Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Jolts musiktips

• Vänligen logga in för att kunna svara
75 svar till detta ämne

#31 Shike74

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPip
  • 418 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2016 - 02:03

(Ellipse med Imogen är rakt igenom briljant!, särskilt little bird är galet bra)

Den ligger just nu först på spellistan. Spännande! :-)

Jag föreslår halvmörkt, några tända värmeljus eller vanliga kronljus, ett glas av nån favorit, slappna av och bara njut av genialiteten hos denna kvinna.

Bad Body Double är också tokigt bra, Aha! är i särklass även den.. 

Redigerat av Shike74, 09 January 2016 - 02:06.

|Linn Renew Klimax DS|Linn Kisto|Linn Aktiv Akubarik|
|Panasonic 65AX900|Oppo BDP-93EU|Dune HD Base 3D|
//Alexander//

#32 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 6558 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 09 January 2016 - 09:42

Dagens tips blir Vanessa Carlton o hennes 3e album "Heroes & Thieves" från 2007

MI0001480475.jpg

Jag gillar denna skiva skarpt, Vanessa känns underskattad på många sätt. . finns en verklig talang här.

Hon har valt en egen väg o vägrat bli den skivbolagen vill, nått som kostat henne mycket.

Början på denna videon är ett bra exempel. . videon börjar exakt som hennes största hit, så som skivbolagen vill. . att hon upprepar sig...se vad som händer sen o lyssna på texten :)

Inte bästa låten på skivan men väldigt mycket "fuck you" till skivbolagen.

Grym låt, svårt att hitta bra videor av denna...lyssna på skivan....me like

O en av mina favvo videor . . dock från skivan "Harmonium"

#33 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 10 January 2016 - 09:27

Dagens tips blir norska Maria Mena och skivan "Victoria" från 2011

MI0003295651.jpg

Som vanligt var det lite svårt att välja skiva, många skulle nog valt "Weapon In Mind" istället men jag väljer efter lite velande ändå "Victoria" ( som är Marias mellannamn ) även om det inte direkt finns några "hits" på denna skiva.

#34 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 11 January 2016 - 17:24

Dagens tips kommer från den Bermuda födda Heather Nova, jag väljer hennes andra release "Oyster" från 1994....men valet är inte lätt, även efterföjande "Siren" hade funkat...o "South"

Heather_Nova_-_Oyster_UK.jpg

Heather har en ganska speciell röst, men jag gillar den :)  . . sen kan skivorna vara lite ojämna ibland, finns helt grymma låtar blandat med lite "fillers"

Lite konstig låt men min favorit av någon anledning . . denna är från "South" skivan

#35 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 12 January 2016 - 17:17

Dagens tips blir Evanescence och albumet "Fallen" från 2003

MI0000374790.jpg

Bandet frontas av sångerskan Amy Lee, o skall man vara lite elak så ÄR Amy bandet...... Musiken kallas "operatic goth pop, soul-baring introspection paired with churning metallic guitars" på Allmusic. . o det känns som en bra beskrivning.

Lite exempel på Amys underbara röst.

Två av singlarna från "Fallen"

#36 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 13 January 2016 - 10:05

Dagens tips blir lite "electro-pop" från en artist som kallar sig Halsey. . . . Skivan heter "Badlands" och är hennes debut från 2015.

Badlands-album-cover.jpg

Ashley Frangipane som hon egentligen heter slog igenom på youtube som 18-åring o fick så många följare att hon tillslut fick ett skivkontrakt o två år senare kunde släppa "Badlands" . . All musik på skivan är skriven av henne själv.

#37 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 14 January 2016 - 13:09

Dagens tips kommer från staden Homer i Alaska ( älskar det namnet på en stad hehe )

Jewel Kilcher ( Artistmanm "Jewel" ) släppte sitt debutalbum "Pieces Of Me" 1994, o detta blir mitt tips idag.

MI0000067242.jpg

O en liten video från min favvorit konsert på BluRay.. "jewel-  the essential live songbook"

#38 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 14 January 2016 - 17:02

Med tanke på Alan Rickmans bortgång kommer ett bonustips idag

Bandet Texas o videon till "In Demand" från 2000 o en ny låt från 2015..båda med Alan i videon

#39 Speedball

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1482 inlägg

Postad 14 January 2016 - 20:25

Alan Rickman är en av mina favorit skådespelare och Texas har gjort en och annan favoritlåt, så det var en bra post när den som mest behövdes. Bra där Jolt!

R.I.P Alan...

#40 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 15 January 2016 - 17:58

Dagens tips blir Engelska Gabrielle Aplin och hennes skiva "English Rain" från 2013

MI0003530751.jpg

Liksom Halsey jag tipsade om häromdagen har Gabrielle fått igång sin karriär via Youtube. . när hon sedan sjöng låten till en reklamkampanj under julen 2012 fick hon ganska snart ett skivkontrakt.

Riktigt bra detta!

#41 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 16 January 2016 - 14:54

Dagens tips blir nog den enda samlingsskivan på denna listan.

Albumet "The Collection" av Mary Black som kom ut 2000

MI0001640396.jpg

Gillar man kvinnliga sångerskor eller bara Irländsk musik så bör man äga minst ett Mary Black album.

En anledning att jag väljer samlingsskivan är denna låt

Denna låt har Eleanor McEvoy skrivit o den finns i mängder av versionen men den med Mary Black är bäst...mer om Eleanor senare

#42 rajapruk

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2979 inlägg

Postad 19 January 2016 - 12:03

Upptäckte en ny skiva igår. Helt grym!
Céline Dion - D'eux (1995)

Speciellt låten "je sais pas".

Riktigt bra ljud med.

Aldrig gillat henne tidigare faktiskt.

Redigerat av rajapruk, 19 January 2016 - 12:08.

#43 Mirage

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1953 inlägg

» Har 15 bilder i mitt galleri

Postad 22 January 2016 - 19:13

Jag vill bara skriva att jag tycker den här tråden är väldigt intressant! Det är bara det att jag haft väldigt lite tid hemma på sistone, och det kommer att vara så under en tid. Även om jag har lurar med när jag reser så föredrar jag att lyssna i lugn och ro hemma.

Dessutom har jag inget smidigt sätt att spela musik från YouTube i stereon hemma, men jobbar på att lösa det.

Eftersom en del av musiken i tråden är sådant som jag redan lyssnar på så tror jag att det mesta här skulle passa mig.

Heather Nova tycker jag är väldigt bra och min favoritlåt är titelspåret från albumet Storm, men jag har även Oyster. Skivan med Céline Dion som rajapruk tipsade om har jag haft länge, men det var även länge sen jag lyssnade på den. Lyssnade lite på den i går, och den är riktigt bra.

Så jag tackar åter Jolt och övriga som kommit med tips här, fortsätt gärna!

Jolt skrev att han bara tänkte tipsa om kvinnliga artister i den här tråden, så då tänker jag vara lite vrång och lägga in en favorit just nu; med en manlig artist. :)

Parachute med Chris Stapleton är en riktigt skön låt som kan höras på Spotify. Vill man höra albumversionen med bild så blir den inte rörlig.

Det kan man dock få om man ser den live.

Med vänliga hälsningar Erik
Mitt system och Mina filmer

#44 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 22 January 2016 - 19:41

funderade länge på vad jag skulle kalla tråden för...såhär i efterhand skulle jag nog valt mitt andra val "kvinnliga sångerskor" men nu blev det som det blev.

Tappade inspirationen för tråden ett tag men skall böja skriva imorgon igen o sen ge ett tips varje Lördag. . ett om dagen blev lite mastigt i längden

Skall också försöka ge mig på en tråd med tips på TV-serier imorgon. . .vilket blir lite knepigare

#45 Jolt

En glad entusiast.

• Members
  • 6558 inlägg

Postad 23 January 2016 - 10:47

Tappade motivationen för tråden lite...men kommer köra ett tips i veckan nu, ett om dagen blev lite mycket.

Som nystart tar jag ett lite udda tips idag...Yazoo med "You And Me Both" från 1983

MI0003564623.jpg

Yazoo bildades 1981 efter det att Vince Clark hoppat av Depeche Mode o bildat duo ihop med sångerskan Alison Moyet.

Bandet blev ganska kortlivat med bara två studioalbum men båda är klassiker. . många föredrar nog deras första "Upstairs At Eric´s" men jag väljer som sagt efterföljande skivan.

Yazoo gjorde en "reunion tour" o släppte efter denna en samling "Reconnected: Live"

En video från denna tour där även Andy Bell från Erasure framträder..( för att få in en manlig sångare ( nåja)  hehe )

Redigerat av Jolt, 23 January 2016 - 10:51.