Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

tober - ett steg framåt.

• Vänligen logga in för att kunna svara
384 svar till detta ämne

#31 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 20 May 2004 - 20:09

Snygg bänk! Mer bastant än vad jag trodde från början!
Oj så fin den kommer att se ut, när du ställer dit resten av dina Primare-prylar! :blink:

EDIT: Hittade stavfel, så klart...

Redigerat av C-Quence, 20 May 2004 - 20:10.

#32 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 22 May 2004 - 20:41

Postad bild

Postad bild

Två rätt misslyckade försök till att plåta det hemma på kvällen och man ser att det är extremt mycket brus i bilderna också vilket blev pricket över i:et att kamerna nu ska bytas.

Jag var och hämtade den hyllan som jag tidigare glömde i butiken så nu sitter allt där förutom ljusramperna men de tror jag inte att jag kommer att använda iaf. För att stilla min nyfikenhet så vägde jag faktiskt en liten glashylla idag och ca 12kg väger dom styck. Då kan man tillägga att jag har dom "tunna" skivorna på en centimeter ungefär och det finns även två centimeters om man vill ha det.

På bilden syns även en hemlånad DVD30 som vi får se senare om den nu får stanna eller om den åker tillbaka till butiken. Underst så ser man den gräsliga digitalboxen men bra bild har den verkligen så det är samtidigt dumt att klaga. :blink:

#33 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 23 May 2004 - 10:01

Ja det verkligen skriker byggkvalitet om det där, samtidigt som det är väldigt stilrent och snyggt. Tycker faktiskt det blev betydligt snyggare med sakerna på sin plats!

Vet du hur mkt mer 2 centimeters glasskivan skulle klara? Men å andra sidan vet jag inte om man behöver klara mkt mer än 80 pannor - då är det överdrivet :D

Jag får tyvär hålla med om att bilderna var aningen gryniga, har hört att Canon EOS-1D MKII ska vara rätt okej... :D

Lite off topic, jag tror du glömde det, den, är och dumt i din sista mening :blink:

Ha det kanon
/Daniel

#34 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 23 May 2004 - 10:14

Haha, jag du skriver man hastigt så blir det så ibland :blink:

Det är Canon EOS-10D som är intressant nu eller rättare sagt vad som kommer efter den. Inte direkt i nivå med sin storebror men klart bra kamera.

#35 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

Postad 24 May 2004 - 08:49

Hehehe, kärlek på hög nivå i den där bänken! :blink:

#36 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 01 June 2004 - 14:12

Nu har jag beställt helt nytt kablage till anläggningen. Ett par med balanserat och sen tre stycken oblanserade kablar till resterande kanaler. Vad det blir får ni se ev i helgen efter jag hämtat ut dom. Liten teaser bjuder jag på iaf...

Postad bild

#37 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 09 June 2004 - 20:20

Och så äntligen är mina beställda kablar klara och inkörda. Det är lite av en specialbeställning och kabeln i sig är en SilK-kabel som jag tycker är väldigt trevlig redan då jag lånade den av Perra1 med Neutriks kontakter. Jag har beställt två par i balanserat utförande och då med Furutechs XLR kontakter i rodium. Dessa går från DVD-spelaren till processorn och sen vidare balanserat till det två-kanalssteg som driver mina frontar.

Utöver dessa så beställde jag tre stycken obalanserade kablar till resterande kanaler och även dessa med kontakter från Furutech och i rodium.

På bilderna ser man att dom är snurrade kring varandra och det är mest för att hålla ihop det smidigt mer nån jättespecial fläta.

Postad bild

Postad bild

Postad bild

Postad bild

#38 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

Postad 09 June 2004 - 20:28

Mumms, de där går inte av för hackor.

Väldigt fin byggkvalitet ser det ut att vara, helt klart sk*tsnyggt (på ren svenska) sen hoppas jag att dom låter helt OK också :blink:

Kan man köpa de där kontakerna stycke vis?

Mvh; Daniel med D

#39 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 09 June 2004 - 20:43

Det är verkligen byggkvalite över det och förklarar också varför dom är rätt så tacksam att löda jämnfört med andra kontakter också. Jag började gilla SilK kabeln efter att jag har lånat en som Pär hade liggandes och sen dess har han inte fått tillbaka den. Den jag lånade var i "bas utförande" med Neutrix kontatker vilket är en riktigt bra och inte minst väldigt prisvärd kabel. Den passade mig alltså som handen i handsken och när jag klurade på nya kablar så var den en kandidat och sen när Ludwig på Ljudmakarn hade fått in nya kontakter etc så blev det ett realtivt enkelt val.

Ljudmakarn bygger dessa kablar själva vilket också gör att man kan få dom skräddarsydda och med vilka kontakter etc som passar en själv. Efter jag valt dom balanserade med dessa nya Furutech kontakter så var det inget annat val för resterande kablar heller. Och man kan även bara köpa lösa kontakter som då säljs parvis.

Den jag använder i dessa kablar heter FP-601 XLR-hane & FP-602 XLR-hona och finns både i guld utförande eller då med rodium som jag valt.

Alla kontaktdelar är i brons eller fosforbrons utom hylsan som är i massiv mässing!
Under rodiumpläteringen finns ett tjockt silverlager. Som isolering används teflon. Alla metalldelar är behandlade med Furutech α-process. Kabeldiameter 6,4 - 13mm.

Pris 601 hane: Guld: 485:- Rodium: 615:-
Pris 602 hona: Guld: 565:- Rodium: 730:-

Det finns även kontakter i ett enklare utförande också och mer lika Neutriks kontakter. C-Quence har beställt dessa ihop med Eichmann6 som säkerligen blir en strålande kombination.

FP-701 - XLR-hane & FP-702 - XLR-hona
Furutech FP-700-serie tillhör Furutechs Audio Grade-sortiment
Kontakten är tillverkad i mässing och isoleringen består av PBT.+30%Fiber Glas
Kabeldiameter 6 - 9mm.

Pris 701 hane: 113:-
Pris 702 hona: 124:-

#40 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

Postad 09 June 2004 - 20:54

Väldigt intressant, det där ska jag lägga på minnet - Kan vara bra information inför kommande köp av signalkablar!

#41 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 09 June 2004 - 20:57

Svalanders beskrivning om Rodium.
Rodium eller Rhodium är ett grundämne med atomnummer 45 och kemisk beteckning Rh. Namnet kommer från grekiskans "rhodon" som betyder ros.

Rodium, som är en platinametall, är den mest sällsynta metallen på jorden (frånsett de radioaktiva metallerna) och framställs endast i ett fåtal (under 10) ton per år.

Metallen är silvervit och har en högre smältpunkt och lägre densitet än platina. Rodium har låg elektrisk resistans, låg och stabil kontaktresistans och hög motståndkraft mot korrosion

Huvudsakligen används rodium i legeringar med platina och palladium.

Rodium kan endast pläteras på nickel, silver, guld, eller platina. Platinerat rodium är extremt hårt.

Rodium används bland annat till flygplanständstift, spetsen på reservoirpennor, telefonreläer och i reflektorer i strålkastare, speglar och optiska instrument. Rodium används också i smycken, för dekorationer och som katalysator.

På grund av sin låga stabila kontaktresistans och sin höga motståndskraft mot korrosion och nötning (av tex kontaktytor som nöts mot varandra) är det särdeles lämpligt som kontaktmaterial i kontakter av olika slag.

En yta belagd med guld, som är en mycket mjuk metall, nöts betydligt fortare än en yta pläterad med den extremt hårda metallen rodium.

Som sammanfattning kan man säga, att guld ser vackert ut, men vill du ha det bästa (även ljudmässigt) så tar du rodium.

#42 tober

• Admin
  • 8364 inlägg

Postad 09 June 2004 - 21:07

Postad bild

I jakten på den perfeka balanserade digitalkabeln så har även en av Ljudmakarns DigiSnake3 tagit sin plats i systemet.

#43 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

Postad 09 June 2004 - 21:08

Bra beskrivning, är själv inte så insatt i det där materialt (har knappt hört talas om det) men men, nån dag måste man lära sig nått nytt också, ush vad jobbigt. :blink:
Tack.

/D

#44 Christian

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 110 inlägg

Postad 10 June 2004 - 04:20

Såg även att du har fått med en tjusig UPC box (som jag har också).. Annars så blev det ganska snyggt och jag brukar i vanliga fall inte gilla sånna där bänkar..Jag gillar mer, breda och korta..

#45 Olorin

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1319 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 10 June 2004 - 06:35

UPC-box... är det den längst ner? Jag har hört rätt mycket gnäll på att deras box är kass. Någon kommentar?