Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#121 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 January 2011 - 10:31

Ett tips är att du målar alla fasta trädetaljer först. Sedan det har fått torka några dagar så kan du maskera av med maskeringstejp. Vill du vara noga så spärrmålar du sedan, väntar en dag och ger dig sedan på med väggfärgen. Har du lister lösa mellan allt trä och vägg så behövs ju inte detta. Skälet till att jag alltid gör så här är att maska på väggfärg kan bli katastrof medans lackfärgen sitter betydligt hårdare. Men för att inte behöva vänta för länge så skulle jag ändå köra med en svaglimmande maskerinstejp.

Som amatör, och kanske lite petig, så tilltalas jag av idén att maskera allt för att få raka övergångar mellan ytor. De målare jag pratat med säger dock att "man" rollar de stora ytorna på väggarna, penslar i hörn och mot trädetaljer. Sedan målar man trädetaljerna med pensel, och drar på frihand längs kanter mot väggfärgen.

Jag hade väl tänkt göra så, men jag vet inte om det egentligen är för svårt för en amatör. :P

Edit: La till ett citat, eftersom det blev en sidbrytning här.

Redigerat av Mirage, 07 January 2011 - 00:52.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#122 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 07 January 2011 - 01:07

Nu är jag jättetrött och ska lägga mig, men först måste jag ju visa att jag äntligen fått på lite färg! :P

Här har jag gjort första strykningen med väggfärgen.

P1040167.JPG

Ett försök att illustrera det nikeb skrev om att färgen mörknar rätt mycket när den torkar.

P1040170.JPG

Det mörkare partiet är alltså målat en gång och det ljusare har jag just lagt andra skiktet på. Tyvärr räckte inte färgen riktigt, det saknas mindre än 2 m2 (fast inte där jag tog bilden). Vet inte om det är jag som lagt lite väl tjockt, men den gamla vävtapeten kräver väldigt mycket färg också. Jag får in till byn och köpa en liter till i morron.

Innan jag började med väggarna så grundade jag dörren på en sida och kanterna, de delar som ska målas vita. Tanken är att jag ska måla dessa ytor helt färdiga först och sedan vända dörren för att måla andra sidan grå. Är tyvärr rätt långa torktider mellan varje skikt här.

Den grå kulören på väggarna blev mycket mörkare än man kunde tro, i synnerhet om man tittar på färgproverna som jag la in en bild på. Även om man har proverna i handen tycker jag att det är väldigt svårt att få en uppfattning om hur det blir på en större yta. Jag känner mig väldigt nöjd med den här kulören nu och är väldigt tacksam för att nikeb delade med sig av sina kunskaper om vad som skulle bli bra. :thumbsup:

#123 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 07 January 2011 - 07:10

Frihandsmåling gör alltid målarna för de har inte tid med något annat. Men vill du ha kassaskåpskänsla på övergångarna så är det bara tejp och spärrmålning som gäller. Eftersom du har väv på väggen så måste tejpen sitta på snickerierna. På väggen tätar den inte bra med väv. Kul att du gillade färgen och du kan nog utgå från att färger på en stor yta blir starkare och mörkare. Undantaget är riktigt ljusa kulörer som tex S0502-Y (antikvit) som ser gul ut på färgproverna men som uppfattas som vit på vägg.

Ett tips till dörren. Slipa lätt mellan varje lager och var oerhört nogrann med att torka bort färg som kommer ut på den sidan som ska bli grå. Speciellt om du har dörren liggande för bästa resultat så kommer färg från sidorna rinna ner på undersidan. Torka bort detta flera gånger. Direkt när du målat dörren och sedan efter ett tag igen tills den inte rinner mer. Annars får du färgförtjockningar i kanterna på den blivande grå sidan.
Kanske blir det bäst att göra färgövergången mitt på kanterna med tejp och spärrmålning. Detta eftersom du alltid ser lite av dörrsidorna även när dörren är stängd. Är hela kanterna vita så kommer du få vita konturer då den gråa sidan av dörren

Redigerat av nikeb, 07 January 2011 - 07:29.

Allt har sin tid

#124 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 07 January 2011 - 10:04

Jag får nog se det som att jag inte har tid med nåt annat, nästa vecka är det dags att börja jobba igen. Jag köpte en fin pensel att dra kanterna mot väggarna med så jag tror att det ska bli OK. Eftersom kulören är den samma inbillar jag mig att det kommer se bra ut ändå. Det är inte så mycket kassaskåpskänsla för övrigt i mitt hus så.... :P

Tack för tipsen för dörren också! Den vita sidan kommer att vara åt det håll dörren öppnas så mot den grå sidan ligger karmen som en ram, som går in 1 cm på dörrbladet. När dörren är stängd finns alltså ingen chans att se något av det vita, men man kanske ändå ska dra det grå lite runt kanten?
Eftersom soffan kommer att stå framför dörren kan man inte gå genom den och den kommer att hållas stängd (låst), men jag ville inte bygga för där helt.

Nu ska jag åka och köpa lite väggfärg till och lägga på den. Sen måste jag tyvärr ägna mig åt annat under dagen, men fortsätter i kväll. :P

#125 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 07 January 2011 - 10:35

Tycker färgen blev riktigt fin och även ljusare än vad jag trodde det skulle bli. Gillar hellre lite ljusare rum än totalt kolsvarta då det är lite trevligare att vara i.

Hur långt ner kommer akustiktaket att gå?

#126 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 07 January 2011 - 14:55

Jag höll tummarna för att det skulle vara en lite mörkare, men det är klart att när det kolsvarta taket kommer upp och du inte har en bygglampa riktad mot väggen så blir det säker en aningen bättre :P
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#127 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 07 January 2011 - 15:38

Du har rätt med dörren och jag fel. Som du säger så kommer du inte att se något vitt på den grå sidan när den öppnas åt det hållet. Dela du så nära hörnet du kan men använd tejp och spärrmåla om du vill ha det 100%.

Sen är det rätt som du säger att med samma kulör så är övergångarna inte lika viktiga. Fast med olika glans så kommer ev felmålning ändå att synas mycket tydligt i visst ljus och från vissa håll. Så slarva inte utan var stadig på handen och jobba försiktigt.

Angående färgen så blir den nog riktigt bra. Utan blixt rakt på, så blir det ett mörkt rum utan att bläcka igen, och med tydlig kontrast till taket. Visst 100% svart är bäst utifrån bildhänseende men ack så trist att vistas i när man inte kollar på film. Om du vill så kan du ju ha svarttyg och en skena i taket så att du kan dra ut det längs med sidoväggarna om du vill mörklägga helt. Behöver inte vara något tjockt tyg som absorberar all diskant för att dina grå väggar ska bli helt svarta. När du inte kollar på film så skjuter du bara tillbaka det i de bakre hörnen där tyget inte alls stör dina högtalare utan bara gör nytta.

Redigerat av nikeb, 07 January 2011 - 15:40.

Allt har sin tid

#128 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 07 January 2011 - 18:33

Min målsättning är inte skapa en optimal fladdermusgrotta, utan göra så att mitt vardagsrum har lite bättre förutsättningar för projektorn. Idag när solen låg på genom fönstret såg väggarna ljusare ut, jag tyckte det såg bra ut. Sen är det svårt att få en uppfattning om hur det kommer att se ut när tak, dörrar, foder och lister fortfarande är vita. Jag tror inte att jag skulle velat ha en mörkare färg, det är trots allt ett rum som ska användas till annat än att se på film i också.

När jag målat klart ska jag försöka ta lite bilder utan blixt när solen ligger på genom fönstret, ger kanske en bättre bild av hur det ser ut. Annars får ni komma på studiebesök! :P

Taket har jag tänkt montera så att ventilen i hörnet bak inte syns längre, då hamnar det 22 cm från befintligt tak. Den nya takhöjden blir då 230 cm. Ev. skulle man kunna sätta det något lägre, går man ner 7 cm till så hamnar det kant i kant med förnsterfodret. Jag vet inte om det skulle se bättre ut?
Enligt takinstallatören som jag köpte taket av ska det sitta minst 20 cm under befintligt tak för att ge maximal akustisk dämpning. Sen är det väl inte någon nackdel att ha lite plats där uppe för framtida belysningsinstallationer etc.

Om jag förstått det här med spärrmålning rätt så ska jag alltså klistra på tejpen runt kanten på dörren där jag målat vitt. Måla vitt mot tejpen längs kanten på dörrbladet, där jag sedan ska måla grått. Putsa till den vita kanten lite och sedan måla grått.

Det här med tyg längs väggarna har jag funderat på och det är inte säkert att det är så bra hos mig. Med den typen av högtalare jag har kan det påverka ljudet negativt, jag frågade lite om det i den här tråden. Till att börja med kommer jag att köra som det är, så får vi se hur dålig bilden blir..... :blush:

Var även en tur till grannbyn idag och besökte IKEA för att titta på lite grejer, bl.a. gardiner och upphängningssystemet Kvartal. Jag tittade på de rätt tjocka grå gardinerna Anita samt en del tunna svarta som skulle kunna användas så som nikeb beskriver. Köpte dock inget då jag behöver fundera lite på hur jag ska ha det, känns som jag behöver få in möbler och grejer innan jag kan bestämma det. Några förslag på andra bra inköpsställen för den här typen av gardiner och upphängningar?

Jag köpte dock en Tupplur rullgardin svart 195 cm, så kan jag börja mörklägga lite med den. Sen hade jag tänkt köpa en Lack hylla att montera över soffan och ställa projektorn på, men det var nedsatt pris på dem för att de var utgående och förstås slutsåld då. Får se om jag hittar en sån nån annan stans, eller något annat passande.

Nu ska jag måla lite igen! :P

#129 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 07 January 2011 - 19:09

OK, trodde det var rent biorum nu, då har jag full förståelse att du inte gör det mörkare.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#130 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 07 January 2011 - 21:58

Jag tror du har fattat spärrmåla rätt. dvs du sätter tejpen på den färdigmålade ytan som du vill skydda. Sedan målar du (med samma färg som det är under tejpen) på den tejpkanten där den nya färgen ska målas. Tanken är alltså att samma färg som redan finns under tejpen ska leta sig in under tejpen och täta till så att den nya kulören inte kan komma in under tejpen. När du har målat sista lagret så dra bort tejpen medans färgen är våt.
Allt har sin tid

#131 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 09 January 2011 - 02:33

Fy f*n vilken tid det tar att måla trädetaljerna! Inte nog med att det tar lång tid att göra jobbet, det ska torka 24 h mellan varje lager också. :)

När jag målade fönstret första gången (igår) så tog det över 3 h, väldigt pill med snören och kanter....

P1040171.JPG

Här har jag precis strukit fönstret för andra gången, så färgen är fortfarande våt. Övriga trädelar på bilderna är strukna en gång.

P1040172.JPG

Har även målat ena skjutdörren. Eftersom man inte kan dra ut bägge helt samtidigt så får man måla en åt gången.

Dörren är nu målad vit för andra gången, så nu ska den bara vändas, grundas och målas grå två gånger på andra sidan. Angående maskeringen av kanten så funderar jag lite på en plasttejp som jag använder när jag bottenmålar båten, under den kryper inte färgen alls. Men den kanske inte tätar lika bra mot en gammal skrovlig trädörr som mot gelcoat?

Rummet blir väldigt grått, och jag tror inte ens Niklas skulle tycka det blir för ljust. B) En kompis tycker att det blir för tråkigt, han har talat för vita foder hela tiden. Jag tror ändå att jag tycker om det här. Det blir enhetligt och lite annorlunda, sen får man bryta av med lite andra färger på möbler etc.

#132 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 750 inlägg

Postad 09 January 2011 - 07:11

eller så kan man beskriva det som sobert och elegant. Du har ju kvar att inreda rummet oxå så han är nog lite för tidigt ute med sin dom. Ang tejpen så är det underlagets ojämnheter som får färgen att krypa så tejpsort spelar kanske inte så stor roll. Se till att den inte får sitta för länge bara eller att den har för starkt lim.

Redigerat av nikeb, 09 January 2011 - 07:14.

Allt har sin tid

#133 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 10 January 2011 - 08:58

Det kommer bli riktigt fint, jobba på! B)

Om du vill få maximal effekt av din "Tupplur" som du hade skaffat så har jag ett litet tips till dig ( jag har inte fått tummen ur själv än :) )

Skaffar du en U-list som rullgardinen ligger i så kommer du inte få något ljus alls som kommer komma in, sidorna är klart värst men hade jag själv gjort det så hade jag även kört botten och toppen på gardinen.

Postad bild

Postad bild

#134 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1972 inlägg

Postad 10 January 2011 - 21:19

Tackar! :) Nu händer det dock inget förrän till helgen igen. Kanske hinner få upp taket då, så kanske det kan bli bild nästa helg. B)

Vet du var man får tag på de där listerna till rullgardinen? Jag hittade en tråd här på forat om mörkläggning där det finns blid på nåt liknande, men jag uppfattade att det tillhörde en annan gardin. Jag ångrar mig nästan lite på min Tupplur, dels för att den inte kommer att vara tät, men även för fula vita plastdetaljer. Risken är stor att den hamnar i sovrummet istället, lika stort fönster och bara persienner idag. Här finns en fin rullgardin, men den kostar som fyra Tupplurar...

Jag har även funderat på tyggardiner, frågan är om man ska ha både det och rullgardin? De där Anita på IKEA har jag avfärdat nu då det blir för mycket grått, hellre något svart. Jag har hittat ett tyg på metervara som verkar bra här, men då får man ju göra några timmar vid symaskinen också....
Någon som känner till detta tyg eller något annat lämpligt?

#135 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 10 January 2011 - 21:44

http://www.persiennb...UNI_14_B400.jpg

Mellan mina tupplur och fönster är det inte mycket glipa men då har jag fäst plastfästena utanför karmen det gör att gardinen hamnar närmare. Så en tupplur och monterinskassett så tror iaf jag att det kommer bli bra.