begagnad Blu-ray-spelare till salu som är vettig och inte kass som min Sony BDP-6500. Inte för att bilden är helt kass utan allt annat med den, man måste hålla inne power knappen en stund för att den ska starta, likadant med släden. Sedan ska vi inte prata om hur lång tid den tar på sig att läsa in skivan..... Du hinner gå ut i köket och koka kaffe under tiden. :o :wacko: Är alla Sony så här sega eller ? Hela handhavandet med den suger så att säga och jag är trött på den nu. Har en gammal TV som nu är över 10år, men jag kommer köpa en ny mellanmodell om 1-2 år så vad behöver jag ha för Blu-ray modell som inte är en ren bromskloss bildmässigt till en mellanmodell TV som kanske kostar högst 10.000kr om 1-2år, men gärna mindre. Kommer inrikta mig på något mellan 47 till 55- tummare när det blir dags och kanske även kolla begagnat marknaden. För kunde man köpa en hyfsad DVD spelare som inte var gjord i en plastlåda med noll kvalite känsla för en ganska låg peng. Men nu verkar allt nytt som inte kostar mycket är plastlådor.Och framförallt  finns det någon spelare som inte är seg som sirap i handhavandet och som tillräckligt bra bildmässigt för en mellanklass TV om 1-2 år. Har tänkt mig något för ca: 2000kr begagnat, eller så måste jag lägga nästan det dubbla verkar det som om jag ska ha nytt. Eller är jag allt för hoppningsfull nu ? Är öppen för olika märken men undviker helst LG då jag inte gillar märket av någon konstig anledning. Sedan fattar jag inte den här funktionen med att skicka bilden till Tv och ljudet till Hemmabiostärkaren. (Panasonic DP-UB450 är en lite enklare UHD Har man en äldre receiver utan 4K/HDR-stöd har spelaren dubbla HDMI-utgångar så man kan separera bilden till TVn, och ljudet till ens receiver) Och Panasonic verkar inte ha Netflix. När jag har tittat på andra streaming tjänster så skickar min Onkyo TX-RZ800 ut lika mycket ljud i alla högtalare, blir jätte konstigt. Måste gå att fixa, men hur? Har använt en bärbar dator som källa.

DE här två har jag titta på. https://www.hembiobu...sonic-dp-ub450/

https://www.hembiobu...ony-ubp-x800m2/

Men jag är öppen för alla förslag, och det blev mycket frågor tyvärr, hoppas någon har tid att svara.

Mvh Per

Redigerat av FBK, 10 October 2020 - 15:54.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#2 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 30 August 2020 - 15:04

Här var det verkligen öde, har alla dragit eller? :(

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#3 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 266 inlägg

Postad 01 September 2020 - 08:47

Nja kanske inte men det är inte så mycket trafik här längre.

Köp och sälj av hifi och annan hemelektronik är nog säkrast på Hifitorget eller på Blocket.

Här är Hifitorgets dvd och bluray-avdelning:

https://hifitorget.se/?k=5

Mvh,

ingvar

#4 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 01 September 2020 - 08:53

Köp och sälj av hifi och annan hemelektronik är nog säkrast på Hifitorget eller på Blocket.

Mvh,

ingvar

Ja det där vet jag redan men tack ändå Invar! Hade hoppst på lite mer ingående info om några maskiner om hur de är i handhavandet osv. som någon kanske har eller vill sälja.

#5 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 266 inlägg

Postad 01 September 2020 - 19:56

Mvh,

ingvar

Ja det där vet jag redan men tack ändå Invar! Hade hoppst på lite mer ingående info om några maskiner om hur de är i handhavandet osv. som någon kanske har eller vill sälja.

Då är det nog bättre att försöka med MinHembios forum.

Mvh,

Ingvar

#6 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 854 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 04 September 2020 - 16:11

Är inte en UHD-spelare av intresse? Tycker t ex min nuvarande Panasonic 820 är alldeles förträffligt till både UHDs och Blu-rays

#7 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 06 September 2020 - 09:15

Är inte en UHD-spelare av intresse? Tycker t ex min nuvarande Panasonic 820 är alldeles förträffligt till både UHDs och Blu-rays

Tvekar inte på att den är bra, men allt för dyr för min lilla plånbok. Hade jag dem pengarna så skulle jag inte starta en tråd då det finns riktigt bra maskiner för det priset. Nu försöker jag hitta något billigare inte är som sirap i handhavandet och tillräckligt bra bildmässigt för en mellanklass TV om 1-2 år.

#8 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 10 September 2020 - 16:18

Vete sjutton vad som finns i Bluray väg som inte är rent skräp vad gäller kvalitet på läsare (att de håller mer än några hundra skivor) och hyggligt snabba. Försäljningen har ju nästan dött av nya spelare tror jag....

En billig UHD spelare är nog bästa alternativet, tex en Panasonic DP-UB450 eller en Sony X700. Båda går att hitta nya för ca 2k

PS4 och XBOX är ju också alternativ, men låter mer och mångsidigheten gör dem lite pilliga att hantera. Dock stöd för en hel del streamingappar som funkar helt OK.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#9 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 13 September 2020 - 17:42

Tja jag har märkt det också. Har ju en riktigt billig Sony UHD spelare idag. Men allt har tagit en tvärvändning nu när morsans Tv börja krångla så hon får min och jag har sålt lite grejer så jag köpen en ny TV istället. Min är ändå 11år gammal. Och hon får en större TV då hon ser lite dåligt så jag lär få ett uppsving på bildsidan sedan får jag stå ut med min siraps sega spelare ett tag till.

Stort tack ändå för tipsen HifiPatrik! :)

#10 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 27 September 2020 - 11:54

Lutar svagt emot en https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5078602 Sony UBP-X800M2, då den har alla funktioner och har 3 års garanti. Åsikter ?

#11 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 28 September 2020 - 07:35

Jag har en UMP-X800M1 som har fungerat bra hos mig. Inte lika många inställningar som en Oppo samt den har ingen display. Den värkar vara välbyggd. Sedan vill den minst en gång i veckan att man skall trycka en knapp så den synkar/kontrollerar något på nätet som jag inte riktigt vet vad det är. UMP-X800M1 vad den första streamaren som kunde streama 24P och Netflix använde den själv när det testade om jag kommer ihåg rätt.

Den andra jag skulle titta på är Panasonic DP-UB820

#12 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 743 inlägg

Postad 28 September 2020 - 12:17

Jag har också en X800M1 som fungerar fint, även om den används rätt lite nuförtiden. Den är tillräckligt snabb för mig och lider inte av supersega inläsningar. Min verkar inte synka regelbundet på samma sätt, kan vara att jag stängt av automatiska uppdateringar då jag brukar ha det av på mina apparater.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#13 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 28 September 2020 - 12:34

Panasonic DP-UB820 blir det inte då den är för dyr. Jag kan max lägga 3700kr och jag är ganska övertygad över att det är inge ide att lägga mer heller då det inte är någon värsting Tv som jag köpt utan en mellanklass till lägre mellanklass. Vet inte riktigt var i skalan man ska lägga den. Tittade på deras hemsida och då fanns det 6 med högre nummer beteckning och 3 lägre, men när och hur de släpptes och vilka grejer som ingick kollade jag inte. 

#14 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1446 inlägg

Postad 10 October 2020 - 15:53

Det blev ändå en Panasonic DP-UB820. Jag har mina grejer länge nu för tiden så jag slog på stort.

#15 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1797 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 11 October 2020 - 10:45

Grattis, så det blev ändå en Panasonic ändå. Vad var det som gjorde att du gick från Sony till Panasonic?