Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Eran bästa kludge?

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 26 September 2016 - 16:18

En kludge, eller ”fulhack” om vi får lita till Wikipedia, är en lösning som är så ful men också funktionell att den fått överleva. Kanske skäms man lite, kanske är man också lite stolt. Min absoluta skam/stolthet är detta manöverreglage:

the_kludge.jpg

Lång historia kort fick jag en switch för vägginbyggnad när jag skulle behövt en extern lösning. Hos mig är det lägenhetsbetongväggar från 50-tal så lösningen fick bli något annat. En matlåda från Coop och lite silvertejp. Allt fungerar, sånär som missödet att DOWN-knappen används för att höja duken och UP-sänker ned den. Tills den dag sambon klev på sladden i denna ständiga iver att vädra i biogrottan. Då fick jag efter 8 år öppna upp den igen. Orkade inte vända på switcharna.

Duken är en Stewart Studiotek 130, 110-tum tab-tension. Den dyraste komponenten i min hemmabio just nu. :)

Så vad är din bästa fulllösning? Den som får leva kvar hur hemsk och skamlig den än är?  :D

Står bakom www.d65.se

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 26 September 2016 - 16:54

Kul tråd :) måste erkänna att jag aldrig hört ordet "Kludge" innan . . ( autokorrekt kände inte heller till det märkte jag ) kul att lära sig nått nytt.

Kan nog inte direkt komma på ett bidrag såhär på rak arm dock. . men visst har man lite udda lösningar här o var. . .. . den jag gjorde senast är upphängningen av mina bakhögtalare , dom ser ut att hänga på bakväggen men i realiteten rör dom aldrig ens bakväggen

#3 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 26 September 2016 - 21:42

Hehe, jag har en del kludge. 

#4 Adhoc

Adhoc

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1389 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 26 September 2016 - 22:23

Det tror jag inte ett ögonblick på. Visa oss  :wacko:  :blink:  ... :D

#5 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3023 inlägg

Postad 26 September 2016 - 22:49

Mitt apparatskåp. Till höger ett kludge-igt löst liggande volymreglage gjord för montage i vägg.

Bifogad tummbild(er)

• image.jpeg

Redigerat av rajapruk, 26 September 2016 - 22:49.