Det skulle bara ta två och ett halvt år innan min presentation, men när skulle tillfället vara bättre än nu när jag i princip byggt om hela min bio?
Vem är jag då? Jo, 36 år gammal Stockholmare som våren 2000 beslöt mig för att flytta söderut. Då jag jobbat som säljare i många år ville jag göra något nytt. Studier på Halmstad Högskola påbörjades och en "ny" sambo införskaffades.
2005 började vi kolla runt lite på hus. Grundkravet var ett hus med källare, ni kan ju gissa varför

Nåväl, jag hade med mig en setup från lägenheten:
Projektor Sanyo PLV-Z2
Receiver Yamaha RXV-1400
Högtalare JBL Northridge-serien
Digitalbox Nokia 9902
DVD-spelare Panasonic DMR-E55

DIY-duk (målad direkt på väggen)

Ja, och såhär såg det då ut i bions barndom. Betänk att jag lade extremt lite pengar och jobbade enbart med tyg som ljudabsorbent...

Sedemera inköptes en ny projektor, en Sony HS60 och en ny DVD-spelare, Marantz DV6600

Har då det senaste året lurat på attt uppgradera och bygga om, det som mest varit i pipen är att bygga in tekniken i förrådet, måla om dörrar, lister och elemnt i svart. Och taket... Vad göra?
Började med att kolla runt och åkte ner till The Rock för lite demning. Jag hade då bestämt mig för en Epson TW2000, en Adeo Plano Visio samt en Onkyo SR875. Det hela slutade med en beställning på projen, en ScreenResearch Solidpix1 103" (90" om du frågar fransmännen, de mäter inte på diagonalen) samt receivern (och en HD-box, Vantage 7100S). Det var tänkt att stanna där: att bygga in tekniken, beställa ovanstående grejer och basta! Men icke sa nicke, "the upgrade bug" gjorde en våldsam attack på mig. Så ett inköp av PS3 som skulle agera BD-spelare blev också en beggad Pio LX-70A. Nog där? Nej då, det blev dessutom ett Jamo-system 6PEX 5.1. Nog där då? Nä, nä. I fredags var ett par gubbar från Akustiksystem (rekommenderas!) här i Laholm och satte upp ett akustiktak. Enough!
Så vi tar lite bilder på ombyggaden också, började med att sticksåga ut ett hål för tekniken. Jag framtidssäkrade (häpp!) genom att göra sex hyllor. Först hur det såg ut innan:

Sedan fram med sticksågen, då blev det såhär:

Satte sedan två reglar precis innanför väggen och två därbak och satte upp lite hyllor, vanliga enkla från Byggmax som jag delade på:

Sedan lite lister på:

En första grundmålning och en halv dotter:

Hylla färdigmålad och dörren halvvägs:

En glasmästare har varit och mätt och en rökfärgad glasdörr är beställd, den kommer förhoppningsvis denna vecka! Snacka om att det blev en miljon ggr bättre och snyggare än som det var förut

Jaha. Sen var det hög tid att ge sig på duken som var en DIY, målad direkt på väggen med en matt vit färg och svart högblank färg som ram, såhär såg det ut (dessutom en skymt av nya Jamo-högtalarna:

Spackling och övermålning av "duken" (målat två fonder nu i en mörk grå färg):

Sedan kunde jag inte stå ut med Bennohyllor, men höll det ganska så billigt genom att köpa Lack-hyllor som DVD- och BD-ställ:

Just det! Såhär såg det ut tidigare:

Och så kom äntligen den nya duken! Som nästan höll på att ta livet av hela familjen...

Färdig!:

Så i fredags. Killarna från Akustiksystem kom och satte upp enn Ecophontak med Sombraplattor. Var de snabba? På tre timmar hade de satt HELA taket (ca 30 kvm), sanslöst. Själv hade jag tillbringat lite tid att köpa spots och dimmers. Det blev totalt 15 spots, 5 på vardera sidan om ingången samt fem framme vid duken. Köpte också NEXA 12v generatorer som ligger på taket och jag styr det hela med en fjärris!
Taket monterat:

Jag drar kablage:

Nya svarta mörkläggningsgardiner och elementet svartmålat:

Och som avslutning lite vyer från biorummet nu. Lite mörka skall ta bättre. Men duken är uppe och högtalarna:

Nästan klar då... Det som jag har kvar att göra är att lägga upp mockatyget som jag skall ha bakom sofforna och vid sidorna. Vidare skall ju allt installeras och kalibreras. Så förhoppningsvis blir det premiär ikväll!
Synpunkter och förbättringstips emottages med stor tacksamhet! Givetvis kommer det blider på prylarna när de är uppsatta också.