Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

ny DVD spelare för både musik och film.

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

#1 Andy76q

It is inevitable

• Members
  • PipPipPip
  • 299 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2006 - 01:55

Hej..

Sitter idag på en DVD från Arcam FMJ DV29 och känner att den inte räcker till på dvd biten, men är en fröjd på ljudsidan.
Är lite sugen på en separat kombo för 2-kanaliga ljudet och för film, men blir för dyrt och sen gillar jag så få komponenter som möjligt.

Så min vision ser ut så här på ett ungefär.

DVD spelare som spelar grymt bra cd men spelar lite mer än OK på film.
Vill ha balanserat på det 2kanaliga ljudet (typ primare dvd30)
Detta sedan till ett hembio försteg med balanserat in på 2kanaligt. vilket försteg det lutar åt beror lite på vad det blir för DVD spelare.
till detta så blir det med all säkerhet nuforce monoblock..

OT till min egna tråd i DVD forumet är frågan till hembio försteget.. Har haft siktet på typ Arcam AVP700 eller kanske primare sp31.7.
Men nu kostar ju nuforce hembio försteg en bråkdel av Arcam eller primare och kanske gör jobbet lika bra eller kanske bättre? någon som vet?

Så ös på med vad man ska spana in...

Mvh
Andreas

#2 crion

100% DIGITAL

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2747 inlägg

» Har 9 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2006 - 02:05

Att just hänga upp sig på balanserat eller inte gör nog att du skippar en hel del trevliga alternativ i ruta 1.

Med tanke på vad som komma skall.. Inte många vet hur de nya HD-DVD spelarna är på ljudsidan. Sony drar stora växlar på sin PS3:a på ljudet, men marketing..

I och med att du står inför byte av både försteg och dvd skulle jag nog ha liite is i magen tills vi sett lite mer av vad som är på väg. Det vore kanske lite surt om du tänkte; "jag skulle ha väntat i 4 månader för en HD setup.."

Just nu sägs det att HDMI 1.3 recievrar släpps till sommaren. Då får du mao möjlighet till DTS Master HD och Dolby Digital True HD i ditt försteg/reciever. Eller se till att få ett försteg som klarar ta emot 8 kanaler okomprimerat (PCM) över HDMI. Med tanke på vilka pengar vi pratar om på din investering kan det vara värt att vänta.

Redigerat av crion, 21 December 2006 - 09:41.

#3 lbpetjos

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

» Har 7 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2006 - 09:35

Vad det gäller SD-DVD får Arcam DV 139 oerhörda lovord på AVforum, har dock ej balanserade utgångar.

Peter

#4 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1569 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 21 December 2006 - 10:37

Jovisst får den lovord, men man får nog ta det med en liten nypa salt när någon säger att den ser lika bra ut som Blu-ray... Men bra verkar den ju vara.
Dock verkar alla vara överens om att den är snuskigt bra på ljudsidan.
SD eller HD, varför välja? Vill ha bra på både och :D
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#5 Janne66

Ljud- & bildnjutare

• Members
  • Pip
  • 24 inlägg

» Har 6 bilder i mitt galleri

Postad 22 December 2006 - 12:06

Lyssnar just nu på Juloratoriet i tvåkanal på just en DVD30 via en Primare SP31.7 och ett par Krell steg och det låter fantastiskt bra. Kör balanserat mellan DVD och försteg, men inte hela vägen då mina gamla Krell KMA 100 mkII inte har balancerat. Låter dock bättre så här än via vanlig RCA mellan DVD och försteg, även om jag inte har två exakt lika kablar balanserat och obalanserat. Kan med andra ord vara svårt att jämföra rättvist.
Just nu är det nog annars mina QRS Merkurius som begränsar finliret. Har sedna tidiagare en SAT CDfix, som är en mycket bra CD både enligt mig och många andra, och blev positivt överaskad över CD-ljudet i DVD30:n. Vet att den inte har det senaste i bildväg, men för mig duger den bra även där.
Vänta på något nytt kan man alltid göra, och då kanske man aldrig kan köpa något. Lite "förlust" vid byte får man väl räkna med, men jämför det med förlusten av bra ljud under ett halvår. Det kostar att ligga på topp som bekant.

Har inte direktjämfört DVD30 med andra DVD-spelare i samma klass, men hört en del och tycker inte att jag hittat någon kombo som låter så mycket bättre (oftast låter det sämre).
Kan med andra ord inte rekommendera något specielt mer än att bekräfta att Primare gör bra kombospelare.

Må så gott och God Jul! / Janne