Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Anthem - Återtåget

• Vänligen logga in för att kunna svara
42 svar till detta ämne

#1 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 08 April 2011 - 22:01

Efter ett par år i det tysta satsar nu Anthem åter på den svenska marknaden.

Med en receiver-lineup bestående av MRX300 (11.800kr), MRX500 (17.700kr) och MRX700 (23.600kr) gör de återtåget högintressant för hembiointresserade musikälskare. För det är precis vad Anthem gör... De har ett sortiment som prioriterar musiken utan att göra avkall på filmljudet. En allt mer ovanligt satsning i dagens samhälle med fokusering på allt billigare produkter.

Anthem MRX700 front.jpg

Anthem MRX700 back.jpg

Vi har en MRX500 ståendes på jobbet just nu och jag satte mig ner för att provköra den idag. Första intrycket är att det låter öppet och detaljerat med mycket pondus i botten. MEN, inte förrän man gått igenom maskinen grundligt. Jag började med en factory reset men ljudet var otroligt innestängt och burkigt. Långtifrån vad man förväntar sig i prisklassen. Men efter att har gjort lite inställningar och stängt av "Dolby Ljud" så släppte det ordentligt! ;)

Några låtar senare hade leendet spridit sig över hela ansiktet och man insåg ganska snabbt att man hade att göra med en mycket kompetent maskin. Med sin ljudkarräktär kommer den säkert gå hem hos flera köpare som vill ha ett lite bättre ljud i tvåkanal utan att göra avkall på hembion. Nu står den på över helgen för att använda elektroniken lite och få upp lite arbetstemperatur i apparaten så den kan utvärderas mer grundligt nästa vecka!

För alla nyfikna som inte kan hålla sig så är det öppet som vanligt imorgon mellan 11-14. :D

Varmt välkomna!

MVH
/Jakob

Edit: Fixade bilderna

Redigerat av colamannen, 08 April 2011 - 22:11.

Jacob 

#2 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 08 April 2011 - 22:27

Kul att Anthem kommer hit igen till Sverige. Ett av våra första slutsteg som vi tog in när vi startade The Rock för drygt 11 år sedan var ett 5-kanalssteg från just Anthem. Ett slutsteg som lät riktigt bra för rimliga pengar.

Tänkte jag kunde fylla på med lite feedback kring ARC, som är Anthems egna ljudkalibreringssystem. Jag gjorde nämligen en kalibrering på just MX500 i förmiddags. Till skillnad från Audysseys system så har Anthem valt att inte integrera processorn i receivern som gör beräkningarna till kalibreringen. Man är därför tvungen att alltid använda PC vid kalibreringen. Till förstärkarna så medföljer ett imponerade kitt som standard. En riktigt påkostad USB mikrofon med serienummer som är kalibrerad mot en referens. Ett riktigt stativ, kablage och givetvis programvaran. Kalibreringen påminner mycket om just Audyssey, men i deras Proversion. Mätpunkterna är dock färre, mellan 5-10st. En stor skillnad är dock att allting ingår till Anthem och man behver inte köpa till några tillbehör eller licens.

Att jämföra mätsystemen är ett större projekt och kräver en större genomgång, men det är imponerande att redan från start inkludera detta, och smart att spara in lite pengar på att exkludera processorn för beräkningarna och lägga lite mer på ett ordentligt kalibreringskit.

En annan lite unik egenskap är att Anthem på sin hemsida hela tiden lägger ut ny mjukvara så att man kan hålla sin reciever uppdaterad med de senaste funktionerna. Många andra fabrikat har den möjligheten, men i Anthems fall verkar det verklige komma ny mjukvara ofta, likt tex Meridian. Även tex Integra och Marantz har denna möjlighet och även där kommer det mjukvara relativt ofta.

Ska bli spännande att få lyssna mer på dessa maskiner framöver, för precis som Jakob noterat, så är de första intrycken att de låter riktig bra på tvåkanals musik jämfört med många andra maskiner i denna prisnivå.

MVH
Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 09 April 2011 - 09:48.

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#3 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1787 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 09 April 2011 - 07:37

Dessa maskiner ser verkligen intressanta ut. Såg de här maskinerna för första gången för några veckor sedan och tänkte dessa måste ingå i provlyssningsgruppen för framtida uppgradering.

När du skriver Jacob gjort lite inställningar vilka menar förutom utan dolby? Titta igenom manualen lite snabbt och såg inte så mycket du kunde ställa mer än ljudformat på de olika ljudgrupperna. Det jag såg som var synd var att noggranheten på avstånd var i ft även i m och där blev det givetvis 0,3m. Trodde ingen idag körde med så dålig upplösning på avståndet. Många idag kan du ställa ner till 1 cm även på BD-spelare.

#4 Sunde

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 64 inlägg

Postad 09 April 2011 - 08:28

Låter spännande!

Du skriver att dom prioriterar musiken. Vad är det som gör att dessa maskiner har mer prio på musik än andra? ;)

#5 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 09 April 2011 - 10:30

@MrJones:

Det rörde sig om inställningar som om "music" eller "movie" skulle prioriteras, hur många högtalare som användes, bass management, ljudformatshantering och "dolby prioritering" för att nämna lite som jag kommer på på rak arm...

Detta var ju bara en sneak peak dock.
En ordentligt genomgång får ni vänta med till jag har hunnit testa en längre tid. ;)

@Sunde:

Det får du nog fråga tillverkaren om, men om du menar vad det var som jag upplevde gjorde den bättre på musik än andra mainstream-fabrikat i prisklassen så kan jag absolut redogöra för det.
De flesta tillverkare bygger maskiner med en röd tråd. Ett modell-tänk om du så vill. I detta tänket får man oftast prioritera vad det är som är viktigast att åstadkomma med (i det här fallet) receivern. Satsar du på fler hdmi-portar så kostar det lite mer, satsar du på finare dac:ar så kostar det lite mer, satsar du på kalibreringssystem så kostar det lite mer, satsar du på kraftigare slutsteg så kostar det lite mer, osv, osv... Olika tillverkare gör helt enkelt olika prioriteringar. En del gynnar filmljudet mer en del gynnar 2-kanals biten mer, en del ger mer finesser en del ger snyggare design.

Vad just Anthem gjort är att ställt sig i samma korg som t.ex. Primare och Nuforce (om någon nu kommer ihåg deras försteg). Prion har hela tiden varit att ta fram en maskin som låter bra på 2-kanal. Hembiobiten har varit sekundär. Anthem är inte den maskinen med flest finesser. Inte heller har den en speciellt tilltalande design (iaf inte med Skandinaviskt mått mätt). :D Men den har fina DAC:ar och den låter (det lilla jag lyssnat) oförskämt bra! Biodelen är inte prioriterad men inte heller försummad. Här får man med sig den dynamik som 2-kanalssatsningen gett och ett härligt driv i ljudet som oxå kan härledas till 2-kanalsbiten.

Vad detta ger i 5.1 är ett klart och välartikulerat filmljud med tung botten. Tack vara sitt öppna ljud grötar den inte ihop detaljer som andra 2-kanalsprioriterade receivrar gärna gör när det kommer till filmljudet. Kanal separationen är strålande. :D

Men, nu ska vi inte gå händelserna i förväg. Först och främst behöver jag sitta ner och lyssna mera och framförallt labba mer med kalibreringssystemet. Sedan svarar jag mer än gärna på följdfrågor!

MVH
/Jakob

Redigerat av colamannen, 09 April 2011 - 10:30.

Jacob 

#6 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 13 April 2011 - 12:21

Då har jag, efter att maskinen stått på inspelning en tid, fått möjlighet att lyssna lite mer. Jag har även gjort en kalibrering ihop med ett par lite finare högtalare för att få en hint om prestandan och vad kalibreringssystemet Arc kan prestera i "Hifi-mode".

Började med att uppgradera maskinen, därefter nollställa den och lyssnade på den "ren" och redan då så märker man att vi har att göra med en maskin där musikdelen är prioriterad. MRX500 spelar med bra pondus och riktigt kraftfull dynamik för prisklassen, med en klang som drar åt det lite varmare hållet men behåller ändå det övre registret på ett fint sätt.

Gjorde därefter en kalibrering där jag valde autoläget och körde fem mätpunkter. Ljudet stramades därefter upp en del och musiken presenterades något renare, men utan att förändra karaktären. Arc verkar inte sträva efter en så rak frekvenskurva som möjligt utan väljer att behålla karaktäristiken hos högtalarna. Detta är enligt mig mycket välkommet, för ofta brukar kalibrering göra en för stor åverkan på ljudet så att det man en gång valde sin högtalare för, blir som bortblåst. Bifogar en mätning på frontar och sub från mitt exempel.Arcexempel.jpg

Högtalare som användes vid testtillfället var Focal Profile 918, Subben var Velodyne DD12+ och källan var Meridian Sooloos med digital coax överföring.

MVH
Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 13 April 2011 - 12:22.

#7 Triggerhappy

För bra för att kolsyras

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

Postad 13 April 2011 - 14:13

Vad saknar MRX300 för "funktioner" eller hårdvara jämfört med storasystrarna?

Funtar på om den skulle kunna agera som en "bra" processor för 11K.

Högtalare: Ino Audio pi60s,  Speakercraft Aim 7 inwall som surrar. 2st DIY Subbar med ScanSpeak30w4556T000
Elektronik: Oppo BDP-105 direkt till Emotiva XPA-5 och Behringer Inuke 3000DSP till Subbarna.
Bild: LG60PZ570.

#8 Tzimiche

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 50 inlägg

Postad 13 April 2011 - 14:23

Kolla deras hemsida http://www.anthemav....em/a-v-receiver. Verkar vara bla USB och internetradio som fattas på MRX300.

#9 Triggerhappy

För bra för att kolsyras

• Members
  • Pip
  • 35 inlägg

Postad 13 April 2011 - 15:17

Kolla deras hemsida http://www.anthemav....em/a-v-receiver. Verkar vara bla USB och internetradio som fattas på MRX300.

MRX manualen var nog tydligast....de kanske borde ha en liten "jämför" funktion.

Högtalare: Ino Audio pi60s,  Speakercraft Aim 7 inwall som surrar. 2st DIY Subbar med ScanSpeak30w4556T000
Elektronik: Oppo BDP-105 direkt till Emotiva XPA-5 och Behringer Inuke 3000DSP till Subbarna.
Bild: LG60PZ570.

#10 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2628 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 14 April 2011 - 10:19

Efter ett par år i det tysta satsar nu Anthem åter på den svenska marknaden.

Med en receiver-lineup bestående av MRX300 (11.800kr), MRX500 (17.700kr) och MRX700 (23.600kr) gör de återtåget högintressant för hembiointresserade musikälskare.

Vill bara flika in att ordet "återtåget" syftar på när man drar sig tillbaka - en reträtt.

Flera har gjort sådana felskrivningar. Först var väl Gyllene Tider som släppte en turné kallad återtåget och sedan var det Rocktåget som också blev Återtåget.

Och det syftar alltså på att man drar tillbaka sina positioner och minimerar sina insatser och helt enkelt gör en reträtt - raka motsatsen nog vad Anthem tänker sig.

http://sverigesradio...artikel=3231149
Vem sitter på fjärrkontrollen?

#11 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • 2830 inlägg

Postad 14 April 2011 - 18:57

...och för oss mindre historiskt bevandrade kopplar man "Återtåget" till just dessa senare "felskrivningar". ;)

Hur som helst så är Anthem tillbaka... med besked!

MVH
/Jakob

Jacob 

#12 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 15 April 2011 - 23:37

...och för oss mindre historiskt bevandrade kopplar man "Återtåget" till just dessa senare "felskrivningar". :)

MVH
/Jakob

Det är väl snarare svenskakunskaperna som brister än de historiska. Du får trösta dig med att även Gessle har dessa brister eftersom han var inblandad i både Rocktåget 96 och Gyllene Tiders återtåg. Jag tror nog att de flesta förstod vad du menade, jag gjorde det i alla fall. Innan TomasVolley bidrog med sin insikt så var det nog få som reagerade, men det var ett intressant påpekande, väl värt att insupa i sitt vokabulär.

Frågan är ändå om Gessle inte hade koll. De drog ju sig tillbaka... :lol:

MVH
Marcus

#13 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 850 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 16 April 2011 - 08:56

Nu får jag rätta till lite här :). Gyllene Tider gjorde Återtåget 1996, som en travesti på Rocktåget. Gessle själv gjorde absolut ingen egen turné då.

#14 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 16 April 2011 - 10:28

Nu får jag rätta till lite här :lol:. Gyllene Tider gjorde Återtåget 1996, som en travesti på Rocktåget. Gessle själv gjorde absolut ingen egen turné då.

Du verkar ha helt rätt. Det var jag som läste lite för snabbt på Wikipedia :)

Back on track nu. Anthem!

MVH
Marcus

#15 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2628 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 16 April 2011 - 12:15

Skönt. Tack för att du informerade, hade missat detta intressanta märke och fina produkt.

Någon som testat och kan sätta den i relation till ett likvärdigt alternativ?
Vem sitter på fjärrkontrollen?