Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

SF - Världens sämsta biokedja?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#16 nissling

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 100 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2016 - 15:22

Vill minnas att jag var på Kista galleria i våras och såg en Bollywood-produktion. Bilden var för det mesta godkänt (viss SDE fanns men i övrigt fullt duglig) men ljudet måste ha varit det värsta jag varit med om. Det lät som att allt hade EQ:ats till max och de drog på för glatta livet. Jag har inget emot en hög ljudnivå så länge systemet orkar med men detta lät t.o.m. värre än på deras IMAX-salong i Solna. Slutade med att jag tryckte in servettbitar i öronen då jag inte ville få tinnitus.

Bör tilläggas att filmen (Fan) ursprungligen mixades och mastrades för Dolby Atmos.

#17 IcedEarth

Norrlänning

• Members
  • PipPipPipPip
  • 531 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 02 May 2018 - 14:45

Såg precis denna video 

Procella Audio rakt igenom och laser projjar från både IMAX och Barco.

Var och såg Avengers med min tjej i helgen här i Umeå och det var så pinsamt dåligt så man blir bara less!

Vad får vi i Sverige, jo SF Bio, helt värdelöst! Man blir bara förbannad!

#18 macman

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 250 inlägg

Postad 02 May 2018 - 15:49

Tur man har bio hemma 😁:)

#19 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6564 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 02 May 2018 - 18:46

Hur gick det med "skrytbygget" mall of Scandinavia bion...har den rasat än? ;)

Men ärligt talat hur gick det, senast jag läste nått höll taket på att rasa ner. . byggde man om bion eller vad hände

#20 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 02 May 2018 - 19:06

Som motpol kan jag berätta att familjen i går var och såg Avengers på den fantastiskt fint renoverade 50-tals biografen Fontänen i Vällingby, där man bevarat salongens ursprungliga utseende men moderniserat tekniken, och den levererar lätt på par med "biogrottan" hemma.

Så kanske inte dra alla SF bios över en kam?

#21 ingvarolsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 261 inlägg

Postad 03 May 2018 - 10:17

Hur gick det med "skrytbygget" mall of Scandinavia bion...har den rasat än? ;)

Men ärligt talat hur gick det, senast jag läste nått höll taket på att rasa ner. . byggde man om bion eller vad hände

Om jag minns rätt så var det något slags akustikplattor som lossnade i taket. Det är nu fixat och bion är i drift.

Jag tycker att det är en mycket bra salong, bra bild och ljud (jag ser alltid till att få "bästa" platserna) men de kanske spelar lite väl högt för min smak.

Mvh,

Ingvar

#22 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10861 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 03 May 2018 - 14:32

Installatören hade räknat fel på vikten som hängde i taket, och hela taket var påväg ner... de kallade det för något annat, men allt ska vara åtgärdat nu 😏🤔🧐
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#23 HifiPatrik

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 735 inlägg

Postad 04 May 2018 - 14:00

Som motpol kan jag berätta att familjen i går var och såg Avengers på den fantastiskt fint renoverade 50-tals biografen Fontänen i Vällingby, där man bevarat salongens ursprungliga utseende men moderniserat tekniken, och den levererar lätt på par med "biogrottan" hemma.

Så kanske inte dra alla SF bios över en kam?

Både ja och nej. SF är ju en kedja och som sådan borde man ju ta ansvar för kvaliteten på alla sina biografer.

Jag tycker personligen om SF i Solna, liten "klassisk" biograf men ändå modern och oftast med personal som är trevlig.

Kista, Täby, Norrköping mfl är så dåliga att jag inte kan gå dit utan att bli förbannad och således inte heller går dit...

Som det är nu får i alla fall jag känslan att SF medvetet skiter i de dåliga biograferna och ger ut nya biljetter till de som klagar. Förmodligen billigast så men för mig betyder det att man överlag skiter i upplevelsen och enbart bryr sig om pengar.

Marantz AV7702 mkII, Nuforce MCH300SE-C7, Audio Physic Tempo 25 + Reference Center, Arendal sub, Epson EH-TW9300W, Grandview 2.35:1 duk, DuneHD, Sonos osv