Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Bio Boomerang - Peters bio

• Vänligen logga in för att kunna svara
551 svar till detta ämne

#541 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 22 May 2019 - 18:44

Dåså - efter några magra år i bio boomerang har jag nu gått hela vägen med atmos till slut 😊. Adderade fyra högtalare i taket till en 7.1.4-setup. Procella P5 i baslägret förutom front där jag har P6 och P5 i taket.

Sålde min gamla Integraproxessor och köpte en arcam 390 som niu driver de fyra bak och agerar processor till front och atmos.

Då jag har väldigt lågt i tak - det handlar om P5s vinklade botten hamnar på 190 cm ungefär. De fyra i taket är all vinklade i 45 grader mot primär lyssningsposition.

Några bilder på hur det blev

48BCC3C3-126B-4823-BF97-E4F0E71EB19D.jpeg

7979616C-D4A5-41D2-819F-8596189CFD30.jpeg

8ACAD0A3-DEC5-41D2-8709-7B4D8DE1F520.jpeg

2047CCB4-8ABF-48B0-9732-8B8DAC64C745.jpeg

Nu ska P5orna i taket spelas in sedan ska Arcam och Sony VW520 kalibreras (äntligen!). Passade också på att beställa en UB-820 så jag ska kunna spela UHD-filmer.

En jäkla fin rigg och redan nu kan jag ana vad detta kommer ge. Att flytta ner de fyra surrounderna blev bara det ett fint lyft.

Märker av att forumet inte längre är så aktivt men kul ändå att uppdatera sin tråd 😊

#542 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1685 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 23 May 2019 - 11:29

Snyggt!!

Matsens vardagsrum

#543 LJN

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 383 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 23 May 2019 - 11:53

Känner du dig nöjd med din Arcam 390 jämfört med din Integraprocessor? Plus/minus?

/Lennart

Biosetup: Oppo BDP-93, Toshiba HD-EX1, Pioneer DV-668, Integra DHC 80.2, DSP AntiMode 8033C, Rotel 1090, Rotel 1095, LTS 3v-f2, LTS 2v-m2, 4st LTS 2v-v2, Profundus Y-2, Sony HW20, Studiotek 130G3, Dune Base 3.0, Windows Homeserver, SqueezeBox Duet Hifi setup: Meridian G95, SlimDevice V3, Carlsson OA 51.3, Integra DTR 40.2

#544 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 23 May 2019 - 18:38

Ser fint ut. Ska bli spännande att få komma och hälsa på:-)

/Marcus
/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#545 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 24 May 2019 - 03:17

Ja, inte så hög aktivitet, men när det kommer några inlägg så är det hög kvalitet! :)

Kul att se dina uppgraderingar! Jag är lite nyfiken på hur det funkar med takhögtalare och lågt till tak, läser man rekommendationer så ska det ju vara rätt högt. Själv har jag 227 cm, och 25 cm till från undersidan av akustiktaket och upp till det riktiga taket.

Du har ju ett väldigt fint läge för surrounderna iom att du sitter en bit från bakväggen. Själv har jag soffan mot väggen och vet inte hur jag skulle kunna få till det.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#546 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 24 May 2019 - 09:32

Tack så mycket hörni :)

Arcam 390 med sina blygsamma watt orkade driva mina tre P6 i front och de fyra P5 bak utan några som helst problem. Nu driver de "bara" de fyra surrounderna resten driver mitt sjukanaliga nuforcesteg som är på 7 * 300 w. Har inte så mycket erfarenhet ännu så jag vet. Kört Dirac live senaste versionen, men bara en mätning, Kommer ta hjälp av the Rock för kalibrering av ljud (och bild).

Mirage, som jag har förstått det så rekommenderar Dolby minst 8 fot, jag har 7 ungefär. Det som blir viktigt är att vinkla in takhögtalarna mot lyssningsposition när takhöjd är låg efter som rikta rakt ner med låg takhöjd inte ger den spridning som krävs. Så med stor hjälp av The Rock och också input från t ex Anders Uggleberg (procellas skapare) så skall takgögtalarna vinklas. Jag har t ex 45 graders vinkling och också lite grand vinklat i sidled mot primär lyssningsposition. Då täcks alla sittplatser på ett bra sätt (möjligen den fjärde får lite sämre).

Detta kommer bli (och är!) sjukt sjukt bra! :)

#547 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3023 inlägg

Postad 24 May 2019 - 11:43

Snyggt!

#548 Marcus_TheRock

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1070 inlägg

Postad 24 May 2019 - 11:50

Kul att se dina uppgraderingar! Jag är lite nyfiken på hur det funkar med takhögtalare och lågt till tak, läser man rekommendationer så ska det ju vara rätt högt. Själv har jag 227 cm, och 25 cm till från undersidan av akustiktaket och upp till det riktiga taket.

Det är bättre med hög takhöjd, då skapas mer luftig återgivning. Men vi har gjort en del installationer där vi har haft begränsad takhöjd och det fungerar mycket bra, om man vinklar högtalarna, skulle jag säga. Senaste bion vi blev klara med förra veckan hade bara 210cm takhöjd, men det blev ändå ett mycket bra resultat.

Du har ju ett väldigt fint läge för surrounderna iom att du sitter en bit från bakväggen. Själv har jag soffan mot väggen och vet inte hur jag skulle kunna få till det.

Oftast blir det bäst då att nöja sig med två surroundhögtalare och två högtalare för Atmos. Alltså 5.x.2. Det blir förstås lite hål i ljudbubblan och inte lika goda möjligheter till fina panoreringar, men kan ändå ge en mycket bra upplevelse.

/Marcus

/Marcus- Driver butiken The Rock Hemmabio i Lund

#549 Wheelie

Nykomling

• Members
  • Pip
  • 6 inlägg

Postad 24 May 2019 - 15:52

Intressant med vinklade P5:or istället för P5v som spelar rakt ner mot golvet. Har själv 210 cm i takhöjd och har inte fått det att funka med 4 st Atmoshögtalare som spelar rakt ner utan kör idag med två högtalare ovanför lyssningspositionen. När jag har testat med 4 st blir det ett hål i ljudbubblan ovanför lyssningspositionen pga den låga takhöjden. Har funderat på 6 st Atmoshögtalare men då måste jag byta försteg. Är ju kanon om lösningen är 4 st vinklade högtalare.

:) 

#550 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1969 inlägg

Postad 24 May 2019 - 16:13

Tack för svar från lirsa och Marcus!

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#551 miike888

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 198 inlägg

Postad 03 June 2019 - 16:13

Intressant med vinklade P5:or istället för P5v som spelar rakt ner mot golvet. Har själv 210 cm i takhöjd och har inte fått det att funka med 4 st Atmoshögtalare som spelar rakt ner utan kör idag med två högtalare ovanför lyssningspositionen. När jag har testat med 4 st blir det ett hål i ljudbubblan ovanför 

lyssningspositionen

pga den låga takhöjden. Har funderat på 6 st Atmoshögtalare men då måste jag byta försteg. Är ju kanon om lösningen är 4 st vinklade högtalare.

Hej!

Eller så använder du dessa som Dolby studiorna använder som Atmos högtalare.

https://revelspeaker...duct/c763l.html

#552 Darklord

MR.Extreme

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 777 inlägg

Postad 12 June 2019 - 08:13

Intressant med vinklade P5:or istället för P5v som spelar rakt ner mot golvet. Har själv 210 cm i takhöjd och har inte fått det att funka med 4 st Atmoshögtalare som spelar rakt ner utan kör idag med två högtalare ovanför lyssningspositionen. När jag har testat med 4 st blir det ett hål i ljudbubblan ovanför 

lyssningspositionen

pga den låga takhöjden. Har funderat på 6 st Atmoshögtalare men då måste jag byta försteg. Är ju kanon om lösningen är 4 st vinklade högtalare.

Hej!

Eller så använder du dessa som Dolby studiorna använder som Atmos högtalare.

https://revelspeaker...duct/c763l.html

Instämmer har 4st i taket och är toknöjd, samt installerat hos flera kunder!

Darklord

Ägare av Extreme Solutions 
hemmabio/hifi/media lösningar i framkant