Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Äntligen blir det ATMOS och DTSX i 007

ATMOS DTSX BIO HTPC Revel Extreme

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

#1 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 04 March 2016 - 11:37

Nu är en ny processor beställd "Anthem AVM 60" samt Revel takhögtalare för att bygga ut biorummet med ATMOS och DTS X. Tänkte att jag skulle dokumentera lite under uppgraderingen och ombyggnaden i bion. Min förra byggtråd blev lite hängande så hoppas det går bättre denna gång :)

Återkommer så snart det kommit paket med hårdvara :)

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#2 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 04 March 2016 - 11:44

Spännande!

Kommer följa denna tråd mycket noga då jag är lite småsugen på AVM 60 själv. ;)

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 04 March 2016 - 12:35

Kul.. :)

Samma här, också sugen på denna processor eller storebror som skall komma senare.

Vad skall du ha för takhögtalare o vilken konfig har du tänkt?

#4 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 04 March 2016 - 13:12

Kul.
Vilka processorer valde du mellan, och varför vann Anthem?

#5 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 738 inlägg

Postad 04 March 2016 - 19:24

Intressant processor, ser fram emot lite rapportering

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#6 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 05 March 2016 - 00:24

Kul.. :)

Samma här, också sugen på denna processor eller storebror som skall komma senare.

Vad skall du ha för takhögtalare o vilken konfig har du tänkt?

Vad jag har hört kommer det ingen storebror utan denna ersätter nuvarande modeller om du vill ha nya hdmi och atmos. Annars är dagens två försteg bland de bättre du kan köpa i både bio o stereo.

Takhögtalarna blir revel c7834st samt ett sherborn steg för taket.http://www.revelspea...oduct/c783.html

Redigerat av Darklord, 05 March 2016 - 00:43.

Darklord

#7 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 05 March 2016 - 00:36

Kul.
Vilka processorer valde du mellan, och varför vann Anthem?

Jag tog hem nya yamaha, marantz bästa, integra och ingen av dem var i närheten av min nuvarande anthem avm 50 3D. Den kommer att säljas om någon är intresserad magiskt försteg med allt utom Atmos.

Yamahan var bra dac Ess men de har inte lyckats att implementera den bra, ljudet är rent, men platt och livlöst. Deras inställningar och michantering är leksaker mot ARC.

Marantz Kändes nice när den packades upp och kopplades in och ljudet är både sämre och bättre än yamahan. Stereo ljudet är inte bra det är avrundat och färgat samt högt brustak. Bioljudet är okej men långt från min Anthem där alla kanaler är upplösta och spelar med pondus och öppenhet.
Nästa problem är samma på både yamaha o Marantz de klarar inte att skicka bild till två enheter med samma hdmi ingång. Vilket gör det jibbigt och svårt att ha både dac och hemmabio ljud kopplat till försteget och sedan växla utan att tappa bild. Du vill ha ett flexibelt försteg för dessa pengar. Blev att packa ner igen.

Integran låter bra men lider även den av högt brustak vilket går bort med fin hårdvara. Slutade med att ingen av de stora instegarna var i närheten av mitt nuvarande försteg och känns hårt att byta ner sig.

Efter att ha läst mycket på utlänska forum om nya Anthem Avm60 är det det bästa valet utan att få lägga 4x så mycket pengar för datasat eller trinov som ligger närmast till hands. Kanske kommer det fler kandidater som ADA MFL. MEN DE KOMMER KOSTA MER OCH LÅTA BÄTTRE ?

Jag hoppas jag blir nöjd och kan rekomendera processorn till er alla. Fortsättning följer ☺️

Redigerat av Darklord, 05 March 2016 - 00:47.

Darklord

#8 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 05 March 2016 - 08:16

Takhögtalarna blir revel c7834st samt ett sherborn steg för taket.http://www.revelspea...oduct/c783.html

Varför inte 763L? De är ju avsedda för Atmos, med rätt vinkel och allt...

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 05 March 2016 - 10:14

Hmm vad är "rätt vinkel" för ATMOS högtalare?

Dom flesta verkar montera flat i taket men läser man DOLBYs rekommendationer så verkar dom rikta mot lyssnaren. . i alla fall i biosamanhang

#10 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

Postad 05 March 2016 - 21:37

30grader vinkling i elevation - ligger hårdkodat i metadatat...

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 05 March 2016 - 22:00

Spännande, konstigt bara att nästan alla illustrationer i manualer visar högtalare som spelar rakt ner.

Då blir ju frågan hur långt framför sig o hur långt åt sidorna dom skall sitta....vill man ha att den 30 gradiga lutningen träffar rakt på lyssnaren eller lite framför/bakom.

Inte lätt att hitta en bra högtalare till Atmos då.... Med den begränsade takhöjden i många hem vill man ju ha en så platt högtalare som möjligt... Men skall man vinkla en platt högtalare 30 grader så försvinner hela nyttan med en platt högtalare.

Verkar nästan som ända sättet att få till Atmos bra är att bygga ett rum från grunden ....

#12 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

Postad 06 March 2016 - 09:15

Detta gäller även för "trumvirvel": DTSX och Auro... Där bra är lika med i det närmaste perfekt.

Har precis avslutat ett sådant rum, där akustiken är utformad för detta - där alla högtalare är perfekt positionerade, och inmätta med laser mot både azimuth och elevation... Och där ändå Trinnov fick göra smärre korrigeringar på högtalarplaceringar.

Men detta är ju inget unikt - för att få till 5.1, 7.1, osv. så krävs också perfekta rum - men med 3D ljud tillkommer en dimension.

Frågan är väl snarare, hur bra kan man få till det i ett vanligt rum - och blir det någon skillnad? Där kan bara ni själva sätta gränserna, och värdera resultaten. Jag har laborerat med 3D ljud sen 2003, och jag tycker definitivt att det är värt besväret - för visst går det att få till i vanliga rum, bara man håller tungan rätt i munnen ;)

Mvh

/Pär

#13 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 06 March 2016 - 09:43

Känns som det är fel tråd för mig att svara/fråga vidare så hps TS kommer tillbaka o frågar lite själv. . .ditt svar gör att mängder med följdfrågor dyker upp men som sagt vill inte sabba tråden mer.

#14 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 06 March 2016 - 17:10

Här är föresten Trinnovs förslag på placering av 15 högtalare om man vill ha ett system som klarar alla system. . . gissar att det är nått åt detta håller Perra1 refererar till

trinnov 15 speakers.JPG

#15 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 06 March 2016 - 20:03

Varför inte 763L? De är ju avsedda för Atmos, med rätt vinkel och allt...
/Pär
Svaret är lätt det är bättre element och mer avstämnda mot mina frontar enligt Revel.

Darklord

Även taggad med ATMOS, DTSX, BIO, HTPC, Revel, Extreme