Component - för entusiaster av ljud och bild.

Hoppa till innehåll

Foto

Butiker som säljer film

• Vänligen logga in för att kunna svara
31 svar till detta ämne

#1 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 2628 inlägg

» Har 14 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 11:10

Jag hittade ingen tråd som sammanfattar de butiker man kan köpa film på så jag drar ner alla de jag känner till och för att göra det intressant kommenterar med mina erfarenheter så fler kan lära sig av mina misstag.

Jag kommer ihåg en gammal tråd om tips på filmbutiker som var från 2005 eller så tror jag, men det är ju ständigt aktuellt och likväl det finns lista på butiker som säljer hårdvara, butiksguiden, och sist på forumet finns ju 1260 länkar men de är ännu inte kategoriserade så varför inte börja själv?

Mitt egentliga skäl till den här tråden är att jag vill fråga om jag köper av Axel Music som är registrerat i Kanada men startade i Danmark och som har lager/varuhus i Danmark, Holland, Tyskland och skickar därifrån, kommer jag då behöva betala moms 25% + tullavgift 3,5%??

Här är min lista:

Favoriter på butiker

Axelmusic.com (DK)
Väldigt informativ hemsida med mycket film, finns nästan allt då de har även R4 från Korea och Australien. Dock kan det stå mer om filmen, format, längd med mera. Det får man istället läsa sig till på filmens baksida som kan vara svårläslig. Dock billigt och verkar ge bra service. Har inte handlat av dem ännu.

CDON.com (SE)
Låga priser och rätt stort utbud av musik och mer o mer på film, ofta kampanjer och bra service. Köper mycket där och har bra erfarenehter. Vissa felaktiga varor har jag fått men det har lösts bra och jag har kunnat reklamera trasiga skivor ok utan gnäll eller förseningar. Enda kontakt via mejl eller fax!

Ginza.se (SE)
Sveriges största postorder för film och musik. Dålig sökmotor, väldigt dåliga beskrivningar om artiklarna men har stort utbud fast då på musik ej på film som inte är så utbrett. Ganska billiga men kan vara dyra. Bra service och det går att ringa. Trevlig personal och reklamationer har gått ok utan problem.

Discshop.se (SE)
Bäst när det gäller beskrivningar av filmer och har bäst översikt av filmer (säljer inte musik-CD). Min referens när det gäller filmköp och jag vill gärna köpa av de som gör ett så bra jobb. Tyvärr inte alla filmer jag vill ha och har ett ganska högt prisläge men blivit bättre. Ypperlig service och inga problem vid reklamationer. Recensioner finns av både dem och kunder på artiklarna, mycket bra vägledning!

Bengans.se (SE)
Sveriges första nätbutik och som säljer mest musik men även film. Har även riktiga butiker och kan få tag på det mesta vid beställningar. Har man beställt fel går det att korrigera utan gnäll och som sagt bra rutin på grejerna och ypperlig service. Rekommenderas för musik.

jpc.de - your global music player (DE)
En mycket innehållsrik och prisvärd butik som helt enkelt har en sökvänlig hemsida med det mesta, även sådant som inte finns i USA har jag hittat här, t ex Back track med Dennis Hopper. Rekommenderas främst för musik men imponerar på film. Har även 1,8 milj böcker eller som de själva säger:

With over 400,000 CDs and DVDs to choose from, jpc offers you an unparalleled media selection. Every music lover will find something at jpc - be this genuine music specialities and rarities or recordings on our proprietary classic label cpo.

Andra alternativ på butiker

Amazon (fd CD NOW) (US)
Köpte mycket trance slutet av 90-talet när de hette CD NOW som inte fanns att få tag på men sedan åkte jag på mycket skatt och tull. Sedan köptes de av Amazon och jag klarar inte av deras hemsida som är ett under av förvirring och reklam och konstigheter. Helt enkelt värdelös och katalogen ser jättestor ut men är ofta att varor utgått eller blir försenade i halvår. Säljer även begagnat så man vet inte vad man får eller vilket skick. Värdelös hemsida som sagt, obefintlig service och kan vara otroligt dyr men billig fast osäkert vad man får för pengarna. Köp inte av dem.

Megastore.se (SE)
Gamla Mega som nästan gick i graven och nu har fåtal butiker kvar. Var helt enkelt bäst på musik ett tag men har väldigt liten näthandel och servicen är inte direkt servicevänlig. Tyvärr finns inte singlar på musik längre men på film är de rätt ok. Men de tillhör inte mina favoriter.

Home Entertainment (SE)
Bonniers försök till nätbutik och alla har väl köpt 3 filmer för 1 kr styck och expeditions- och portoavgift och månadsfilmer i brevlådan? Inget större utbud utan säljer bara det som kallas storfilmer. Dålig hemsida, dålig service och reklamationer möts med frågetecken. Inget att rekommendera.

DVDhuset.com (SE)
Enkel butik (finns i Nynäshamn med butik) med ganska stram hemsida. Inga krusiduller men ger det basala. Kan inte säga mycket för jag tror inte jag handlat av dem men de ger ett trovärdigt intryck men skulle behöva få större utbud och utveckla sajten.
Säljer även Högtalare: JM lab, KEF, Chario, NHT, Celestion, Mordaunt short, MJ Acoustics, Mirage, Velodyne mfl. Elektronik: Marantz, Yamaha, Sherwood, Onkyo, Vincent, Audio Analogue, Toshiba, Rotel, NEC, Hitachi, Panasonic, Infocus mfl. Kablage: Supra, Acoustic Zen, Harmonic tech, Neotech mfl.

Swedisc (SE)
Säljer sedan 1997 importerad film från USA, priser anges i dollar. Inte så värst mycket filminformation och heller inte så imponerande. Säljer bara R1 film men frakten ingår i priset och de säger sig kunna leverera snabbt.

Movieline.se (SE)
10 000 titlar och sägs vara störst i Skandinavien på köpfilm. Har inte mycket erfarenhet av dem men hemsidan är långt ifrån bra, en av de sämsta jag sett och obefintlig information om filmerna. Skulle inte köpa om jag inte redan visste vad jag fick när det gäller ljud, bildformat, extramaterial med mera. (Man kan bara hämta beställda filmer i butiken i GBG).

Sendit.com (UK)
Stor butik med det mesta i filmväg. Har ganska god service och förutom långa frakttider fungerat hyggligt. Miminalt med filminformation och är väl en engelsk amazon kan man förmoda.

Coming soon(?) butiker

Blackstar.co.uk (UK)
Haft en väldigt omfattande katalog med även möjligheten att spåra gamla och udda filmer. Var megastora på VHS och gick in på DVD och hade låga priser och utförlig information. Lätt att söka på sidan och trevligt med information. Bra service och mycket tillmötesgående vid reklamationer och frågor. Coming soon.

Skivman (SE)
Enklare butik som länge var på tillfälligt avbrott och som verkar gått i graven (sedan 10 aug). Annars ok service då de fanns. Kommer i annan regi.

Skivstallet.nu/andersw/ (SE)
En sajt för begagnade filmer och skivor. Trevlig service för en musikälskare och punktliga leveranser och bra information om artiklarna. Dock på upphällningen tror jag.

Andras favoriter på butiker

Butta: Min absolut favorit utanför sveriges gränser är PLAY (UK). Är man på jakt efter något udda så kan man kanske hitta det på Badlands (SE).

Enlund: Jag måste säga att jag gillar Swedisc (SE). Inte mycket info om filmerna förvisso. Men rätt bra priser och de brukar ganska ofta skicka ut nyheter någon/några dagar innan "street-date". Annars handlar jag mycket från dvdboxoffice.com (CA). Fri frakt world-wide, låga priser och fastnar aldrig i tullen.

Lordnilsson: En av mina favoriter är americanlaser.se (SE)

Y-front: DVD.se (SE), här har jag hittat en del smått och gott. Skivhugget.se (SE). Mycket stort utbud av både CD och musikdvd. Jag har hittat flera svåråtkomliga skivor/konserter här. En annan butik som har en hel del svåråtkomliga konserter och skivor är tyska aorheaven.com (DE)

John_doe: några som även har bra priser är CD Wow! (SE)

Rgenecy: Kvarnvideo (SE) tycker jag är värt ett omnämnande också. Inte den bästa sidan i världen men snabb leverans (de 4 gånger jag provat) och inte helt tokiga priser. (Kan nämnas att butiken ursprungligen var hyrfilmsbutik, ligger i Malmö och har många som rekommenderar den).

Mvh TomasVolley

EDIT: La till länkar till butikerna och andras favoriter samt uppdaterade informationen. La till jpc.de, bra butik.

Redigerat av TomasVolley, 03 March 2010 - 11:38.

Vem sitter på fjärrkontrollen?

#2 Butta

Stapplar framåt

• Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1568 inlägg

» Har 21 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 13:43

Min absolut favorit utanför sveriges gränser är
PLAY
De har det mesta...
Dock blev det blivit lite dyrare efer att de började ta betalt i Euro.

Är man på jakt efter något udda så kan man kanske hitta det på
Badlands
Mvh/Björn

"Everything in audio is subtle and not worth it."

#3 Enlund

Buy quality, cry once

• Members
  • PipPipPipPipPip
  • 851 inlägg

» Har 19 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 14:41

Jag måste säga att jag gillar Swedisc. Tidigare kunde man beställa på nätet, men välja att hämta ut i deras butik på kvarngatan. Det alternativet finns tyvärr inte längre. Men de packar filmerna sjukt väl.
Fick hem senaste simpsonsboxen härom veckan. den var inlindad i flera lager bubbelplast och sen i en jiffy-bag.
Inte mycket info om filmerna förvisso. Men rätt bra priser och de brukar ganska ofta skicka ut nyheter någon/några dagar innan "street-date". Det gillar jag :-)

Annars handlar jag mycket från dvdboxoffice.com (Kanada)
Fri frakt world-wide, låga priser och fastnar aldrig i tullen.

/D
david enlund | enlund.se
Componentmästare i James Bondkunskap
Min dvdlista.

#4 lordnilsson

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 600 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 19:19

Bra tråd.

En av mina favoriter är americanlaser.se
Vi äger inte våra prylar, de äger oss.

#5 Y-front

TV är det enda sömnpiller man tar genom ögonen

• Members
  • 2687 inlägg

» Har 25 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 19:34

* DVD.se. Det lönar sig att jämföra nätbutiker, här har jag hittat en del smått och gott.

* Skivhugget.se. Mycket stort utbud av både CD och musikdvd. Jag har hittat flera svåråtkomliga skivor/konserter här.

/Y-front

#6 tober

Comedys a dead art form. Now tragedy - thats funny!

• Admin
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 8364 inlägg

» Har 20 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 20:13

Jag handlar från en hel del olika butiker men en stor del från dvdboxoffice.com . Riktigt bra utbud av allt från PS3 spel till DVD, musik etc. Dock så är det gratis frakt men också normal leverans på 2-4 veckor.

#7 Dazzin

En gasglad entusiast.

• Members
  • 3160 inlägg

» Har 8 bilder i mitt galleri

Postad 14 August 2007 - 21:26

Måste faktiskt ge en liten ros till Amazon till skillnad från TomasV dom har en riktigt bra funktion och det är att man kan få tips på musik i samma genré, har gittat många goa gruppen, bara för att man kanske haft Mr Scruff i varukorgen, sen att man kan hitta skivor "used like new" för spotstyvlar gör inte saken sämre, har handlat en kasse musik där nångång och jag minns att det hamnade en bit under 100kr per skriva med frakt, och det var musik jag inte hittat om jag tex. gått in på CDON. :D

#8 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

Postad 16 August 2007 - 09:22

Måste faktiskt ge en liten ros till Amazon till skillnad från TomasV dom har en riktigt bra funktion och det är att man kan få tips på musik i samma genré, har gittat många goa gruppen, bara för att man kanske haft Mr Scruff i varukorgen, sen att man kan hitta skivor "used like new" för spotstyvlar gör inte saken sämre, har handlat en kasse musik där nångång och jag minns att det hamnade en bit under 100kr per skriva med frakt, och det var musik jag inte hittat om jag tex. gått in på CDON. :)

En god funktion! :D De har 79 andra att jobba på innan de kan säga hej.

DVD.se verkade inte så speciell, liknar Ginza.

Skivhugget hade inte U2? Dålig info om skivorna.

Provade Americanlaser, bättre upplagt och ser ut att ha en del men de hade inte Blade runner?

Mvh TomasVolley

#9 John_doe

En glad entusiast.

• Members
  • PipPipPipPip
  • 707 inlägg

» Har inga bilder i mitt galleri

Postad 16 August 2007 - 11:59

många bra länkar här :)
några som även har bra priser är cd wow!
http://www11.cd-wow.se/index.php

MVH Erik

#10 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5409 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 16 August 2007 - 13:27

Mitt egentliga skäl till den här tråden är att jag vill fråga om jag köper av Axel Music som är registrerat i Kanada men startade i Danmark och som har lager/varuhus i Danmark, Holland, Tyskland och skickar därifrån, kommer jag då behöva betala moms 25% + tullavgift 3,5%??

Ingen annan vill ju svara (om jag inte missat det), så: Nej, när en webbutik levererar från EU behöver du inte betala moms+tull. Axelmusic har för övrigt bra service. När jag fick en skiva som inte fungerade skickade de en ny. När jag frågade hur jag skulle returnera den gamla svarade de att det inte behövdes som något "bevis".

#11 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

Postad 16 August 2007 - 14:56

Ingen annan vill ju svara (om jag inte missat det), så: Nej, när en webbutik levererar från EU behöver du inte betala moms+tull. Axelmusic har för övrigt bra service. När jag fick en skiva som inte fungerade skickade de en ny. När jag frågade hur jag skulle returnera den gamla svarade de att det inte behövdes som något "bevis".

Tack tommypeters!

Då slänger jag iväg ordern jag haft vilande på en Blade runner väska! Har man tur får man den några dagar efter 18 dec släppet och kan ta vara på julledigheten på ett bra sätt. Julbord hemma och hemmabio!

Mvh TV

#12 tommypeters

Surroundfreak

• Members
  • 5409 inlägg

» Har 16 bilder i mitt galleri

Postad 16 August 2007 - 14:57

Jag handlar från en hel del olika butiker men en stor del från dvdboxoffice.com . Riktigt bra utbud av allt från PS3 spel till DVD, musik etc. Dock så är det gratis frakt men också normal leverans på 2-4 veckor.

...men de ljuger friskt om "listpriser"... De kanske går efter någon gammal kurs mellan USD och CAD, med nuvarande kurs blir inte ett amerikanskt listpris på USD $24,98 till närmelsevis några CAD$38,95 som de anger. Bra mycket närmare de 27,99 som de tar.

Men bra med inräknad frakt, då kan man beställa en enda skiva/film utan att frakten blir så procentuellt dyr, och oftast slippa moms.

#13 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 16 August 2007 - 15:02

Måste faktiskt ge en liten ros till Amazon till skillnad från TomasV dom har en riktigt bra funktion och det är att man kan få tips på musik i samma genré, har gittat många goa gruppen, bara för att man kanske haft Mr Scruff i varukorgen, sen att man kan hitta skivor "used like new" för spotstyvlar gör inte saken sämre, har handlat en kasse musik där nångång och jag minns att det hamnade en bit under 100kr per skriva med frakt, och det var musik jag inte hittat om jag tex. gått in på CDON. :D

En god funktion! :) De har 79 andra att jobba på innan de kan säga hej.

DVD.se verkade inte så speciell, liknar Ginza.

Skivhugget hade inte U2? Dålig info om skivorna.

Provade Americanlaser, bättre upplagt och ser ut att ha en del men de hade inte Blade runner?

Mvh TomasVolley

* DVD.se kanske liknar Ginza, men det lönar sig att jämföra priserna nätbutikerna emellan.

* När jag knappar in U2 på Skivhugget.se får jag 80 träffar.

/Y-front

#14 TomasVolley

<< You rang? >>

• Members
  • 2628 inlägg

Postad 16 August 2007 - 15:10

Fick nu också 80 träffar. Provade att ta bort Popup blockering. Kanske bara serverfel innan. Men de har väldigt sparsmakad information om skivorna :) Kan bli bättre. :D

Mvh TV

#15 Y-front

• Members
  • 2687 inlägg

Postad 16 August 2007 - 15:25

Instämmer Tomas, visst kan Skivhugget bli bättre på info.

En annan butik som har en hel del svåråtkomliga konserter och skivor är tyska aorheaven.com. Bra priser dessutom.

/Y-front