Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Digitala volymkontroller

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 27 October 2014 - 18:31

Hej.

I min "jaga bästa streamer jakt tråd" har jag plöjt löjligt många recensioner på olika streamers men också DACar.

Nått som ofta återkommer i dessa test som jag inte tänkt på innan är att de digitala volymkontroller som ofta finns i dessa är en långt från optimal lösning.

Läser jag som exempel testet på 6moon av AURALiC VEGA DACen här

http://www.6moons.co...auralic5/1.html

Står det som exempel:

vega d.JPG  

O man visar denna tabell med vad som händer när man drar ner volymen med en digital volymkontroll.

vega t.JPG

Nån som någon erfarenhet o kunskap om detta. . o det verkligen är så att det blir så mycket bättre köra DACen på max volym in i ett "riktigt" analogt försteg än att koppla DACen direkt till ett slutsteg o justera volymen via den digitala volymkontrollen i DACen.

#2 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 27 October 2014 - 21:33

Det är nog att generalisera att klumpa ihop alla digitala volymkontroller och bedöma dem som bra eller dåliga. Däremot tror jag att det finns gott om väldigt sunkiga digitala volymkontroller som är gjorda för att sitta i de allra billigaste produkterna, medan en analog volymkontroll per definition nästan inte kan vara dålig (om den inte är gammal, sliten och oxiderad). Därav kan man nog hitta tydliga skillnader i vissa fall.

Men en välgjord digital volymkontroll borde inte ha sämre prestanda än en analog. Det är ju inte i digitaldomänen de sänker volymen så att man förlorar bitdjup, utan volymändringen är även här helt analog, baserad på ett nät av resistorer. Hur många resistorer som kopplas in och ur styrs däremot digitalt via ett register.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 27 October 2014 - 22:01

Det här är långt utanför min kunskaps nivå men eftersom just VEGAn ligger på min lista på tänkbara inköp så blir man nyfiken när testaren tycker att det är STOR skillnad när han kör med ett riktigt försteg istället för VEGAn direkt till slutsteget.

Samtidigt konstaterar jag att Bladelius är väldig noga med att skriva att Mimer o Embla har ett analogt försteg med analog volymkontroll

#4 Allramified

Science is not a democracy

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2258 inlägg

Postad 27 October 2014 - 22:16

Skall man vara petig så är det ju korrekt att en digital aldrig kan bli precis lika bra som en analog, eftersom man har en koppling till ett matningsnät där det oundvikligen alltid finns lite brus som kan leta sig in och sänka signal/brusförhållandet. En digital kontroll blir ju lite mer beroende av systemet hur bra den presterar. Men så har vi ju det där med hur hörbart det är. Jag har inte gjort några tester, så jag har ingen egentlig åsikt.
==========================================
Driver företag inom högtalardesign och konsultation

#5 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 28 October 2014 - 00:37

Det beror som sagt lite på hur den sköter volymkontrollen. Jag har bara testat med äldre digitala volymkontroller och då har det märkts. Med datorn som volymkontroll mindre.

Jag skulle vilja säga att det finns tre sorters volymkontroll. Analoga, digitala och registerbaserade. Det senare är analogt med reläer men styrt av den digitala signalen. Man skulle kunna räkna in "stepped" här också.
Digitalt är som sagt känsligt för hur det görs. Bitdjup vid volymberäkning och dither är nog nyckeln till en bra digital.

Edit: Sen är ju inte analoga utan problem heller.

Redigerat av Lovan, 28 October 2014 - 00:38.

#6 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 28 October 2014 - 06:55

Vad jag förstår av dom tester jag läst o även tabellen jag länkade blir "problemet" värre ju mer man sänker volymen, på normala till höga nivåer blir det ingen skillnad, men på låga nivåer blir skillnaden stor..

Nu ligger man kanske inte o spelar på -50dB ändå men ändå lite kul att veta hur detta ligger till

#7 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3022 inlägg

Postad 28 October 2014 - 12:49

ESS är uppenbarligen väldigt stolta över sin 32-bitars digitala volymkontroll i Sabre32-dacen (som sitter i Oppo-spelarna):

http://www.esstech.c...ume-control.pdf

#8 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 28 October 2014 - 15:17

Bra bildspel, lite "dummys" version men passar mig :blink:

Det förklarar ju bra på dom första sidorna nackdelarna med en 16-bits DAC som volymkontroll