Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Mirage(s) högtalare med mera

• Vänligen logga in för att kunna svara
470 svar till detta ämne

#46 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1970 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 15 December 2010 - 21:51

Nästa steg då blir att sätta igen fönstret, men det har jag inga problem med då det finns fler i rummet. Rummet är 4,5 m brett och 4,2 m långt så jag kommer väl att sitta knappt 4 m från väggen med duken. Jag har tittat på dukar c:a 90", yttermått med ram c:a 1,3x2,2 m.
Det känns som att det skulle funka att ha en sådan över den nedkapade bänken, med risk att den hamnar något högt. En idé jag har för att lösa det här med TV:n är att han den på nån form av ställning bakom bänken och hissa upp den, bänken står 20 cm från bakväggen. Några tips om hur man fixar det? Har sett att det finns en del olika elektriska hissar, finns det manuella?

Nu har jag tagit några bilder runt om i rummet för att ni ska få en uppfattning om hur det ser ut, och kunna ge bra tips! :rolleyes:
P1040027.JPG
Stort fönster åt söder där en massa ljus kommer in. Funderar på någon form av draperi som hänger fram i högra hörnet (till vänster i bild) som man drar för både väggen och fönstret. Skulle kunna reflexer från både vägg och fönster samt stänga ute ljus då. Funkar det eller blir det fult? Lämplig lösning?

Fortsätter bak i hörnet.
P1040018.JPG
Vad gör man här? Målar, tyg, diffusorer, dämpning...?
Där den omålade dörren sitter var tidigare ingång från hallen. När jag nu köpte ny soffa letade jag reda på dörren i källaren och satt dit den, det var lite dåligt med färg kvar på den.....
Tanke är förstås att den ska målas och sedan kanske sätta upp en stång med draperi eller vepor/panellängder. Andra förslag?

Andra hörnet bak, där står den lilla bakre subben nu.
P1040022.JPG

Eftersom den andra dörren satts för är detta nu den enda ingången, köket till vänster om rummet man ser.
P1040024.JPG
Det är ju inte meningen att inredningen till båten ska ligga där på golvet, men den brukar bli kvar där rätt länge innan jag orkar stuva undan den på övervåningen.....
Här är det då skjutdörrar i väggarna, vita förstås. Tänker mig att måla dem, men kanske även ha ett draperi här.

Vad ska man välja för färgsättning? Är det bara mattsvart som gäller? Kan man tänka sig någon kombination av svart och lite gråa nyanser? Känner inte att jag har någon bra ordning på sånt så jag vore jätteglad om någon har idéer vad som skulle se bra ut på tak, väggar, dörrar, foder etc.

Sidbrytning.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#47 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 15 December 2010 - 21:57

En annan vinkel på samma hörn, med skjutdörr.
P1040028.JPG

Vet inte om det behövs fler bilder på rummet nu, men ni kan väl få en på mitt nya soffbord också. :rolleyes:
P1040038.JPG
Kände att det gamla bordet inte passade till den nya soffan så i söndags blev det en tur till EM igen och med hem följde bordet Holmsund.

Så, hjälp mig nu få till ett snyggt och bra biorum! B)

#48 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2419 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 15 December 2010 - 22:24

Måste det promt vara i just detta rummet, är inte rummet brevid lite större?

Hade ju inte vart dumt att få lite avstånd till dina bakre nu om du ändå skall gå ganska långt i dina planer.
Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#49 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 16 December 2010 - 20:43

Nej, det andra rummet är mindre. Det är c:a 3,5x3,8 m medan det här är 4,2x4,5 m.

Tanken är dock god och jag har funderat en hel del över olika lösningar för att få bakhögtalarna en bit bak. En tanke har varit att ta bort väggen helt till rummet bredvid och ställa soffan med ryggen mot det rummet och bakhögtalarna en bit in där. Jag har dock inte velat ge mig på en sån ombyggnad och jag vill gärna ha kvar det rummet att ha matsalsmöbel, vitrinskåp, barskåp m.m. i.

Jag har även haft en del idéer om att bygga ut huset c:a 4 m åt söder (där det tredelade fönstret är). Då skulle jag kunna få ett stort vardagsrum i vinkel, kunna göra en vägg utan fönster på ena halvan för duken och ha högtalare bakom soffan. En sådan utbyggnad känns dock rätt avlägsen och om jag ska få ett bättre biorum med stor bild innan pension får jag nog stå ut med den här kompromissen. Men när jag ser en annons på ett par begagnade Mirage OM-7 så drömmer jag om hur det vore att ha dem bak! B)

Även de bakhögtalare jag har är bipolära och det står en liten sub i hörnet vid String-hyllan för att hjälpa dem. Jag tycker faktiskt att de ger ett rätt bra surroundljud, även om det säkert skulle kunna bli bättre med ett par golvare en bit bak.

Överlag är jag rätt nöjd med ljudet och det är bilden som känns lite efter nu, och ska det hända något snart får det bli i detta rum. Jag tänkte inte göra något väldigt avancerat, kanske lite färg, tapeter och draperier.... :rolleyes:

#50 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 18 December 2010 - 21:23

Hemma igen och har mätt och funderat en del.... :o Har vänt och vridit lite på om man skulle flytta om helt i rummet, men kommit fram till att det är nog är bäst att ha möbleringen ungefär som den är.

Tror att det skulle kunna bli rätt bra att kapa ner "tornen" på sidorna på bänken och bara ha centern i mitten samt ha en ramspänd duk på väggen. Duken som jag tittat på har en bildyta 203x114 cm och den skulle hamna med underkanten c:a 80 cm från golvet. Utgår man från TV:n jag har nu innebär det c:a 30 cm både uppåt och nedåt, centrum på bilden hamnar alltså precis som nu.
Vet inte om det är högt kanske, men jag tror att det kommer att bli OK. Jag sitter inte som en "kakpeck" i soffan så ögonen är nog riktade lite uppåt! :P
Med tanke på vad jag testat tidigare så känns det även bra om centern inte hamnar alltför lågt för att ljudbilden ska bli OK, om jag inte ska gräva ner sidohögtalarna i golvet....

Nu kommer vi dock till ett nytt problem, kopplingslösningar för ljud och bild. Jag vill gärna kunna spela samtliga källor på både TV och projektor. Källorna är satellitmottagare med HDMI ut (även scart m.m), HTPC med HDMI (samt VGA m.m.) och gammal DVD med scart. TV:n har HDMI, VGA och scart. För projektorn vill jag väl inte använda något annat än HDMI.

Billigaste lösningen är att köpa en begagnad HDMI-växel här på Component (hej urskog!). Den DVD-spelare jag har kommer inte med då, men jag kan spela DVD från HTPC:n.
I andra änden av den ekonomiska skalan kan jag köpa en Meridian HD621 att ansluta HDMI-källor till, och sedan en HDMI-splitter för att få två utgångar. Ska jag köpa en sådan kommer jag antagligen bli väldigt sugen på att även köpa Oppo BDP-93, för att kunna utnyttja alla fina ljudformat. Å andra sidan kanske jag kan skippa spelaren och spela DVD och BD i datorn, tror att den kan mata ut LPCM. ;)

Rätt så stor prisskillnad här.... Någon som har lite goda idéer om hur jag ska tänka och vad som är värt att satsa på?

#51 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 23 December 2010 - 00:50

Tja, tråden har ju inte precis blivit fullklottrad med idéer om hur jag ska fixa till mitt rum, fullt upp i julstöket kanske.... :P

Ett par bilder på vad jag släpade hem idag kanske kan ge lite inspiration till att komma med förslag. Resan från veckans jobb i Värnamo gick via Hembioconsult i Stenkullen, och där köpte jag lite grejer som jag har stora förväntningar på. Ska bli riktigt roligt att var ledig i 2½ vecka nu! :angry:

P1040040.JPG

P1040042.JPG

Vet inte om jag vann dagens största kund, men jag fick med en stor burk godis. Tack till Fredrik och Lennart för goda råd och en trevlig affär!

Nu har ni även fått se hur fint det är i hallen på andra sidan dörren med lite dåligt med färg!

Så, alla tips om hur jag fixar till rummet snyggt och bra mottages tacksamt. Gärna även förslag angående akustikförbättringar som jag kan göra samtidigt som jag anpassar rummets färger efter projektor och vit duk.

God jul! :(

#52 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 23 December 2010 - 07:19

Ny proj, duk och en HD621 är inte fy skam direkt. Blir trevligt med lite små snacks till montering och injustering av allt.

#53 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 December 2010 - 09:21

Det där var verkligen ingen dålig julklapp :angry:

Hade jag haft ett eget dedikerat rum så hade det allt gått i grått/mörkgrått/svart och inga blanka ytor.
Kanske mörkgrå väggar och en snäppet mörkare grå på dina lister och dörrfoder.
Taket är ju självklart att du rullar med lite färg nu när du ändå är igång ;)

En rejäl lurvig bamsematta som man kan gosa ner fötterna i för att höja lite mysfaktor :( ( Ikea har en billig 300x200 runt 1800kr )

Jag gillar cleana hembios så tyvärr är mitt råd till dig att du förpassar din stereobänk till förådet och försöka ställa elektroniken i ett angränsande rum. På så sätt kan du få en helt ren front där du kan placera dina högtalare på ett mycket friare sätt, centern kan du tex placera på ett stativ på golvet.

Ut med bokhyllan och placera soffan helt i mitten och för att få ett renare utseende passa även på att flytta fram soffan en liten bit så du kommer bort ifrån bakväggen, det hjälper till både för basen och för surroundet.

Bor själv i ett äldre hus och fick lära mig att takstativ inte var ett alternativ, när folk går på ovanvåningen så rör sig bilden och det är väldigt störande, plus att tids nog så har vibrationerna gjort att projektorn har kommit ur sin position. Väggmontering är mitt tips alltså :P

Billigaste alternativet blir att måla istället för tapeter, men glöm inte att slipa och spackla alla tapetskarvar det syns så tydligt när man har fuskat med underarbetet.

Någon sorts plafonder( heter det så? :unsure: ) på väggarna med lampa som lyser uppåt och neråt, gärna så nära det gråa på väggarna som möjligt så att dessa smälter in så bra som möjligt.

Redigerat av NiklasF, 23 December 2010 - 10:07.

Martin Logan Sl3. Martin Logan Logos, Dubbla SVS PB13U, Focal sr800s,Onkyo TX 5007NR.
Nad 218 THX, Nordost Super Flatline Gold MkII,Epson TW3200,Kingpin 104",Oppo BDP93 Playstation3,Philips Pronto Ru950.

#54 Hooch

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 December 2010 - 14:03

Härligt...Tomten har varit på besök redan ser jag!

Är inne på NiklasF linje om design på rummet. Jag hade nästan exakt den stilen i vårt första hus och var nöjd med resultatet, även om en arbetskollega trodde jag byggt något sorts S/M rum....eh?

Röd mysig fluffig matta för att bryta av det mörka (svart/grått). Dimbar belysning är nog bra, sett en del snygga "stjärnhimlar" också om man vill pilla lite.

Jag gillar iofs att ha alla prylar framme i stereobänk, men då ska det också gå att "dimma" alla sakerna annars får de gömmas.

#55 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 23 December 2010 - 14:12

En stjärnhimmel är rätt så häftigt om man har ett akustiktak, så just ett på www.condrad.se för en vettig slant artikelnr: 590023

Hooch, kan du inte kika om du hittat lite bilder så man får sig en kik?

#56 Hooch

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 34 inlägg

Postad 23 December 2010 - 15:50

Hemmabiotidningen nummer 4/2010 (2 nummer sen) hade ett reportage "hemma hos" och en kille med minibio (verkligen litet rum) hade byggt en stjärnhimmel jag tyckte var snygg. Var också ett reportage hur han bygge det. Tyvärr har jag inte tidningen hemma, kunde scannat annars. Han byggde helt enkelt en ram som han satte upp. Inget krav alltså på akustik tak.

Såg en kul video på youtube, jag har väl aldrig iofs tänkt installera korrekta stjärnbilder men visst kan man göra det...lite fräckt att separat tända och släcka "Lilla Karlavagnen" :(

Stjärnhimmel Youtube

Sen kan man "porra" sig med att söka på google image med "Fiber Optic Star Ceiling". Detta tyckte jag var snyggt.

Postad bild

Så, Mirage! Hinner du fixa till en himmel i mellandagarna? :angry:

Redigerat av Hooch, 23 December 2010 - 15:53.

#57 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 24 December 2010 - 00:52

Va roligt att så många skrivit här nu, tackar! :angry:

Själv har jag varit lite upptagen med julhandel och glöggdrickande idag, men jag har även varit en sväng till färghandlaren; dock bara tittat och pratat.

Först kanske jag ska skriva lite mer om vad det är jag köpt. Som Tober skrev är det mycket riktigt en Meridian HD621 i den bruna lådan. Det var väl det köp jag tvekade mest inför då den kostar rätt mycket för att "bara" förbättra ljudet lite. Jag behövde dock någon form av HDMI-växel och denna ska förhoppningsvis även kunna förbättra ljudet i både två och flera kanaler. HD621 har inte funnits så länge på marknaden och när Hembioconsult nu skulle sälja sitt demoex så kändes det som ett tillfälle jag inte kunde missa.

Projektorn tror jag syns rätt väl på bilderna vad det är, en Epson EH-TW3600. Jag vet inte mycket om projektorer, men jag fastnade för den på mässan i Alingsås för nån månad sen. Duken blev precis en sådan som Epson använde vid sin demo i Alingsås, en Stewart StudioTek 130 G3 92". Även denna var demo från Hembioconsults butik.
Från början trodde jag att jag skulle kunna köpa projektor och duk för under 20 kkr. Efter att ha satt mig in lite mer i det hela kom jag fram till att jag nog skulle ha en motordriven React-duk och att det nog närmade sig 30 kkr. Sen fick Lennart in mig på att göra om rummet istället, så att jag kunde ha en ramspänd duk avsedd för rum där man fixat till lite med reflektioner etc. Så fick jag då ett bra erbjudande på hans demo-duk, men den kostade fortfarande mer än projektorn... :P

Kablarna är en Audioquest Forest 12 m som ska gå till projektorn och två Audioquest Chocolate 1 m som ska sitta från satellitmottagare resp. HTPC till HD621. Jag har en idé om att TV:n ska kunna hissas upp bakom bänken, den får då vara ansluten med scart och VGA.

Jag är helt inne på NiklasF:s linje angående val av kulörer, vilket även färghandlaren var. Taket är självklart att det ska målas, och det blir nog ny färg även på väggarna. Man kan självklart utveckla det här projektet rätt mycket, men jag vill göra något som går rätt snabbt och enkelt; till att börja med.... :unsure:
Både akustiktak och stjärnhimlar känns om väldigt intressanta grejer som jag gärna skulle ha, men kanske inte nu direkt. Jag ska titta hur det ser ut i Hemmabio nr 4, i senaste (12/2010) numret av samma tidning finns också ett akustiktak med stjärnhimmel samt spottar. I den bion har han även använt Scen Molton, som diskuteras i den här tråden.
Jag har inte hunnit läsa hela den tråden än, men ska definitivt göra det. Jag funderar på om det skulle kunna vara en bra lösning på framväggen runt duken. Problemet med den väggen är att den översta delen av fönstret kommer att synas, man kanske kan trolla bort det med lite tyg.
Alternativet är att bygga ut hela väggen lite, men det drar med en del problem med golv resp. taklister.

När det gäller val av färg (kulörer) så är jag som sagt inne på grått och har fått med mig några prover hem. Jag funderade på att taket skulle vara mörkare än väggarna, men färghandlaren säger att taket ser mörkare ut även om det är samma kulör.
En kompis tycker att jag ska lämna taklisten vit för att bryta av lite, och den lär knappast reflektera så det stör. Frågan är om det kommer se bra ut? Han är även inne på att jag ska lämna foder och lister vita.
Dessa delar är nog de som kommer att bli jobbigast att måla om, i synnerhet som det inte är säsong att öppna fönstren. En annan riktigt tråkig del är elementet, som färgen börjat spricka på. Det skulle nästan behöva demonteras och blästras för att bli bra.

Jag funderar på att det kan bli någon form av kompromiss här till att börja med, måla tak och väggar för att komma till rätta med de värsta problemen; sen så får jag ta resten senare. Om jag kör en mörkare grå taket och lite ljusare på väggarna så borde jag ha gjort mig av med de värsta reflektionerna. Om elementet och fönster med foder är vita så borde det inte förstöra allt.

Även om det säkert skulle kunna vara trevligt att få bort elektroniken så tror jag att jag vill ha kvar den i rummet. Det är faktiskt inte så mycket det lyser i, och jag tror att det kan bli rätt bra om jag kapar ner bänken.
Däremot är det troligt att String-hyllan inte kommer på plats igen, den blir lite för mycket nu. Man behöver ju inte ha alla skivor uppställd i rummet. Jag funderar på att skåpet och vägghyllan med skivor ska få ta plats där bokhyllan står nu. Där vägghyllan sitter har jag tänkt att grammofonen ska få ta plats på någon form av hylla skruvad i väggen.

Jag tror att rummet är lite för kort för att jag ska flytta fram soffan, och den får nog stå lite förskjuten för att jag ska ha plats för hyllor och skivspelare. Sen vore det kanske bra med den stora lurviga mattan, men jag gillar den jag har. Dessutom är det min mor som vävt den av garn från ullen från sina egna får, som hon även växtfärgat (svampar) själv. :(

Tack igen för alla tips!

#58 nikeb

nikeb

• Members
  • PipPipPipPip
  • 749 inlägg

Postad 24 December 2010 - 06:10

Angående färgsättning så upplevs taket alltid mörkare eftersom det speglar golvet medans väggarna speglar fönster men skillnaden är ganska "mesig", Vill du ha ett snyggt rum så skulle jag välja mellan två alternativ.Antingen tycker jag att du ska måla tak och vägg mörka men med en ordentlig skillnad. Tex tak svart och vägg S6002-Y. Dvs 60 svart och 2 gul. Det är oftast snyggast att lägga in 2 gul i grått annars kan det dra lite åt det blå och kännas lite kallt. Eller så målardu tak och vägg i samma färg.

Angående listerna och foder. Antingen har du dem vita eller så målar du dem i väggens färg. Alt så kan du ha de vita men måla taklisten i takfärgen.

Vita lister är traditionellt men att måla allt i samma färg (kanske även taket) ger en sober känsla lite som en hotell foaje. Kan se riktigt lyxigt, mjukt och lungt ut.

Till detta lägger du en matta och lite kuddar av matchande men mörk färg, och till sist mycket belysning för att göra det mörka rummet skönt att vistas i när man inte kollar på film.
Allt har sin tid

#59 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • 1970 inlägg

Postad 24 December 2010 - 11:04

Stort tack även till nikeb! Det är precis den här typen av tips jag behöver, jag är värdelös på hur man får till saker så det ser bra ut.

Den här idén med svart tak låter faktiskt inte så dum, och det borde vara optimalt för projektorn. Det är trots allt bara lite färg, och det är det enklaste att göra om. Annars kan det som sagt bli snyggt med enhetligt grått kanske, samma kulör på lister om jag förstod saken rätt.

Som jag nämnde tidigare fick jag med lite färgprover från butiken, de ser ut så här.

P1040068.JPG

Vet inte om jag fått till en exponering som återger färgerna korrekt, för den som kan sin färgkoder så är det: S 4000-N, S 5500-N, S 6000-N, S 6500-N, S 7000-N och S 7500-N.

Färghandlaren pratade även om att det var viktigt att få en färgton som stämde med min soffa, här ligger proverna på en soffdyna. Jag kommer att ta med en dyna till butiken för att få detta rätt.
De här proverna ska vara neutrala i tonen, och med härledning av det nikeb skriver förmodar jag att det är nollorna på slutet av koden samt bokstaven N som säger det.

Sedan så funderar jag lite kring mörkläggning av det tredelade fönstret som är till höger om soffa och bild. Enklast är kanske en rullgardin, men jag vet inte om det blir så snyggt. Jag funderar på någon form av tjock gardin. Antingen en två delade som sitter innanför den befintliga kappan, eller så sätter man en skena i taket och har den framför kappan. Man skulle då kunna dra undan den i hörnet fram till höger och kanske hänga upp med ett omtag. I så fall skulle man även kunna göra något liknande på andra sidan, så behöver man inte stänga skjutdörrarna om man ska ha bra bild när det är ljust ute.

#60 NiklasF

En glad entusiast.

• Members
  • 2419 inlägg

Postad 24 December 2010 - 11:15

"men jag vill göra något som går rätt snabbt och enkelt; till att börja med.... "

"Jag funderar på att det kan bli någon form av kompromiss här till att börja med, måla tak och väggar för att komma till rätta med de värsta problemen; sen så får jag ta resten senare."

Vi vet allihop att dom här replikerna är helt livsfarliga, antagligen kommer du sitta med ett halvfärdigt rum om 1-3år om du skall göra det på det sättet. Dukommer aldrig släpa ut projektor,kablar stereobänk med div elektronik när du väl har fått in det i rummet.

Jag hade gått på en grå som var mycket mörkare än dom du visar, men det är jag det :angry: