Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

HDI Dune lanserar HD Max, Dune Pro, HD lite mfl.

• Vänligen logga in för att kunna svara
297 svar till detta ämne

#286 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1966 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 20 February 2015 - 09:52

Kör du SMB eller NFS? Jag får bara SMB att funka stabilt från min WHS 2011. Kör jag NFS kan det funka en stund, men vill mest hacka.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#287 Amund

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 20 February 2015 - 18:57

Jag har kört SMB via Zappiti. Provade NFS igår och då fungerar det, fast inte via Zappiti, där får jag inte URL att stämma. Så för tillfället så kan jag bara se film via Dune's egna gränssnitt :( 

#288 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 21 February 2015 - 23:47

Gör en read test på filen från dune. WHS har ibland paritetsprestandaproblem....

#289 Amund

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 49 inlägg

Postad 26 February 2015 - 23:26

Tack, ska prova det!

#290 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 26 July 2015 - 18:23

Nu testade jag att backa till firmware 140610_0131_b8, och det verkar ha löst problemet! :)

Inga problem att köra filmer via NFS, oavsett om jag startar från Dune eget gränssnitt eller My Movies. Det verkar även ha löst problemet med att My Movies avslutades när jag stoppade en film, som jag skrivit om här.

Den senaste betan verkar alltså inte vara stabil på alla punkter, vet inte om man borde rapportera det nånstans?

Det blev dock ingen skillnad på farten över NFS, Jellyfish 55 Mbps är max.

Tack igen för alla tips i tråden! :)

Testade just att uppdatera min HD Max till mjukvara 150721_0135_b9 och nu verkar problemet med att den går ur My Movies när man stoppar en film vara löst. Testade just att stoppa en film som ligger i BD-mappar och den gick då till menyn där jag startade filmen, precis som den ska. :)

I övrigt vet jag inte vilka förbättringar jag fick, men den jag körde var ju över ett år gammal. En stor förbättring (?) är att det nu står att det är +14 grader ute, tidigare stod det +2015 grader.... :rolleyes:

Problemet har inte varit så stort då jag knappt använt gränssnittet på skärmen för att starta en film sen jag skaffade Ipad, men det är ju roligt när saker funkar som den ska. 

#291 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 27 August 2017 - 11:17

Jag har tidigare inte haft behov av att flytta undertexter, men efter av byte till duk för bredbild så behöver jag det ibland. I går sökte jag fram hur man göra, och det var inte så svårt; i vissa fall....

När man spelar en film så trycker man på knappen Subtitle på fjärren, då kommer man till en lista över tillgängliga språk. Längst upp i listan finns valet Ställ in och väljer man det kan man flytta texten, jättesmidigt! 

Nu kommer vi dock till problemet, det här funkar bara om jag startat filmen med alternativet Spela (Lite). Jag har alla BD rippade till mappstruktur BDMV och när jag startar filmerna "normalt", så att jag får upp menyer så får jag det inte att funka. När jag trycker på Subtitle så kommer det bara ett lite fönster där jag kan stega mellan olika språk, inga andra val. Finns det något annat sätt att flytta undertexterna när man spelar på detta sätt?

Jag använder i första hand My Movies för att välja film och starta den från paddan, då finns inte alternativet Lite med. Lite funkar ju ungefär som att spela en MKV, men det har jag inte testat än. Vill dock helst ha mina filmer som BDMV, så jag har med allt.

#292 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 191 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 27 August 2017 - 13:56

Jag har lekt en del med shiften på Dune. I många fall fungerar den bra, men ibland räcker den inte till, så som i filmer när vissa textremsor ligger uppe och vissa nere eftersom allt shiftas åt samma håll vilket då kan göra att texten upptill hamnar utanför bild. Vad jag vet går det bara att shifta subs när man kör BD-lite, har inte fått till det med med BD-"full" med menyer. 

Ett alternativ kan vara att generera nya subs baserat på de befintliga. Finns ett javaprogram som heter bdsup2sub som kan kan generera nya BD-subtitles baserat på de befintliga där textremsorna nere kan shiftas uppåt och de uppe kan shiftas nedåt vilket löser problemet med text både uppe och nere. Man kan även applicera skalning vilket kan vara trevligt om man kör väldigt stor 2.35:1-duk då texten annars kan bli väl stor. Går ganska enkelt att automatisera också (jag har ett par powershellscript för olika kombos av skalning och bildformat). Detta fungerar riktigt bra när man packar om filmer i MKV eller M2TS, men man tappar så klart då menyerna. 

Jag skulle nog säga att enda lösningen som fungerar helt klockrent just nu är att skapa om subsen, även om den så klart är lite teknisk och meckig. Ger dock bästa resultatet om man vill spela de BD man redan köpt, men från hårddisk med full flexibilitet vad gäller bildformat. 

#293 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 27 August 2017 - 18:13

Tack så mycket för ett väldigt utförligt svar! thumbsup.gif

Då var det inte jag som var helt korkad när jag inte hittade något sätt att göra detta när jag spelade BD-"full". :)

Det där med att även de övre texterna flyttas upp la jag märke till direkt till i går, då den film jag skulle se hade så redan i inledningen. Jag ser det dock som ett mindre problem då huvuddelen av texterna i en film brukar ligga längs underkanten. Dessutom så går det faktiskt att läsa de övre när de hamnar på dukramen eller väggen, de nedre är svårare då de hamnar bakom centern.

Av de filmer jag sett sen jag köpte den här duken för snart ett halvår sen är det rätt få där jag haft behov av att flytta texten. Min lösning kommer nog att bli att stoppa filmen och starta om som BD-Lite när behovet uppstår. Jag vill ha mina filmer kompletta med menyer och extramaterial på servern, och att sätta mig in hur jag ska göra om undertexter känns inte heller intressant för mig.

En sak som jag noterade senare var att inställningen ligger kvar. Nästa film jag skulle se var i 1,85:1-format och då hamnade texten väldigt långt upp. Finns det inget sätt att ställa om detta när man inte spelar en film? Jag har letat i systeminställningarna, men hittar inget.

Sen en sak som inte precis har med det här att göra, men ändå.... Filmen jag skulle se med texterna i överkant var The Imitation Game. Denna titel har jag haft mycket problem för att se. När jag rippar verkar allt normalt, filerna skapas som de ska. När jag startar uppspelningen så verkar det som att filmen ska igång, men rutan förblir svart. Testade även att stoppa skivan i läsaren på Dune HD Max, men det blev precis samma sak. Då kom jag på idén att testa BD-Lite från filen, då gick filmen igång! Det gick dock inte att titta på den, efter c:a 10 min så hoppar den fram en bit i handlingen, sen går det några minuter så hoppar den bakåt igen och sen framåt!

Någon som var med om något liknande med denna eller någon annan titel? Det känns som att det är fel på skivan. Jag har aldrig tidigare varit med om något kopieringsskydd som inte den röda räven biter på. Det tråkiga är att jag köper många filmer åt gången och lägger på servern, sen kan det dröja innan jag ser dem. Får väl gå igenom alla order på CDon och Discshop och se om jag kan reda ut var jag köpte den, men det är väl förstås redan för länge sen.... Såg att den kostar 49 kr på Discshop nu så det är nästan inte värt besväret.....

#294 Lovan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 969 inlägg

Postad 28 August 2017 - 06:50

Vissa filmer har allt material i en lång fil så har den ett index så den hoppar fram och tillbaka beroende på om du tittar på theater eller directors cut. Möjligt att ett program på datorn hade kunnat göra en remux som funkar rätt.

#295 masaba

Optimist

• Members
  • PipPip
  • 191 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 28 August 2017 - 08:52

Angående Imitation Game så kan det vara så att de har scramblade spellistor. En del kör det som kopieringsskydd där de skapar 10-tals (ibland 100-tals) spellistor med samma spellängd men där de olika filmsekvenserna kommer i olika ordning. Det skulle möjligen kunna förklara beteendet du ser. 

#296 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 28 August 2017 - 18:26

Ja, det är möjligt att det är något kopieringsskydd som ställer till det. Det märkliga är att det inte går att spela skivan i skivläsaren i min Dune heller.

Tack för svaren! :)

#297 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 29 August 2017 - 06:01

Ja, det är möjligt att det är något kopieringsskydd som ställer till det. Det märkliga är att det inte går att spela skivan i skivläsaren i min Dune heller.

Tack för svaren! :)

Samma på ex några av Hunger Games utgåvorna (playlist obfuscation).

Att det inte heller funkar i skivläsaren är nog för att Dune inte är en "äkta licencierad" Blu-ray tillverkare gissar jag.

Prova att kolla skivan i en "riktig" spelare.

Har för mig att röda räven fixat stöd för detta? Men kanske vissa titlar är svårare än andra?

#298 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1966 inlägg

Postad 29 August 2017 - 18:09

Samtliga Hunger Games har funkat för mig. Den dåliga skivläsaren i Dune var det som gjorde att jag började lägga alla filmer på servern, har knappt använt den sen jag köpte spelaren för rätt många år sen nu. Jag har tyvärr ingen annan spelare själv att testa i, ska kolla med nån kompis nån gång.....

Tack för tipsen! :)