Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Kalibrering av gråskala...?

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

#1 CinemaGeek

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 29 January 2011 - 02:22

Ja, som sagt, kalibrering av gråskala; kanske jag som är oinsatt (vilket jag är), men jag undrar ändå: hur i hela friden kalibrerar man gråskalan på en projj? Har varit hemma hos min släkting som har projj (TW 3200) och nu fundrar jag...vad är det man ändrar i? Färgkalibrering är jag med på,finns ju en uppsjö med inställningar i TW 3200, men gråskalan...? Förklara, snälla...med risk för att verka dum...

#2 Subben

Rockande entusiast

• Members
  • PipPipPip
  • 461 inlägg

» Har 24 bilder i mitt galleri

Postad 29 January 2011 - 09:51

Ja, som sagt, kalibrering av gråskala; kanske jag som är oinsatt (vilket jag är), men jag undrar ändå: hur i hela friden kalibrerar man gråskalan på en projj? Har varit hemma hos min släkting som har projj (TW 3200) och nu fundrar jag...vad är det man ändrar i? Färgkalibrering är jag med på,finns ju en uppsjö med inställningar i TW 3200, men gråskalan...? Förklara, snälla...med risk för att verka dum...

Hej och välkommen.

Det bästa jag kan göra är att rekommendera dig att använda sökmotorn och söka igenom forumet där hittar du många bra artiklar om gråskalekalibrering.

mvh/Subben

#3 perra1

Till er tjänst....

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 10862 inlägg

» Har 13 bilder i mitt galleri

Postad 29 January 2011 - 10:08

Jag skulle vilja påstå motsatsen - det finns inställningar för gråskala, men inte för färg på den modellen :lol:

För att ställa gråskalan behöver man instrument och kalibreringsmjukvara - det går INTE att göra med ögonen :blink:

Mvh

Pär
TIWIA - It's all about the experience
Allt inom ljud, bild och ljus - inklusive A/V kalibrering

#4 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 29 January 2011 - 14:10

Jag är bara en glad amatör och därför är det tur att vi har proffs som tex Perra och Colamannen på forumet. Jag kommer att låta colamannen (då han är närmast) kalibrera min projje när den rullat på ett tag och jag har fixat till med mörkläggningen så gott det går.

Men annars är jag precis som dig, mycket intresserad av att pilla lite själv och gärna jämföra olika inställningar. Om jag inte har helt fel för mig, så är det RGB reglagen som fixar till gråskalan.

Även om man nu inte kan ställa in det med ögat, så skulle det vara intressant vilken "bild" man kan använda för att i alla fall se resultatet .. om man tex använder DVE ..

Maveric

#5 pacman

Gladaste entusiasten

• Moderator
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 5973 inlägg

» Har 10 bilder i mitt galleri

Postad 29 January 2011 - 15:16

Använd i första hand grey-rampen när man ska bolla in gråskalan bye-eye.

I första hand ska man använda färgtemp för att by eye ställa in gråskala. Färgtemp ska i första hand reglera blansen mellan blå och röd. Hur sedan grön förhåller sig till dessa varierar mellan maskin och exemplar.

I Epson fallet finns dessutom "Skin tone" som eventuellt kan användas om man har för mycket grön eller magenta(dvs röd+blå) stick.

RGB-reglage kan man pilla på by eye om man har extrema fel och reglage som färgtemp inte hjälper. Fabriksmässigt bra projjar, som t.ex. HW20, gör man nog bäst i (iofs, jag anser att det är lärorikt att bara leka för att se vad som händer med bilden) att inte pilla med utan mätinst.

HBs hembioguide berättar säkert mer:
http://www.hemmabiot...kel/2008_49.pdf

Ang just Epson 3200 så är Tip of the day är oxå nya nummret av Hemmabiotidningen (kommer i butik nästa vecka?) där Epson TW3200 testas, där finns lite tips om hur man får ordning på den skapligt.
DYNAMIC PICTURE MODE IS AS IF YOU WERE FORCED TO READ EVERYTHING IN CAPSLOCK WITH NO PUNCTUATION OR PARAGRAPH FORMATTING WHATSOEVER IN OTHER WORDS IT IS TERRIBLE IRRITATING FATIGUING AND GENERALLY ANNOYING TO BE FORCED TO WATCH SUCH A HIDEOUS OVERLY BRIGHT BLUE OVERSHARPENED OVERSATURATED EXCUSE FOR A PICTURE

#6 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 29 January 2011 - 15:55

RGB-reglage kan man pilla på by eye om man har extrema fel och reglage som färgtemp inte hjälper. Fabriksmässigt bra projjar, som t.ex. HW20, gör man nog bäst i (iofs, jag anser att det är lärorikt att bara leka för att se vad som händer med bilden) att inte pilla med utan mätinst.

Den enda HW20 jag sett kalibrerad, var endast Kontrast och RGB (ligger under gamma och sedan speciell 3 för D65 ) det som var ändrat i större "rörelser" Allt annat var ganska orört.

Maveric

#7 CinemaGeek

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 25 inlägg

Postad 30 January 2011 - 07:58

Nu har jag kikat runt på forumet och polletten har trillat ner...men nu känner jag mig mer än lovligt dum :blink:
För övrigt tror jag det blir en Sony HW 20 för egen del; satan vad den knäcker för de stålarna!!! Antar att du är mer än nöjd, Maveric?

#8 MaVeRiC

Aktiv Senior

• Members
  • PipPipPipPipPipPip
  • 1235 inlägg

Postad 30 January 2011 - 10:41

Antar att du är mer än nöjd, Maveric?

Jo, det var värt pengarna att gå från HW15 til HW20
Fick nya Hembiotidningen i Fredags och precis som det är, hade de såklart inte hittat någon konkurrent till HW20 under 30.000 kr

Maveric

#9 Trasan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 131 inlägg

Postad 31 January 2011 - 11:06

Har kört kalibrering själv med hjälp av denna guide http://www.curtpalme...pic.php?t=10457 och en Spyder2 colorimeter + ColorHCFR.
Är absolut inget proffs och colorimetern är långt ifrån bra, väldigt begränsad/dålig i låga IRE's.
Men guiden tycker jag förklarar det mesta hyffsat enkelt och även de verktyg som behövs, där ser man i alla fall om det är något man vill ge sig på eller inte.
Sen finns test-patterns m.m. att hitta på nätet (lagligt alltså) om man inte vill köpa.

Men som sagt, det är ju aldrig fel att få det gjort av proffs med riktig utrustning (mao inte en Spyder2 :blink: ).

#10 gyllis

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 90 inlägg

» Har 1 bild i mitt galleri

Postad 31 January 2011 - 17:09

Har kört kalibrering själv med hjälp av denna guide http://www.curtpalme...pic.php?t=10457 och en Spyder2 colorimeter + ColorHCFR.
Är absolut inget proffs och colorimetern är långt ifrån bra, väldigt begränsad/dålig i låga IRE's.
Men guiden tycker jag förklarar det mesta hyffsat enkelt och även de verktyg som behövs, där ser man i alla fall om det är något man vill ge sig på eller inte.
Sen finns test-patterns m.m. att hitta på nätet (lagligt alltså) om man inte vill köpa.

Men som sagt, det är ju aldrig fel att få det gjort av proffs med riktig utrustning (mao inte en Spyder2 :blink: ).

Är det någon idé att köpa en X-Rite Eye-One Display LT för att kunna kalibrera gråskala mha ColorHCFR på en HW-20? Blir det bättre än innan om man gör det enligt Curt Palmes guide? :lol:

Det är ju kul att lära sig!

#11 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 31 January 2011 - 17:45

Det är ju aldrig fel med en vettig liten mätare ifall man har behov av korrekta färger på datorskärmen för foto etc. Så då kan man med gott samvete lägga ut pengarna på en Eye-one och sedan pilla med HCFR. Det är ganska lärorikt om inte annat.

För att lyckas krävs ett tydligt intresse eftersom tröskeln är ganska hög. Är man inte "skolad" i ögonen kan det också vara svårt att se ifall man faktiskt gör rätt. Bara ett typexempel är alla LG-teve-ägare som drar på kontrastreglaget till 90+någonstans så vitt når gränsen vid 235, men som inte alls är medvetna om att det klipper nivåerna så att ljusa nyanser ändrar färg mot grönt, magenta eller cyan. Ett fel som är otroligt tydligt på exempelvis AVS HD709-testmönstren men som går många förbi. Då är kalibrering av gråskala betydligt svårare än att dra kontrastreglaget rätt. :blink:

HW20 är om inte annat en rätt bra station för att öva på eftersom reglagen svarar bra på rätt sätt och det är lätt att få exemplariska mätningar. Å andra sidan, eftersom felen från början är ganska små kan man uppleva det som rätt mycket pengar och tid för att egentligen bara finputsa bilden. Än en gång - det hänger på hur tränad man är i färgseendet.

Redigerat av Ringblixt, 31 January 2011 - 17:46.

Står bakom www.d65.se

#12 Trasan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 131 inlägg

Postad 31 January 2011 - 19:04

För att lyckas krävs ett tydligt intresse eftersom tröskeln är ganska hög. Är man inte "skolad" i ögonen kan det också vara svårt att se ifall man faktiskt gör rätt. Bara ett typexempel är alla LG-teve-ägare som drar på kontrastreglaget till 90+någonstans så vitt når gränsen vid 235, men som inte alls är medvetna om att det klipper nivåerna så att ljusa nyanser ändrar färg mot grönt, magenta eller cyan. Ett fel som är otroligt tydligt på exempelvis AVS HD709-testmönstren men som går många förbi. Då är kalibrering av gråskala betydligt svårare än att dra kontrastreglaget rätt. :blink:

Fast ena felet borde man väl se om man försöker kalibrera gråskalan eftersom balansen mellan RGB borde bli tämligen skevt ?
White-crush blir ju knepigare om man inte testar fram och tillbaka för att se om det blir oförändrat, mindre eller mer detaljer beroende på inställning.

#13 Ringblixt

Pragmatisk idealist

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPip
  • 1442 inlägg

Postad 31 January 2011 - 20:43

Inte riktigt hundra med vad du tänker på. Men problemen med att sätta gråskalan och att vara mindre erfaren "i synen" är att mätarna inte är pålitliga i låga IRE och man kan sätta något som mäter rätt i IRE 30-100 men som skiftar rätt mycket i botten. Är man van ser man omedelbums med en gråramp ifall det blir fel och det är något som inte alla upptäcker när man instruerar personer i ämnet. Jag måste peka ut färgskiftningen innan det kommer ett "aha!". För att ta ett exempel som jag varit med om många gånger. :blink:

På samma sätt ser inte personer felen som uppstår i de ljusa delarna när kontrastreglaget klipper i kanalerna. Kör man 90+ på sin LG-teve så är det färgskiftningar vid IRE 100 eller tidigare. Eller så klipper WTW innan i kedjan eller har dragit ned kontrast och dynamik i bildkällan.

Ett sätt att få mer tillförlitlighet i mätningarna är att köra projektorn närmare duken och mäta på en bild som är säg, en meter bred eller liknande. Fyra gånger mer ljus än att köra 90 tum. Man spar om inte annat lite tid medan man övar.
Står bakom www.d65.se

#14 Trasan

En glad entusiast.

• Members
  • PipPip
  • 131 inlägg

Postad 31 January 2011 - 22:37

Tänkte mest på att om det blir så illa att det blir färgskiftningar så borde man väl se det i mängden rött/grönt/blått när man mäter ?

#15 -Markus-

En glad entusiast.

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Postad 04 February 2011 - 08:38

Inte om mätaren visar fel