Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Äntligen blir det ATMOS och DTSX i 007

ATMOS DTSX BIO HTPC Revel Extreme

• Vänligen logga in för att kunna svara
74 svar till detta ämne

#16 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 06 March 2016 - 20:11

Detta gäller även för "trumvirvel": DTSX och Auro... Där bra är lika med i det närmaste perfekt.
Har precis avslutat ett sådant rum, där akustiken är utformad för detta - där alla högtalare är perfekt positionerade, och inmätta med laser mot både azimuth och elevation... Och där ändå Trinnov fick göra smärre korrigeringar på högtalarplaceringar.
Men detta är ju inget unikt - för att få till 5.1, 7.1, osv. så krävs också perfekta rum - men med 3D ljud tillkommer en dimension.
Frågan är väl snarare, hur bra kan man få till det i ett vanligt rum - och blir det någon skillnad? Där kan bara ni själva sätta gränserna, och värdera resultaten. Jag har laborerat med 3D ljud sen 2003, och jag tycker definitivt att det är värt besväret - för visst går det att få till i vanliga rum, bara man håller tungan rätt i munnen ;)
Mvh
/Pär

Jag håller med Pär om att det är svårt att göra 100% rätt men det handlar oftas om att få en så bra kompremiss som möjligt. Det är ingen som har det perfekta rummet och ska du även spela musik i rummet blir det svårare endå. Har inte hört något biorum som låter bra i musik, utan musiken låter bio ljud med ludd och för mycket bas samt saknar 3d o svärta mm. Bäst är att bygga två rum från grunden men det kräver yta och en förstående familj. Ska bli kul att se hur det låter när allt e på plats

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant

#17 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 06 March 2016 - 20:48

Jag kör 763L mot Ultima Saloon2 och W990 som surround - fungerar perfekt, och är bästa matchning enligt Kevin Kent, Harman Luxury Audio Group - han säger vidare: The Revel C763L in-ceiling speakers have been approved by Dolby for professionally mixing in Dolby Atmos for height channels.

Mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#18 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 07 March 2016 - 09:11

hmm "jag kör" Pär, har det hänt nått radikalt i din bio ??

Eller menade du det som när "jag bygger med Revel" ?

Hps vi får se bilder på det där systemet. . .verkar ganska extremt :) me like

#19 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1971 inlägg

Postad 07 March 2016 - 10:22

Intressant tråd! Eftersom jag själv kör med Revel fram är det intressant att läsa diskussionen om alternativen för fler kanaler. Har inte tittat på detta tidigare, men Revel har ju en hel del intressanta alternativ där. Känns som att det borde gå att få till något bra den dag det blir av.

Intressant även med försteget från Anthem. Jag har tyckt att de verkar göra bra grejer, och har ett äldre slutsteg från Anthem. När det blir dags för fler kanaler så känns det som ett bra alternativ även för mig. Meridian för många kanaler, eller Trinnov för den delen, känns inte som att de kommer att vara ett alternativ för mig.

Så det ska bli roligt att följa fortsättningen här. Precis som Jolt skulle jag gärna även läsa mer om det system med Revel som Pär skriver om, men det kanske är ett ämne för en annan tråd.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#20 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 07 March 2016 - 18:57

Jag får säga att jag har byggt det, men inte vart, inte till vem och får tyvärr inte dela bilder för kund :(

Men efter det jag hörde så är helt klart 763L på min shortlist för framtida projekt - gillar att de dessutom har backbox, vilket gör att det är väldigt lätt att förutsäga hur ljudet blir.

Vad gäller projektet så har jag däremot ett par Performa3 S206 surround från kundens tidigare system till salu - de är i mint condition, annons kommer senare under säljes - men om någon i denna tråd är intresserade av ett kap så tas PM emot från nu ;)

mvh

/Pär

TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#21 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 07 March 2016 - 19:24

synd :(  . . själv vet väl halva forumet var jag bor o exakt vad jag har ;) Men förstår om andra vill vara mer försiktiga.

Inte så dyra dom där Revel, trodde på namnet att dom skulle kosta mer. . inget för mig tyvärr men verkar vara ett smart bygge för takhögtalare :)

#22 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1971 inlägg

Postad 07 March 2016 - 20:18

Tack för vinken Pär!  :) S206 skulle förstås sitta perfekt bak hos mig, inbyggt i väggarna skulle kräva mycket bearbetning i mitt rum.... Har dock gjort av med alldeles för mycket på andra intressen på sistone, och mer kommer, så även om det skulle vara halva priset så funkar det inte för mig just nu. :(

Jag har inte kollat priser på andra modeller, som Jolt nämner, men min uppfattning är att Revel trots allt  är rätt prisvärda. När jag köpte Performa3 för 1,5 år sen var priserna lägre, men även med dagens priser så tycker jag att man får väldigt mycket välljud för pengarna. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#23 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 17 March 2016 - 00:03

Takhögtalarna blir revel c7834st samt ett sherborn steg för taket.http://www.revelspea...oduct/c783.html

Varför inte 763L? De är ju avsedda för Atmos, med rätt vinkel och allt...

/Pär

Efter sturl att få tag på högtalarna har jag nu beställt 763L i stället och det känns helt rätt :)

Har fått ett preliminärt datum om att hämta försteget i helgen. Blir spännande !

Högtalarna dröjer tyvärr till slutet av månaden :(

Darklord

#24 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 17 March 2016 - 16:02

Kul, jag köpte just dom bakhögtalarna som Perra1 nämde ovan, så lite mer REVEL på forumet :)

#25 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 17 March 2016 - 16:51

Jag får säga att jag har byggt det, men inte vart, inte till vem och får tyvärr inte dela bilder för kund :(

Men efter det jag hörde så är helt klart 763L på min shortlist för framtida projekt - gillar att de dessutom har backbox, vilket gör att det är väldigt lätt att förutsäga hur ljudet blir.

Vad gäller projektet så har jag däremot ett par Performa3 S206 surround från kundens tidigare system till salu - de är i mint condition, annons kommer senare under säljes - men om någon i denna tråd är intresserade av ett kap så tas PM emot från nu ;)

mvh

/Pär

Du har PM :)

Darklord

#26 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 21 March 2016 - 07:58

Då har anthem förstegt landat, kommer lite bilder för en intresserade. Kan bara säga wow vad bra det låter, rent upplöst och grym närvaro. Denna maskin gör sylta av kända märken i samma prisklass.

Darklord

#27 MrJones

Entusiast

• Members
  • 1784 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 21 March 2016 - 09:22

Klart man är intresserad av bilder :) .

Har du jämfört med och utan equalizer?

#28 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 21 March 2016 - 09:48

Denna maskin gör sylta av kända märken i samma prisklass.

Kan du ge exempel på vilka du menar den gör sylta av?

#29 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 21 March 2016 - 16:06

Då har anthem förstegt landat, kommer lite bilder för en intresserade. Kan bara säga wow vad bra det låter, rent upplöst och grym närvaro. Denna maskin gör sylta av kända märken i samma prisklass.

Låter lovande. Är faktiskt intresserad av denna, så jag ser fram emot ytterligare omdömmen, intryck, bilder mm.

#30 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 778 inlägg

Postad 21 March 2016 - 21:01

Här kommer det bilder på unboxing :) 
http://www.extremeshop.se/shop/?p=3131

Jag har bara testat den utan EQ och kan konstatera att både 2-kanal och multikanal redan låter bättre än samtliga försteg jag testat närmaste halvåret samt Anthem AVM 50 3D som kostar dubbla pengarna. Detta blir svårslaget och dessutom har de nya och riktiga HDMI-Chippet.

Jag har testat Marantz AV 7702, AV8802, Yamaha CX-A5000, Integra 80.6 Samt flera andra modeller ingen som kommer i närheten av signalkvaliten som det är i detta försteg. Det låter mer som ett riktigt 2-kanals försteg med biofunktion. Självklart får DAC:en pisk av min Moon 380D men att ligga i närheten av en DAC för 60.000:- är inte dåligt för en integrerad.

I kväll ska jag uppgradera den och testa att köra ARC får vi se om det blir bättre endå, vilket är svårt att tro. Ska bli roligt att testa Atmos och DTSX när mina högtalare kommer.

Darklord

Även taggad med ATMOS, DTSX, BIO, HTPC, Revel, Extreme