Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

BenQ PE8720. BenQ goes High-End

• Vänligen logga in för att kunna svara
569 svar till detta ämne

#1 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2005 - 16:36

Postad bild

Från att ha varit ett projektorföretag som har hållit till i de lägre prisklasserna så har nu BenQ börjat ta upp kampen med de stora pojkarna i branchen såsom t.ex. Yamaha, Marantz och Sharp. Detta i och med releasen av PE8720.

Enligt pressreleasen så rör det sig om en HD2+ baserad modell. Detta verkar dock inte stämma enl ett antal rapporter (t.ex. PJCentral) utan det mesta tyder på att även PE8720:an har begåvats med det senaste chippet från TI, dvs HD2 Darkchip3. Darkchip3 innebär bland annat att avståndet mellan speglarna är mindre vilket leder till minskad screendoor och kontrast och ljusstyrka har ökat med cirka 25%.

Det mest intressanta är annars Contrast Adjustment Technology (C.A.T.). En slags dynamisk kontrasthantering. Oklart vad som döljer sig bakom denna beteckning, det behöver inte nödvändigtvis vara en adaptiv iris. Kontrasten är specad till 5500:1 vilket iofs är mycket men inte mer än t.ex. Sharp Z12000 som klarar samma värden utan någon form av dynamisk kontrasthantering. Bra är det iaf och vi som läst Perras utmärkta tråd om on/off kontrastens betydelse kan snabbt räkna ut att denna proj ska enl spec ge mer än 30:1 i ANSI kontrast vid 10 IRE. Borde innebära fint djup även i mörka bilder det!

Ett fläktljud på 23 dB går heller verkligen inte av för hackor. Faroudja står för bildbehandlingen. Det senare kommer nog tyvärr betyda att hantering av 1080i material inte är optimal. Till skillnad mot t.ex. ovan nämda Sharp och nya Marantz VP12-S4 klarar inte PE8720 inverse-telecine av fimbaserat 1080i.

Trots det är prestandan förmodligen flera snäpp över PE8700+ (som ersätts av PE7700) och likaså är prislappen. Riktpriset i Sverige är satt till 65.000 kr.

Edit: Manuell elektronisk IRIS finns dock förstås. Den verkar riktigt avancerad. Se följande kommentar från Avs: "Also, the 12k has 3 iris choices while the 8720 iris control should allow you to dial right in on a ft-lamberts level." Wow! Är det det som kallas kontroll eller?

Vidare finns motordriven vertikal lenshift. Den tillåter att bildöverkant hamnar under linsens mitt. Tyvärr är den exakta offset-siffran ännu inte känd.

Ingånarna är förmodligen identiska med 7700, dvs BNC och HDMI.

Postad bild

LAS VEGAS (January 6, 2005) – BenQ today announced its new PE8720 digital home cinema projector that is designed for home theater enthusiasts who demand the highest standards of image quality as well as professional A/V installers who serve the CEDIA (Custom Electronic Design & Installation Association) market. Featuring the latest DLP™-based HD2+ DMD chipset from Texas Instruments, a unique Contrast Adjustment Technology (C.A.T.) that can boost the contrast ratio to an ultra-high level of 5500:1 and an 8-segment color wheel, the PE8720 represents another addition to BenQ's award-winning home cinema projector line.

Offering extraordinary high-definition (HD) display capabilities, the PE8720 utilizes professional deinterlacing video chipsets from Faroudja that dramatically sharpen projected images. A customized Cosina Lens has sealed optics and mechanisms to prevent light leakage, keep out dust and eliminate any "halo" effects around projected images. The PE8720 also provides a breakthrough in low-level noise output during normal operation.

PE8720 Specifications
The PE8720 digital home cinema projector offers the DLP™-based HD2+ DMD chipset from Texas Instruments, an ultra-high 5500:1 contrast ratio, an 8-segment color wheel that displays up to 16.7 million colors, a 16:9 aspect ratio, a high native WXGA resolution (1280 x 720) and brightness levels measuring 1000 ANSI lumens. The unit weighs approximately 20 pounds, and the casing dimensions are 19.4"(wide) x 15.5"(height) x 7.7"(deep). The unit includes BNCx5, RCA (video), S-Video, and component (RCAx3) connectors.

Available in early March, the PE8720 comes with an estimated street price of $10,999.

Redigerat av pacman, 30 August 2005 - 13:34.

DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#2 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2005 - 17:16

En mycket intressant projektor som lovar mycket - vi får se vad den håller... :D

Vi kommer iaf att hålla ett vakande öga på den under de närmaste veckorna/månaderna, den är beräknad att kunna levereras runt mars/april - priset är inte klart, men att det kommer att bli konkurenskraftigt baserat på den erbjudna teknologin är helt klart :D

mvh

/Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#3 colamannen

Always the real thing!

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2830 inlägg

» Har 18 bilder i mitt galleri

Postad 11 January 2005 - 18:36

Mycket intressant (såklart)! :D

Angående prissättningen, så glöm inte att 8700 kostade 89 995:- (hos HembioConsult) när den började säljas i Sverige våren -03.
Sedan blev det ju fritt fram för butiker att sälja den som datatillbehör och så var karusellen igång... :D
Har för mig jag läst att hembiobutikerna ska få bättre exclusives denna gången. :D

Klart lovande prestanda sett till specen!
Väntar otåligt på att Perra ska få vantarna på den...
så att den kan få sitt livs kallibrering! :D

MVH
/Jakob

Jacob 

#4 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 13 January 2005 - 10:31

La till lite info.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#5 MattiasH

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 994 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 10 March 2005 - 18:17

Sag denna projektor och benq pe 7700 pa CEBIT idag.

Det forsta jag maste saga om 8720 ar att den ar MASSIV, riktigt massiv. Den var bra mycket storre an vad jag forvantat mig. Ga over till traden om 7700, sa la jag till tva bilder dar sa kan ni jamnfora den mot 7700 som ar normalstor for att vara projektor.

Hade sen mojlighet att se den i ett mycket bra demorum, helt svart, med svarta vaggar och bra skynken for oppningarna. Det forsta jag tanke pa nar jag kollade pa den var att den hade ett valdigt djup i bilden, men att det var valdigt oskarpt. Jag sprang ivag och leta reda pa deras tekniker om oskarpan, efter lite diskussion forstod han vad jag menade och vi gjorde lite undersokningar. Dem matade den med D-VHS och av nan anledning var det kallan som stod for oskarpan och inte projektorn. Tycker det ar lite synd att verkligen ta sig tid och bygga ett bra visningsrum och inte sen fixa till utrustningen som den ska. Dem bjod till och med tillbaka mig efter showen idag for att hjalpa dem om jag ville, har dock inte tid. Men det hade varit roligt att verkligen lara kanna detta monster.

Naja, tillbaka till lite intryck:
Den hade som sagt ett enormt djup i bilden. Valdigt bra och korrekta farger och valdigt bra detaljatergivning. Tyckte dock att den var bara lite battre an de generella HD2 chipparna jag satt sa jag var pa teknikern igen och fragade om den nya "Contrast Adjustment Technology (C.A.T.)" och fick fram av honom att han inte slagit pa den for att de flesta "business folk" som kommer och tittar vill dem chocka lite med orentligt ljusa projektorer....suck...

I alla fall, nar C.A.T slogs pa sa lyfte bilden nage enormt. Kontrasten blev patagligt hogre och jag blev betydligt mer imponerad av bilden. Nu kandes den som en riktigt High-end projektor och den sprang forbi vanliga HD2 chipparna ordentligt. Det blev mer djup, mer svarta och battre farger. Skont var ocksa for mig som ar RBE kanslig att RBE nastan totalt forsvann for mig i samband med att C.A.T anvandes. Stort plus i min bok.
Voddler
The magical world of movies

#6 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

Postad 10 March 2005 - 20:45

Otroligt spännande - det låter ju oerhört lovande :)

Jag utnämner nog dig till den som har sett en 8720 först på Component :)

Tack för dina mycket intressanta observationer...

mvh

/Pär

#7 C-Quence

En glad entusiast.

• Members
  • 3252 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 10 March 2005 - 20:57

Mycket intressant information! Speciellt angående C.A.T., men hur fungerar den - fick du någon insyn om det?

Hoppas verkligen att jag också snart kan se denna projektor live.

#8 MattiasH

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 994 inlägg

Postad 11 March 2005 - 09:31

Ska forsoka hinna forbi BenQ idag igen och se om jag kan luska ut lite mera information om C.A.T. Har inga storre forhoppningar dock da dem verkade lite vilsna.
Voddler

#9 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

Postad 11 March 2005 - 11:28

För de som inte vet så är det leveransförseningar på denna maskin.

De första exemplaren förväntas komma till Sverige under Juni

mvh

/Pär

#10 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • 10862 inlägg

Postad 11 March 2005 - 11:29

Ska forsoka hinna forbi BenQ idag igen och se om jag kan luska ut lite mera information om C.A.T. Har inga storre forhoppningar dock da dem verkade lite vilsna.

<{POST_SNAPBACK}>

Om du gör det så försök hitta någon broschyr om de har - skulle vara roligt att veta vad de specar projektorn till med och utan C.A.T samt vad de planerar att ha i "final release" :)

mvh

/Pär

#11 MattiasH

En glad entusiast.

• ISF Certified
  • PipPipPipPipPip
  • 994 inlägg

Postad 12 March 2005 - 17:04

Hade möjlighet att ta en ny titt på denna idag och lyckades gräva fram en tekniker som kunde svara lite på hur CAT funkar.

Verkar i princip vara en avancerad IRIS, däremot inte automatisk, som man ställer in enligt eget önskemål. Desto mer stängd detso högre kontrast. Utöver det verkar dem ha en automatisk skjustering av gammakurvorna för att få fram tryck i scenerna när man stängt irisen mycket. Det är ungefär vad jag fick fram av honom.

Har elektronisk fokus, elektronisk lensshift och elektronisk zoom vilket ju alltid är trevligt :)

Idag var den ställd på absolut maximal kontrast och bilden blir rätt ordentligt mörk. Nästan så den var för mörk i ett helt svart rum.

Svärtan? Jo den var helt suverän så klart, mycket imponerande. Det fanns så gott som inga krypningar eller dithering i det svarta heller, den levererar helt klart en lugn bild. (till skillnad från 7700)
Voddler

#12 Birdie

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 687 inlägg

» Har 11 bilder i mitt galleri

Postad 12 March 2005 - 19:28

Idag var den ställd på absolut maximal kontrast och bilden blir rätt ordentligt mörk. Nästan så den var för mörk i ett helt svart rum.

Hoppas du menar inställd för maximal svärta!
Låter bra att den upplevs som nästan för mörk, låter som att de börjar få till det! :) :)

mvh Birdie

#13 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1692 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 19 April 2005 - 10:06

ingen som kommit över några mer specifikationer?

Matsens vardagsrum

#14 KarlstadHemmabio

En glad entusiast.

• Företag
  • PipPipPipPip
  • 500 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 19 April 2005 - 10:23

Det verkar som att det dröjer till hösten innan projen kommer...
Driver butiken BioBanditen

#15 Matsen

En ironisk entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1692 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 19 April 2005 - 11:26

ursäkta språket... Menvafandårå?!?!?!

Matsens vardagsrum