Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Glöm inte växla in gamla sedlar o mynt.

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 28 June 2017 - 16:35

Nu på fredag är sista dagen man kan betala med dom de äldre 100- och 500-kronorssedlarna samt de äldre 1-, 2- och 5-kronorsmynten.

Svenska folket har 8miljader i dessa "gamla pengar" som inte ännu växlats in.....8Miljader!!! , pengar som om två dagar "försvinner"

Jag har lite svårt att få in den summan i skallen . . Åttatusen miljoner som bara försvinner, helt galet

#2 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 28 June 2017 - 18:13

Det går att växla in dem ytterligare en period. På bankkontor. OM man nu lyckas hitta ett bankkontor som tar emot pengar. Själv växlade jag in en massa mynt i helgen och fick då gamla mynt tillbaka i kassan när jag lämnade in växelkvittot.

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 28 June 2017 - 18:26

Jo det går att växla in ett tag till. . . men det kommer bli MYCKET pengar som aldrig kommer växlas in, helt otroligt mycket pengar . . . Miljarder, nästan så jag blir arg när jag tänker på hur mycket pengar som går förlorat o hur mycket gått dessa pengar skulle kunna göra.

EDIT:: OM dom nu "förvinner" eller om man "korrigerar" dessa pengar på nått sätt efter att perioden man kan växla in är över

Redigerat av Jolt, 28 June 2017 - 18:28.

#4 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 29 June 2017 - 16:03

Pengar är bara påhittade skulder så det är inget speciellt som går förlorat.

#5 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 29 June 2017 - 18:39

Jo det går att växla in ett tag till. . . men det kommer bli MYCKET pengar som aldrig kommer växlas in, helt otroligt mycket pengar . . . Miljarder, nästan så jag blir arg när jag tänker på hur mycket pengar som går förlorat o hur mycket gått dessa pengar skulle kunna göra.

EDIT:: OM dom nu "förvinner" eller om man "korrigerar" dessa pengar på nått sätt efter att perioden man kan växla in är över

Du kan se det som deflation :D

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 29 June 2017 - 18:51

Jag har egentligen aldrig tänkt djupare på hur detta med pengar funkar o hur man håller koll på hur mycket pengar som finns "ute" . . . jag vet att man bränner gamla o dåliga pengar o då troligen "fyller" på o tillverkar nya till samma belopp.

Men pengar försvinner, ALLA har säkert tappat bort eller råkat förstöra ett antal kronor. . bränder o olyckor förstör säkert endel, så hur mycket sedlar o mynt som finns i omlopp är inte helt lätt att hålla reda på.

Så frågan är om det ny faktiskt ÄR 8Miljader i mynt o sedlar som blir ogiltiga snart. . . trycker man bara upp 8Miljader i nya mynt o sedlar för att "balansera" bortfallet?

Nog lite för trött för att tänka just nu så mina tankar är inte helt logiska ;)

#7 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 29 June 2017 - 22:11

Det här med pengar är som sagt bara överenskommelser om skulder. Sedlar är bara en bråkdel av vad dessa skulder används till. Det är inte som så att om du lånar 3 miljoner så tar banken 3 miljoner i sedlar och sätter in hos någon. Faktum är att om alla skulle ta ut sina tillgångar på bankerna samtidigt finns det inte en chans att bankerna skulle kunna ge dem till kunderna då de endast behöver ha egena tillgångar på några ynka tusenlappar för att skapa ett lån på en mille. Googla på så skapas pengar så kan du fördjupa dig hur mycket som helst i ämnet om du orkar.

#8 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 30 June 2017 - 08:16

Pengar och kontanter är inte samma sak :)

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 30 June 2017 - 11:04

Ne, klart att det finns EXTREMT mycket mer "pengar" än det finns kontanter..

Men lite snårigt ämne när man börjar tänka på det, försökte mig på att tänka lite på vad som faktiskt hände när jag lånade till min lägenhet, när banken "skapar min skuld" o sen "betalar" min lägenhet.

#10 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 30 June 2017 - 19:05

Jo fast banken skapar inte pengar. De lånar pengar av andra banker eller riksbanken. Så det är egentligen riksbankerna som "skapar" pengar. 

#11 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 30 June 2017 - 19:26

Jo "skapar pengar" va lite fel ordval men hela denna lån process är lite "rolig" . . . man kan ju tycka att bankerna som gör extrema vinster skulle kunna låna ut "sina egna pengar" 

Istället skapas skulder som säljs till andra banker o alla blir kopplade till varandra. . .sen blir det som i USA för några år sedan att när en faller dras nästan alla med.

Men nu är vi lite långt ifrån ämnet o jag känner mig mest dum för att jag inte är insatt i detta

#12 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 02 July 2017 - 13:53

Frågan är ju om bankernas vinster är en helt annan fråga ;)

Hela kraschen i USA handlade dock inte om skuldsättning mellan bankerna utan att man lånade ut till folk som inte hade bra säkerhet. Man kunde belåna en plåtlåda som om det vore en miljonfastighet.
Enda anledningen till att det blev så stor effekt var att alla bankerna gjorde så, inte bara Lehmann. De hade inte spridit sina risker tillräckligt bra så då kraschade allt när alla såg att Lehmann inte hade någon säkerhet för sina lån.

#13 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 02 July 2017 - 13:54

Jo fast banken skapar inte pengar. De lånar pengar av andra banker eller riksbanken. Så det är egentligen riksbankerna som "skapar" pengar. 

Jo tyvärr så skapas pengarna när lånet skapas. Det är ingen överföring från nåt annat konto från nån annan bank eller riksbanken. Det skapas en tillgång i form av en skuld till banken och "pengarna" som sätts in på kundens konto kommer således ingenstans ifrån utan skapas från tomma intet.

#14 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 970 inlägg

Postad 02 July 2017 - 18:40

Jo tyvärr så skapas pengarna när lånet skapas. Det är ingen överföring från nåt annat konto från nån annan bank eller riksbanken. Det skapas en tillgång i form av en skuld till banken och "pengarna" som sätts in på kundens konto kommer således ingenstans ifrån utan skapas från tomma intet.

Jag skummade bara igenom filmen så jag kanske missade det viktiga i den men jag klipper in lite (synnerligen vinklad) text från en annan sida:

"Pengarna man lånar ut hämtar man hem via obligationer och annat på marknaden. Men kortsiktigt lånar man från riksbanken. Bakom riksbanken finns staten."

http://ekonomihandbo...vad-ar-en-bank/

Sen kanske man kan diskutera vem som skapar pengarna egentligen. Jag kan hålla med om att man skulle kunna säga att det är bankerna för de är mellanhand mellan "kunderna" och riksbanken. Fast egentligen är de mera pengaförmedlare från riksbanken. Riksbanken "förväntas" ha oändlig mängd pengar att ge ut och därför tycker jag att de är dom som "skapar pengar".

"Money creation (also known as credit creation) is the process by which the money supply of a country or a monetary region (such as the Eurozone) is increased. A central bank may introduce new money into the economy (termed "expansionary monetary policy", or by detractors "printing money") by purchasing financial assets or lending money to financial institutions. However, in most countries today, most of the money supply is in the form of bank deposits, which is created by private banks in a fractional reserve banking system. Bank lending increases the amount of broad money beyond the amount of base money originally created by the central bank. Reserve requirements, capital adequacy ratios, and other policies of the central bank influence this process."

https://en.wikipedia.../Money_creation

#15 Viktor

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 548 inlägg

Postad 02 July 2017 - 21:57

Skillnaden för oss konsumenter är ju rent semantisk. Riksbanken kan hitta på pengar så som de tror är mest optimalt och det kan bankerna med med den skillnaden att de numera behöver en viss procent i täckningsgrad för att det inte ska spåra ur totalt.