Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

WiMP

• Vänligen logga in för att kunna svara
418 svar till detta ämne

#1 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1963 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 15 June 2011 - 07:51

Har testat denna lite, och på en del artister har de faktiskt större utbud, så klart komplement för mig till spotify. :)

Och så har de Pink Floyd i sin katalog, nåt som Spotify ju saknar. :D

Nån mer som testat?

Bifogad tummbild(er)

• wimp_symbolnavnetrekk_RGB_farge_800px.jpg

Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 15 June 2011 - 07:56.

#2 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 04 October 2013 - 15:59

Nu släpps WiMP HiFi. Skall testa i helgen tänkte jag. Erbjuder de därmed bättre kvalitet än Spotify och har vi nu definitivt tagit ett stort kliv till mot det lagrade mediets död?

http://www.wimpmusic.../hifi_lossless/

199:-/månad är nästan smärtgräns, men lyssnar man mycket på musik och uppskattar hög kvalitet så är det kanske ändå överkomligt?

Fler intryck vore intressanta med. :)

#3 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 746 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 05 October 2013 - 07:01

Tycker oxå att det kunde vara intressant men 199/månaden är lite för mycket. Man får 95% av kvaliten för 25-50% av kostnaden på annat så det känns dyrt. Den stora behållningen är att få lyssna på musiken så startkostnaden borde vara den stora och uppgraderingarna kosta lite. Istället är det tvärt om. Förmodligen för att de kallt räknar med att man kan klämma ur entusiasterna en hel del. Jag håller mig nog till skivor tills priset är hälften.

Allt har sin tid

#4 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 05 October 2013 - 17:21

Har lyssnat lite ikväll och på vissa skivor hörs klart en skillnad. Det är mer dynamik, tystare mellan tonerna och mer detaljer. 

En låt som spontant kändes klart bättre på WiMP HiFi är denna. Rösten framträder på ett helt annat sätt i ljudbilden. 

PS: Nivån är högre på WiMP HiFi skall man veta, och ta höjd för.

Hoppas fler deltar i denna diskussion. :)

#5 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 08 October 2013 - 18:27

Jag testade Wimp Hifi under 24h och jag kommer nog gå över till det istället för spotify. Jag är dock väldigt känslig för komprimeringen(alt dekodningen). Kan inte påstå att jag medvetet hör någon skillnad men jag blir lyssningstrött efter ungefär en timme med Spotify. Wimp verkar ha nästan exakt likadant utbud också :)

#6 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 08 October 2013 - 19:14

Det som sätter lite griller i huvudet på mig FFrrEEddRRiiKK, är att du upplever mer dynamik mm på lossless, men samtidigt att nivån är högre. I min värld är det väldigt motsägelsefullt. Desstomera dynamik, dessto lägre nivå är min erfarenhet. Ungefär det mina päron klagar på när dom ser film, "man hör knappt vad dom säger och sedan skakar explosioner om TV-rummet..."

Om lossy mixarna är helt uppåt väggarna är det å' andra sidan en rimlig förklaring till det du förmedlar. Har inte själv tagit del av Wimp, men är väldigt nyfiken och om det motsvarar CD kvalite så är jaq på, så lite feedback på detta är uppskattat. ;)

#7 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 09 October 2013 - 12:54

Det som sätter lite griller i huvudet på mig FFrrEEddRRiiKK, är att du upplever mer dynamik mm på lossless, men samtidigt att nivån är högre. I min värld är det väldigt motsägelsefullt. Desstomera dynamik, dessto lägre nivå är min erfarenhet. Ungefär det mina päron klagar på när dom ser film, "man hör knappt vad dom säger och sedan skakar explosioner om TV-rummet..."

Om lossy mixarna är helt uppåt väggarna är det å' andra sidan en rimlig förklaring till det du förmedlar. Har inte själv tagit del av Wimp, men är väldigt nyfiken och om det motsvarar CD kvalite så är jaq på, så lite feedback på detta är uppskattat. ;)

Jag har nog lurat mig själv lite. Detta skall inte funka på PC enligt WiMP, bara på smartphones och plattor, dock upplevde jag fortfarande att vissa spår/skivor lät bättre. Mer detaljer och luft i ljudbilden. Dock var det jobbedatorn jag hade hemma tillfälligt, och inte hundra på hur inställningar var där i fråga om streamingkvalitet. Slarvigt av mig, men jag skall testa igen inom kort. Dock verkar man inte kunna få lossless ur iEnheter: http://magazine.wimp...usic-streaming/.

#8 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 09 October 2013 - 14:42

Jag ser inget om att det inte är lossless i iOS. Det står bara att de använder ALAC istället för FLAC.

#9 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 09 October 2013 - 15:05

Jag ser inget om att det inte är lossless i iOS. Det står bara att de använder ALAC istället för FLAC.

Men får man ut ALAC från en Apple TV eller AirPort Express via toslinken?

Ni som kopplat era iEnheter direkt in i stereon, hur har ni gjort för bästa analoga kvalitet?

#10 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 10 October 2013 - 17:03

Du får förhoppningsvis ut spdif i toslinken ;)

#11 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 31 October 2013 - 12:39

Ikväll skall jag på Hi-Fi Klubben Mobilia i Malmös WiMP-event. 

Ljud-gurun Pål Bråtelund från WiMP skall visst demonstrera tjänsten WiMP HiFi, förklarar tekniken bakom och berätta hur man byter ut 20 miljoner mp3-filer. Frågestund med Pål kommer ingå.

Nån relevant fråga som man bör ställa?

#12 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 01 November 2013 - 16:32

Hur gick det?

#13 MarcelR

"Who the hell wants to hear actors talk?" Harry Warner

• Members
  • PipPipPip
  • 315 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 01 November 2013 - 16:50

Jag ska testa den här tjänsten när jag fått svar på från deras support om vad de använder cookies till på deras hemsida - och om deras svar inte är att de spårar min trafik eller mina uppgifter.

Jag gillar inte Spotify men kanske det här kan vara något?

Med vänlig hälsning,

// Marcel

#14 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 14 November 2013 - 20:20

Wimp HiFi ska nu även gå att köra med Squeezebox. Här finns lite info i tidningen Ljud & Bild, och här en tråd på SB-forumet

Själv så strömmar jag inte tillräckligt med musik för att vara beredd att lägga 199 kr/månad på ett abonnemang, men det är kul att det kommer nya funktioner till SB även om spelarna inte säljs längre. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#15 FFrrEEddRRiiKK

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • 1963 inlägg

Postad 30 April 2014 - 14:27

Rätt genial marknadsföring får man säga.

http://www.hifi-kollen.se/

Nu vart man sugen på att ge WiMP en chans till. :)