Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Kiss – Kissology Vol. 2 (1978-1991)

• Vänligen logga in för att kunna svara
2 svar till detta ämne

#1 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 11 August 2009 - 08:00

kissology_vol2.jpg

Kiss – Kissology Vol. 2 (1978-1991)

Bildformat: 4:3 Ljudformat: Dolby Digital 5.1, Dolby Digital Stereo Bolag: Eagle Vision/Playground Längd: 6 tim 46 min + bonus disc.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Kissology Vol. 2 sammanfattar åren 1978-1991 på fyra discar. Vol. 2 släpps i tre olika utgåvor där disc 1-3 är identiska, men bonusmaterialet på disc fyra skiljer sig mellan utgåvorna. Längden på disc 1-3 är 6 timmar och 46 minuter, sedan tillkommer respektive bonus disc. Kissology Vol. 2 innehåller bl.a. liveframträdanden, promoclips, intervjuer, dokumentärer och filmen Attack Of The Phantoms.

kiss_1.jpg

Jag tycker att Vol. 2 är minst lika intressant som Vol. 1, kanske ännu mer då Kiss under dessa år gick från att vara "The Hottest Band In The Land" till "The Hottest Band In The World". Det var även under dessa år som gitarristen Ace Frehley och trummisen Peter Criss lämnade Kiss, och gruppen bestämde sig för att ta av sminket. Jag gillar även Kiss 80-tals period rent musikaliskt, låtar som tex. Heaven's On Fire, Crazy Crazy Nights, Lick It Up och I Love It Loud, är alla klassiker i min bok och håller fortfarande.

Bild och ljud är av sämre kvalitet och precis som i Vol. 1 ser och låter det som att man tankat över materialet direkt från VHS, även om Vol. 2 håller något högre kvalitet då det mesta är inspelat senare.

Sammanfattningsvis är Vol. 2 en mycket intressant utgåva. Ansvariga har precis som i fallet med Vol. 1, grävt djupt i Kiss skattkista och presenterar allt material i kronologisk ordning. Visst hade det varit trevligt om bild och ljud varit av bättre kvalitet, men är du bara medveten om det så har du mer än sju timmars högklassig underhållning framför dig.

Betyg Filmen: 9 Bilden: 5 Ljudet: 5

Tack till Playground Music Scandinavia för recensionsexemplaret.

Redigerat av Y-front, 12 August 2009 - 05:21.

#2 lirsa

lirsa

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 849 inlägg

» Har 12 bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 15:43

Intressant Y-front. Har varit ett kiss-fan sedan början på 80-talet, så jag har verkligen varit på g att köpa alla tre. Dock har jag dragit mig just föär det du nämner med bild- och ljudkvalitet. Men ett framtida släpp på BD är väl inte att tänka på om källmaterialet är så kasst.

Gjorde misstaget att gå konserten i Köpenhamn förra sommaren. Och nej, det borde verkligen lägga ner nu. Annat var det 1996 vid första riktiga återföreningen då det small i Globen, vilket minne!

Tack för din recension i vilket fall, kul läsning och mer sugen blir man på att lägga vantarna på dessa tre boxar även fast de bara kommer spelar i vardagsrummet i så fall ;).

#3 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 12 August 2009 - 18:22

Tack lirsa. Även jag var och tittade på återföreningen 1996 (och har inte sett dom live efter det). En underbar kväll i Scandinavium för min del, som fortfarade finns kvar i minnet. ;)

Visst är det lite trist för oss hemmabiofantaster med fina anläggningar att inte bild och ljud håller bättre kvalitet på denna utgåva och Vol. 1. Det blir, som du skriver, till att titta i vardagsrummet på TV:n.

/Y-front