Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

The Rocks Bio / Showroom

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 17 January 2018 - 21:33

Som Marcus hintat i några trådar så har TheRock byggt ett oerhört trevligt projekt ihop med en kund.
Resultatet är en fantastiskt trevlig bio som kan och kommer att användas som showroom och tidsbokade visningar och VIP-events!

Jag hade den stora förmånen att få spendera en regnig decembereftermiddag i denna lokal med bild och ljud i världsklass!
Marcus får fylla i med produkterna om/när han känner för det så jag kommer mest beskriva upplevelsen.
Detta är ett imponerande bygge med handplockade produkter från olika tillverkare för att hitta den bästa mixen för både kunden och butiken. Lyckligtvis har kunden osedvanligt god smak och TheRock ruskigt bra koll på läget i allmänhet och hembio i synnerhet. Detta har burit frukt och man märker mycket väl att det finns en tanke bakom alla valen. Bion är byggd i en separat byggnad där man sedan gjort ett rum i rummet vilket gör att det inte stör några grannar och man har kunnat vara betydligt mer generös i måtten än man normalt sett är när man måste ta hänsyn till befintliga innerväggar och bärande konstruktioner.
Detta ger en underbar lokal som proportionsmässigt är bland det bästa jag sett.
Jämförelsen med vår bio i Karlstad ligger naturligtvis nära till hands för mig och då upplevs denna bion klart större! Måttmässigt är det inte så stor skillnad, bara nån meter på längden och en knapp meter på bredden men intrycket är att den är MYCKET större än så.
En del av den illusionen beror på att man inte klätt väggarna med akustiskt tyg utan istället valt att visa absorbenter och diffusorer på ett smakfullt sätt. Tygväggarna är estetiskt väldigt snygga tycker jag, men de krymper oundvikligen rummet och ger en lite mer ombonad känsla. Här var det mer synlig volym och med de extra decimeterna på alla håll så kan jag inte annat än att kapitulera för rummets proportioner. De känns helt enkelt optimala för antalet sittplatser, storlek på duken och rymd för ljudet.
Sjukt trevligt!!! :)

Finishen är bra men det märks att det inte är här man lagt krutet. Kunden gillar den lite industriella råare looken som tex Svanås synliga diffusorer ger. Och för TheRock är det ju väldigt smidigt att kunna visa hur de ser ut, installeras och fungerar. Den tunnare heltäckningsmattan gör sitt jobb både visuellt och akustiskt
och takets större absorbenter är funktionella utan att störa. Det är personlig smak som avgör vilken väg man tar här och det finns inga rätt eller fel. Allt är svart eller mörka nyanser utom sittplatserna som pendlar från mörkbrunt på främre radens individuella 5!!! fotöljer, alla med egen tillhörande fotpall, till ljusare beige nyans på de djupa inbjudande loungesofforna uppe på podiet på bakre raden. Den bakre raden var väldigt inbjudande och så ut som att fungera lika bra för mysig romantisk komedi med frugan som häng för ungarna under valfri Netflix-sittning. Men en bio av den här kalibern vill man självklart uppleva i sweetspot och på bästa platsen i rummet. Sagt och gjort så slog jag mig ner i mittenfotöljen på första raden, lutade mig tillbaka och lät Marcus (som var värd för dagen dra igång en demo).

Direkt insåg man det trevliga förhållandet mellan tittavstånd och dukstorlek. Bilden var stor och imponerande samtidigt som volymen i rummet gav stark bio-känsla! I Karlstad är det mer en lyxig känsla av privat visning, men hem i hembio är hela tiden påmint. Här var det mer en känsla av att faktiskt vara på bio. (Minus skramlande godispåsar, fnittrande tonårstjejer, smaskande popcornfulla munnar, sörplande drickor och de störande mobilskärmarna som lyser upp hela salongen när folk tror de är diskreta och bara smsar.) En maffigare känsla helt enkelt, mindre ombonad men mer kraftfull.
Denna känslan spädes på ytterligare med ett maffigt billjud, först rakt från duken för att sedan omsluta hela mig med till antalet rejält tilltagna surround och höjd-högtalare. Takhöjden på ca 3,5m (tror jag va Mackan?) hjälpte till att få rymd i bubblan och drygt 8m längd och drygt 5 nånting m bredd gav nog med utrymme för ljudet att få flexa sina muskler i och imponera med sitt i biolika sound. Ljudet i fråga producerades av Procellahögtalare och distribuerades av en Trinnovprocessor och hade pondus som räckte och blev över. En jämförelse med Karlstad låter sig nästan inte göra då det är så enormt olika karraktär där Wisdom är snabbare i transienterna, klarare och krispigare, medan Procella har så mycket mer tyngd, kraft och pondus. Om bio är referensen och JBL pro som oftast sitter där så kommer Procella helt klart närmast. Finliret, detaljupplösningen och hifi-kvaliteterna kommer Wisdom att vinna IMHO.
Men trots att Marcus inte spelade tokhögt så märks det att vi kompromissat med basen i vår bio i Karlstad som är integrerad med kontoret där folk sitter och jobbar medan man demar.
Här fanns inga sådana restriktioner och det märktes tydligt! Botten var både djupare, kraftigare och bättre integrerad och som helhet var ljudet en otroligt positiv upplevelse.
Ni som läst mina tidigare intryck av Procella vet att jag alltid haft lite svårt med det där hornet som skriker och ett IMHO för stort mellanregister som inte riktigt syr ihop det.
Men jag kan ärligt säga att jag inte hörde några sådana tendenser under de timmarna vi satt och lyssnade. Antingen hade Mackan gjort en magiskt bra kalibrering och integrering med Trinnoven eller så var det akustiken i rummet, men det lät riktigt sjukt bra!!!

Den 4m breda duken hängde 70-80cm från golvet och var perfekt i höjdled när man lutade sig tillbaka i fotöljen. Jag kan uppleva att vi kompromissat med höjden i Karlstad för att ge bättre förutsättningar för bakre raden. Men då skillnaderna mellan bakre och främre raden var mindre här så fick de till det bättre. Missförstå mig inte, med den givna ytan vi har i Karlstad så har vi verkligen gjort allt för att optimera för så många som möjligt vilket gör att främre raden får bilden något högt IMHO och ljudet lite över huvudet. På bakre raden funka allt bättre, så det är nästa alltid där jag sätter mig när jag använder rummet. Undantaget är när jag är sugen på D-box och kryper tillbaka ner på första parkett för en liten åktur och en mer omskakande upplevelse.
I TheRocks bio var det lite tvärt om. Här har man optimerat allt för första raden och då den har hela 5! Sittplatser så räcker den oftast. Men vill man vara fler har man kompromissat lite med den bakre raden som trots sin inbjudande välkomnande longesoffa ger ett lite litet avstånd till bakväggen vilket i sin tur ger lite mer aggressiva surroundeffekter. Men det funkar helt klart! Det är bara det att när man suttit i sweetspot och haft den fantastiska upplevelsen så vill man ju inte hoppa bak om man inte måste.
(...och här fanns ingen D-box som kunde motivera mig att flytta runt) ;)

Här fanns dock en JVC Z1 som gav oss en underbar bildupplevelse!
Jag har ju sett Z1 förr på TheRocks mässa, men här man 4m duk och ett riktigt biorum kom den sig ÄNNU mer tillrätta. JVC har med sin DiLA teknik en väldigt vilsam bild. En kompis myntade en gång att det är som balsam för ögonen och visst ligger det något i det. Bilden är fyllig, kontrastrik, avgrundsdjup och utan distraktioner. Svärtan är självklart superb och den är ruskigt skarp för att vara en 3 chips teknik. Den är inte så transparent som Lokin i Karlstad och inte heller lika detaljerad, men den är snällare mot HD material och mer analog och biolik. Jag som tittar på mer icke 4K och UHD än med hade haft ruskigt svårt att välja mellan denna och säg Barco Balder. På min 3m breda duk hade jag nog valt JVCn (eller Sonys 760) men ska man upp i storlekar kommer Z1ans enda akilleshäl, nämligen ljusstyrkan. Som vi demade den gick den på full blås på lasern i kalibrerat läge och det klarade den 4m bred galant! Vi körde t.o.m. upp den på ca 4,70m utan problem, men sen finns det inget headroom att spela med. När ljusstyrkan går ner på lasern så blir bilden oundvikligen mörkare och då har man inga marginaler att spela med. (Här finns betydligt mer ljus i Balder). Men DLP är oxå skoningslöst mot sämre material. Att titta på en DVD på Lokin i Karlstad är nästan en plåga för en bildnörd som mig. Känslan är att JVC hade klarat av den uppgiften galant. Den är mer förlåtande helt enkelt och mer förlåtande kan vara härligt önskvärt ibland. Inte minst när jag ska dra på mina Netflix-serier...
Men nu körde vi mest 4K och det fixade Z1 såklart med den äran! Skarp, färgsprakande och extremt dynamikrik. Vill ha faktorn var stor!

Duken var en ScreenResearch och ni vet alla att jag håller den otroligt högt bland ljudtransparanta dukar. Den var verkligen inte sämre här, snarare tvärtom så gjorde omgivningen med rummet, högtalarna och projektorn den bättre än nånsin. Nuff said. :)

Detta var en fantastisk eftermiddag och TheRock har gjort en fantastisk biorum som är otroligt lätt att leva med. Jag saknar egentligen ingenting även om personliga preferenser naturligtvis hade kunnat göra vissa tillägg. Men hade denna bion funnits i ett hus jag köpt hade jag inte gjort ett dugg mer än njutit varje dag!
Prestandan är riktig världsklass oavsett budget!,,

Tack för en grym sittning och GRATTIS till en ännu grymmare bio!

Med vänlig hälsning, Jacob

Redigerat av colamannen, 17 January 2018 - 21:54.

Jacob 

#2 octaviars

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1180 inlägg

» Har 56 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2018 - 08:53

Är det denna bion som planerades när The Rock hade mässa i Lund? Var i Procella rummet en bra stund med ett par andra och fick uppfattningen att de skulle bygga nåt utöver de vanliga.

Main system

TAD D1000mk2, TAD M2500mk2, TAD CE-1, Ansuz Mainz 8D, Ansuz Darkz D-TC

Tidal Hifi -> Roon ROCK on NUC -> Netgear GS108 -> SOtM sMS-200ultra Neo -> USB -> DAC

HD Plex PSU (4 rail for ISP fiber, router, switch and NUC), Paul Hynes PSU SR4 (for sMS-200ultra)

Second system

Tidal Hifi -> Devialet Dialog, Devialet Silver Phantom, Devialet Tree

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2018 - 08:59

Kul att det byggs lite demorum i referens klass i detta lilla land som kunder faktiskt kan besöka. . .nu är det kanske inte helt lätt att få tillgång till detta o Specialelektroniks rum, men det GÅR i alla fall

Kan inte vara helt lätt att få en kund att förstå hur bra dessa rum kan bli om man inte kan visa det. . . .tror det kan vara svårt att visa en JVC 7900 i ett rum o sen få kunden att lägga upp 10ggr mer för en JVC Z1. . .. kunden tycker säkert 7900 ser så bra ut att han har svårt att förstå varför han skall lägga 10ggr mer för Z1

mycket lättare att dema Z1 o sen säga att man kan få en 7900 för 10ggr lägre pris som ger mycket av Z1 bild.

Vet att jag o Perra1 snackade om detta någon gång, tro det va i samband med Procella P610 . . .. att det är svår att dema P6 o sen få kunden att köpa P610. 

Nu svamlar jag iväg här, men det jag ville säga var att det är KUL att det finns möjlighet för en kund att se referens system så kunden får se vad som går att åstakomma

#4 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2018 - 16:58

Tack Jacob för de fina orden. Jag som också har varit uppe i Karlstad kan bara instämma i upplevelsen och de skillnader som rummen visar. Båda ger väldigt olika känsla och upplevelse men båda rummen är bra på sina olika sätt. Bion i Lomma är förstås inte riktigt lika clean och snygg i sin design men så är den också byggd för att hyfsat enkelt kunna flyttas.

I huvudsak är det dessa prylar som bion bestå utav:

Projektor: JVC DLA-Z1 monterad i separat teknikrum
Duk: SR Supreme FSD 4,06x2,29m bildstorlek med Clearpix 4k

Processor: Trinnov Altitude 32 /24 kanaler varav 22st används i nuläget.

Högtalare:
3st LCR Procella P610 (6 kanaler)
8st Procella P5V i baslagret varav ett par är front wide
6st Procella P5V Atmos i taket
2st P18FP varav en är infälld i baffelväggen och den andra står i bakre hörnet.

Slutsteg:
2st Procella DA-06DSP som driver två P18FP
3st Procella DA-05DSP som driver 3x P610
2st B&K HTA 7.150 som driver Surround och Atmos

Källor:
Dune HD Max
Apple TV 4k
Oppo UDP-203

Styrningen är Control 4 och allt detta monterat i ett rack från Chief i teknikrummet bakom bion.

Bakväggen är byggd som en basfälla med Svanå AD40 som ytskickt men med springor mellan panelerna. Sidoväggarna består till stor del av Svanå AD20 med absorbenter från Akustikmijlö som i främre delen som tar första sidoreflexerna. Baffelväggen är också klädd med absorbenter från Akustikmiljö samt 10st lätt bygelabsorbent i taket jämnt fördelade.

Ska åka dit och fota inom kort och kan sen lägga ut lite bilder.

/Marcus

Redigerat av Marcus_TheRock, 19 January 2018 - 10:44.

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#5 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 18 January 2018 - 17:03

Är det denna bion som planerades när The Rock hade mässa i Lund? Var i Procella rummet en bra stund med ett par andra och fick uppfattningen att de skulle bygga nåt utöver de vanliga.

Ingen aning. Vet inte vad det pratades om så kan tyvärr inte hjälpa. Denna bio höll vi på att bygga när mässan var igång men alla produkter var inte spikade just då.

/Marcus

Kul att det byggs lite demorum i referens klass i detta lilla land som kunder faktiskt kan besöka. . .nu är det kanske inte helt lätt att få tillgång till detta o Specialelektroniks rum, men det GÅR i alla fall

Bor man i närheten och är intresserad så är det inte svårare än att kontakta oss så kan man få åka dit på en visning. Så förstår inte vart svårigheten skulle ligga...?

Bor man i Gällivare så är det förstås värre, men det kan vi inte göra mycket åt. :)

/Marcus

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 18 January 2018 - 17:54

Bor man i närheten och är intresserad så är det inte svårare än att kontakta oss så kan man få åka dit på en visning. Så förstår inte vart svårigheten skulle ligga...?

Kanske borde uttryckt mig bättre . . . men ALLA vill väl se o höra en bio som denna o Specialelektroniks, men jag personligen skulle aldrig frågat om att få se dom. . skulle inte kunna med.

Skulle jag ha några miljoner o vara ute efter en bio så skulle man skulle kunna med o frågat, men att bara få be att åka dit för att det är kul känns inte rätt.

Jag gissar att meningen med dessa byggen är att ta dit potentiella kunder, inte att ta dit alla som tycker den skulle vara kul att se men inte har en tanke på att köpa nått..

Känns lite som att gå in till en Porsche handlare o be om att provköra trots att man inte har en tanke på att köpa

Men det finns säkert många som kan med att fråga trots att dom inte tänker handla. . JAG skulle aldrig kunna med, jag skulle inte ens fråga Perra om att se hans bio trots att jag köpt mycket av honom

#7 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 18 January 2018 - 18:09

Ok, jag förstår hur du menar. Vi har tänkt att göra några event där man får boka in sig på tidsbestämda visningar och då kan man få uppleva bion utan att ha den känslan som du beskriver.

Även om du inte är spekulant idag så kan du ju bli i framtiden eller ha en bekant som frågar dig om råd framöver som du hänvisar vidare. Så för mig som handlare känns det aldrig som du beskriver, men jag kan förstå att du kan känna så. Det är nog lite Svenskt att man inte vill vara till besvär.

Vänd på det istället och se det så att någon har lagt allt detta jobb på att göra något så bra som de bara kan och då är det rätt kul att få visa upp det :)

Egentligen ingen skillnad mot när vi har vår mässa. Det är fritt inträde och vi lägger massor av jobb på att ställa ut prylar. Skillnaden är väl då att du inte är ensam om att besvära och då känns det inte på samma sätt för dig. Men tänk så trist för oss som gör mässan om ingen kommer för de inte hade tänkt att handla av oss... :huh:

/Marcus

#8 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1972 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 18 January 2018 - 21:35

Jag håller med Jolt en hel del här. Åker inte runt och provkör bilar jag inte kan tänka mig köpa, eller tar upp tid i butiker för att dela grejer jag inte ens överväger att köpa.

Samtidigt så tycker jag att Marcus resonerar helt rätt här. Förutom de skäl han anger så tänker jag att efter att man har hört hur bra det kan bli med en lite större summa pengar så blir man kanske motiverade att börja spara till något, eller väljer att prioritera hembio framför andra intressen. Det kanske inte blir riktigt så dyra grejer som i den fina anläggningen man såg och hörde, men betydligt mer än man tänkt sig från början. (hand upp de som inte känner igen sig på det sista...)

Efter att ha läst på forumen några år så kan man också konstatera att de som bygger en dedikerad bio hemma ofta har funderat på det under många år innan det blir av, det kanske t.o.m. handlar om att byta boende innan det är möjligt. Att en gång sett och hört en bra hembio kan alltså vara avgörande för att man väljer ett boende där det är möjligt, och man till slut köper en fin hembio.

Så om man tänker långsiktigt så tror jag att det är helt rätt att bjuda in även de som inte är presumtiva kunder för dagen. Marcus får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det står horder av folk i kö bara för se och höra på något de aldrig kan tänkas köpa; eller...?

Måste säga att jag verkligen saknar att det inte längre finns någon bra butik i min geografiska närhet. Var mycket roligare förr när man kunde titta in då och då, titta och höra på lite grejer och ibland bli så sugen så man köpte något nytt. :)

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#9 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 19 January 2018 - 07:09

Va det en ekonomisk fråga att ni tog P610 som LCR o P5V som surr, eller va det mer än fråga att dom säljer bäst.

Känns som P815 som LCR o P6 som surr hade funkat bra i det stora rummet. . vissligen runt 130k dyrare men när projen är SÅ dyr borde inte 130k till spela så stor roll...om man nu kan säga så om så mycket pengar.

Skall bli kul att se lite bilder förresten :)

Redigerat av Jolt, 19 January 2018 - 07:40.

#10 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 19 January 2018 - 10:46

Så om man tänker långsiktigt så tror jag att det är helt rätt att bjuda in även de som inte är presumtiva kunder för dagen. Marcus får rätta mig om jag har fel, men jag tror inte det står horder av folk i kö bara för se och höra på något de aldrig kan tänkas köpa; eller...?

Det finns absolut intresse men några horder förväntar jag mig inte. Men man ser ju att när vi har vår mässa så är den välbesökt så intresset finns absolut.

/Marcus

#11 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 19 January 2018 - 10:57

Va det en ekonomisk fråga att ni tog P610 som LCR o P5V som surr, eller va det mer än fråga att dom säljer bäst.

Känns som P815 som LCR o P6 som surr hade funkat bra i det stora rummet. . vissligen runt 130k dyrare men när projen är SÅ dyr borde inte 130k till spela så stor roll...om man nu kan säga så om så mycket pengar.

Det är ju i stort sett alltid en avvägning mellan budget och prestanda. De högtalare jag har valt känns bra anpassade för rummet och jag har inte känt att de inte har räckt till, även när man spelar väldigt starkt. Det hade inte varit tjänstefel att välja P815 men jag ansåg att P610 gav mer prestanda för pengarna och att systemet blev mer välbalanserat om jag fördelade över mellanskillnaden på andra produkter. Samma sak med valet av P5V istället för P6. Det hade säkert blivit ett mindre lyft, men ganska mycket pengar för en relativt liten skillnad.

Om jag hade haft 130.000kr ytterligare att göra av med så hade jag, i detta rummet, hellre valt att lägga dem på ytterligare fler subwoofers för en ännu jämnare basåtergivning på alla sittplatser. Det blir möjligen så i "Bio Lomma MkII", när vi flyttar denna om något år.

Valet av projektor gjordes sist och kravet på denna var att den skulle vara skarp för att kunna utnyttja 4k på ett bra sätt och ha tillräckligt ljusflöde(ca15fL) för att fylla den fyra meter breda duken, men samtidigt ge en bra svärta. Finns inte mycket att välja på för mindre pengar som uppfyller detta.

/Marcus

#12 Matsaa

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 451 inlägg

Postad 19 January 2018 - 12:46

Det är ju i stort sett alltid en avvägning mellan budget och prestanda. De högtalare jag har valt känns bra anpassade för rummet och jag har inte känt att de inte har räckt till, även när man spelar väldigt starkt. Det hade inte varit tjänstefel att välja P815 men jag ansåg att P610 gav mer prestanda för pengarna och att systemet blev mer välbalanserat om jag fördelade över mellanskillnaden på andra produkter. Samma sak med valet av P5V istället för P6. Det hade säkert blivit ett mindre lyft, men ganska mycket pengar för en relativt liten skillnad.

Om jag hade haft 130.000kr ytterligare att göra av med så hade jag, i detta rummet, hellre valt att lägga dem på ytterligare fler subwoofers för en ännu jämnare basåtergivning på alla sittplatser. Det blir möjligen så i "Bio Lomma MkII", när vi flyttar denna om något år.

Valet av projektor gjordes sist och kravet på denna var att den skulle vara skarp för att kunna utnyttja 4k på ett bra sätt och ha tillräckligt ljusflöde(ca15fL) för att fylla den fyra meter breda duken, men samtidigt ge en bra svärta. Finns inte mycket att välja på för mindre pengar som uppfyller detta.

/Marcus

Marcus du resonerar klokt och förståndigt. Du är en klippa!!

#13 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

Postad 19 January 2018 - 16:03

/Marcus

Hej!

Häftigt med maffiga bion!!:) stor tumme upp!

Regagerade också på att det bara stod 2st subwoofers då det aldrig räcker för bra och jämn basåtergivning. En bas i varje hörn är extremt bra eliminerar nästan alla problem i ett rum och det till och med utan basfällor.

Sen vore det kul om dessa personer hade fått höra en bio med riktig bas!;) pratar om ett system som spelar ner mot 10hz med låg dist.

Det ger en dimension till filmtittande som väldigt få upplevt och förstår.

//Micke

#14 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 19 January 2018 - 17:26

Jag har inget emot P610 som LCR o P5v som surr/Atmos drivna av DA-05 av någon anledning ;)

Mest nyfiken på om P815/P8/P6 va i tankarna och i så fall varför dom föll bort o det fick jag svar på :)

Mer basar är säkert kul. . grannar minde kul . . . . . men det kanske blir mer basar hos mig ändå

#15 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 19 January 2018 - 19:53

Som underhållning och bio i världsklass känner jag som sagt inte att man hade behövt göra något direkt i denna setupen.
Inte produktmässigt iaf.
Som prylnörd och perfektionist så hade man ju dock självklart labbat vidare i framtiden, men hela grejen med detta rummet och bion i Karlstad och många av Tiwias installationer och säkert många fler, är ju att man gör rummen rätt från början med proportioner, akustik, ventilation, belysning, osv, osv, och då är det väldigt enkelt att byta/ändra/uppgradera/öka på produkterna efter behov och önskemål.

Det är ju DET jag och många med mig tjatat om de senaste åren.
Sedan har vi alla olika förutsättningar och möjligheter som naturligtvis måste tas med i beräkningen.

Men jag instämmer till fullo med Erik om att de som bygger dedikerade rum blir fler och fler och dessa personer är oftast inte på version 1 av proj/duk och surroundljud utan har varit med ett tag. (Undantag finns såklart). Intresset för en rullduk och ett alltiettsystem i vardagsrummet har gått ner till nära noll, medan de som konverterar källaren till en seriös bio blir fler och fler.

Sedan ska man ju veta att det är extremt få av de som bygger biorum av denna kalibern som hänger på forum. Så där kan bilden bli något missvisande.

Med vänlig hälsning, Jacob

Jacob