Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Vad köpa då plasma-TV är borta?

• Vänligen logga in för att kunna svara
21 svar till detta ämne

#1 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 25 July 2015 - 20:55

Sitter med en Panasonic 50ST50 (50") och sonen ska skaffa TV. 

Tänkte att han kunde ta över min ST50 och har därför kollat runt lite på nya TV's (60" eller större) men det är inte enkelt att hitta några som är tillräckligt bra . Valde noga innan jag köpte min plasma och har svårt för LCD - då som nu.

Söker TV som hanterar rörelser bra, hanterar information i mörka partier bra - vars bild är "naturlig". 

Dvs det som en plasma är bra på.

Så ni som har koll, vilka TV's ska man kolla på om man är "bortskämd" med en bra plasma?

A/ oavsett budget

B/ under 20k

#2 Blackness

Since 1971

• Members
  • PipPipPipPip
  • 539 inlägg

Postad 26 July 2015 - 09:41

(Sitter på mobilen på väg till jobbet)

60 tum görs normalt bara i sämre modeller så det blir 65 tum. Oavsett prisklass så skulle jag givetvis titta närmare på

LG 65EF950 (eller förra årets 65EC970 om det brådskar)

och under 20K

LG 65UF772 eller Samsung 65JU7005. Min favorit är dock utgående LG 65UB950. Förra årets 9-serie som droppat från 45K till under 20K, men den kan vara svår att hitta. Möjligtvis även SONY 65W855C

...eller helt enkelt hålla koll på annonsmarknaden efter en lätt begagnad Panasonic 65VT60/ST60 eller Samsung 64F8505
BTB

#3 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2749 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 26 July 2015 - 12:37

A/ OLED, LG har haft hyffsade priser och prestanda.

#4 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 26 July 2015 - 18:37

...eller helt enkelt hålla koll på annonsmarknaden efter en lätt begagnad Panasonic 65VT60/ST60 eller Samsung 64F8505

Hur står sig de båda plasmorna sig mot de TV du räknade upp?

#5 Blackness

Since 1971

• Members
  • PipPipPipPip
  • 539 inlägg

Postad 26 July 2015 - 20:40

Bättre betraktingsvinkel, svärta, kontrast och möjligen rörelseskärpa. Men också förstås törstigare på ström, tyngre, ljussvagare, klumpigare design, lite ömtåligare vid transport och att använda som dataskärm.

Samsung F8505 har dock ett filter som hjälper upp ljusstyrkan i rätt vinkel (men inte på ett lika extremt sätt som gamla back projection-TV där bilden blir otittbar när man ställer sig upp ;). Dock börjar den bli ganska ålderstigen nu och kanske svår att hitta utan för många gångtimmar.

Om LGs nya OLED (EF/EG) håller vad den lovar blir den överlägsen, men 85000.- svider förstås.

Annars de LED (LCD med ledbelysning) som jag nämnde ovan, men där finns risk att du blir lite besviken. Är 55" uteslutet? Annars har du ju LG 55EC930 (OLED) för under 20K!

Slutsats
Du måste som alltid välja bort en av följande; Storlek, pris eller kvalité. Men en faktor måste dessvärre tummas på! ;)

Redigerat av Blackness, 26 July 2015 - 20:46.

BTB

#6 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 27 July 2015 - 08:49

Sitter med en Panasonic 50ST50 (50") och sonen ska skaffa TV. 

Tänkte att han kunde ta över min ST50 och har därför kollat runt lite på nya TV's (60" eller större) men det är inte enkelt att hitta några som är tillräckligt bra . Valde noga innan jag köpte min plasma och har svårt för LCD - då som nu.

Söker TV som hanterar rörelser bra, hanterar information i mörka partier bra - vars bild är "naturlig". 

Dvs det som en plasma är bra på.

Så ni som har koll, vilka TV's ska man kolla på om man är "bortskämd" med en bra plasma?

A/ oavsett budget

B/ under 20k

Sitter lite i samma sits med min Pioneer 5090, har sett många nya apparater mest LCD både lite dyrare och en del runt 20k och jag vet inte om jag skulle vilja leva med dem egentligen? Min ISF kallibrerade Pioneer är i mitt tycke så mycket bättre än många av dem fast den snart är 8 år gammal.

Man vet ju inte hur länge den håller och sälja den de är ju rätt meningslöst idag då merparten av de som köper tv inte har någon aning om vad det är, den är ju inte direkt tunn i sitt utförande även om den är bra mycket snyggare än mycket annat så där faller den väl bort för många.

Jag kollar en del på Sonys 4K apparater då jag kan få dem till bra pris men jag vet inte riktigt hur de står sig mot annat idag och hur de funkar med vanligt tv material.

Redigerat av octaviars, 27 July 2015 - 08:51.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#7 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 27 July 2015 - 11:23

Jag kollar en del på Sonys 4K apparater då jag kan få dem till bra pris men jag vet inte riktigt hur de står sig mot annat idag och hur de funkar med vanligt tv material.

Vad jag förstått är 4K-standarden inte satt ännu, så man ska kanske avvakta köp innan den är satt. Risken är att man annars sitter med en TV som ändå inte stödjer standarden...

#8 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 27 July 2015 - 20:39

Jag tycker det är svårt med övergången till nya teknikerna.

Bytte för ett år sedan min kalibrerade Pio 5090h rakt av mot ett av de sista exemplaren av Panasonic i  VT serien, 55tum.

Detta då jag var orolig att Pio:n inte skulle hänga med i så många år, och ville sitta lugn med plasma i flera år till...

Om jag var dig octaviars, skulle jag hålla i Pio tills den havererar. Just för att det händer en hel del med 4K, samt Led kan gärna få utvecklas ett par generationer till och bli billigare.

#9 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 27 July 2015 - 20:45

Bytte för ett år sedan min kalibrerade Pio 5090h rakt av mot ett av de sista exemplaren av Panasonic i  VT serien, 55tum.

Detta då jag var orolig att Pio:n inte skulle hänga med i så många år, och ville sitta lugn med plasma i flera år till...

Om jag var dig octaviars, skulle jag hålla i Pio tills den havererar. Just för att det händer en hel del med 4K, samt Led kan gärna få utvecklas ett par generationer till och bli billigare.

Ja lite så tänker jag med att den kan lika bra vara med tills den lägger av, mest att jag skulle behöva en TV med kortläsare då jag inte får in en del kanaler sen de blev kodade med min Humax box och där jag bor kör man Cryptoguard så jag måste ha en box eller helst en TV med plats för kortmodul.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#10 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 28 July 2015 - 11:31

Bättre betraktingsvinkel, svärta, kontrast och möjligen rörelseskärpa. Men också förstås törstigare på ström, tyngre, ljussvagare, klumpigare design, lite ömtåligare vid transport och att använda som dataskärm.

Samsung F8505 har dock ett filter som hjälper upp ljusstyrkan i rätt vinkel (men inte på ett lika extremt sätt som gamla back projection-TV där bilden blir otittbar när man ställer sig upp ;). Dock börjar den bli ganska ålderstigen nu och kanske svår att hitta utan för många gångtimmar.

Om LGs nya OLED (EF/EG) håller vad den lovar blir den överlägsen, men 85000.- svider förstås.

Annars de LED (LCD med ledbelysning) som jag nämnde ovan, men där finns risk att du blir lite besviken. Är 55" uteslutet? Annars har du ju LG 55EC930 (OLED) för under 20K!

Slutsats
Du måste som alltid välja bort en av följande; Storlek, pris eller kvalité. Men en faktor måste dessvärre tummas på! ;)

Ja, det är tydligen flera plasmaägare som anser att det är svårt att hitta bra TV's numera. ;)

Betraktningsvinkeln är inga problem för mig, tack o lov.

Och jag har TV'n i ett rum med endast ETT ljusinsläpp (som kan mörkläggas. = inga stora problem med ljus o reflexer) Min ST50 kan jag se på mitt på soliga dagen utan problem då ljusinsläppet är från norr. Har ju designat huset när vi byggde och ett rum fick bli "pappas lekrum"  :wub:

Ja 55" är uteslutet då jag har 50" idag. Minst 60", helst större får det vara. Annars kan jag vänta. Grymt nöjd över med Pannaplasma så det är endast storleken som skulle vara bra att öka.

#11 ZoomAir

En glad entusiast.

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1917 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 28 July 2015 - 12:58

I runt 20-25k klassen skulle jag titta närmare på

Samsung 65JU7005

Panasonic TX65CXC725

Om du nu köper en 4K så skulle jag vilja påstå att det är väldigt viktigt att kolla upp så den klarar HEVC, det är det format som bl.a. Netflix streamar 4K i och en 4K tv utan HEVC och HDCP 2.2 skulle inte jag köpa i alla fall. Dom som inte har det idag erbjuder ibland en separat box, men oavsett viktigt att kolla upp. 

Det som idag ligger närmast en bra plasma är OLED eller en LCD som inte är "edge" belyst och som har väldigt bra "micro" dimning av panelen och i så många zoner som möjligt. 

Tyvärr är båda dyra om du skall upp i 60"+

#12 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

Postad 28 July 2015 - 13:16

Vilken har bäst bild enl dig? 

#13 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 29 July 2015 - 20:33

Ja lite så tänker jag med att den kan lika bra vara med tills den lägger av, mest att jag skulle behöva en TV med kortläsare då jag inte får in en del kanaler sen de blev kodade med min Humax box och där jag bor kör man Cryptoguard så jag måste ha en box eller helst en TV med plats för kortmodul.

Jo, det hjälpte med kortplats i pannan. Först gick det utmärkt med den box man fick med från Canal digital kabel. Sedan en vacker dag påstod digital boxen plötsligt att pannan inte klarar av hdcp. Canal Digital ville inte skicka ut ny box, och kunde inte svara på någon teknisk fråga. Räddningen blev att dänga in kortet i TV:n istället. Tack för att jag slipper HDMi träsket där. 

Det finns flera pio ägare vars TV apparater har börjat agera konstigt/gått sönder sista året. De har ju några år på nacken nu.

Senast idag en kompis vars krp 500 packade ihop. Den klarar max 30-60 min nu. Stänger av sig själv eller visar väldigt konstig röd och blå fyrkant istället.

Samtidigt tycker jag det ligger ute annonser på väldigt gamla pio:s, som funkar fin fint efter 10 år.

Så håll kvar din om du är nöjd med den tills den rasar... om inte annat ställer till det så att det inte går..

#14 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 29 July 2015 - 20:39

Vilken har bäst bild enl dig? 

Hmm. Var väldigt förtjust i Pio:s bild. Den var lysande. (Kalibrerad av Perra)

Pannan har jag kalibrerat själv med en kompis. Även om den ligger så bra vi kunde få till mätmässigt, så känns bilden lite mörk.

Men i det stora hela måste jag säga att Panasonic VT är lite vassare än gamla 5090 gällande bilden.

Så enligt mig: Pannan.

#15 dajz

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 242 inlägg

Postad 30 July 2015 - 08:56

Väldigt intressant tråd då man letar efter större bild. De LCD jag sett håller inte måttet och har inte den svärta jag vill ha för de pengarna de begär.
Så jag håller hårt i min 5090 då jag inte hittat något än för rimliga pengar (har familj idag så prioriteringar är annorlunda) som kan ersätta den och jag skulle vara nöjd med. Skulle vilja ha större bild men inte släppa efter för sämre bild. Leter after en 6090 men de växer inte på träd och de som har en håller även de i den hårt.