Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Vad ljuder i studion?

• Vänligen logga in för att kunna svara
12 svar till detta ämne

#1 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2017 - 00:16

Blev nyfiken när jag såg en diskusion i en annan tråd som var på väg att gå OT, så jag skapar en ny.
Vilka högtalarmodeller är det som används inom studio-arbetet?
Känner ni till övrig elektronik så kan det nämnas också.

Det mest kända exemplet för mig är AbbeyRoad Studios som använder B&W's 800-serie med Classe Delta-slutsteg.
http://www.abbeyroad...udio/studio-one

Personligen hade jag mer vill-ha-känsla när de använde B&W Nautilus 801 och Electrocompaniet Nemo (AW600), och det hade stor påverkan till att jag skaffade ett par högtalare ur Nautilus-serien i min ungdom.

IMG_2726.JPG

Den mest kända svenska studion för mig är Studio Blue som huserar en av sveriges bästa ljudteknikerutbildningar. Där består monitorerna av Ino Audio r56, kompletterade av något rejält bassystem. Minns inte drivningen, men är man nyfiken så har de öppet hus den 12/2.
http://www.studioblue.se/studion/

En annan studio som jag fick äran att se under byggnationen är MFG Studio. Även där används modeller från Ino Audio.
http://studio.idg.se...l-en-dromstudio

Ett annat märke som dyker upp nästan så fort några monitorer visas är Genelec, men har inget exempel på någon studio som använder dem just nu.
Vad känner ni mer till för högtalare som används i studios?

#2 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2017 - 09:22

RMV studio använder bland annat TAD

JAN9631.jpg

#3 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 06 February 2017 - 09:33

Andreas Franck med 3st Guldbaggar för ljud har följande i sin studio
Högtalare

3 x Procella Audio P610

4 x Procella Audio P6

1 x Procella Audio P15

Filmduk

Screen Research Supreme ClearPix

Processor och slutsteg

ADA Cinema Rhapsody Mach IV ADA PTM-8150

Redigerat av Jolt, 06 February 2017 - 09:33.

#4 DF

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 939 inlägg

» Har 43 bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2017 - 10:35

Coast Mastering använder sig av Focal Utopia.
http://www.coastmast...masteringrooms/
IMG_2728.JPG

#5 sportbilsentusiasten

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 528 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 06 February 2017 - 13:19

ATC är vanliga.

Har för mig att det finns en lista på hemsidan.

Men googlade lite snabbt ett par exempel

http://atcloudspeake...k/2017/01/5463/

http://atcloudspeakers.co.uk/2016/08/

#6 Synthesis

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Postad 11 February 2017 - 13:19

PMC hör till de absolut största och mest använda.

Extremt trevligt högtalarmärke i övrigt.

Bifogad tummbild(er)

• RSPE-PMC-3-rf-flat.jpg
  • IMG_1050.jpg
  • vlado-meller-mastering-truphonic.jpg

Redigerat av Synthesis, 13 February 2017 - 13:10.

#7 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

Postad 11 February 2017 - 13:26

Mina Focal Solo6 är rätt vanliga. . även dom större Focal pro högtalarna.

DSC00558.JPG

#8 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 11 February 2017 - 13:47

Jag som gillar Adam Audio.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#9 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

Postad 11 February 2017 - 17:42

Revels Ultima serie änvänds också flitigt.

//Micke

#10 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 731 inlägg

Postad 13 February 2017 - 01:01

Bland de vanligast förekommande i mindre hemstudios är tveklöst Yamaha NS-10 som dessutom verkar osedvanligt populära som kontrollburkar även i seriösa studios. De låter inget vidare med HiFi mått mätt men det är inte syftet med dom....

PMC är vanliga, och deras största aktiva BB5-XBD är ack så stora men fortfarande det bästa jag hört med pondus och renhet som ingenting annat! Har även en kompis med IB2 som frontar och de låter inte apskit heller

ATC har jag själv ett par hemma och de verkar finnas lite överallt, både inspelningsstudios, radiomonitorer och i bildproduktioner.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv

#11 FBK

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1399 inlägg

Postad 13 February 2017 - 13:09

PMC vanliga Hifihögtalare (smala golvare) är inget som jag fått något positivt intryck av,finns ju ingen pondus i ljudet men deras studiogrejer verkar var i en annan division där det är lite större baselement i burkarna. ATC har jag hört på mässa och det verkar vara bra grejer överlag, men tyvärr så är det inget märke som tagits sig ut till Hifi-butikerna. När man går på mässor så blir jag förvånad över att vissa märken finns hos så många handlare när de inte låter något vidare jämfört emot annat som tex. ATC som inte finns i någon butik men som låter bra. När jag gick över till studioburkar i anläggningen var det för att det finns ju inget som låter tillräckligt bra utan att kosta mycket inom Hifi och jag tror att fler kommer upptäcka att det finns mer välljud per krona om man väljer studiogrejer istället. Överlag så tror jag att Hifi-branschen kommer få problem framöver då det nästan bara demas dyrare och dyrare grejer på mässor och det behövs inte kosta massor att få vettigt ljud om man hoppar Hifi brukarna.

Sk. Neutrala högtalare är kanske mer för tekniker som utvärderar andra komponenters egenskaper eller dem med större intresse av mätvärden och konstruktionsprinciper än av själva musikupplevelsen.

#12 Synthesis

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Postad 13 February 2017 - 13:25

PMC vanliga Hifihögtalare (smala golvare) är inget som jag fått något positivt intryck av,finns ju ingen pondus i ljudet men deras studiogrejer verkar var i en annan division där det är lite större baselement i burkarna. ATC har jag hört på mässa och det verkar vara bra grejer överlag, men tyvärr så är det inget märke som tagits sig ut till Hifi-butikerna. När man går på mässor så blir jag förvånad över att vissa märken finns hos så många handlare när de inte låter något vidare jämfört emot annat som tex. ATC som inte finns i någon butik men som låter bra. När jag gick över till studioburkar i anläggningen var det för att det finns ju inget som låter tillräckligt bra utan att kosta mycket inom Hifi och jag tror att fler kommer upptäcka att det finns mer välljud per krona om man väljer studiogrejer istället. Överlag så tror jag att Hifi-branschen kommer få problem framöver då det nästan bara demas dyrare och dyrare grejer på mässor och det behövs inte kosta massor att få vettigt ljud om man hoppar Hifi brukarna.

ATC är tyvärr inte bra representerade i sverige, dock så finns dom hos hifiskane.se och kanske även hos sontec.se  :)

#13 Synthesis

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 11 inlägg

Postad 13 February 2017 - 13:32

Vilka "smala" PMC-högtalare menar du?, nuvarande och helt nysläppta Twenty5-serien är brutalt bra! (Speciellt pga de nya långt kraftigare glasfiberelementen och dess kraftigare motorsystem) den äldre Twenty-serien likaså, dock inte lika dynamiskt explosiv som den senare (Har haft båda hemma) och väntar just nu på mina senast beställda burkar  :)

Skulle gissa på att dina upplevelser härstammar ifrån den äldre i-serien, eller?  :rolleyes:

Redigerat av Synthesis, 13 February 2017 - 19:32.