Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#31 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1970 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 09 September 2010 - 23:08

Närbild
P1030871.JPG

Baksida med en massa anslutningar.
P1030867.JPG
Jämför man med nyare varianter så är den optiska ingången längst ner till vänster ersatt med en för USB-audio. Den USB-port som finns är bara för kommunikation med dator.

Undersidan har jag aldrig sett nån bild på, här har ni en! :)
P1030870.JPG

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#32 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 09 September 2010 - 23:23

Sen var det till att börja möblera om i hyllan igen då....

P1030874.JPG

Enklast är att lyfta undan centern och ligga på mage där man drar om lite, men med mycket att ligga på blir det också jobbigt....

Lite kaos på baksidan.

P1030875.JPG

Centern kör jag biampad från ett stereosteg. Den gamla processorn hade två utgångar för center så det var lätta koppla ihop. Den nya har bara en så här behövdes en Y-kabel, jag köpte en begagnad Supra Sublink 2 m. Verkar vara vanlig kabel så den ska nog funka till fullregister också.

P1030859.JPG

Den svarta kabeln är en Ljudmakaren Digisnake 2 1,5 m som jag också köpte begagnad, för övrigt samma butik som G68:an ska ha kommit från från början.

Min gamla DAC hade bara optisk (och USB) in så då satt Squeezeboxen till den ingången. Nu skulle jag ha den kabeln till CD-spelaren, som bara har optisk ut, och Digisnaken var till SB.

P1030886.JPG

#33 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 09 September 2010 - 23:36

HTPC:n är kopplad med en optisk kabel, men jag ville fortfarande även ha möjligheten att använda en USB-utgång så man kan koppla förbi datorns ljudkort. Jag har ingen aning om i fall detta är bättre, men nu får jag ju möjligheten att utvärdera själv. :)

Jag har en Nuforce uDac som jag brukar ha till mina bärbara dator, till lurar när jag reser och till stereon i båten via RCA. Den har dock även möjligheten att bara göra om från USB till elektriskt digitalt på en RCA, så nu behövde jag bara en kabel till.

Det blev en begagnad IXOS 105.

P1030889.JPG
Kändes rätt seriös med rejäla WBT-kontakter.

Ihopkopplat med DAC:en

P1030903.JPG

Å en baksida till.

P1030905.JPG

När det gäller kablar så vet jag inte riktigt vad man ska ha, men jag vill kanske inte ha det allra enklaste. Det brukar alltid finns en massa utannonserat till högst halva nypriset så jag brukar bara leta reda på något av ett känt märke som verkar vettigt.

Det var allt för idag! Jag får återkomma med lite bilder på grejerna på plats, och kanske lite om inställningar och lyssningsintryck. Lär väl dröja fram till jul eller så.... ;)

#34 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 25 September 2010 - 23:49

Jag tycker ofta att det är svårt att sätta fingret på förbättringar och skillnader på ljud. Nu satt jag och bara slölyssnade på TV'n på VH1 när de spelade Madonnas Vogue och kände bara att så här bra har det aldrig låtit här förut! :blink:

#35 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 12 November 2010 - 10:30

Det har blivit lite dåligt med översiktsbilder här, men så här ser det ut i skåpet till höger nu.
P1030996.JPG
Processorn och radiodelen från Sony har flyttat ut, RIAA-steget har flyttat ner, Meridian-processorn har flyttat in, NuForce uDAC agerar omvandlare från USB till S/PDIF och den andra DAC:en har också fått plats i hyllan.

Det kan väl diskuteras om jag fortfarande "behöver" försteget från Advantage, men jag har ju det redan så.... Nu har jag möjligheten att köra grejer via ett analogt försteg om jag vill, och sen så fungerar den som omvandlare från RCA till XLR eftersom slutsteget bara har sådana ingångar.

Sen är det så att jag håller på att göra om lite och tänkte att jag skulle lägga ut lite bilder på vad som pågår och kanske få lite goda uppslag från någon... :)

Jag börjar med en bild i repris från första sidan, för att visa hur grejerna stod.
_versikt_002.JPG

Jag är dock inte riktigt nöjd med placeringen av grejerna. Jag skulle vilja ha upp TV:n på väggen, men där det ju fönster. Har funderat på att sätta upp några regler och skaffa ett väggfäste, men det blir lite bökigt bara för att testa.
Sen så tycker jag att ljudet från centern hamnar för lågt, även om jag vinklat upp den.

Så nu håller jag att prova ut något åt det här hållet.
P1030990.JPG

#36 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 12 November 2010 - 11:22

Du skulle haft en ljudtransparent duk istället :)

#37 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 12 November 2010 - 11:32

Det jag gjort så här långt är att jag tagit bort blomhyllan och skjutit bak hyllan med TV:n.
P1030991.JPG

Provade först att fördela SD-kuddarna jämnt, så att centern stod plant, men tyckte då att röster fortfarande låg för lågt, även om centern kommit upp c:a 20 cm. Flyttade då de bakre till fram så det blev som tidigare och det lät bättre.
P1030995.JPG

Lite snett uppifrån blir det så här.
P1030997.JPG

På baksidan sticker det ut så här nu,
P1030992.JPG

Tanken är nu att jag ska skjuta bak hyllan c:a 10 cm till. Då måste jag skruva fast sidostyckena i bänken, annars tippar det hela bakåt. Sen så tror jag att TV:n ska upp lite till, det ska jag nog lösa med lite mer sånt där ekhyllplan under foten; blev en del över när jag sågade till det här.
TV:n ska alltså hamna bakom bänken så att jag kan flytta den lite till höger, så att den hamnar mitt i bänken.

För att få lite jämnare höjd på det hela så tänkte jag prova med grammofonen till vänster. Det kommer att funka bra med den här TV:n då bildytan ryms mellan grammofon och högra delen av bänken. Tankar finns dock på en större TV, och då måste den upp lite till för att komma över även grammofonen.

Nu kommer TV:n att hamna 3,8 m från mina ögon där jag normalt sitter, hur funkar det med en 42:a tro? Ser man på 4:3-bild så känns det rätt litet. Funderar även på om TV:n hamnar väl högt, finns det några nackdelar med det? Jag tycker det känns rätt bra med TV:n högt när man sitter lite bakåtlutad i soffan, men jag blir lite fundersam på ljudbilden ibland.... :)

#38 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 12 November 2010 - 11:52

Sen så funderar jag även på att flytta den främre subben. Det är av praktiska skäl, men frågan är om det kommer att påverka ljudet negativt? Jag tycker det här med placering av sub är svårt, har lyssnat och testat lite och det blev där bakom högtalaren till vänster.
P1030993.JPG
Den står inte ända in i hörnet, men rätt nära. Dessutom så blir det som ett hörn vid bänken. Subben är bipolär så den spelar åt två håll.
Ser lite illa ut här nu då nya ledningar till parabolen fortfarande ligger på golvet.

Min tanke nu är att flytta till andra hörnet fram.
P1030994.JPG
Jag har då tänkt att den ska stå i 45 graders vinkel där, så att den spelar lite snett mot bägge väggarna. Finns det några nackdelar med den placeringen?
Jag tycker att man läser lite olika om det här med placering i hörn. En del säger att det kan bli bumligt, medan andra säger att genom den förstärkning man får av ett hörn så belastas förstärkaren mindre.
I systemet finns även en mindre sub bak och jag använder Meridians rumskompensering. Den kanske kan kompensera för eventuella nackdelar med placeringen i hörnet?
Ledningen som ligger lös på golvet är till subben bak och ska förstås fästas på väggen, körde den på högnivå tidigare.

Vad tror ni, blir det kasst det här? :) Tacksam för alla synpunkter och förslag!

#39 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 12 November 2010 - 11:56

Du skulle haft en ljudtransparent duk istället :)

Ja, det kanske är det jag ska ha? Funderar som sagt på större TV, men jag kanske ska ha en duk att dra ner framför alltihop? Den skulle hamna c:a 3,2-3,3 m från där jag sitter i så fall.
Är lite svårt med mörkläggning då jag har rätt mycket fönster, men det finns väl grejer som klarar det med.

#40 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 13 November 2010 - 17:22

Fortsätter att plåga er med några bilder på pågående förändringar. Så här ser det ut när man sitter i soffan.
P1040004.JPG
Nu är TV:n bakflyttade så långt som jag tänkt att den ska va, centrerad i bänken och höjd lite. Kollade på en film igår kväll för att testa och jag tycker det funkar rätt bra, bilden känns dock lite mindre nu när de kommit längre bort.

Ligger man i hörnet på soffan så blir det så här.
P1040001.JPG
Det är precis att man ser nedre högra hörnet för hyllan. Skulle jag skaffa en större TV så måste jag höja så att den går fri för locket på grammofonen.

En sak som var lite lustig var att jag tyckte att det lät bättre när jag spelade musik igår. Kan det vara så att ljudet från högtalarna sprider sig bättre när TV:n kom närmare väggen tro?
Jag upplevde en liknande förbättring när jag bytte ut den stora bakprojen som fyllde hela utrymmet i mitten mot plasman. Jag kanske "förstör" en hel del för mina högtalare genom att överhuvudtaget ha bänken mellan dem? jag måste nog bygga ut nu.... :)

#41 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 13 November 2010 - 17:31

För att få upp TV: så delade jag på en liten bit hyllplan jag hade liggande och la under en längre.
P1040005.JPG
De bitarna är sågade så att de är precis lika stora. Om jag vill höja TV:n lite till skulle jag kunna ställa dem på högkant och skruva ihop med den långa biten.

För att kablarna skulle räcka fick jag ställa RIAA-steget bak på slutsteget.
P1040006.JPG

Bakom blev det så här nu, TV:n lutar lite framåt och det är väl inte fel när den står rätt högt.
P1040007.JPG

Idag har lyft bort allt igen, tagit bort gamla kablar till parabolen och dragit en nätverkskabel i den kanalen på utsidan huset. Det har hängt en lite provisoriskt på utsidan huset tidigare.
Nu ska jag koppla ihop det på övervåning först och sedan försöka få ordning på allt här nere.

#42 JonasW

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 511 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 13 November 2010 - 18:18

Har du pengarna och intresset av stor & bra bild, så skulle jag helt klart gå på en ljudtransparant duk som du kan dra ned framför allt. Då slipper man störas av elektroniken och bara koncentrera sig på filmen. Då kan du ju även dra ned den en bit, så får du en mer avslappnad betrakningsvinkel än vad du har idag med TV:n. Det gör otroligt mycket för inlevelsen bara det!

En Screen Research eller Stewart-duk tillsammans med en lite ljusstarkare projektor för att kompensera för ljusinsläppet :).

Redigerat av JonasW, 13 November 2010 - 18:19.

#43 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 14 November 2010 - 11:14

Pengar är alltid en begränsande faktor, men jag funderar lite på att uppgradera bilden. Jag har dålig koll på vad "tillräckligt bra" grejer kostar. Har tidigare tänkt att projektor inte är aktuellt i mitt rum med mycket fönster och vita väggar samt tak. Sanningen är väl att jag sällan ser på film medan det är ljust ut och jag kanske ska börja omvärdera det här lite. Även med en TV på 50", eller kanske 60", så är det inte samma upplevelse som med en projektor.

Angående betraktningsvinkeln så tycker jag att det känns rätt avslappnat när jag sitter i soffan och lutar mig bakåt, men det kanske är bättre att ha bilden längre ner? :)
Det mesta av elektroniken går väl att släcka ner, men det blir nog en bättre upplevelse om man inte ser den alls kanske.... Funderar lite på hur fjärrar kommer att fungera om apparaterna står bakom en duk bara.

Jag får kolla lite efter de dukar du nämner. Har försökt läsa lite trådar om dukar och projektorer, men de är ofta väldigt långa och avancerade så det är lite svårt att få något grepp om vad man ska ha. På lördag ska jag till Alingsås mässa, får se om man kan få några uppslag där. :)

Tack för tipsen Jonas!

För övrigt måste jag bara säga: H-e va jobbigt det är att dra om kablar! Höll på hela kvällen igår med att dra om i kanaler, sätta upp nya kanaler och flytta om kablar. Sen skulle allt kalibreras och rumskompenseras igen, klockan var över två innan jag var klar. Idag har jag träningsvärk av alla konstiga arbetsställningar bakom bänken! :D

#44 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 12 December 2010 - 22:28

Tänkte jag skulle få med några översiktsbilder här, men de vill inte gärna bli bra... ;) Det får bli de här tillsvidare.

P1040015.JPG

P1040031.JPG

Subben fick en ny plats i hörnet bakom höger högtalare.

P1040033.JPG

Sen så fick jag in en absorbent i torsdags.

P1040020.JPG

Med tanke på storlek och färg borde den vara effektiv för både ljud och ljus, om det nu skulle bli en projektor här.... ;) Den kommer från EM och modellen heter Geneve, nackstöden och träbiten på armstödet är tillval. Mycket nöjd med den så här långt, väldigt bekväm och ser lite roligare ut en den röda plyschsoffan. :rolleyes:

#45 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 15 December 2010 - 21:28

Som jag nämnt ovan i tråden har jag börjat bli mer och mer sugen på en projektor, och jag skrev även att jag skulle på mässa i Alingsås. När jag var där tittade jag lite extra på projektorer och dukar, men det är svårt att jämföra på en mässa då det är leverantörerna som visar sina grejer. Jag fastnade lite extra för Epsons TW-3600 som jag tyckte hade väldigt fin bild, vettiga menyer och inställningar samt bra garantier; till ett pris jag kan tänka mig.

Nästa svåra fråga är det här med dukar och jag trodde i min enfald att man kunde köpa en duk för några tusen.... Efter att ha pratat med folk och läst bl.a. här på Component har jag förstått att det ska vara en särskild sorts dukar för att det ska fungera bra i ljusa rum med ljusa ytor, men att det ändå handlar om många kompromisser. Just det här med ljusa ytor har jag förstått är ett stort problem och har börjat ställa in mig på att måla taket i en mörkare färg samt kanske en mörkare tapet.

I måndags e.m. hade jag möjlighet att åka till Hembioconsult för att titta på lite grejer och försöka förstå lite bättre vad det är för skillnad på dukar och vad det finns för möjligheter. Det blev ett två timmar långt besök som var mycket intressant och givande på många sätt, men jag åkte därifrån tomhänt. Lennart visade dukar och satte griller i huvet på mig! B)

När man fick lämpliga scener visade för sig var det inte något större problem att se skillnad på en React-duk och en "vanlig" (en ändå inte billig Grandview). Sen gick vi även in och tittade vad en VW-90 presterade på en vit Stewart-duk i ett mörkt rum..... :rolleyes:
Jag berättade lite om mina planer på att göra rummet mörkare och fixa gardiner för mörkläggning, Lennart undrade om jag inte kunde ha en ramspänd duk istället. Jag menade att det inte gick för min möblering. Lennart undrade om det inte var dags att löpa linan ut och göra om vardagsrummet till ett bio- och hifi-rum, och jag började allvarligt fundera på vad han sa och hur jag skulle kunna göra det. Jag inser ju att på en motordriven duk så betalar man för en aluminiumlåda, en motor och ett system med vajrar som sträcker duken. Saker som egentligen inte gör bilden bättre, man får alltså bättre bild för pengarna med en ramspänd duk. Dessutom gillar jag inte kompromisser, även om budgeten gör att man alltid måste göra vissa. Lennart undrade om jag inte kunde rationalisera bort TV:n helt från platsen mellan högtalarna, men jag vill nog ha den där.

Så nu har jag funderat lite, kommit på lite idéer och skulle gärna vilja ventilera dem med er här. Jag vore väldigt tacksam om någon ville ge mig lite tips om hur jag kan få till ett snyggt rum med bra ljud och bild. Nedan följer lite bilder på hur rummet ser ut och lite av mina tankar.

Den första begränsningen är min stereobänk. Det är kanske lätt att säga att jag ska kasta ut den och köpa något annat. Jag ritade dock den själv en gång i tiden och en kompis byggde den i massiv björk åt mig så jag har lite svårt att göra mig av med den. Dessutom är det en rätt praktisk och stadig förvaring av grejer. Förr när det stod en bakproj. som precis passade i mitten såg det väl rätt bra ut, men nu blir det bara konstigt. Bänken känns mer och mer som en begränsning och jag funderar nu på att bygga om den lite.
P1040014.JPG
Min tanke nu är att kapa ner "tornen" på sidorna så att de bli lika höga som centern om den stod direkt på i mitten. Skivspelaren får ta plats på ett par konsoler på väggen och slutstegen någonstans vid sidan om. Då skulle det gå att få in alla apparater i facken som blir kvar, i skåpen med trädörrar står det LP-skivor.

Nu gör jag en "sidbrytning" och fortsätter i nästa inlägg.