Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HTPC eller mediaspelare?

• Vänligen logga in för att kunna svara
59 svar till detta ämne

#46 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10860 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2014 - 05:49

Inte om jag får lasagne ;)

Skämt åsido - något som är vanligt med "HTPC" som concept är tryckt gamma, vilket ofta beror på LUT i grafikkortet eller att man vill uppnå högre kontrast i midtones. Detta är inget som man lätt fångar upp med att titta på de vanliga testmönstren - utom möjligen 10-bit (eller över) gråskaleramper, m ao rätt kört med testskiva. Det går också att se med 8-bit, men då linjäriteten oftast är så låg, är det svårt att skilja från banding i displayen. Mest tydligt blir det om man kalibrerar displayen, och sedan kopplar till källan...

Med vänlig hälsning,

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#47 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2014 - 07:48

Fotnot kring Dune HD base 3D är att Dolby True-HD ej stöds via sp/dif. Dvs har filmen inget vanligt DD-spår parallellt så blir det väldigt tyst. DTS--HDMA däremot fungerar utan bekymmer iom att DTS-core alltid finns med (vad jag erfarit i alla fall). Blev rätt så förbryllad när jag själv rippade ner en BD med True-HD och blev helt utan fungerande ljud i och med att jag kör vanlig koax för ljudet :) 

I övrigt så är jag faktiskt helnöjd med den. En firmwareversion som inte fungerat som den skulle för mig so far och utöver det går den som en klocka.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#48 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2996 inlägg

Postad 25 November 2014 - 09:59

Okulärt upplever jag att videonivåerna i princip alltid skiljer sig ut ur min Oppo när man kör en bluray-skiva i jämförelse mot en högupplöst mkv-fil av "okänt" ursprung. Jag brukar höja svartnivån några snäpp när jag ser på fil, eftersom jag ställt in mot DVE-skivan.
Känns som att filer ofta är felkodade på något sätt? Datorsvärta inkodat? Ännu en källa till fel! Med htpc blir ju kedjan av potentiella felställen väldigt lång, men det kanske blir dubbelfel som tar ut varandra, filernas fel och datorernas :) Varje gång man uppdaterar en mjukvaru eller hårdvarukomponent i htpc:n skulle man behöva köra ett antal automatiserade tester, för att se att inget fuckats upp. (kanske finns ett business case här!?)
Med Oppo och bluray-skiva så vet man att man får allt rätt, både ljud och bild, och det är mycket värt för mig.

#49 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1958 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 25 November 2014 - 10:04

Upplever du samma skillnad om du spelar upp BD-iso eller BDMV med Oppon?

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#50 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2996 inlägg

Postad 25 November 2014 - 10:10

Upplever du samma skillnad om du spelar upp BD-iso eller BDMV med Oppon?

Det går inte från en Oppo, de formaten är inte supporterade (så vitt jag vet) från fil.

Redigerat av rajapruk, 25 November 2014 - 10:12.

#51 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 25 November 2014 - 10:13

OK, med den typen av rippar så borde det inte bli någon skillnad, eller... :unsure:

#52 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 2996 inlägg

Postad 25 November 2014 - 10:22

Beror väl på om rippningsprocessen gått rätt till. Skulle inte förvåna mig om t.ex datorsvärta ibland omedvetet smygs in här för att felaktigt kompensera för efterföljande fel!
Med en bitperfect image-fil, så visst!
Ringblixt, vad är din take på detta? Fel i filer, eller gör oppon fel när den spelar upp filer?

Redigerat av rajapruk, 25 November 2014 - 11:10.

#53 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1067 inlägg

Postad 25 November 2014 - 12:42

Jag har rippat olika testskivor både till Mkv och ISO och så länge man inte trixar med att komprimera dem så behålls alla nivåer intakta.

Jag får också i princip samma svart/vitnivå om jag kör Bluray på Oppo jämfört med Mkv/ISO på Dune. Har aldrig kollat närmare på att köra dessa filer på Oppo då jag inte har tyckt att det är så smidig lösning.

Jag upplever däremot ett subjektivt lite bättre flyt i bilden till fördel för Oppo jämfört med Dune, mätbart eller ej.

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#54 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 25 November 2014 - 13:12

Ja, det borde bli "perfekta" kopior så länge man inte gör något konstigt vid rippningen. Teoretiskt så borde det kunna bli bättre vid uppspelning från fil, då man slipper risken för läsfel i den optiska läsaren.

Senare modeller från Oppo har ju en HDMI-ingång. Om man ansluter en Dune till denna, blir bilden bättre då? Kan man få bättre flyt i bilden på så sätt?

Om det gäller DVD-kvalitet så förmodar jag att det är tydligt tack vare uppskalningen i Oppon, men är det skillnad även med BD-kvalitet?

Kanske en kostsam lösning, men jag tänker om man vill ha både perfekt uppspelning från skivor och ett bra användargränssnitt vid uppspelning från fil.

#55 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 25 November 2014 - 13:44

Senare modeller från Oppo har ju en HDMI-ingång. Om man ansluter en Dune till denna, blir bilden bättre då? Kan man få bättre flyt i bilden på så sätt?

Det finns inget "bättre" eller "sämre" på den här nivån. Det är ett flöde av bitar från en källa och det enda rätta är att samma bitar in som ut (exklusive chroma-omvandling YCbCr->RGB). Där är skadan/felen (ifall det inträffar) redan skedd i den källa du kopplar till Oppon. Det finns inget sätt för Oppon (eller någon annan enhet för den delen) att "förstå" att källan kanske har mixtrat med gamma eller nivåer.

"Bättre flyt" förutsätter att det är fel från början och där kan en del TV-apparater ta tillbaka 3:2-repeterat 60 Hz-material tillbaka till 24p med minimal fördröjning. Vet inte ifall Oppon har den möjligheten men det lär säkert finnas i en del avancerade scalers som klarar detta.

Jag kan mäta ljuset från en display och se att det skiljer sig rätt mellan olika spelare. http://www.hometheaterhifi.com/ hade tidigare en genomgång (länkarna är nu döda) där de stämt av signalen med ett HDMI-skåp och konstaterade att i testbilden där det skulle komma #192 kom det verkligen #192 från Oppon medan Sony-spelaren som micklade med gamma skickade #195 eller liknande. Då går det också att kvantifiera nivån på färgfelen.

Men det finns inget sätt för någon enhet i världen att veta att det ska vara #192 istället för #195. Är det fel i källan slår felen igenom i hela systemet.

Står bakom www.d65.se

#56 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 25 November 2014 - 17:53

Tack för intressant svar Ringblixt, både nu och tidigare i tråden.

Om jag tolkar det rätt finns det alltså ingen vinst med att låta en signal med BD-kvalitet från en annan uppspelare via en spelare som Oppo då.

#57 Machris

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 inlägg

Postad 25 November 2014 - 20:04

1 st Dune HD base 3D beställd

MyMovies installerat på servern.

Dags att kavla upp ärmarna o börja rippa :)

#58 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 25 November 2014 - 21:25

Kul! :) Blir roligt att höra vad du tycker om det.

Kör ju själv just WHS 2011 med My Movies, men ihop med HD Max då.

#59 Machris

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 165 inlägg

Postad 25 November 2014 - 21:55

Kul! :) Blir roligt att höra vad du tycker om det.

Kör ju själv just WHS 2011 med My Movies, men ihop med HD Max då.

Finns ju viss risk at det kan komma ett o annat PM m frågor i en framtid nära dig ;)

#60 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1958 inlägg

Postad 26 November 2014 - 21:22

Visst kan du skicka PM så får jag försöka svara, men jag är ingen expert på området. Om du postar i tråden om program för Dune istället så kan fler svara, och fler kanske få nytta av svaren på frågorna. thumbsup.gif