Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Tänker ni på vad texterna i låtar betyder?

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 29 September 2015 - 17:07

Blev lite lång titel på tråden men kom inte på nått bättre :)

Satt o lyssna på en ny artist/skiva jag lyssnat på några gånger. . . gillar den verkligen men börjar jag fundera på vad hon faktiskt sjunger så är texterna rätt "hårda ord"

men det jag ville fråga med tråden va om ni tänker på vad som säjs i texterna, jag gör det normalt INTE.

Jag hör ju vad som sägs men funderar inte på vad det egentligen betyder, gud va svårt detta va att förklara inser jag ;)

Men många måste väl vara väldigt insatta i just texten, tänker typ på hiphop som är rent textbaserat o inte har en lika melodisk melodi att lyssna på.

Vad säger ni, kan ni säga vad era favoritlåtar handlar om eller är ni som jag o bara lyssnar utan att direkt reflektera över vad som sägs? 

#2 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 September 2015 - 17:52

Blev lite lång titel på tråden men kom inte på nått bättre :)

Satt o lyssna på en ny artist/skiva jag lyssnat på några gånger. . . gillar den verkligen men börjar jag fundera på vad hon faktiskt sjunger så är texterna rätt "hårda ord"

men det jag ville fråga med tråden va om ni tänker på vad som säjs i texterna, jag gör det normalt INTE.

Jag hör ju vad som sägs men funderar inte på vad det egentligen betyder, gud va svårt detta va att förklara inser jag ;)

Men många måste väl vara väldigt insatta i just texten, tänker typ på hiphop som är rent textbaserat o inte har en lika melodisk melodi att lyssna på.

Vad säger ni, kan ni säga vad era favoritlåtar handlar om eller är ni som jag o bara lyssnar utan att direkt reflektera över vad som sägs? 

Jag betraktar rösten som ett instrument. Lyssnar på texten kanske 1 gång per 250 låtar.

Ännu tydligare blir det de gånger jag lyssnar på arabiska eller indiska låtar. Jäkligt svårt att förstå vad exempelvis Cheb Khaled, Yas eller Talvin Singh har för texter..

Så tänker jag:-)

#3 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1792 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 30 September 2015 - 06:51

Jag håller med. Sången/rösten skall smälta ihop med melodin dvs blir som ett instrument. Om jag lyssnar på texten så är det 99 falla av 100 svenska texter.

#4 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • 3025 inlägg

Postad 30 September 2015 - 08:03

Skiljer på olika artister för mig. Vissa har ju något intressant att säga eller har roliga underfundigheter, och andra använder bara sången som ett instrument,

Det oftare på svenska som jag lyssnar på texten.

Vet inte varför, men Taylor Swift lyssnar jag på vad hon sjunger. Man blir lite intresserad. Säger kanske lite om mitt intellekt.. :)

#5 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 30 September 2015 - 08:26

Lite lustigt är det, man hör ju vad som sjungs o kan ofta stora delar av texten . . .men i alla fall jag funderar på vad det betyder o sätter in det i ett sammanhang .

Ibland "kopplar" jag vissa låtar till musikvideon, o "ser" handlingen. . utan att tänka på hur den stämmer med texten som sjungs.

På Svenska blir det lite annorlunda på nått sätt, vet inte varför det blir det när man nästan förstår Eng lika bra som Swe.....

Sen är ju många texter totalt ologiska o går inte ihop alls om man börjar översätta o tänka på texten ;)

#6 chrme109

Music lover

• Members
  • PipPip
  • 107 inlägg

Postad 01 October 2015 - 09:30

Sen är ju många texter totalt ologiska o går inte ihop alls om man börjar översätta o tänka på texten ;)

Precis, Roxettes "The Look" är väl ett exempel på detta.

Svenska texter är väl helt klart lättare att relatera till trots goda kunskaper i engelska.

Efter att sett videon till Whiskey Lullaby med Brad Paisley och Alison Krauss så kom den i ett nytt ljus trots att jag lyssnat på den flera ggr innan.

#7 MrJones

Entusiast

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1792 inlägg

» Har 23 bilder i mitt galleri

Postad 01 October 2015 - 13:56

Svenska texter är väl helt klart lättare att relatera till trots goda kunskaper i engelska.

Efter att sett videon till Whiskey Lullaby med Brad Paisley och Alison Krauss så kom den i ett nytt ljus trots att jag lyssnat på den flera ggr innan.

+1 Den video hjälpte definitivt till att förstå texten.

#8 Marcus_B

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 104 inlägg

Postad 01 October 2015 - 14:40

ok... Om jag lyssnar på Kent så hör jag faktiskt texten.

Men när det kommer till Russian Lullaby med E-type... Näe.......

vet iofs inte när jag hörde den senast.. men ni förstår tror jag:-)