Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Epsondag på The Rock 26/2

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

#16 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 26 February 2015 - 19:00

Jag har inte tillbringat så mycket tid med material (utom testpatterns :rolleyes: ) som jag är bekant med - men från det jag sett (endast 1080p material) så är det IMO definitivt ett steg upp från JVC - jag jämför nog närmast mot min VW500, som förutom högre ljusflöde och fler pixlar är väldigt lik i karaktären :)

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#17 Kilgore

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 136 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 27 February 2015 - 14:52

Tänkte skulle lägga upp några bilder och intryck från gårdagens demo av denna projektor.

Det första som slog mig var att Epson hade fått till en riktigt snygg design, men den var dock stor, minst lika stor som Sonys 500:a. Men det beror så klart på Epsons kylpaket med mkt passiv kylning via kylflänsar och kopparrör, allt för att komma ner i en ljudnivå på 19 dB i eco mode. Bäst i klasen!

Här är vad jag först såg när jag steg in i demorummet på  The Rock

DSCF1834-w800.jpg

Lite snett framifrån...

DSCF1831-w800.jpg

Nå ur var bilden då?

Den var helt outstanding måste jag säga.

Bilden hoppade ut ur duken med en kontrast utan dess like. När det är svart så är det svart, för då är lampan avstängd. Ljusfödestyrningen är fenomenal, vilket är tack var de snabba "laserlamporrna".

Den hanterar rörelser väldigt fint och mjukt.

Bilderna från en handhållen kamera med höga isotal ger inte direkt den rättvisa, även om kameran använder sig av ett Fujinon linssystem precis som Epson. Men vi tittade iaf på Guardians of the galaxy. (ej mörklagt rum)

DSCF1833-w800.jpg

Det är en 1080-pamel som sitter i Epsons nya maskin, men den har möjlighet att visa 4k material, då den har ett nytt bildchip från Epson för detta.

Vit tittade på Sony's demomaterial.

Och jag trodde inte mina ögon, men vilken skärpa kontast och framförallt vilka färger den presenterade. Epson verkar vara först ut att klara av den nya DCI color gamut, så när det komemr sådant material, så kommer det bli färglatt värre med en Epson-proj. :)

Nå hur stod den sig mot en äkta 4k proj?

Vilken tur att The Rock hade en Sony 500 hängande bredvid

DSCF1837-w800.jpg

DSCF1839-w800.jpg

VI testade samma 4k material på både, och jag måste nog utropa Epson till vinnare tack vare dess bättre skärpa, kontrast o svärta, och även de klarare färgerna. Sonys maskin har så klart en nackdel när den visar på runt 100", då den är gjord för större bildstorlekar. vid 3m bred bild så börjar Sony få bättre styr på ljusflödet o svärtan. Så för alla som inte har största bion så är Epson att föredra. Epson har även ett större zoomomfång.

Så för dem som funderar på 500:an kolla in Epsons nya 10000, och spara 30-40k. det var visst en som gjorde det i butiken igår om jag förstod Marcus rätt :)

Fujinon är duktiga på optik...

DSCF1835-w800.jpg

DSCF1836-w800.jpg

"I love the smell of fresh napalm in the morning"
/Lieutenant Colonel Bill Kilgore

#18 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 27 February 2015 - 15:14

Roligt att du var på plats och delar med dig både bilder och intryck Kilgore! Verkar vara en riktigt fin projektor det där, får kanske bli en Epson igen nästa gång... :rolleyes:

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#19 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 27 February 2015 - 19:47

Kul med bilder o omdöme. . . verkar vara en killer det där, undrar hur konkurrenterna ligger till med Laser varianter

#20 Crabban

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 125 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 March 2015 - 14:50

Bara att börja lägga undan stålar helt enkelt till det framtida biorummet :oD