Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Söker låtar med jobbig vass diskant, testar kabl

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 02 May 2014 - 17:23

Ja jag håller på och testa en billig vanlig högtalarkabel, nämligen Transparent music vave plus. Transparent säger ju att deras kablar tar bort högfrekvent slask. Har testat dem med min dotter som försökskanin eftersom jag är påverkad osv

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 02 May 2014 - 17:35

Använder alltid sista spåret från Tori Amos - Under the pink  " Yes, Anastasia" för detta.

Inte för att den har höga toner som är jobbiga men mycket "ssss" ljud som är ganska lätta att testa med. . sen att jag hört låten ett antal 100ggr hjälper endel . . . även rätt mycket bakgrunds brus som kan va störande i "fel" anläggning.

#3 code

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 257 inlägg

Postad 02 May 2014 - 18:14

:)

Redigerat av code, 02 May 2014 - 20:15.

#4 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 02 May 2014 - 18:22

Här är mitt test. https://m.facebook.c...100000272550751
Nu har jag test en Diana Krall låt med bägge transparenserna i. Det är nog jag börjar bli som en ko från Uppsala. För jag själv upplever Transarna mer lugnare inte så diskantiska mot Sworden. Kan ju vara gubben placebo som spelar in. Min tös skall testa också!

#5 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 02 May 2014 - 21:48

Duffy med plattan Rockferry. Hennes röst är rätt så vasst producerad och det blir väldigt sssss-igt
med med fel anpassning. Jag använde denna platta mycket när jag skulle testa nätkabel och signalkabel.

#6 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 02 May 2014 - 22:36

Så det kan vara skillnad på signal kabel o NÄTKABEL😮 Där ser jag. Det visste jag inte.

#7 YYZ

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 02 May 2014 - 23:10

Jomenvisst....
Testa på så får vi läsa lite om utfallet inom kort :-)

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2014 - 07:44

Det är inte så bra att testa med en kabel av varje sort på olika högtalare, samtidigt - det är omöjligt att avgöra eventuella skillnader då :rolleyes:

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#9 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 03 May 2014 - 10:04

Det är inte så bra att testa med en kabel av varje sort på olika högtalare, samtidigt - det är omöjligt att avgöra eventuella skillnader då :rolleyes:
Med vänlig hälsning,
Pär

jag sa ju att det nog var knäppt. Men mina ungdomar, hur testar ni? Jag menar alla kan ju inte bjuda hem tio pers o blindtesta. Tänk på Nils Gustaf som bor i yttre Norrland.

#10 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 03 May 2014 - 10:52

Jag är väl knappast någon ungdom längre, men luftar min åsikt iallafall.

Innan man börjar testa tänker man till huruvida det finns någon anledning att testa över huvud taget. Påverkas ljudet i stereon av att det blåser sydlig eller nordlig vind ute? Nej, knappast. Skönt, då behöver man inte testa det.

Kan en sångares "sss" påverkas av nätkabelns konstruktion? Precis lika litet faktiskt. Skönt, då behöver man inte testa det heller.

Kan en anläggnings prestanda påverkas över huvud taget av nätkabelns konstruktion? Ja, i vissa fall. Jag skall inte dissa hela debatten om nätkablar. Om man har hörbara störningar på elnätet som en nätkabel med inbyggda filter/skärmning lyckas filtrera bort, så finns det en chans att det kan ge hörbara skillnader i form av mindre störningar i systemet. Har jag sådana hörbara störningar i systemet, så kan det vara värt att prova olika nätkablar OM de har filtrerande verkan. Har man inga hörbara störningar från elnätet, nej, då har man inget att vinna på att testa olika nätkablar. Ingen nätkabel kan ge generellt sett "bättre ljud". Gör något roligare med tiden/pengarna istället är min rekommendation.

Redigerat av Allramified, 03 May 2014 - 10:53.

==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#11 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 03 May 2014 - 14:37

Jag är väl knappast någon ungdom längre, men luftar min åsikt iallafall.

Innan man börjar testa tänker man till huruvida det finns någon anledning att testa över huvud taget. Påverkas ljudet i stereon av att det blåser sydlig eller nordlig vind ute? Nej, knappast. Skönt, då behöver man inte testa det.

Kan en sångares "sss" påverkas av nätkabelns konstruktion? Precis lika litet faktiskt. Skönt, då behöver man inte testa det heller.

Kan en anläggnings prestanda påverkas över huvud taget av nätkabelns konstruktion? Ja, i vissa fall. Jag skall inte dissa hela debatten om nätkablar. Om man har hörbara störningar på elnätet som en nätkabel med inbyggda filter/skärmning lyckas filtrera bort, så finns det en chans att det kan ge hörbara skillnader i form av mindre störningar i systemet. Har jag sådana hörbara störningar i systemet, så kan det vara värt att prova olika nätkablar OM de har filtrerande verkan. Har man inga hörbara störningar från elnätet, nej, då har man inget att vinna på att testa olika nätkablar. Ingen nätkabel kan ge generellt sett "bättre ljud". Gör något roligare med tiden/pengarna istället är min rekommendation.

så du tror inte om jag hade köpt(ok helgalet prismässigt men som Nils Gustaf brukar säga endaste dyraste är bäst, tur att inte jag har sådana krav) Transparents värstingar så hade jag märkt högst 2% skillnad o även om jag skulle köpt en superduper anläggning. Oj mina vänner nu kommer det en tanke. Det är rösten som talar -Mats sälj dina Sword o köp lite billigare Transparent så får du pengar över. Ok rösten skall tänka på saken

Redigerat av Matsaa, 03 May 2014 - 14:38.

#12 radiuz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1667 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2014 - 18:35

Väldigt skönt att slippa högtalarkablar vill jag säga, som referens använde jag en Chord Signature 2x3m med bra resultat.

Där blev ljudet betydligt större i form av bredare och djupare soundstage. Dock en lite för avtrubbad diskant i mitt tycke mot dåvarande Chord Epic Twin (silver). Men skillnaderna finns där, även om dom är små så upplevde jag stor skillnad till min förra anläggning.

Prioritera vad du behöver/tycker räcker i din setup är mitt tips!

Meridian 861 V4, DSP8000.2, DSP7200.2 HC, DSP7000

Audiophilleo2+PurePower, Chord Signature Coax

Shunyata Research Hydra6, Chord PowerChord

Spectral HE1202, DNP Supernova 92" 08-85

#13 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 06 May 2014 - 16:41

Den snälle matså, mannen som aldrig bråkar på forum är här igen. Nu har jag testat mellan Transan inkopplat på bägge frontar o Sworden. Jag testade med den musik jag fick tips om i början av min fantastiska tråd och U2 Where the streets.. Eftersom den har en väldigt ljus gitarr i början, Transan sägs ju kunna göra så att gitarren blir mer behagligt (tar bort högfrekvent slask), men vet ni vad? Ja detta är helt otroligt, min anläggning är som bekant kass (fast jag är nöjd) eftersom så dyra kablar gör så att anläggning blir perfekt. Jag kunde inte höra någon skillnad . Inte kom gubben Placebo o hälsade på ( är jag knäpp? ) Jag kommer skicka tillbaka kabeln för varför skall jag ta den på avbetalning när jag inte hör någon skillnad. Men det beror nog på min ICAanläggning(Arcam 360 Monito Audio Rx6). Men jag skall låta min dotter med samma låtar testa, eftersom hon inte är påverkad av forums diskussioner, världskrig om kablar lampsladd osv😀